Buva Boxstream RF+/II via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:12
In mijn huis zit een mechanische ventilatie. De Buva Boxstream RF+/II.
Ik ben op zoek naar manieren om deze te automatiseren (voor een klein bedrag).

Ik lees her en der wel wat topics over automatiseren van de ventilatie zoals deze;
https://www.twoenter.nl/b...mv-besturen-met-domoticz/

Als ik het goed begrijp kan ik uit de voeten met een ACM-LV10 Mini 0-10V LED Controller. Deze draait op 433mhz, dus ik heb nog een 433mhz gateway nodig. Hiervoor kan ik de Sonoff RF Bridge pakken en deze flashen met Tasmota.

Klopt dit?

Ergens heeft Zigbee ook mijn voorkeur want daar heb ik de juiste apparaat al voor, maar er is geen zigbee geschikte dimmer voor zover ik weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYRPgQoF7U6ZNx50J7DRNYKFwaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z5GQKRSQelsyMNqA7WMZbt9.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht handig om te weten dat ik niet kan solderen.

Kloppen mijn stappen of is er een andere/betere manier?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07
Ik heb dit ooit eens uitgezocht (maar inmiddels verhuist) en toen kwam ik op GoT deze post tegen:
SqyD in "aansturing Mechanische ventiatie via KNX RF"

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
MrAngry schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:31:
Ik heb dit ooit eens uitgezocht (maar inmiddels verhuist) en toen kwam ik op GoT deze post tegen:
SqyD in "aansturing Mechanische ventiatie via KNX RF"
Deze heb ik gezien inderdaad maar lijkt allemaal net iets anders in elkaar te zitten. Als ik ook zie wat daar allemaal in elkaar geknoopt is lijkt dat meer te zijn dan ik nodig heb gezien de andere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFalcone
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-06 05:58
Hoi Robbie,

heb je het ondertussen al voor elkaar gekregen?
ik heb nml ook zoon box en wil hetzelfde als jij.

Gr Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
TheFalcone schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:32:
Hoi Robbie,

heb je het ondertussen al voor elkaar gekregen?
ik heb nml ook zoon box en wil hetzelfde als jij.

Gr Marcel
Hoi Marcel,

Nog niet. Wel de boel aangesloten gehad en ook voor elkaar dat als ik op aan/uit druk op de kaku afstandsbediening dat de ontvanger reageert en hij dus aan of uit gaat. Nog niet in HA. Wachtte nog op een onderdeel voor de antenne, deze onlangs binnen gehad. Nu nog weer even tijd vinden/maken om weer aan het proberen te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenniani
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Robbie is het je inmiddels al gelukt, ik wil ook precies hetzelfde, het liefst via Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@kenniani helaas is het mij niet gelukt.

• kenniani
  • Nu online
Ik heb het werkend gekregen door deze methode te gebruiken. Werkt via WiFi.

https://community.homey.a...cal-ventilation-hack/7596

Het koste mij in totaal 1 uur om het werkend te krijgen, super simpel.

• Robbie T
kenniani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:07:

Begrijp ik het goed dat je hier de werking via de schakelaar dan niet meer hebt? Of is die in zijn geheel verdwenen? (Zit bij mij in de keuken).

• kenniani
  • Nu online
Bij zit het ook in de keuken en badkamer, maar deze werken draadloos, dus niet via een draaiknop, ik heb nu zeg maar een extra afstandsbediening erbij en deze afstandsbediening kan ik via WiFi (urls) besturen. Heb jij een draadloze module op je mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kenniani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:15:
Bij zit het ook in de keuken en badkamer, maar deze werken draadloos, dus niet via een draaiknop, ik heb nu zeg maar een extra afstandsbediening erbij en deze afstandsbediening kan ik via WiFi (urls) besturen. Heb jij een draadloze module op je mechanische ventilatie?
Geen idee eigenlijk of ik die heb. Volgens mij wel want die in de badkamer is draadloos verbonden.
Ik heb in de keuken zo'n drukknop, met 4 van die knoppen, net zoals de afbeelding in het topic welke je linkt. Stand 1,2,3 en een timer.

Ik ka dus zo'n extra drukknop kopen en een arduino en die vervolgens op elkaar aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenniani
  • Nu online
Ja je hebt een rf module zie op je plaatje nu, dus moet gewoon lukken, je moet wel solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
@kenniani Inmiddels een extra afstandsbediening binnen en gekoppeld. Wemos bordje is besteld, zal van de week wel binnen komen.

Die source code kan ik in arduino IDE plaatsen en dan naar het bordje flashen?
(Sorry ben daar niet zo in thuis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenniani
  • Nu online
Ja flashen is goed te doen had ik ook nooit eerder gedaan.

Ik had gewoon een tutorial gevonden.

Weet niet meer zeker of het deze was of een andere.

https://www.youtube.com/watch?v=q2k3CzT5qE0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Gisteren met hulp van de buurman aan het solderen geslagen. Succesvol geweest en inmiddels een eerste test kunnen doen met Home Assistant.

Bedankt @kenniani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenniani
  • Nu online
Mooi dat het is gelukt!

Ik wacht nog op mijn bestelde vochtsensor om hem goed in home assistant werkend te krijgen. Ik doe het nu met een lichtsensor die ik had liggen. Als lichtsterkte gedurende 2 minuten boven een x waarde komt dan drukt hij op T2(stand 4 voor 30 minuten). Alleen gaat hij dan tijdens het tandenpoetsen ook aan. Dus moet wel met een vochtsensor om dit te voorkomen.

Het is alleen jammer dat je hem met deze afstandsbediening niet continue op 4 kan laten, is altijd met een timer. Dit kan met mijn afstandsbediening in de keuken wel(althans dat denk ik, misschien schakelt hij ook wel na x tijd terug)

Dat zou het instellen een stuk makkelijker maken, vochtigheid komt boven x zet hem op 4 vochtigheid komt onder x zet hem op 1

Nu kan je hem alleen voor 10 of 30 minuten op 4 zetten, maar als hij dan nog steeds vochtig is wil je hem weer aan hebben, en als hij eenmaal op 4 staat kan je hem niet verlengen, je moet hem dan eerst weer op 1 zetten en dan pas op 4.

Ik ga nog even kijken hoe ik dat ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
kenniani schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:03:
Mooi dat het is gelukt!

Ik wacht nog op mijn bestelde vochtsensor om hem goed in home assistant werkend te krijgen. Ik doe het nu met een lichtsensor die ik had liggen. Als lichtsterkte gedurende 2 minuten boven een x waarde komt dan drukt hij op T2(stand 4 voor 30 minuten). Alleen gaat hij dan tijdens het tandenpoetsen ook aan. Dus moet wel met een vochtsensor om dit te voorkomen.

Het is alleen jammer dat je hem met deze afstandsbediening niet continue op 4 kan laten, is altijd met een timer. Dit kan met mijn afstandsbediening in de keuken wel(althans dat denk ik, misschien schakelt hij ook wel na x tijd terug)

Dat zou het instellen een stuk makkelijker maken, vochtigheid komt boven x zet hem op 4 vochtigheid komt onder x zet hem op 1

Nu kan je hem alleen voor 10 of 30 minuten op 4 zetten, maar als hij dan nog steeds vochtig is wil je hem weer aan hebben, en als hij eenmaal op 4 staat kan je hem niet verlengen, je moet hem dan eerst weer op 1 zetten en dan pas op 4.

Ik ga nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Dat is inderdaad niet ideaal met een lichtsensor. Je hebt het over stand 4 maar voor zover ik weet (en kan opmaken uit de handleiding van de afstandsbediening) heb je alleen stand 1,2 of 3,en is de T stand (klokje) stand 3 voor 15 minuten en is T2 stand 3 voor 30 minuten.

Ik ben van plan om een automation te maken met luchtvochtigheidssensor waarbij ik als trigger de sensor heb en als action een choose.
- als luchtvochtigheid hoger is dan X doe dan stand 3.
- hoger dan Y pakt 2
- lager dan A standje 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenniani
  • Nu online
Zo staat het idd in de handleiding, maar hij gaat echt harder op T stand, en op mijn afstandsbediening met scherm staat hij ook op 4, ook is het 10 en 30 minuten ipv 15 en 30 minuten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbkghPowMVJUag3Kck0cuq4MlN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bayITMA1YRs9HShJO0m5oya.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:49
kenniani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:07:

Dit ziet er goed uit.

Hoe zou ik dit in Domoticz kunnen krijgen?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenniani
  • Nu online
Hetzelfde, je roept gewoon verschillende url's aan van je gecreëerde webserver.

Ik gebruik het al 3 jaar zonder problemen.
Pagina: 1