Welke receiver Teufel system 6 THX 5.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:03
Hi All,

Ik zit eraan te denken om mijn Böse SoundTouch 300 systeem te vervangen voor een echte surround set. De Bose set heeft bijna 2000 euro gekost, ik hoop nu eigenlijk onder dat bedrag te blijven.

Mijn oog is gevallen op een Teufel THX system 6, 5.2 set. Deze is nu in de “aanbieding”

Ik heb dan echter ook nog een receiver nodig. Het valt me op dat bij de grote webshops veel receivers zijn uitverkocht, de volgende blijven over

Denon AVR-S750H 8Ohm 140W
Denon AVR-X1600H 6Ohm 145W
Sony STR-DN1080 6Ohm 165W

Heeft iemand van jullie ervaring met de Teufel set of 1 van deze receivers?

De speakers mag je 8 weken proberen dus dat is wel een fijne gedachten.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Beste antwoord (via Maikie18 op 09-11-2023 22:01)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Welke van die receiver voor jou het best geschikt is voor een speakerset jou, hangt van je eisen of wensen :
Of de voorkant lekker smoelt.
Of de afstandsbediening prettig in de hand licht en zich prettig laat bedienen.
Of je de kleur mooi vind.
De hoeveelheid luidsprekers die je wilt aansluiten
De hoeveelheid inputs en outputs, die je nu en later in de toekomst nodig denk te hebben.
Verder hebben alle recievers analoge inputs/ingangen voor analoge audio apparatuur, hier mee kan je bijvoorbeeld oude cassette decks op je nieuwe receiver aansluiten. Mocht je later platenspeler willen aansluiten, let er dan op bij aankoop dat er een phono-voorversterker in zit. Dat scheelt weer een apparaat, wat aan het stopcontact moet. Overigens hebben de meeste receiver vanaf 500euro of meer vaak een phono-voorversterker ingebouwd

En tot slot hangt het af van de eisen die stelt aan de beschikbare DSP.

Natuurlijk is wel een verschil in DSP technieken in receivers die het geluid kunstmatig beïnvloeden, waarvan verondersteld word dat de receiver aanpast aan de akoestiek van luisterruimte d.m.v een bijgeleverde kalibratie microfoon.

Denon en Marantz gebruiken Audyssey
Onkyo gebruikt AccuEQ en is in huis ontwikkeld
Pioneer MCACC (Pro)

Van de bovengenoemde DSP's heb ik alleen ervaring met Audyssey 2EQ en XT32
Audyssey kent een add-on programma voor fabrikanten van audio apparatuur. Met dit programma, kan zo'n fabrikant extra opties in licentie nemen, die bij jou op je receiver beschikbaar zijn. Zo heeft Audyssey ondersteuning voor 4 individuele subwoofer met een aparte delay en trimlevel voor elke aangesloten subwoofer. Overigens hebben de merken Denon en Marantz ondersteuning voor 2 individuele subwoofer met een aparte delay en trimlevel

Verder heeft Audyssey ook een Andriod App, hiermee komen extra opties beschikbaar. Hiermee kan je een indruk (meer is het niet) krijgen, hoe geluid zich gedraagt in jou ruimte. Die app kost je 20euro
Een review van die APP vind je hier:
https://www.audiosciencer...sey-room-eq-review.12746/

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat wil je dan weten?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Of en welke van die receivers het best geschikt is (vermogen/impedantie)en of iemand ervaring heeft met de speakerset.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Welke van die receiver voor jou het best geschikt is voor een speakerset jou, hangt van je eisen of wensen :
Of de voorkant lekker smoelt.
Of de afstandsbediening prettig in de hand licht en zich prettig laat bedienen.
Of je de kleur mooi vind.
De hoeveelheid luidsprekers die je wilt aansluiten
De hoeveelheid inputs en outputs, die je nu en later in de toekomst nodig denk te hebben.
Verder hebben alle recievers analoge inputs/ingangen voor analoge audio apparatuur, hier mee kan je bijvoorbeeld oude cassette decks op je nieuwe receiver aansluiten. Mocht je later platenspeler willen aansluiten, let er dan op bij aankoop dat er een phono-voorversterker in zit. Dat scheelt weer een apparaat, wat aan het stopcontact moet. Overigens hebben de meeste receiver vanaf 500euro of meer vaak een phono-voorversterker ingebouwd

En tot slot hangt het af van de eisen die stelt aan de beschikbare DSP.

Natuurlijk is wel een verschil in DSP technieken in receivers die het geluid kunstmatig beïnvloeden, waarvan verondersteld word dat de receiver aanpast aan de akoestiek van luisterruimte d.m.v een bijgeleverde kalibratie microfoon.

Denon en Marantz gebruiken Audyssey
Pioneer MCACC (Pro)

Van de bovengenoemde DSP's heb ik alleen ervaring met Audyssey 2EQ en XT32
Audyssey kent een add-on programma voor fabrikanten van audio apparatuur. Met dit programma, kan zo'n fabrikant extra opties in licentie nemen, die bij jou op je receiver beschikbaar zijn. Zo heeft Audyssey ondersteuning voor 4 individuele subwoofer met een aparte delay en trimlevel voor elke aangesloten subwoofer. Overigens hebben de merken Denon en Marantz ondersteuning voor 2 individuele subwoofer met een aparte delay en trimlevel

Verder heeft Audyssey ook een Andriod App, hiermee komen extra opties beschikbaar. Hiermee kan je een indruk (meer is het niet) krijgen, hoe geluid zich gedraagt in jou ruimte. Die app kost je 20euro
Een review van die APP vind je hier:
https://www.audiosciencer...sey-room-eq-review.12746/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:04

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Al is hier eigenlijk niets over te zeggen. Alle drie de receivers zullen voldoen qua vermogen en weerstand, dat is namelijk iets waar je niet op hoeft te letten. Of deze receivers (of andere) voldoen hangt van andere informatie af, informatie die niet gegeven wordt. Denk aan welke bronnen er aan gesloten moeten gaan worden en welke TV of beamer er aan de HDMI Out komt. Als je doel is om een XSX of PS5 aan te sluiten om in 4K @120Hz te gaan gamen dan vallen sommige modellen al af omdat deze niet over HDMI 2.1 beschikken.
Lip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:19:
Pioneer MCACC (Pro)
Onkyo en Pioneer gaan vanaf dit modeljaar DIRAC gebruiken. Persoonlijk zou dat voor mij een reden zijn om te wachten. Zeker ook aangezien we dan verder in het jaar zijn er er mogelijk een oplossing is voor de HDMI 2.1 bug die, naar mijn weten, nog steeds speelt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
FeaR schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:45:
Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Al is hier eigenlijk niets over te zeggen. Alle drie de receivers zullen voldoen qua vermogen en weerstand, dat is namelijk iets waar je niet op hoeft te letten. Of deze receivers (of andere) voldoen hangt van andere informatie af, informatie die niet gegeven wordt. Denk aan welke bronnen er aan gesloten moeten gaan worden en welke TV of beamer er aan de HDMI Out komt. Als je doel is om een XSX of PS5 aan te sluiten om in 4K @120Hz te gaan gamen dan vallen sommige modellen al af omdat deze niet over HDMI 2.1 beschikken.

[...]

Onkyo en Pioneer gaan vanaf dit modeljaar DIRAC gebruiken. Persoonlijk zou dat voor mij een reden zijn om te wachten. Zeker ook aangezien we dan verder in het jaar zijn er er mogelijk een oplossing is voor de HDMI 2.1 bug die, naar mijn weten, nog steeds speelt.
Laat dat nou net zijn waar ik juist wel op aan het letten was, Teufel gaf namelijk aan een receiver te zoeken die minimaal 5.2 ondersteund en +- 150Watt levert tussen de 4 en 8 Ohm.

Ik heb voor de rest geen eisen, het is dat ik hem nodig heb om de speakers aan te sturen :P Ik vind de Denon persoonlijk niet zo mooi, de Sony vind ik mooier maar dat klinkt weer zo als huis tuin en keuken merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maikie18 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:53:
[...]
Laat dat nou net zijn waar ik juist wel op aan het letten was, Teufel gaf namelijk aan een receiver te zoeken die minimaal 5.2 ondersteund en +- 150Watt levert tussen de 4 en 8 Ohm.
Slecht advies. Die 5.2 is natuurlijk wel een dingetje maar 150 Watt tussen de 4 en 8 Ohm heb je echt niet nodig. Sterker, dat ga je ook niet vinden voor jouw budget. Veel merken zullen 150 Watt roepen maar als je dan verder kijkt zal dat op 6 Ohm zijn bij een pieptoon van 1000 Hz en een berg THD (vervorming). Met wat geluk kom je op 100 - 120 Watt uit op 8 Ohm bij 20 - 20.000 Hz en een THD van minder dan 0,1%. Als je dat over vijf kanalen wilt zal je eerder minimaal de helft (of meer) van je budget aan een receiver uit moeten geven. Maar let er niet op. De speakers van Teufel hebben een gevoeligheid van 91 dB. Dat betekent dat je met 1 Watt 91 dB uit één speaker krijgt op één meter afstand gemeten. Nu zal je meer dan één meter van de speaker zitten dus er gaan wat dB's af maar je hebt meer dan één speaker wat weer voor meer dB zorgt. Al met al zal je in de gemiddelde huiskamer eerder op een paar Watt spelen dan veel meer. Waarbij de stap van 1 naar 2 Watt ook meer is dan de stap van bijvoorbeeld 100 Watt naar 150 Watt.

Als ik naar https://teufelaudio.nl/sy...147000#pdp-specifications kijk dan staat daar overigens een waarde van 80 Watt per kanaal genoemd. Iets wat een redelijkere eis is maar nog steeds is het niet zo dat de speakers niets doen als je een receiver neemt met 50 Watt per kanaal.

Lange verhaal kort:
Vergeet de eis van vermogen en kies een receiver die aan de eisen voldoet qua aansluitingen en binnen budget past. Ik kan eigenlijk lastig geloven dat er maar twee merken zijn die receivers hebben. Wat is er met Marantz, Yamaha en Pioneer gebeurd? Ik weet dat Onkyo bezig is met nieuwe modellen en dat de site ook wat kaler oogde enkele tijd terug maar twee Denon's en één Sony is niet alles wat er op de markt is. Ik heb met de Sony wel hetzelfde qua naam. Gekke is dat ik dan met plezier wel een OLED van dat merk neer zou zetten. Punt is wel dat je met dit budget altijd aan een huis, tuin en keukenmerk vast zit. Dit is niet het budget voor een McIntosh of een Arcam.

Edit:
Het lijstje uit de TS is ook niet correct.
Denon AVR-S750H 8Ohm 140W
Denon AVR-X1600H 6Ohm 145W
Sony STR-DN1080 6Ohm 165W
Denon AVR-S750 haalt geen 140 Watt op 8 Ohm. Die 140 Watt is gemeten bij 6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive. Oftewel op één kanaal, bij de pieptoon van 1000 Hz en met een berg vervorming. Ga je de waarde op 8 Ohm pakken van de AVR-S750 dan komt er nog maar 75 Watt uit. En dat is dan gemeten op 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive. Dus die 75 Watt wordt nog minder als je er 5 speakers mee aan gaat sturen.

Denon AVR-X1600H idem. De 145 Watt is inderdaad op 6 Ohm maar ook weer bij de pieptoon van 1000 Hz, bij één kanaal en relatief veel vervorming. De AVR-X1600H doet 80 Watt op twee kanalen bij netjes gemeten vermogen. En ook hier geldt weer, meer kanalen is minder vermogen.

De Sony is gelijk aan de AVR-X1600H alleen dan met 0,9% THD. Zo te zien geeft Sony niet andere waardes op maar je kan er van uit gaan dat het niet ver van de Denon af zal zitten.

Maar nogmaals, dat is geen probleem. Puur alleen om aan te geven dat op getallen letten niet nodig is en als je het wel doet dat je appels met appels vergelijkt. En tevens mogelijk ook om aan te geven dat de eis van 150 Watt per kanaal op 8 Ohm nonsens is, dat doet mijn Denon van haast 20 kilo niet eens.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 19-03-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Dit zijn de specs van de Sony

UITGANGSVERMOGEN
165 W (6 ohm, 1 kHz, 1-kanaals THD 0,9%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maikie18 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:43:
Dit zijn de specs van de Sony

UITGANGSVERMOGEN
165 W (6 ohm, 1 kHz, 1-kanaals THD 0,9%)
Dat bedoelde ik. Gemeten bij een pieptoon van 1000 Hz (1 kHz) en gemeten op één kanaal, net zoals de Denon AVR-X1600. Alleen doet de Denon 1% THD en Sony 0,9% THD. Dat is niet via een formule om te rekenen wat de Sony dan zou doen bij twee kanalen bij 20 - 20.000 Hz zoals Denon dat wel opgeeft. En, dan heb je twee kanalen waar jij naar vijf kanalen op zoek was. Vergeet vermogen, maakt niet uit en wat je wilt ga je niet vinden voor je budget.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 19-03-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Heel erg bedankt voor je input.

Waar heb je het vermogen van de speakers gezien? Ik zie namelijk onderstaande.

max. belastbaarheid (IEC - Long Term): 130 watt
Gevoeligheid (2.83 V / 1 m): 91 dB
Frequentiebereik van/tot: 80 - 22000 Hz
max. belastbaarheid (IEC - Short Term): 180 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maikie18 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:40:
Heel erg bedankt voor je input.

Waar heb je het vermogen van de speakers gezien? Ik zie namelijk onderstaande.

max. belastbaarheid (IEC - Long Term): 130 watt
Gevoeligheid (2.83 V / 1 m): 91 dB
Frequentiebereik van/tot: 80 - 22000 Hz
max. belastbaarheid (IEC - Short Term): 180 watt
Ik heb het niet over vermogen van de speakers maar de gevoeligheid. Die staat in het lijstje wat je hierboven post. De vermogens in dat soort lijstjes kan je vergeten. Hier staat alleen dat je er langere tijd 130 Watt door kan jagen zonder dat de speakers defect gaan en heel even 180 Watt. Maar met normaal gebruik doe je dat dus niet. Daar zit je aan een paar Watt, letterlijk (als je het al haalt).

Of doel je van die 80 Watt? Dat staat onder het kopje "AV-receiver" op https://teufelaudio.nl/sy...147000#pdp-specifications.
THX-gecertificeerde AV-receivers zijn de perfecte partners voor THX-speakers. Instellingen als scheidingsfrequentie, THX-referentievolume en equalizer sluiten naadloos aan. Het is echter ook mogelijk AV-receivers zonder THX-licentie aan te sluiten. Let wel op een versterkervermogen van minimaal 80 Watt per kanaal (op 8 Ohm).
Waarbij ik ook het hele THX-gedoe zou vergeten, dat voegt ook niets toe. Nouja, marketing en leuke logo's voegt het toe.

Edit:
Maar nogmaals, als jij een Marantz NR1510 aan wilt sluiten met "maar" 50 Watt per kanaal gaat dat ook zonder problemen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 19-03-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik vind Pioneer ook best wel een mooi model. 10% THD?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfXWuMXvKaDmW7kWYoVVrf0vnm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCMFU6gbigNdUx4zNeuZaNkW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maikie18 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:08:
Ik vind Pioneer ook best wel een mooi model. 10% THD?
10% vervorming bij dat vermogen. Oftewel totaal onbruikbaar. Maar op die manier meten levert hoge getallen op waar de gemiddelde consument op af gaat. De 1% THD die bij 180 Watt wordt gegeven is al beter maar dat vermogen is nog steeds gemeten op één kanaal bij 1000 Hz en niet zoals je wilt bij een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Dat laatste geeft een eerlijkere waarde maar ook lager. Maar voor de echt laatste keer, niet op vermogen letten. Ik zou eerder kijken of je uit komt met de HDMI versie maar daar heb ik je nog nergens over gezien of gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
FeaR schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:24:
[...]

10% vervorming bij dat vermogen. Oftewel totaal onbruikbaar. Maar op die manier meten levert hoge getallen op waar de gemiddelde consument op af gaat. De 1% THD die bij 180 Watt wordt gegeven is al beter maar dat vermogen is nog steeds gemeten op één kanaal bij 1000 Hz en niet zoals je wilt bij een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Dat laatste geeft een eerlijkere waarde maar ook lager. Maar voor de echt laatste keer, niet op vermogen letten. Ik zou eerder kijken of je uit komt met de HDMI versie maar daar heb ik je nog nergens over gezien of gehoord.
Het is me inmiddels duidelijk. Ik hoef niet echt op vermogen te letten. Zoals ik al zei, ik heb niet echt wensen, ik kijk voornamelijk films via Netflix, muziek e.d luister ik zelden, mijn vrouw speelt vaker muziek af maar doet dat via een Google home :)

Dus dan zou het design voor mij zo een beetje de belangrijkste factor zijn voor de keuze. Want zo een beetje alle receivers van 500 euro hebben meer dan dat ik nodig heb.

Pagina: 1