Toon posts:

RAM uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jeroenww
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-02 15:49
Hoi,

Momenteel heb ik 8gb RAM en ik merk dat mijn PC bij verschillende taken het toch moeilijk heeft. Daarom wil ik dit graag uitbreiden. Nu krijg ik niet helemaal duidelijk welk merk/type RAM er nu in mijn PC zit maar wat ik zo kan lezen betreft het een Kingston met 8GB RAM, 1600 Mhz DDR3. Nu wil ik dit dus uitbreiden maar moet ik zeggen dat ik zoveel verschillende soorten merken/ed voorbij voorbij zie komen dat ik niet goed weet wat geschikt is. Daarbij lees ik ook wat over het belang van voltage, maar kan ik niet goed achterhalen wat voor mij geschikt is.

Ik zoek een?
Uitbreiding van het RAM geheugen. Ik heb nu 8gb en wil dit uitbreiden met nogmaals 8 zodat ik totaal 16gb heb.

Wat is je budget?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het mag kosten. Ik zie namelijk bedragen voorbij komen van 40 euro maar ook van 150 euro. 150 zou wel de max zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik begreep dat het belangrijk is dat het overeenkomt met de huidige specificaties van de RAM die al aanwezig is. Dit lijkt een Kingston bkmk 1671381 8Gb te zijn?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik weet verder niet over het van belang is maar overige specificaties van mijn PC:
- Intel Core i5 4430 @ 3.00GHz1
- Gigabyte Technology Co. Ltd. H87-HD3 (SOCKET 0)
- 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti

Groet,

Jeroen

Alle reacties

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 15:46

Turismo

Clobberin' time!

Het is zeker de voorkeur om exact het zelfde merk en type te matchen, zodat de latencies en speed gelijk zijn en het XMP profiel klopt.

Daarbij wil je het ook in dual-channel draaien (dus 2x dezelfde modules) 10% tot 20% sneller in bepaalde scenario's. Heb je nu 1x8GB of 2x4GB? dat is wel belangerijk om te weten.

Wat betreft de verschillende voltages, is wat de memory fabrikant meegeeft waarop het kan/moet draaien, sommige hebben heatsinks erop waaardoor ze op een hogere voltage kunnen, je moederbord heeft er sowieso geen problemen mee. Maar 99% is gewoon 1,5v en dat zal in jou geval ook gewoon zijn.

Als ik Google op wat je aangeeft met Kingston en type nummer kan ik er niks op vinden, je zou dit even met downloads: HWiNFO32/64 7.00 kunnen opzoeken

Gezien de prijzen van DDR3 niet zover meer uit elkaar liggen, kan je deze kopen pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX316C10F/8
De supported latency daarvan is zo laag dat het wel zeker goed moet zijn.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• Jeroenww
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-02 15:49
Bedankt voor je reactie! Ik heb uiteindelijk toch de oude bon gevonden waarop de specificaties staan. Het betreft een Kingston KVR16N11H/8 1.5v. Het is inderdaad 1x 8gb en ik heb ruimte om er nog 3 meer bij te plaatsen op het moederbord. De KVR16N11h/8 is nog te koop, is het slim om dan deze te kopen ipv diegene die jij voorstel? pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11H/8. Het is namelijk wel zo dat deze minder oud is dan de KVR16 van mij.

Een andere vraag; is het gewoon een kwestie van de RAM(plaatje?) in het moederbord te klikken of moet er meer voor gebeuren?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Jeroenww schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:28:
...
Een andere vraag; is het gewoon een kwestie van de RAM(plaatje?) in het moederbord te klikken of moet er meer voor gebeuren?
Dat Gigabyte GA-H87-HD3 moederbord heeft plek voor vier RAM modules, zie de manual voor dual channel (twee modules) configuratie - welke sloten je dan moet gebruiken.

[Voor 26% gewijzigd door martyw op 18-03-2021 13:48]

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 15:46

Turismo

Clobberin' time!

Jeroenww schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:28:
Bedankt voor je reactie! Ik heb uiteindelijk toch de oude bon gevonden waarop de specificaties staan. Het betreft een Kingston KVR16N11H/8 1.5v. Het is inderdaad 1x 8gb en ik heb ruimte om er nog 3 meer bij te plaatsen op het moederbord. De KVR16N11h/8 is nog te koop, is het slim om dan deze te kopen ipv diegene die jij voorstel? pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16N11H/8. Het is namelijk wel zo dat deze minder oud is dan de KVR16 van mij.

Ik zou exact dezelfde kopen inderdaad, dan hoef je enkel het XMP profiel in te laden, dat is makkelijker anders zou je bij niet dezelfde modules zelf de speed en timings moeten instellen. Er is sowieso geen voordeel aan om "beter" geheugen te kopen, gezien het toch altijd op de langzaamste DIMM werkt.

En wat @martyw al aangeeft heb ik niks aan toe te voegen, inderdaad kijken welke slots dual channel zijn.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee