Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:30
Mijn vraag:
Ik heb vandaag mijn nieuwe tv binnen gekregen, alleen valt me op dat bij een lichte achtergrond vooral links onder in de hoek een donkere vlek zit.

Mijn vraag is of dit normaal, acceptabel is of dat dit niet hoort bij een nieuw scherm.

Relevante hardware die ik gebruik:
Samsung UE65TU7170.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op google en tweakers gezocht, al diverse topics gevonden maar het gaat mij er meer om of je dit moet accepteren bij een nieuwe tv of niet?

Hierbij wat foto's:

Ik moet er wel bijzeggen dat het heel moeilijk op de foto te zetten is.
Wat je op de foto's ziet (als je het al ziet) moet je eigenlijk nog een klein stukje donkerder rekenen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:02
knorde schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:19:
Mijn vraag:
Ik heb vandaag mijn nieuwe tv binnen gekregen, alleen valt me op dat bij een lichte achtergrond je vooral links in de hoek een donkere vlek hebt.

Mijn vraag is of dit normaal, acceptabel is of dat dit niet hoort bij een nieuw scherm.

Relevante hardware die ik gebruik:
Samsung UE65TU7170.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op google en tweakers gezocht, al diverse topics gevonden maar het gaat mij er meer om of je dit moet accepteren bij een nieuwe tv of niet?

Hierbij wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet er wel bijzeggen dat het heel moeilijk op de foto te zetten is.
Wat je op de foto's ziet (als je het al ziet) moet je eigenlijk nog een klein stukje donkerder rekenen.
Je hebt een vrij goedkope 65" gekocht. Als je een goede uniforme display wil moet je denk ik in een 2x zo duur segment kijken..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• knorde
Begrijp ik hieruit dat dit vrij normaal is in deze prijsklasse of meer dat je geluk moet hebben in deze prijsklasse dat je wel een uniforme display krijgt?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:52
Het is vrij normaal in deze prijsklasse. Van exemplaar tot exemplaar kunnen er verschillen zijn door nauwkeurigheid van montage, maar in de regel hebben deze modellen te weinig lampjes om een perfecte uniformiteit te kunnen realiseren. Deze TV heeft randverlichting, voor goede unformiteit moet je meer richting naar de hogere modellen met FALD-verlichting kijken.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
De kwaliteitscontrole voor TV’s onder de € 1000,- is een stuk minder, dus denk ook niet dat je met dit soort foutjes kan reclameren.
P.S. Maar als het je erg stoort kan contact opnemen met de verkoper natuurlijk nooit kwaad.

[Voor 25% gewijzigd door HereIsTom op 18-03-2021 11:42]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:05
Je moet natuurlijk gaan bekijken of het bij normaal gebruik ook zichtbaar is. Ik vermoed dat je er niks van zal zien. Je hebt er niks aan om je eraan te storen, want ik denk dat je toch erg weinig continue naar een wit scherm zult gaan staren.

Als ik de foto vergelijk met de uniformiteit van mijn 10 jaar oude Samsung D7000 is het echt niks. Die D7000 laat zowat een wolkenlucht zien. Toch heb je er bij het TV kijken geen enkele last van.

En ik denk niet dat duurdere modellen veel beter zullen zijn.

• knorde
Hier even een update:

De tv bevalt verder goed, wel viel me op dat ik last heb van (volgens mij heet het) vertical banding.
Vooral bij egale beelden tijdens tv kijken is dit zichtbaar.
Hier ziet er een beetje uit zoals dit (vanaf 3.20 tot 4.40, dit is een ander type maar hetzelfde effect):

In de video zie je dat vooral als het vanaf de linkerkant bekeken wordt dat het vrij goed zichtbaar is.
Dit komt aardig overeen met die van mij.

Als je er recht voor zit wordt het wel een heel stuk beter, wel iets zichtbaar nog maar vooral vanaf de zijkant is het goed zichtbaar. Is dit gewoon acceptabel en "normaal" of valt dit toch onder een soort van defect in deze prijsklasse?

[Voor 6% gewijzigd door knorde op 20-03-2021 12:39]

• knorde
Iemand die weet of deze verticale banding in deze prijsklasse normaal en acceptabel is?
Hoe rechter je ervoor zit hoe minder je het ziet.

Ik heb hier wat foto's van mijn tv gemaakt zodat het voor jullie ook duidelijk is:

[Voor 6% gewijzigd door knorde op 21-03-2021 12:42]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:52
Wat ik zie is geen goede uniformiteit, maar als een televisies met weinig lampjes verlicht wordt, dan zijn oneffenheden niet te voorkomen. In deze prijsklasse stoppen fabrikanten de minimale hoeveelheid erin en ik zie eigenlijk niets op dat op een produktiefout wijst. Wellicht niet wat je wilt horen, maar dit is gewoon wat je gekocht hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000

DarkSide

theres no place like ::1

ik vind 800,- voor een 65" niet duur.

Je kunt daar niet al te veel van verwachten.

Je bent nu ook uiterste aan het testen. Terwijl het belangrijkste is hoe je de TV ervaart als je gewoon TV kijkt en gamed.

Ik heb een OLED. En die hebben een algemeen imago als "Beste TV" zeg maar.
Maar kan daar ook uiterste opzoeken. Maximale brightness op 100% beeld (dan kickt de ABL in).
En heb een ouder type die moeite heeft met near blacks.

Als ik daar op ga testen dan komt ie er ook niet super uit zeg maar.

Maar bij gamen en film kijken scoort hij echt wel goed.

Vermoed dat je gewoon tevreden zult zijn bij gewoon TV kijken.
Geniet gewoon van je TV. En klaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:31
Zit je nou al 3 dagen naar een wit scherm te staren? ;)

Ga gewoon tv kijken, en ga niet allemaal testbeelden draaien, je kunt altijd wel wat vinden.

• knorde
dmantione schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:48:
Wat ik zie is geen goede uniformiteit, maar als een televisies met weinig lampjes verlicht wordt, dan oneffenheden niet te voorkomen. In deze prijsklasse stoppen fabrikanten de minimale hoeveelheid erin en ik zie eigenlijk niets op dat op een produktiefout wijst. Wellicht niet wat je wilt horen, maar dit is gewoon wat je gekocht hebt.
Het werkt bij mij juist andersom, eigenlijk wil ik het wel horen.
Ik twijfel dan namelijk niet meer of ik niet net een exemplaar te pakken heb (in deze prijsklasse) die niet goed is. Maar als ik jou zo hoor is dit vrij normaal in deze prijsklasse.
DarkSide schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:48:
ik vind 800,- voor een 65" niet duur.

Je kunt daar niet al te veel van verwachten.

Je bent nu ook uiterste aan het testen. Terwijl het belangrijkste is hoe je de TV ervaart als je gewoon TV kijkt en gamed.

Ik heb een OLED. En die hebben een algemeen imago als "Beste TV" zeg maar.
Maar kan daar ook uiterste opzoeken. Maximale brightness op 100% beeld (dan kickt de ABL in).
En heb een ouder type die moeite heeft met near blacks.

Als ik daar op ga testen dan komt ie er ook niet super uit zeg maar.

Maar bij gamen en film kijken scoort hij echt wel goed.

Vermoed dat je gewoon tevreden zult zijn bij gewoon TV kijken.
Geniet gewoon van je TV. En klaar.
Bij normaal tv kijken valt het eigenlijk helemaal niet op tenzij je echt bijvoorbeeld bij reclames een egale achtergrond hebt, en dan zie je het als je vanaf de zijkant kijkt wel iets. Maar inderdaad, mijn vrouw klaagt ook dat ik erg aan het zoeken ben en snapt niet waarom ik niet gewoon van de tv ga genieten :) Overigens is dit een outlet model en heb ik er geen 800 euro voor betaald maar 600, maar normaal is dit type idd 800 euro.
renegrunn schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:51:
Zit je nou al 3 dagen naar een wit scherm te staren? ;)

Ga gewoon tv kijken, en ga niet allemaal testbeelden draaien, je kunt altijd wel wat vinden.
Haha ja zo ongeveer, mijn vrouw wordt ook wel een beetje gek van mij. Ze vind dat ik er veel te veel op gefocust ben, maar het is bij mij een idee dat ergens zit dat ik net een soort van model heb gekocht waar een defect in zit, maar zover ik nu van jullie allemaal begrijp moet ik niet zeuren en gaan genieten van de tv.

Ik zal jullie reacties serieus nemen en stoppen met steeds testbeelden te draaien en maar eens gaan doen met de tv waar die voor bedoeld is, tv en films kijken en gamen :)

• DarkSide

DarkSide

theres no place like ::1

@knorde voor 600,- heb je dus een 65" in huis hangen waar je gewoon lekker naar kunt kijken.

Wat je ziet is een beetje inherent aan deze prijsklasse en omruilen heeft geen zin.
Voor 600,- zal ik zeker denken dat je gewoon voor een mooie prijs lekker een 65" aan de muur hebt hangen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• knorde
DarkSide schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:07:
@knorde voor 600,- heb je dus een 65" in huis hangen waar je gewoon lekker naar kunt kijken.

Wat je ziet is een beetje inherent aan deze prijsklasse en omruilen heeft geen zin.
Voor 600,- zal ik zeker denken dat je gewoon voor een mooie prijs lekker een 65" aan de muur hebt hangen.
Je hebt helemaal gelijk, ik ga er nu maar eens van genieten, ook leuker voor mijn vrouw en gezin haha.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Ja hoe is het beeld als je gewoon TV kijkt? Erger je je dan ook, zoja dan heb je een te goedkope TV gekocht.
Wil je een ‘perfecte’ TV dan moet je minstens twee keer zoveel investeren.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:31
knorde schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:58:

Haha ja zo ongeveer, mijn vrouw wordt ook wel een beetje gek van mij. Ze vind dat ik er veel te veel op gefocust ben, maar het is bij mij een idee dat ergens zit dat ik net een soort van model heb gekocht waar een defect in zit, maar zover ik nu van jullie allemaal begrijp moet ik niet zeuren en gaan genieten van de tv.
Haha geweldig, precies wat ik mij al zo voor kon stellen :+

Veel plezier met je nieuwe tv!

• knorde
Hierbij een update van onze tv.

Na een aantal dagen heerlijk genoten te hebben van de tv zit er nu een cluster van 8 dode pixels in (bij elkaar).
Wij weten zeker dat dit er eerst niet in zat (ik heb het scherm zoals jullie weten uitgebreid gecontroleerd).
Je ziet dit al als je een stuk van de tv afstaat (ik zag het bij toeval tijdens een reclame, met ongeveer een meter afstand van de tv). Normaal zitten wij er uiteraard verder vanaf maar het viel me op tijdens het erlangs lopen.

Het is op de foto wel een stuk lastiger te zien, en ik heb inmiddels wel geleerd van jullie dat ik niet te snel moet zeuren over een tv in deze prijsklasse. Ik vind 8 dode pixels (in eenzelfde cluster) echter best wel veel. Ik wil niet zeurderig overkomen maar is dit acceptabel of zou je dit, ook in deze prijsklasse, niet moeten accepteren?

Hierbij een foto waarop het wat onduidelijk te zien is, met het is 2x een vierkant van 4 pixels per stuk onder elkaar zeg maar.

• sypie
  • Niet online
Zijn ze dood of zijn ze minder helder? Wanneer ze dood zijn zouden ze bij alle kleuren zwart moeten blijven. Deze zijn nog wit/grijs...

• knorde
sypie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:32:
Zijn ze dood of zijn ze minder helder? Wanneer ze dood zijn zouden ze bij alle kleuren zwart moeten blijven. Deze zijn nog wit/grijs...
Het is niet helemaal zwart, maar volgens mij (en mijn vrouw) veranderd de kleur niet echt.
Het is heel lastig op de foto te zetten (op de foto lijkt het lichter).
Het is meer grijs dan zwart, ook op een gekleurde achtergrond.
Zie ook:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:54
Zijn geen dode pixels. Maar blijf je nu zoeken met een vergrootglas? Het antwoord is volgens mij al meerdere keren gegeven.

En anders kan je altijd nog contact opnemen met de verkoper als je alsnog twijfelt.

• knorde
corporalnl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:05:
Zijn geen dode pixels. Maar blijf je nu zoeken met een vergrootglas? Het antwoord is volgens mij al meerdere keren gegeven.

En anders kan je altijd nog contact opnemen met de verkoper als je alsnog twijfelt.
Dit keer was het geen zoeken, ik zag het bij toeval.
Ik was al een aantal dagen heerlijk aan het genieten van de tv (en ja dat ontspant best wel goed haha).

Maar het zijn dus geen dode pixels begrijp ik?
Wat zijn het dan wel?

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:39
Wat je ziet zijn stuck pixels, soms willen ze na een tijdje weer verdwijnen echter is dit geen garantie. Dit kan altijd voorkomen, ongeacht prijsklassen.

Imo kun je de tv het beste terugsturen en iets anders uitzoeken, ben bang dat je er niet meer rustig naar kunt kijken ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• knorde
Freshouttheoven schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:08:
Wat je ziet zijn stuck pixels, soms willen ze na een tijdje weer verdwijnen echter is dit geen garantie. Dit kan altijd voorkomen, ongeacht prijsklassen.

Imo kun je de tv het beste terug sturen en iets anders uitzoeken, ben bang dat je er niet meer rustig naar kunt kijken ;).
Haha ja, terugsturen was het eerste waar ik aan dacht maar verder bevalt hij wel goed.
Het is gewoon meer dat ik benieuwd ben of dit onder de "ja dit is normaal en eigenlijk accepteren de meeste mensen dit gewoon" valt of onder de "in dit geval moet je ten alle tijden terugsturen want dit mag niet".
Nogmaals wil ik benadrukken dat ik verder echt van de tv geniet, al lijkt dat voor jullie niet zo.
Ik heb al dagen niet meer gezocht en dat kwam het contact met mijn vrouw ook ten goede haha :+

Maar dit keer stond mijn vrouw er ook achter om het na te vragen, ze was ook benieuwd naar jullie advies.
Verder was ze heel blij met jullie eerdere antwoorden haha :P

• Themcm076
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06-2022
Ik heb hier dus ook last van van verticale banding die strepen dus met voetbal kijken stoor ik me er echt kapot aan welke lcd tv zou dit dan niet of nauwlijks hebben ik heb de sony 65xh9299 geprobeerd en de samsung 75q95t

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 17:58
Themcm076 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 02:41:
Ik heb hier dus ook last van van verticale banding die strepen dus met voetbal kijken stoor ik me er echt kapot aan welke lcd tv zou dit dan niet of nauwlijks hebben ik heb de sony 65xh9299 geprobeerd en de samsung 75q95t
Een OLED

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Themcm076 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 02:41:
welke lcd tv zou dit dan niet of nauwlijks hebben ik heb de sony 65xh9299 geprobeerd en de samsung 75q95t
Houd je tv vragen centraal in plaats van diverse topics openen en reageren via andermans topics. Deze gaat dicht en voor jezelf dus verder in Help ik weet niet meer welke tv ik moet aanschaffen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee