Toon posts:

Synology NAS + OpenVPN + Windows werkt alleen via Wifi

Pagina: 1
Acties:

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:32
Ik heb op kantoor een Synology DS918+ NAS en verbind daarmee vanuit huis via een OpenVPN verbinding.

Ik heb in Windows 10 een 'mapped network drive' naar de NAS.

Als ik mijn computer opstart en via de WiFi verbonden ben, heb ik toegang tot die mapped network drive. Echter, zodra ik mijn ethernetkabel erin klik, verlies ik direct mijn toegang en ik blijf geen toegang houden, zelfs als ik weer op de WiFi ga.

De firewall (Bitdefender, tamelijk aggressief) uitzetten biedt geen soelaas. Ik gebruik precies dezelfde OpenVPN-config als mijn collega, en die heeft geen probleem, ook niet op mijn netwerk thuis.

Ik weet dat het aan 934.346 dingen kan liggen, maar heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

[Voor 1% gewijzigd door Rekcor op 18-03-2021 15:08. Reden: onduidelijkheid weggenomen]

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat je Synology niet in je LAN staat maar ergens buiten de deur?

Probeer eens OpenVPN opnieuw te connecten zodra je de ethernet kabel gebruikt.
Soms wil het ook helpen als je de OpenVPN client (via rechtermuisknop) As administrator start.

Als dat niet werkt dan gaat waarschijnlijk je verkeer over de verkeerde interface naar buiten.
Probeer dan dit eens:

Ga eens in windows naar network connections en zoek de OpenVPN TAP adapter op.
Ga dan naar properties (eigenschappen).
Zet het vinkje bij Internet protocol version 6 (TCP/IPv6) uit.
Ga naar de regel Internet protocol version 4 (TCP/IPv4) en dan naar properties -> advanced ->
Vink automatic metric uit en zet metric op 0.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:28
Je verhaal is wat onduidelijk, maar ik neem even aan dat je vanuit je werk via wifi, OpenVPN en internet op je Nas thuis wilt komen.
Als je met OpenVpn via wifi een tunnel opzet naar die Nas dan werk die tunnel uiteraard alleen via die verbinding.
Als je wilt overschakelen van Wifi naar bekabelt, dan zul je minimaal die OpenVpn tunnel eerst moet verbreken, daarna overschakelen naar de kabel en daarna een nieuwe OpenVpn tunnel opzetten.

Ook moet je controleren of je wel netjes een ipadres krijgt als je overgaat naar kabel, dat is vaak niet het geval.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:32
Dank!

Het probleem is dus dat ik vanuit thuis in Windows Explorer alleen bij de NAS-files op het werk kom als ik de pc opstart zonder ethernet-kabel.

Zodra ik de ethernetkabel erin plug, én opnieuw connect via OpenVPN:

https://tweakers.net/i/Qc7AEF6z74vZGyUp9DYvkQmf5r0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ni8IXpfqk4CMq8DmM7HzJFYa.png?f=user_large

en, als ik de properties probeer te bekijken van de NAS-map:

Echter, via http://192.168.22.11:5000/ kom ik zowel met WiFi- als met ethernet-verbinding op de NAS.
Vink automatic metric uit en zet metric op 0.
Dit accepteert hij niet, moet waarde hoger dan 1 zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Rekcor op 18-03-2021 15:24]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee