Toon posts:

DMX sturing voor alle verlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NotEdSheeran
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
Hallo

Ik heb een korte vraag, heb hier al heel wat topics gelezen maar kan mijn antwoord niet echt vinden.

Ik ben van plan om het domotica systeem te vervangen door Loxone. Heel wat dingen lijken straight forward, ik heb echter een klein probleem met de verlichting.

Ik zou alle lichtpunten op 24V willen houden (Er zijn genoeg LEDs, LEDStrips,... beschikbaar). Voor de zekerheid kan ik de bedrading (1.5mm², in ster) laten zitten dan heb ik zeker draaddoorsnede genoeg. Ik zou werken met de DMX extension om daarmee 9 kanaals dimmodules van DMX4ALL aan te sturen.

Nu is mijn vraag, als er geen enkel licht aan staat dan worden alle kanalen (PWM) met een duty cylce van 0% gestuurd, wat resulteert in 0V. Moet ik hiervoor nog een extra relais per kanaal voorzien om de spanning volledig af te zetten of kan ik dit gewoon zo implementeren? Op de dimmer zit een control (DO) waarmee je de voeding (met tussenrelais) kan uitschakelen als er langer dan 5 minuten geen enkel kanaal gebruikt wordt.

Ik ben geen expert electronica en zou hier enorm mee geholpen zijn als dit uitgeklaard geraakt

alvast bedankt!

[Voor 90% gewijzigd door NotEdSheeran op 18-03-2021 07:01]

Beste antwoord (via NotEdSheeran op 28-09-2021 21:40)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:25

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is inderdaad wel efficiënter om de voeding en de led-driver met een relais uit te schakelen als de verlichting niet is ingeschakeld. Dit doe ik thuis ook. Er zijn led-drivers die het dmx-signaal niet doorgeven op de bus als ze zijn uitgeschakeld. In dat geval kan het wat lastiger zijn om dit trucje te gebruiken of moet je er een dmx-splitter tussen zetten.

Ik ben niet bekend met de programmering in Loxone en hoe makkelijk je de logica hiervoor kunt inbouwen.

Ik heb zelf logica in mijn lichtsturing die de voedingen na een kwartier uitzet. Bij het opnieuw inschakelen is er een lichte vertraging merkbaar maar problematisch is het niet. Ik gebruik overwegend EldoLed LinearDrive en PowerDrive 24V drivers die met een aantal tegelijk achter een 240 tot 320W voeding zitten.

Alle reacties

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-04 19:46
Goede vraag ... en sommigen plaatsen inderdaad een relais voor de dimmer driver.
Maar ik zou ook wel willen weten wat de lekstroom is als je dat niet doet. Veel zal afhangen van het type dimmer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:25

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is inderdaad wel efficiënter om de voeding en de led-driver met een relais uit te schakelen als de verlichting niet is ingeschakeld. Dit doe ik thuis ook. Er zijn led-drivers die het dmx-signaal niet doorgeven op de bus als ze zijn uitgeschakeld. In dat geval kan het wat lastiger zijn om dit trucje te gebruiken of moet je er een dmx-splitter tussen zetten.

Ik ben niet bekend met de programmering in Loxone en hoe makkelijk je de logica hiervoor kunt inbouwen.

Ik heb zelf logica in mijn lichtsturing die de voedingen na een kwartier uitzet. Bij het opnieuw inschakelen is er een lichte vertraging merkbaar maar problematisch is het niet. Ik gebruik overwegend EldoLed LinearDrive en PowerDrive 24V drivers die met een aantal tegelijk achter een 240 tot 320W voeding zitten.

• Gertst
NotEdSheeran schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:52:
Ik zou alle lichtpunten op 24V willen houden (Er zijn genoeg LEDs, LEDStrips,... beschikbaar).
Ik ben ook aan de voorbereiding bezig om Loxone te installeren, maar vind het toch moeilijk om voor alle lichtpunten 24V te gebruiken: Heeft iemand een goedkoper alternatief voor de Loxone pendels?
Gewoon dimbaar wit zou al ok zijn ...

Deze zijn best mooi en goedkoop, maar dan moet je naar gu10 (230V) :|
Welke dimmers gebruik je dan het best?

• NotEdSheeran
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
Bedankt voor je antwoord @Femme en @Gertst !

Ik heb ondertussen ook al wat onderzoek gedaan en ben er wat de LED-strips betreft uit. Daar zullen het de DMX4All modules zijn met idd een tussenrelais om de voeding uit te schakelen.

De voedingen op zich vind ik ook niet de eenvoudigste zaak. Ik zou graag rack mounted voedingen hebben zodat alles mooi in de kast kan gemonteerd worden, stroomverbruik zal waarschijnlijk heel beperkt blijven aangezien ik voor 24V of 48V kies.

Wat "gewone" lampen betreft, het zou leuk zijn mochten er gewone peertjes (warm wit) op 24V te vinden zijn. Maar ik kan ze blijkbaar moeilijk vinden.

@Gertst, Ik had in gedachten om die pendeltjes zelf te maken, metalen buisje, RGB lampje, 3D printje, afgieten. Misschien een knutselideetje...

• Gertst
Voor 24V armaturen met GU10 kan je deze spots gebruiken.

@NotEdSheeran Zelf pendels maken wil ook wel eens proberen - maar geen prioriteit nu, want ik will eerst de basis op orde.
Toon ons zeker je vorderingen! ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee