Vraag

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-03 07:12
Ik heb een vraag waarop ik nergens het antwoord echt kan vinden. Het is mogelijk om een Private lease contract over te geven/nemen.
Dit gaat om een Volvo private lease contract(600+) en degene(familie) wil , ten wille van hypotheek aanvraag, tijdelijk het lease contract weghebben zonder dat ze het contract willen ontbinden bij de dealer. Feit is dat hun huidige hypotheek(1100p/m) hoger is dan dat de nieuwe hypotheek zal zijn (1000p/m door lagere rente) maar door de lease valt een flink deel lager uit. Ze kunnen daarnaast ook nog gewoon 600e sparen. Ze kunnen het leasecontract ook ontbinden en na hypo aanvraag weer aanvragen ( dat is best wel een goede met lvertijd en zomervakantie aanstaande e.d) . Op papier komen ze er dus beter uit dan met hun huidige hypotheek maar de bank is hier zeer star in ondanks een trackrecord van 6 jaar bij die bank zonder enig moeite met betalen :( .

Nu heb ik de vraag of ik een contract over kan nemen en dan na 2 maanden weer terug te geven aan de huidige eigenaar? of zit daar een soort van minimale tijdspad aan?

Diablo 3 Profiel

Alle reacties

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 19:57
overzetten kan soms wel (zie ook private lease topic) maar dit is afhankelijke van de leasemaatschappij. Mijn advies bel die even.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:08

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ja dit kan, natuurlijk hang het van je leasemaatschappij af.

Bij justlease heb ik dit ooit eens gevraagd. De overdrachtskosten waren toen iets van 300 euro, plus ze doen een inkomens check bij de nieuwe contractant.
En terug zal dan waarschijnlijk hetzelfde gaan.

PVoutput

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
Plus in de twee maanden tijd dat zij er mee door rijden ben jij verantwoordelijk, is het jou noclaim en moet je aangeven dat er andere bestuurders zijn wat soms ook weer extra kosten met zich mee kan brengen.
Ook bij het terug oversluiten wordt er een check gedaan. Is er in die twee maanden plots wat veranderd, bijvoorbeeld onvoorziene tegenvaller met werk, dan loop je risico dat je 'm niet meer terug kan overdragen.

Maar wat @wd200 ook zegt, enige die je 't antwoord echt kan geven is de leasemaatschappij.

P.s. de bank is niet star, ze voldoen aan de gedragsregels die er voor hypotheken gesteld worden.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:19
Moet je dit wel willen?
Ik snap de gedachtengang, maar de kans is dat jij je er mee in de voeten schiet.
Hoe zit het met bkr registraties?

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-03 17:50
randomice schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:48:
Op papier komen ze er dus beter uit dan met hun huidige hypotheek maar de bank is hier zeer star in ondanks een trackrecord van 6 jaar bij die bank zonder enig moeite met betalen :( .
De bank is niet star, die houdt zich gewoon aan de regels. Private lease zorgt ervoor dat je aanzienlijk minder hypotheek kunt krijgen.

Mijn inziens is het gewoon dom als je intenties hebt om een huis te kopen aan private lease te beginnen. Of je moet voldoende inkomen/middelen hebben dat mindering van hypotheek door private lease geen probleem is. Je kunt dan beter eerst hypotheek doen en dan private lease.

Ik denk dat leasemaatschappij hier niet happig op zal zijn. Ik weet ook niet of ze kosten rekenen voor contract overname? En zoals @Arunia zegt, hoe zit het met BKR?

Je bent dus afhankelijk van de leasemaatschappij of ze dit toestaan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Dus gewoon even bellen/mailen.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-03 10:25

Mojo

The Power Within

Vergeet ook niet dat het in theorie zou kunnen dat de private lease niet meer haalbaar is met de nieuwe hypotheek, omdat die juist duurder is. Zit jij met de auto.

De bank moet met hypotheek checken, maar de leasemaatschappij in theorie met dezelfde regels ook weer de leaseregeling.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Mojo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:45:
Vergeet ook niet dat het in theorie zou kunnen dat de private lease niet meer haalbaar is met de nieuwe hypotheek, omdat die juist duurder is. Zit jij met de auto.

De bank moet met hypotheek checken, maar de leasemaatschappij in theorie met dezelfde regels ook weer de leaseregeling.
Ik denk dat dit niet alleen in theorie zo is, maar dat er een aanzienlijke kans dat dit ook zo is in de praktijk. Het hele idee van die kredietcheck is dat alle financiële verplichtingen die je aangaat, passend zijn bij je inkomsten en overige uitgaven. Het gaat dus om de optelsom van vaste lasten + leaseverplichtingen + hypotheekverplichtingen + overige kredietverplichtingen, niet om elk van die verplichtingen afzonderlijk! Als op dit moment de hypotheek te hoog is bij de vaste lasten en de private-leaseverplichting, betekent dit dat de private-leaseverplichting te hoog is bij de vaste lasten en hypotheekverlichting. Zoals Mojo al zegt, gaat de truc die jullie in gedachten hebben dus niet werken.

Dit staat los van de vraag of het familielid in de praktijk aan alle verplichtingen kan voldoen. Je hebt best kans dat dit geen probleem is, omdat de kredietwaardigheidschecks voor private lease en hypotheken behoorlijk conservatief zijn. Voor een deel is dat starheid bij kredietverstrekkers (ze zijn een slaaf van ‘the computer decides’ geworden en die computer kent geen ruimte meer voor gezond verstand), voor een nog groter deel komt dat voort uit wettelijke verplichtingen en collectieve afspraken die moeten voorkomen dat consumenten in de financiële problemen komen.

Hoe harder de politiek roept dat financiële problemen bij burgers onacceptabel zijn, hoe meer de regels moeten worden aangescherpt. Gevolg: waar vroeger bij een bepaald inkomen nog 20 op de 1000 mensen in de financiële problemen kwamen, zijn dat er nu misschien nog maar 5 op 1000. En waar die 1000 mensen vroeger nog € 1200 per maand aan kredietverplichtingen konden aangaan, is dat nu nog maar € 800. Dat is fijn voor de 15 mensen die nu niet meer in financiële nood komen, maar heel vervelend voor de overige 980 mensen, die nu veel minder kunnen lenen dan verantwoord zou zijn. Hoe dan ook, de verkiezingen zijn weer voorbij, dus we moeten weer 4 jaar leven met de consequenties van ons stemgedrag :P

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02-2022
Ik zou hier heel erg mee uitkijken. Zeker de komende maanden. De leen normen gaan drastisch wijzigen per April (zit zelf in de financiële wereld). Hierdoor kan het in theorie goed mogelijk zijn (ondanks de lagere woonlast) dat het terug geven van het contract zal worden afgewezen omdat men niet meer door de inkomsten/lasten toets heen komt. En dan zit jij dus vast aan het contract.

And my two cents... Met familie moet je wandelen, niet handelen. Ondanks goede intenties.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom ontbinden ze niet gewoon het leasecontract en gaan ze (tijdelijk) privé rijden?

Nu leggen ze een hoop risico bij jou neer, terwijl het potentieel een hoop ellende op kan leveren. Dat een prive-lease constructie een bkr-notering oplevert wist je familie vantevoren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Het kan, maar wat je doet is medeplegen van valsheid in geschrifte. Zij gaan namelijk een hypotheek aanvragen waar ze zeggen 'geen andere verplichtingen', terwijl ze juist met jou afspreken die verplichting wel degelijk van jou over te nemen.

Maakt dat verder wat uit? Ja. In het ergste geval: zij raken hun inkomen kwijt, kunnen hun hypotheek niet betalen en de bank klopt bij jou aan, omdat jij dit gefaciliteerd hebt. Daarnaast het risico van nooit een hypotheek.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
StevenK schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:01:
Het kan, maar wat je doet is medeplegen van valsheid in geschrifte. Zij gaan namelijk een hypotheek aanvragen waar ze zeggen 'geen andere verplichtingen', terwijl ze juist met jou afspreken die verplichting wel degelijk van jou over te nemen.
Ik vraag me af of dat werkelijk gezien kan worden als valsheid in geschrifte. De hypotheekcheck is altijd een momentopname namelijk (daarom slaat het ook nergens op). Er is niets wat ze tegen houdt om het leasecontract op te zeggen, een huis te kopen en een nieuw leasecontract aan te gaan, dus waarom zou dat niet met hetzelfde contract kunnen. Als je een hypotheek aangaat dan beloof je niet aan de bank dat je geen leaseauto neemt in de toekomst ofzo...

Er is voor TS natuurlijk inderdaad een risico dat een nieuwe kredietcheck door het leasebedrijf wordt geweigerd, maar er is verder niets inherent illegaal aan lijkt me.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-03 10:21
Hangt van de leasemaatschappij af, ik heb destijds ook contract over laten zetten op naam van mijn zus bij aanvragen hypotheek. Alleen kon ik die binnen een paar maanden al weer opzeggen zonder extra kosten, dus hoefde niet teruggezet te worden en risico was minimaal. Sommige leasemaatschappijen doen overzetten eenmalig per contract en sommige doen het nooit.. Dus vraag het na voordat je begint, let wel jij bent financieel verantwoordelijk voor het geval dat er wat misgaat met de auto ik zou goed nadenken of je dat aandurft. Je kan de auto ook op marktplaats ter overname aanbieden om voor weinig ervanaf te geraken (eventueel met bonus of iets dergelijks).

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:56

BazzH

Kei-goed...

Daar zou ik niet aan beginnen. We hebben het wel over een abonnementje van 600+ per maand en naast dat bedrag nog meer financieel risico. Daarnaast mag jij je net overgenomen lease auto vast niet verhuren aan een familielid voor 600+ euro per maand.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon "niet naar waarheid". Het is een schijnconstructie, want er is helemaal geen intentie om de auto eruit te doen. Ze doen net alsof. Maar welke garanties krijg jij? Krijg jij überhaupt wel goedkeuring voor een private lease in die prijsklasse?

Think smart........ Act stupid........

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
randomice schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:48:
Nu heb ik de vraag of ik een contract over kan nemen en dan na 2 maanden weer terug te geven aan de huidige eigenaar?
Hoe je het ook wend of keert, je vraagt hulp bij het misleiden van hypotheekverstrekker. Punt. Niets meer en niets minder. De familie wil met opzet dingen anders doen lijken dan ze zijn.

Ik heb hier geen verstand van, frauderen is niet zo mijn ding. Maar zijn er situaties denkbaar waarbij deze misleiding uitkomt? En is in kaart wat de gevolgen daarvan zijn?

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:23
Ramon schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Ik vraag me af of dat werkelijk gezien kan worden als valsheid in geschrifte. De hypotheekcheck is altijd een momentopname namelijk (daarom slaat het ook nergens op). Er is niets wat ze tegen houdt om het leasecontract op te zeggen, een huis te kopen en een nieuw leasecontract aan te gaan, dus waarom zou dat niet met hetzelfde contract kunnen. Als je een hypotheek aangaat dan beloof je niet aan de bank dat je geen leaseauto neemt in de toekomst ofzo...

Er is voor TS natuurlijk inderdaad een risico dat een nieuwe kredietcheck door het leasebedrijf wordt geweigerd, maar er is verder niets inherent illegaal aan lijkt me.
Wat @StevenK volgens mij zegt is dat bij de kredietcheck voor de nieuwe hypotheek dan valsheid in geschrifte wordt gepleegd. Er wordt namelijk daarbij aangegeven dat er geen verdere verplichtingen zijn. T.a.v. de momentopname klopt dat als het gaat om de verplichting aan de leasemaatschappij. Daar is echter een andere verplichting voor in de plaats gekomen, namelijk de verplichting aan TS om de verplichting aan de leasemaatschappij (die TS heeft overgenomen) na sluiten van de hypotheek (weer terug) over te nemen. De facto heeft de aanvrager van de hypotheek dus wel degelijk een verplichting die ze verzwijgen. Alleen deze verplichting staat niet BKR geregistreerd. Aan deze constructie van "valsheid van geschrifte" (geen idee of dat juridisch correct is of niet) werk je mee. Lijkt mij uiterst onverstandig om te doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee