Toon posts:

Zonnepanelen erg dicht bij dakrand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 13:52
Onlangs heb ik zonnepanelen op ons huis laten leggen. Naar aanleiding van dit forum ben ik tot de keuze gekomen:
1x SolarEdge SE3000H (had achteraf misschien SE3500H kunnen zijn, maar het 11e paneel is er pas bij het plaatsen bij bedacht)
11x Munchen Solar Black 330Wp (relatief klein voor 330Wp, er kon ook echt geen centimeter bij, anders hing het tot in de dakgoot!)
11x SolarEdge P370 optimizers (last van schoorsteen openhaard, schoorsteen CV en dakkapel)

Tot zover ben ik tevreden, al wek ik nog bij lange na niet op wat ik zelf verbruik (echte tweaker met veel teveel apparatuur 24/7 aan).
Nu heb ik achter ons huis nog een leeg vlak op ons schuurtje en carport. Het leek mij (en de installateur die ons huis gedaan had) handig om daar ook een bergje panelen neer te gaan leggen. De afmetingen zijn als volgt:

Ik had bedacht hier een O/W layout neer te leggen met Trina Solar 375Wp panelen. Doordat de carport iets hoger is dan de schuur, had ik ze zo neergelegd (het deel wat links paars wordt heeft veel meer schaduw van het huis en dus minder interessant om wat neer te leggen):

17 x 375Wp = 6375Wp. Toch lijkt het kwa jaaropbrengst 0,01MWh voordeliger om een SE5K op te hangen ipv een SE6K (in de schuur heb ik krachtstroom). Als ik een SE6K simuleer, kom ik op een 8,29MWh opbrengst per jaar uit.

Electrisch is dus al redelijk uitbedacht. Maar nu de montage op de schuur/carport.
Bij de VanderValkPV Planner (wat een draak van software is dat!) kom ik op de volgende layout, als ik de vrije dakrand maar op 0 zet (google earth laat op de carport (ook veranda) een raam zien. Die heb ik ook getekend in SolarEdge. De andere witte streep is een lange balk die er ondertussen niet meer ligt en dus ook niet in de weg ligt voor de panelen.):

Op de een of andere manier snapt de software niet helemaal wat ik wil, want als ik ballast ga genereren, krijg ik dit bestand:

Andere opties:
FlatFix Fusion - Ook deze calculator is een draak, en ik krijg hierin niet voor elkaar om de panelen zo neer te leggen zoals ik wil
SolarStell Connect - Bij deze calculator krijg ik geen toegang. Wat ik wel interessant vindt aan dit systeem, is dat ze verschillende montage-opties hebben. Op de schuur wil ik graag met ballast werken (is toch geheid en kan niet zakken), maar op de carport zet ik het liever vast met bouten door de balken die eronder zitten.

Wat zijn jullie ervaringen met "te" weinig ruimte overlaten aan de randen?
Zijn er andere montage-systemen waar ik ook nog naar zou moeten gaan kijken?

Als extra vraag:
Ondanks dat de SE5K 2x MC4 aansluitingen heeft, geeft SolarEdge Designer toch aan dat ik het in 1 string neer moet leggen (ik heb er P401 optimizers bij, omdat vooral in het voor/najaar er toch een aantal panelen wat schaduw van het huis hebben). Is het dan verstandig om 6mm2 te gebruiken van/naar de omvormer, of is dat overkill en is 4mm2 toch meer dan voldoende?

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
wat is tedicht op de rand?

vergunningsvrij moet je de hoogte van de instalatie vrij blijven van de rand, ik denk dat het de meest genegeerde regel is in het zonnepanelen verhaal. maar die regel is er wel.

contructief ben je afhankelijk van de fabrikant en/of een constructeur. of zoals een echte tweaker gewoon wat doen :P

• Banzi
twain4me schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:00:
wat is tedicht op de rand?

vergunningsvrij moet je de hoogte van de instalatie vrij blijven van de rand, ik denk dat het de meest genegeerde regel is in het zonnepanelen verhaal. maar die regel is er wel.

contructief ben je afhankelijk van de fabrikant en/of een constructeur. of zoals een echte tweaker gewoon wat doen :P
Het paadje "boven" de schuur/carport is een privaat paadje, daar kom ik inderdaad wel te dicht bij de dakrand.
Links naast de carport is wel openbaar gebied, maar daar blijf ik dan wel genoeg van de dakrand weg.
Gezien het inderdaad de meest genegeerde regel is, denk ik dat ik maar lekker met de meute mee ga doen.

Ik ben er wel voor om "zoals een echte tweaker gewoon wat te doen", maar wil wel graag dat de panelen bij een storm blijven liggen en niet weg gaan waaien...

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
Banzi schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Het paadje "boven" de schuur/carport is een privaat paadje, daar kom ik inderdaad wel te dicht bij de dakrand.
Links naast de carport is wel openbaar gebied, maar daar blijf ik dan wel genoeg van de dakrand weg.
Gezien het inderdaad de meest genegeerde regel is, denk ik dat ik maar lekker met de meute mee ga doen.

Ik ben er wel voor om "zoals een echte tweaker gewoon wat te doen", maar wil wel graag dat de panelen bij een storm blijven liggen en niet weg gaan waaien...
openbaar of niet heeft er niets mee te maken, te dicht bij de rand is te dicht bij de rand.
van een gemiddeld schuurtje (hoogte 3 meter) op een gemiddelde plek in nederland (woonwijk)
is het echt allemaal niet zo spannend 9 meter hoog aan zee wordt een heel ander verhaal.

Je zou gewoon het "normale" ballast patroon van bv flat fix fusion kunnen aanhouden en de dakrand negeren en dan bij de randen een extra tegeltje neer te leggen (gewoon je dak wat groter tekening in de software). vast schroeven kan ook prima daar heb je speciale "plakplaten" voor of je kan zelf iets verzinnen met bv stokschroeven.

En anders kan je ook nog beton voeten gebruiken, dat is nagenoeg altijd goed.

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 18-03-2021 12:34]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:52
Een klein oostwest systeem met SolarEdge 3 fase.
Dat gaat sochtends en savonds niet goed werken.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Met 85V optimisers werkt het ook niet goed maar tenminste minder slecht.

Zijn er andere oplossingen?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
Bijvoorbeeld die 3 kW omvormer weg doen en alles aansluiten op dezelfde 3 fase omvormer zou al helpen.
Dan moeten de optimisers wel compatible zijn.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
busscherski schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:37:
Een klein oostwest systeem met SolarEdge 3 fase.
Dat gaat sochtends en savonds niet goed werken.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Met 85V optimisers werkt het ook niet goed maar tenminste minder slecht.

Zijn er andere oplossingen?
Hier moet je inderdaad mee opletten. Een SE5/6k kan pas goed gaan regelen als er minimaal 13 panelen in de zon liggen (60V per optimizer*13>750V wat de omvormer wil zien) Met 85V optimizers wordt dat wel beter omdat je er dan maar 9 nodig hebt,. Aangezien het hier met 10-7 per kant ligt is dat nog steeds erg krap/te weinig.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Banzi
Bedankt voor de hulp! Weer wat geleerd!

Ik ga inderdaad de ruimte tot dakrand wat negeren en er extra tegels bij leggen.

Ik zie het inderdaad niet zitten, dat het systeem teleurstellend gaat werken.
De huidige panelen aansluiten op dezelfde omvormer als de nieuwe is fysiek niet heel erg makkelijk (als in: we hebben de tuin onlangs laten doen en de boel weer open graven is ondertussen niet zo makkelijk meer). Ik zie voor mezelf 6 opties:
OplossingVoordeelNadeel
Volledig re-design van panelen. Wellicht minder Wp, zodat het makkelijker op 1 1-fase omvormer past, of juist extra panelen bijleggen om makkelijker aan het minimum voltage te komen.Waarschijnlijk minder Wp, of het wordt nog lelijker om naar te kijken
Toch doen zoals ik eerst had beschrevenIk hoef niet na te denkenVerminderde werking in de ochtend en avond
De huidige panelen aansluiten op de nieuwe 3-fase omvormer (als ik het goed heb, zouden P370 en P401 optimizers op 1 string kunnen werken?)Alles werkt als 1 systeemIk hou een omvormer "over". Dan moet de tuin toch weer open en moeten er langere kabels getrokken worden.
De 3-fase omvormer vervangen door een 1-fase SE5000HJaarproductie gaat in de SolarEdge simulatie omhoog. Prijs is niet veel anders dan een 3-fase omvormverOpwekking wordt niet verdeeld over 3 fases. Deze PV groep gaat naar 25A zekeringen. Dan is het bij kortsluiting onzeker of mijn zekering of de hoofdzekering doorslaat
De 3-fase omvormer vervangen door een 1-fase SE4000HJaarproductie gaat in de SolarEdge simulatie omhoog. Prijs is niet veel anders dan een 3-fase omvormver. Deze PV groep gaat naar 20A zekeringen.Opwekking wordt niet verdeeld over 3 fases. Meer clipping dan bij een SE5000H
De nieuwe 3-fase omvormer laten varen (toch nog niet besteld) en een 2200H (P505 optimizers) en 3000H (P401 optimizers) naast elkaar zetten op 2-fasesWeinig tot geen re-cabling nodig. Iedere omvormer kan op een eigen faseKosten van een extra omvormer

Ergens gaat het duurder worden dan ik had bedacht. We gaan nog even discussieren thuis welke optie we zouden willen gaan uitvoeren...

[Voor 12% gewijzigd door Banzi op 19-03-2021 17:45]

• busscherski
Mooi overzicht van opties inderdaad, al die 5 oplossingen zijn mogelijk. Je snapt meer van PV dan ik dacht :)
Het klopt wat je schrijft, P401 en P370 zijn compatible
https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf

Hoeveel panelen passen er als je iets kleinere neemt? (meer panelen betekent meer optimisers)
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html

Je optie met de 5 kW enkelfase kan technisch wel maar is niet selectief achter een 25A netaansluiting. Vind ik niet zo`n probleem.
Hier gaat het ook goed met 7 kW omvormer aan een enkelfase netaansluiting.
Je zou met SE designer ook even kunnen simuleren hoeveel het qua jaaropbrengst scheelt met een 4 kW enkelfase omvormer.

• Banzi
busscherski schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:52:
Je optie met de 5 kW enkelfase kan technisch wel maar is niet selectief achter een 25A netaansluiting. Vind ik niet zo`n probleem.
Hier gaat het ook goed met 7 kW omvormer aan een enkelfase netaansluiting.
Je zou met SE designer ook even kunnen simuleren hoeveel het qua jaaropbrengst scheelt met een 4 kW enkelfase omvormer.
"niet selectief" voor alleen de PV, waarvan ik volgens de specs lees dat het 23A is, is voor mij ook niet zo'n probleem. Nu dan... over 10 jaar wordt het misschien lastig troubleshooten.

De 4kW versie heb ik ook meegenomen. Al met al zou ik dan 60kWh weggooien. Het voordeel daarvan is wel, dat ik 20A zekeringen kan pakken, zodat het systeem wel selectief gaat worden.

De panelen die je aangeeft zijn kwa afmeting maar 6cm korter (en duurder!: https://www.solar-outlet....ar-375-wp-mono-black.html). Ik denk dat ik kwa layout niet heel veel beter kan dan nu. Het onderste gedeelte van de veranda mag ik niet volleggen van mijn baas...

Zoals ik er nu naar kijk, wordt het de SE4000H met panelen en optimizers zoals eerder bedacht.

• busscherski
16 A achter 25 A wordt in Nederland 'selectief' gevonden. Maar ja, ik vind een 3.68 kW omvormer wel erg weinig voor jouw aantal zonnepanelen.
20A achter 25 A zou een te klein verschil zijn. Ik weet het niet. Je hebt dan tenminste een deel selectiviteit.

Er loopt hier ook iemand rond die z`n 4 kW omvormer heeft afgezekerd op 16A en daar gaat het goed. (bij veel installaties is het netvoltage bij vollast 240 V of hoger, dan tript je 16A groep niet)

Er zijn allerlei meningen over, zoek in het grote PV forum op selectiviteit en je leest van alles.

Die SE4000H met P401 optimisers vind ik wel aan te raden.

• Dre
  • Niet online
@busscherski
5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op 16A trouwens ;) En 1100 Wh/Wp, dus ze doen het goed. Veel hoger dan 235V wordt het hier niet.

Selectiviteit: NPR5310 heeft het over factor 1,6x bij smeltzekeringen. Factor 2x bij installatieautomaten. 25/2 = 12,5A. Maar dat laatste is sowieso niet selectief, want installatieautomaten krijg je niet selectief. Zie NPR5310 2015 blad 60

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Dre schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:56:
@busscherski
5080 Wp op een 4200 Watt omvormer op 16A trouwens ;) En 1100 Wh/Wp, dus ze doen het goed. Veel hoger dan 235V wordt het hier niet.

Selectiviteit: NPR5310 heeft het over factor 1,6x bij smeltzekeringen. Factor 2x bij installatieautomaten. 25/2 = 12,5A. Maar dat laatste is sowieso niet selectief, want installatieautomaten krijg je niet selectief. Zie NPR5310 2015 blad 60
Ja jou bedoel ik :)

• Banzi
busscherski schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:16:
Die SE4000H met P401 optimisers vind ik wel aan te raden.
Als ik dat na-reken, dan zie ik dat het totale Wp van 6375 net boven de 6200 STC paneel vermogen-DC Max zit bij de SE4000H.

Fysiek is het onmogelijk dat ik dat ooit ga halen (ik denk niet dat de zon ooit recht boven mijn panelen komt te hangen dat alle panelen op hun max gaan werken). Zou dit nog een probleem met eventueel garantie kunnen zijn?

• busscherski
Het is niet max 6200 Wp, het is max 6200 W DC.
Doordat je oostwest hebt is het max DC vermogen lager dan 6200 W, ik denk zelfs lager dan 6000 W.
SolarEdge designer rekent dat getal voor je uit. Het staat in het rapport, daar kun je een venstertje van 1 regel vergroten naar 2 regels.

Daarnaast laat SolarEdge designer je sowieso niet zomaar een ongeldig ontwerp maken.

• busscherski
busscherski in "Zelf plaatsen panelen - input gevraagd voor set"

Hier een simulatie met bijna 13 kWp maar het max DC vermogen is nog geen 11 kW

• Banzi
busscherski schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:09:
Het is niet max 6200 Wp, het is max 6200 W DC.
Doordat je oostwest hebt is het max DC vermogen lager dan 6200 W, ik denk zelfs lager dan 6000 W.
SolarEdge designer rekent dat getal voor je uit. Het staat in het rapport, daar kun je een venstertje van 1 regel vergroten naar 2 regels.

Daarnaast laat SolarEdge designer je sowieso niet zomaar een ongeldig ontwerp maken.
(y) 5,57 kW

• Banzi
Om selectiviteit van zekeringen toch te blijven garanderen ben ik toch op zoek naar een oplossing voor 3-fases. Dit, omdat ik bij een 1-fase omvormer toch de zekeringen moet verzwaren richting non-selectiviteit (al is de kans dat het fout gaat minimaal).
Zoals hierboven werd aangegeven moeten er dan wel voldoende panelen liggen. Ik heb de layout nog een keer bekeken (en de WAF heeft het goedgekeurd) en kom nu tot het volgende plaatje:

Bij P505 omvormers kom ik op een verwachte Jaarlijkse Energieproductie van 6,40 MWh
Bij P401 omvormers kom ik op een verwachte Jaarlijkse Energieproductie van 6,38 MWh

Houdt de SolarEdge Designer rekening met een oost-west opstelling zoals getekend? Of kan ik beter voor zekerheid gaan en toch 21x € 14,50 (= € 304,50) extra betalen voor 0,02 MWh extra opwekking (zoals berekend).

• busscherski
3.68 kW omvormer had ook gekunt met je vorige legplan

• busscherski
Maar een groter systeem is natuurlijk beter.

Het lijkt me inderdaad dat de hoeveelheid voltage clipping met P401 mee gaat vallen. Vooral als je geen schaduw hebt aan de westkant.

Soms lijkt SE designer rekening te houden met voltage clipping en soms niet.
Ik ben niet zeker

• Banzi

Er is wel schaduw van een boom. Die boom heb ik vast wat te groot en te hoog getekend, maar dan kan het later alleen maar meevallen...

(plus dat die boom al echt oud begint te worden en er al meerdere stemmen in de buurt gaan om de boom om te laten halen door de gemeente, voordat deze ergens (vooral bij mij dus) schade gaat maken)

[Voor 16% gewijzigd door Banzi op 26-03-2021 11:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat ik de extra 10 euro voor P505 er wel voor over zou hebben als het SolarEdge wordt.
Als het om de kortste tvt gaat zou je ook kunnen kiezen voor een 3 fase string omvormer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Banzi
busscherski schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:15:
Ik denk dat ik de extra 10 euro voor P505 er wel voor over zou hebben als het SolarEdge wordt.
Als het om de kortste tvt gaat zou je ook kunnen kiezen voor een 3 fase string omvormer.
Bij Solar-Outlet zijn de P505 € 14,50 duurder. Maar ik denk dat het verstandig is om daar toch wel voor te gaan i.v.m. vele schaduw variaties... Een 3-fase omvormer had ik al gespecificeerd.

Ik wil eigenlijk bij SolarEdge blijven, omdat ik al een SE3000H heb en het monitoring-gedeelte wel uitgebreid vind.

• busscherski
Ja klopt, het is meer dan 10 euro verschil.

[Voor 47% gewijzigd door busscherski op 26-03-2021 14:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee