Vraag

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-03 11:44
Beste Tweakers,

Ik heb best wel een flinke studieschuld maar heb in die jaren niet extra bijgeleend, wel heb ik een aanvullende beurs ontvangen. Helaas moest ik de opleiding na 4 jaar afbreken omdat ik te veel achterliep op het studieschema en geen uitweg zag nog langer door te gaan met weinig uitzicht op het behalen van het diploma.

Vanaf 2022 mag ik een kwijtschelding aanvragen, maar het is mij niet helemaal duidelijk tot hoeverre mijn eigen vermogen daarbij speelt. Ik verdien niet veel, en heb een onregelmatig inkomen uit flex werk waardoor ik geregeld onder de €1.600 zit en voldoe daarmee aan de maximale inkomensgrens voor kwijtschelding, echter heb ik toen ik toen ik thuis woonde leuk gespaard en zuinig geleefd waardoor ik een mooi eigen vermogen mooie spaarpot heb opgebouwd voor als ik werkloos raak.

Ik heb tot nu toe alleen informatie gevonden over eigen vermogen tijdens de studie en de voorwaarden om studiefinanciering te ontvangen.

Ik hoop dat iemand mij een aanwijzing kan geven.

Alle reacties

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk of je aan alle voorwaarden voldoet en vraag het gewoon aan:
https://duo.nl/particulie...helding-aanvullende-beurs
Eigen vermogen telt vziw niet mee.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik op de duo site over kwijtschelding kijk (maar die heb je zelf ook al gevonden) zie ik 3 voorwaarden:
  • U hebt minstens 12 maanden prestatiebeurs voor het mbo gehad, of 5 maanden prestatiebeurs voor hbo of universiteit. En u hebt daarna nog minimaal 1 maand aanvullende beurs gehad.
  • Uw aanvullende beurs is niet omgezet in een gift.
  • Uw inkomen is niet hoger dan het grensbedrag in de tabel. We kijken naar uw inkomen in het 3e jaar nadat u voor het laatst studiefinanciering of een reisproduct hebt gehad. Dit noemen we het 'peiljaar'. Hebt u een partner? Dan gaan we uit van uw gezamenlijke inkomen. Hoe hoger uw (gezamenlijke) inkomen, hoe lager het bedrag aan kwijtschelding.
Eigen vermogen zie ik hier niet tussen staan, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat dan alsnog wordt meegewogen.

• Jeffrey88
spone schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:04:
Als ik op de duo site over kwijtschelding kijk (maar die heb je zelf ook al gevonden) zie ik 3 voorwaarden:
  • U hebt minstens 12 maanden prestatiebeurs voor het mbo gehad, of 5 maanden prestatiebeurs voor hbo of universiteit. En u hebt daarna nog minimaal 1 maand aanvullende beurs gehad.
  • Uw aanvullende beurs is niet omgezet in een gift.
  • Uw inkomen is niet hoger dan het grensbedrag in de tabel. We kijken naar uw inkomen in het 3e jaar nadat u voor het laatst studiefinanciering of een reisproduct hebt gehad. Dit noemen we het 'peiljaar'. Hebt u een partner? Dan gaan we uit van uw gezamenlijke inkomen. Hoe hoger uw (gezamenlijke) inkomen, hoe lager het bedrag aan kwijtschelding.
Eigen vermogen zie ik hier niet tussen staan, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat dan alsnog wordt meegewogen.
Dat is inderdaad de informatie die ik had gevonden, dat er niet wordt gesproken over eigen vermogen vind ik verdacht, maar bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +26Henk 'm!

• Luna2017
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:31
Wat is er mis met je schulden aflossen? De maatschappijhelpt jou studeren en als jij dan anders beslist kun je het toch zoveel mogelijk terugbetalen? Los af wat je kunt en vraag dan kwijtschelding aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een klein eigen vermogen, en dat telt niet mee voor mijn kwijtschelding. De kwijtschelding is op basis van je inkomensbelasting. Dus bij echt hoge vermogens die inkomen bij de belasting opleveren gaat het wel invloed hebben.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58

Lordy79

Fundamentalist

Fictief rendement op vermogen is ook inkomen. Ik zou het even checken

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Anoniem: 926313
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik zou in iedergeval niet aflossen als het nog niet hoeft. Je weet met het studiefinanciering-gedoe maar nooit of ze de schulden met terugwerkende kracht kwijtschelden. Dan sta je er mooi bij als brave burger die al heeft afgelost.

Acties:
  • +21Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 926313 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:09:
Ik zou in iedergeval niet aflossen als het nog niet hoeft. Je weet met het studiefinanciering-gedoe maar nooit of ze de schulden met terugwerkende kracht kwijtschelden. Dan sta je er mooi bij als brave burger die al heeft afgelost.
Aan de andere kant; wie leent moet terugbetalen. Ik blijf het vreemd vinden dat je aan de ene kant geld leent, je mede daardoor in staat bent om kapitaal op te bouwen en vervolgens je schuld niet gaat afbetalen. Brave burger of niet, zoiets hoor je gewoon te doen. Op het moment dat je gaat lenen moet je aflossen incalculeren.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Anoniem: 926313
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Han schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Aan de andere kant; wie leent moet terugbetalen. Ik blijf het vreemd vinden dat je aan de ene kant geld leent, je mede daardoor in staat bent om kapitaal op te bouwen en vervolgens je schuld niet gaat afbetalen. Brave burger of niet, zoiets hoor je gewoon te doen. Op het moment dat je gaat lenen moet je aflossen incalculeren.
Mee eens hoor qua moraal.
Maar de overheid houdt geen rekening met 'verstandigheid' of goed 'burgerschap'.

Zo wordt sparen afgestraft wanneer je in de bijstand komt: dan had je maar alles moeten verbrassen.
Zo wordt aflossen afgestraft, omdat het anders kwijtgescholden wordt.
Zo wordt het maken van schulden + opdrijven woningprijzen gestimuleerd met de hypotheekrenteaftrek ten koste van andere burgers.

Etc.
Wanneer je een 'goed verstandige' burger bent wordt je eerder 'gestraft' dan beloont.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:03
Een jaar terug ongeveer had ik een vriend van me er ook op gewezen dat het mogelijk was. Hij had ook een flinke schuld doordat hij 2 jaar HBO had geprobeerd ( zat in mijn klas ) maar hij kwam er gewoon niet doorheen. Vorig jaar dus hem erop gewezen, hij naar de site, aangemeld en een paar weken later kreeg hij de reactie dat er x% kwijtgescholden werd! ( ik dacht iets van 30/40% )

En dat was zonder ook maar iets op te geven als spaargeld .e.d. Als ik het me goed herinner kijkt DUO gewoon naar het jaarlijks inkomen zoals bekend is bij de belastingdienst. Ik zou zeggen gewoon aanmelden en kijken wat je terugkrijgt.

Verder vind ik dat je iedereen die hier op je moraal gaat spelen mooi mag/kan negeren. Ja je zou het "eigenlijk" moeten terugbetalen want "jij" hebt het geleend. Maar aan de andere gaan er ook 100en miljoenen naar sociale hulp e.d. en ik vind dat zoiets als dit daar ook onder hoort. Het is al vervelend genoeg dat je de opleiding niet af hebt kunnen maken, laten we mensen daar niet nog meer voor gaan straffen

--edit
Ik ben het trouwens eens met @NimRod1337 hieronder, ik had niet goed gelezen dat je er al ~4 jaar op had zitten. Ik heb zelf 7 jaar over mijn studie gedaan ( mede doordat ik na stage al 40u ben gaan werken ) en heel eerlijk moet ik nog steeds 1 opdracht inleveren |:( Mede door corona, 40u werken + een scriptie daarnaast zat ik even mentaal in een put maar langzaam aan gaat dat de goede kant op ( de opdracht is bijna klaar ). Tegenwoordig heb je flexstuderen dus je betaalt alleen nog voor de studiepunten die je mist, ideaal!

Wat ik eigenlijk met deze edit wil zeggen is, geef niet op. En het is niet erg om 7 of zelfs 8 jaar over de studie te doen, zolang je dat papiertje maar hebt. Bij mijn werkgever geven ze er niet veel om want ik doe mijn werk goed, maar toch hameren ze erop: Haal dat papiertje, het veranderd niks aan je werk maar als je straks doorgaat naar een ander bedrijf ( hopelijk niet natuurlijk ) dan heb je iets moois om op terug te vallen

Tip: Praat met je (ex)decaan of studiebegeleider. Die hebben mij veel geholpen

[Voor 33% gewijzigd door hollandnick op 19-03-2021 08:51]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +5Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13
4e jaar, is er echt geen enkele mogelijkheid dat je de punten nog bij elkaar sprokkelt? In de avonduren oid? Je punten blijven staan toch? Zo zonde en ik denk dat je er spijt van gaat krijgen. Ook al is het niet helemaal je richting probeer toch die HBO in je zak te krijgen, richting telt veel minder eenmaal aan het werk. Wel dat je het afgebroken hebt, dat moet je elke keer blijven uitleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43
Zoals hierboven gesteld wordt er waarschijnlijk naar het verzamelinkomen gekeken. Daarbij wordt ook box3 gerekend. Alleen wat topicstarter (en anderen in dit topic) waarschijnlijk vermogen noemen is niet meer dan een paar knaken spaargeld wat niet boven de box 3 grens uitkomt waardoor de box 3 bijdrage aan het verzamelinkomen 0 is. Voor wat er bovenuit komt kun je uitgaan van de forfetaire percentages.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NimRod1337
hollandnick schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:39:
--edit
Ik ben het trouwens eens met @NimRod1337 hieronder, ik had niet goed gelezen dat je er al ~4 jaar op had zitten. Ik heb zelf 7 jaar over mijn studie gedaan ( mede doordat ik na stage al 40u ben gaan werken ) en heel eerlijk moet ik nog steeds 1 opdracht inleveren |:( Mede door corona, 40u werken + een scriptie daarnaast zat ik even mentaal in een put maar langzaam aan gaat dat de goede kant op ( de opdracht is bijna klaar ). Tegenwoordig heb je flexstuderen dus je betaalt alleen nog voor de studiepunten die je mist, ideaal!

Wat ik eigenlijk met deze edit wil zeggen is, geef niet op. En het is niet erg om 7 of zelfs 8 jaar over de studie te doen, zolang je dat papiertje maar hebt. Bij mijn werkgever geven ze er niet veel om want ik doe mijn werk goed, maar toch hameren ze erop: Haal dat papiertje, het veranderd niks aan je werk maar als je straks doorgaat naar een ander bedrijf ( hopelijk niet natuurlijk ) dan heb je iets moois om op terug te vallen

Tip: Praat met je (ex)decaan of studiebegeleider. Die hebben mij veel geholpen
Heheh ook voor jou geldt: komt op gast lever dat werkstuk in. Ga er 4 weken aan zitten en neem vrije dagen op wat dan ook, maar lever het in en incasseer dat papiertje. Je kunt het want de rest kon je ook :) (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goed lezen mannan. @Jeffrey88 schrijft dat ie al 4 jaar aan een studie bezig is en in die tijd behoorlijk achter is gaan lopen met weinig uitzicht. Niet dat ie al aan het einde van het vierde studiejaar zit en dus bijna klaar zou zijn. Integendeel.

Maar het is heel simpel: kijk naar je verzamelinkomen (belastingdienst, jaarloon) van het 3e jaar na je studie. De basis is dus wanneer je gestopt bent met je studie (uitgeschreven aan onderwijsinstelling) lijkt mij, en dan 3 jaar verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:03
The Eagle schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:34:
Goed lezen mannan. @Jeffrey88 schrijft dat ie al 4 jaar aan een studie bezig is en in die tijd behoorlijk achter is gaan lopen met weinig uitzicht. Niet dat ie al aan het einde van het vierde studiejaar zit en dus bijna klaar zou zijn. Integendeel.

Maar het is heel simpel: kijk naar je verzamelinkomen (belastingdienst, jaarloon) van het 3e jaar na je studie. De basis is dus wanneer je gestopt bent met je studie (uitgeschreven aan onderwijsinstelling) lijkt mij, en dan 3 jaar verder.
Het klopt hij heeft het aantal studiepunten niet genoemd, en mijn verhaal was dan een beetje anders dan die van hem. Maar ik zat er mentaal wel hetzelfde in wat betreft school toen. Daarnaast gaf ik ook aan dat het echt niet uit maakt als je 8 jaar over je studie doet ( afstuderen na 4 is natuurlijk altijd het beste ) en het zonde zou zijn als je bijvoorbeeld 2,5/3 jaar weg gooit omdat je voor je eigen gevoel te veel achter loopt. Ik probeerde iig nog een beetje een motiverend stukje te schrijven, want afmaken na 5/6/7/8 jaar betekent ook dat de volledige schuld wordt omgezet naar een gift
NimRod1337 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:04:
[...]

Heheh ook voor jou geldt: komt op gast lever dat werkstuk in. Ga er 4 weken aan zitten en neem vrije dagen op wat dan ook, maar lever het in en incasseer dat papiertje. Je kunt het want de rest kon je ook :) (y)
Yes yes heb ik allemaal al gedaan :) maar dan moet je er mentaal wel naar kunnen zetten :+ komt goed

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• NimRod1337
Dan nog is het gewoon mogelijk om het af te maken in de avonduren.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Dr.Greg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:25
Han schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:14:
[...]

De aanvullende beurs is er juist zodat kinderen uit mindere welvarende gezinnen het terugbetalen hiervan juist niet in hoeven te calculeren. De kwijtscheldregeling bij het niet afronden van de opleiding is hier onderdeel van en TS staat volledig in zijn recht om hier gebruik van te maken.
Rukapul schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:49:
Alleen wat topicstarter (en anderen in dit topic) waarschijnlijk vermogen noemen is niet meer dan een paar knaken spaargeld wat niet boven de box 3 grens uitkomt waardoor de box 3 bijdrage aan het verzamelinkomen 0 is. Voor wat er bovenuit komt kun je uitgaan van de forfetaire percentages.
Precies dit. Mits het niet meer dan een paar maandsalarissen bedraagt, zou het voor de beeldvorming beter zijn om gewoon van een noodzakelijke financiële reserve te spreken in plaats van "leuk eigen vermogen".

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:57
Ik heb er gebruik van gemaakt in 2017, (oude studie/lening stelsel)

Ik moest in 2016 beginnen met aflossen van mijn studie schuld,
9K wat een maandbedrag was van +/- 56 euro
eind 2017 werd ik door UWV zelf benaderd dat ik in aanmerking kwam voor kwijtschelding aanvullende beurs.
Aangevraagd, en is mij toegewezen.
Ze hebben de aanvullende beurs van bijna 4k kwijtgescholden.
Dat was op basis van mijn salaris in 2016 wat 24k was ofzo

Maandbedrag is naar 45, euro gegaan voor de resterende 4k
Dat was heel fijn in mijn eerste serieuze werk jaren

Het mooiste was, Toen ik ging terug betalen, werd mijn schuld studie beurs definitief.
En kwam dus automatisch bij de belasting aangifte van 2018 naar voren. als uitgaven aan school.
Waarna ik 2,5k terug kreeg van de belasting dienst. 8)7 d:)b 7(8)7

Ik baal dat ik nooit iets fatsoenlijks met school heb gedaan, al ben ik best ok terecht gekomen.
Maar ik wordt in mijn ogen niet gestraft voor een lening....

@Jeffrey88 kwijtschelding kan dus ook een jaar later nog. Al is het slim om de kwijtschelding toe doen na een jaar dat je weinig inkomsten hebt gehad. (hoe lager hoe beter)
Hopelijk kan je nog met 2019 de aanvraag doen, vermoed dat je alleen maar meer gaat verdienen naarmate je ouder wordt.

• rutgeri
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-03 13:54
Pretouska schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:15:

Het mooiste was, Toen ik ging terug betalen, werd mijn schuld studie beurs definitief.
En kwam dus automatisch bij de belasting aangifte van 2018 naar voren. als uitgaven aan school.
Waarna ik 2,5k terug kreeg van de belasting dienst. 8)7 d:)b 7(8)7
Dit moet je toch even toelichten, De studiekosten heb je toch gemaakt tijdens de studie, de studiebeurs telt ineens ook als studiekosten?

Acties:
  • +17Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Overigens, die kwijtschelding is gewoon wettelijk geregeld. Net als aftrekposten bij de belastingen en bepaalde toeslagen (of aow voor iedereen ongeacht (ander) inkomen of vermogen). Waarom zou iemand die het kan missen wel zaken mogen aftrekken bij de belastingen en iemand die een schuld heeft bij DUO niet van de normale regels gebruik mogen maken. Het is geen misbruik maken van regels, maar heel normaal gebruik ervan.

Moralisme is leuk, maar vooral als het anderen betreft (meestal).

[Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 19-03-2021 10:32]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:55
ArthurMorgan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:31:
Overigens, die kwijtschelding is gewoon wettelijk geregeld. Net als aftrekposten bij de belastingen en bepaalde toeslagen (of aow voor iedereen ongeacht (ander) inkomen of vermogen). Waarom zou iemand die het kan missen wel zaken mogen aftrekken bij de belastingen en iemand die een schuld heeft bij DUO niet van de normale regels gebruik mogen maken. Het is geen misbruik maken van regels, maar heel normaal gebruik ervan.

Moralisme is leuk, maar vooral als het anderen betreft (meestal).
Helemaal mee eens, zeer bijzonder dat er hier wordt gezegd dat je moet afbetalen terwijl het gewoon legaal kwijtgescholden mag worden. Zullen deze mensen er ook voor kiezen om geen gebruik te maken van de hypotheekrenteaftrek? Ik bedoel, dat geld heb je ook geleend, waarom dit dan niet volledig terugbetalen?

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:57
rutgeri schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Dit moet je toch even toelichten, De studiekosten heb je toch gemaakt tijdens de studie, de studiebeurs telt ineens ook als studiekosten?
Ik vermoed, omdat het mij mij over de oude regeling ging: destijds was het een gift tenzij je niet binnen 10 jaar slaagt. Als je gaat terug betalen, wordt het een schuld.
(geld geleend om school mee te betalen)

Geld wat je uitgeeft aan studie mag je aftrekken bij de belasting aangifte. (was dus een soort na heffing over 2010 2011 en 2012 voor mij)

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 15:41
Ik lees hier veel reacties die gaan over moreel verantwoord of niet.
TS is zelf de schuld aangegaan en moet die dus terugbetalen.

De wet staat toe dat er kwijtschelding plaatsvindt.
Je mag het oneens zijn met de wet ja of nee, dat is met alle wetten zo, maar de wet is er eenmaal.
Dat TS hier gebruik van probeert te maken is dus logisch, €1600/maand klinkt als bruto en dat is niet heel veel.

Als de TS altijd zuinig heeft geleefd, verwacht ik ook niet dat de schuld €100k is.

Enkele oud studie genoten wilde ook graag kwijtschelding van de schulden, iets wat ik wel een beetje schunnig vond.
Reden daarvoor:
- Tijdens hun studie hebben ze nooit gewerkt, (Dat kon best, zoveel tijd kostte de studie ook niet als je nuchter in de collegezaal zat en oplette)
- Gingen iedere dag naar de kroeg, (Tot in de late uurtjes en gaven vaak rondjes op de IBG (Voorloper van DUO)
- Deden 7 jaar over een studie die best nominaal te halen was, (De mede studenten die niet van de kroeg de huiskamer hadden gemaakt haalden het allemaal nominaal)

Na afloop van 7 feest jaren waren ze zielig, want hun schuld was ruim €100k, daar hoeft kwijtschelding niet zo nodig.

Maar bij TS denk ik dat het terecht is, hoewel ik van mening ben dat het jammer is dat hij zijn studie niet afmaakt (desnoods deeltijd) je werk wordt zoveel interessanter als je een papiertje hebt.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:38
T.C schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
Ik lees hier veel reacties die gaan over moreel verantwoord of niet.
TS is zelf de schuld aangegaan en moet die dus terugbetalen.

De wet staat toe dat er kwijtschelding plaatsvindt.
Je mag het oneens zijn met de wet ja of nee, dat is met alle wetten zo, maar de wet is er eenmaal.
Dat TS hier gebruik van probeert te maken is dus logisch, €1600/maand klinkt als bruto en dat is niet heel veel.

Als de TS altijd zuinig heeft geleefd, verwacht ik ook niet dat de schuld €100k is.

Enkele oud studie genoten wilde ook graag kwijtschelding van de schulden, iets wat ik wel een beetje schunnig vond.
Reden daarvoor:
- Tijdens hun studie hebben ze nooit gewerkt, (Dat kon best, zoveel tijd kostte de studie ook niet als je nuchter in de collegezaal zat en oplette)
- Gingen iedere dag naar de kroeg, (Tot in de late uurtjes en gaven vaak rondjes op de IBG (Voorloper van DUO)
- Deden 7 jaar over een studie die best nominaal te halen was, (De mede studenten die niet van de kroeg de huiskamer hadden gemaakt haalden het allemaal nominaal)

Na afloop van 7 feest jaren waren ze zielig, want hun schuld was ruim €100k, daar hoeft kwijtschelding niet zo nodig.

Maar bij TS denk ik dat het terecht is, hoewel ik van mening ben dat het jammer is dat hij zijn studie niet afmaakt (desnoods deeltijd) je werk wordt zoveel interessanter als je een papiertje hebt.
En, hoe is het verhaal afgelopen? Ben wel benieuwd..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T.C
mwa schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:10:
[...]

En, hoe is het verhaal afgelopen? Ben wel benieuwd..
Die studiegenoot?
Ik weet het niet, we zijn beide een eigen weg opgegaan.

Maar zielig vond ik hem niet en ik hoop dat hij gewoon zijn eigen bier heeft moeten afrekenen bij de ING of DUO..
Het is een beetje kans arm om je eigen Bacchanaal af te wentelen op de samenleving.

Dat is de reden dat ik de zuinige TS de kwijtschelding gun en die studiegenoot niet.
Nog meer gun ik het de TS om toch de studie af te ronden, want TS heeft het in ieder geval wel goed proberen te doen.

• Jeffrey88
Ik lees dat er onduidelijkheden zijn ontstaan over mijn situatie.

Ik heb er 4 jaar gezeten, het was een opleiding tot leraar voortgezet onderwijs en ik had het lesgeven onderschat en heb daardoor veel problemen ondervonden voor de klas waardoor ik niet door de stages kwam. Aan het einde van het 4e jaar was ik volledig opgebrand en een ruime €11.000 lichter aan collegegeld, boeken en verplichte excursies. En ondertussen hield ik een parttime baan aan om niet bij te hoeven lenen. Het idee was om het af te maken en zo heb ik mijzelf 4 jaar voortgezet.

En kwa studiepunten mistte ik 3 jaar stage omdat ik niet voldeed aan alle criteria, en mistte ik dus ook de vakken die je in de praktijk moest uitvoeren (Beroep 1,2,3, vak product etc…) Het is vanwege de stage dat ik geen vertrouwen had dat nog ooit in te kunnen halen, ik had dan 7 jaar over de studie gedaan voor het papiertje mits de stages vlekkeloos zouden lopen, wat met de ervaringen van het verleden lastig was te geloven.

Ik mistte door bovengenoemde redenen dan ook bijna 120 studiepunten ondanks dat ik in het 4e jaar zat. Alles behalve een positief vooruitzicht.

Wat ik over heb is €27.000 aan schuld bij Duo.

• Jeffrey88

Precies, ik zat in het 4e jaar, maar mistte zoveel punten dat ik in de praktijk geen 4e jaars was.

Acties:
  • +2Henk 'm!

Anoniem: 310408

Jeffrey88 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:11:
Wat ik over heb is €27.000 aan schuld bij Duo.
En ik vind dat als jij behoorlijk wat spaargeld hebt je die lening gewoon moet terugbetalen. Van iemand die gaat studeren mogen we aannemen dat ze beseffen welke overeenkomst ze aangaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeffrey88
Pretouska schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:15:
Ik heb er gebruik van gemaakt in 2017, (oude studie/lening stelsel)
@Jeffrey88 kwijtschelding kan dus ook een jaar later nog. Al is het slim om de kwijtschelding toe doen na een jaar dat je weinig inkomsten hebt gehad. (hoe lager hoe beter)
Hopelijk kan je nog met 2019 de aanvraag doen, vermoed dat je alleen maar meer gaat verdienen naarmate je ouder wordt.
Ik ben in 2018 gestopt en kan er daarom pas vanaf 2022 aanspraak op maken. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• NimRod1337
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:23:
[...]

En ik vind dat als jij behoorlijk wat spaargeld hebt je die lening gewoon moet terugbetalen. Van iemand die gaat studeren mogen we aannemen dat ze beseffen welke overeenkomst ze aangaan.
Welnee, als er wettelijke regelingen bestaan om kwijtschelding van een gedeelte te kunnen krijgen zonder vermogenstoets, gewoon gebruik van maken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
[...]

exact wat jezelf schrijft in de laatste zin. De overeenkomst die je aangaat. Je betaalt terug een x bedrag op basis van je inkomen, je vermogen telt daar niet voor mee. (muv een bepaald fictief rendement daarover.) Er zijn regels die bepalen hoeveel je moet betalen. Dat is vooraf bekend. Meer dan dat betalen wat sommigen hier willen is gewoon niet hoe het hier geregeld is. Wil je dat wel, dan moet je de politiek zover krijgen dat ze dat gaan regelen.
Exact wat er afgesproken is.

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-03 09:59
[...]

Precies, dus je weet dan ook welke (voor jou) gunstige regelingen er eventueel op van toepassing zijn. Lekker makkelijk oordelen over iemand anders zijn portomonnee, zo zijn er een boel regelingen waar je van alles en nog wat over kan vinden. Gelukkig mogen we daarvoor iedere 4 jaar naar de stembus.

TS stelt een terechte vraag, maar volgens mij heeft hij ondertussen ook zijn antwoord. Dit morele geneuzel schiet TS natuurlijk geen fluit mee op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T.C
[...]

Dat beseft de TS ook.
Die overeenkomst bevat namelijk ook de clausule dat indien iemand aan bepaalde voorwaarden voldoet deze de schuld kwijtgescholden krijgt.

De voorwaarden beschrijven onder ander inkomsten, maar geen vermogen.

Juist van een instantie als het DUO mag je verwachten dat deze beseft wat voor een overeenkomst ze aangaan.

• Yonas990
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-09-2021
En? Weet je inmiddels meer want ik zit in precies het zelfde schuitje

• martindonk98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-07-2022
Ik heb hier ook nog een opmerking over: het gaat toch om je inkomen na je studie. Dus niet hoeveel je gespaard hebt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee