Toon posts:

Advies PV ZW / NO of alleen ZW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Hierbij vraag ik jullie advies of ik alleen zonnepanelen op het Zuidwesten zal plaatsen, danwel ook op Noordoosten (om beter op de toekomst voorbereid te zijn).

Situatie: Nieuwbouw
Verwacht jaargebruik stroom +/- 7500 - 8000 kWh
Elektrische auto in de toekomst: ja, waarschijnlijk wel (eerst weer sparen...)

Door dakpannen tellen / bouwtekeningen kom ik op het volgende in Sunny design:

Nu is de verwachte opbrengst met alleen panelen op het ZW: ongeveer 9000 kWh
Als ik nog bv. 6 panelen erbij leg op het NO: dan ongeveer 10270 kWh.

Naast de vraag welke string omvormer config hierbij handig is, vraag ik me dus af of het nuttig is om ook al een stuk dak op het NO te gaan benutten.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
6 richting noordoost vind ik een raar aantal als je al zoveel panelen hebt. Kan dat niet meer of juist helemaal niet?
Omdat het een onhandig aantal is komt Sunnydesign denk ik niet met goede suggesties?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• _Richie_
  • Niet online
lastige is er dat er sierschoorsteen geplaatst wordt die wrs. voor schaduwvorming gaat zorgen van de ochtendzon.
als ik verder de reactie begrijp zijn de extra panelen op het noordoosten niet echt zinvol...

[Voor 45% gewijzigd door _Richie_ op 17-03-2021 21:48]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
het hele voordeel van NO is dat die gratis mee kan op de ZW omvormer. op deze manier maakt je daar geen gebruik van

ik heb er zelf 32 op ZW (45 graden) en 16 op NO (45 graden)

ZW gaat afhankelijk van de dakhoek en je locatie gewoon ongeveer 1 wp = 1kwh doen.

Zeker als je ze zelf gaat leggen is het imho een no brainer. ze voegen nauwelijks tvt toe (3,3 jaar -> 3,6 jaar)
en geven een betere spreiding op de dag. en op de slechte dagen higher lows

en je krijgt er leuke figuurtjes van in de grafieken, weer eens wat anders dan die saaie parabolen

• twain4me
Ah ik zie nu je tekening, dat is nog een stukje stijler. Noord gaat dan nog iets minder doen, aan de andere kant een wp kost nu ook minder dan 2 jaar geleden (toen ik het kocht) Dus je zou misschien nogsteeds goed uit kunnen komen.

• _Richie_
  • Niet online
Dank voor je reactie! Gezien de steilheid van het dak (en hoogte (10+ m) ben ik niet zo geneigd om het zelf te gaan leggen...
Via de solar bouwmarkt zijn de extra kosten overigens beperkt.

[Voor 29% gewijzigd door _Richie_ op 17-03-2021 21:53]

• twain4me
_Richie_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:53:
Dank voor je reactie! Gezien de steilheid van het dak (en hoogte (10+ m) ben ik niet zo geneigd om het zelf te gaan leggen...
gewoon uitrekenen. bij solarbouwmarkt op de site kan je een prijs krijgen en dan kan je het gewoon uitrekenen.
ik was eerst niet vanplan om het zelf te leggen maar heb het uiteindelijk wel gedaan, mijn rekensom werkte ook incl plaatsen

• busscherski
Het liefst zou je de panelen richting zuidwest in 2 strings op 1 input van een 3 fase string omvormer aansluiten. Omdat het er meer dan 22 zijn moeten ze in 2 strings.
Maar dit kunstje werkt dus alleen bij even aantallen.
Waar is dat pijpje voor? Kan dat misschien een plat pijpje worden? (dakpandoorvoer). Op die manier passen er 30.

Indien dat geen optie is zou je de panelen richting noordoost als polystring kunnen aansluiten met een gelijk aantal richting zuidwest. Maar 6 panelen vind ik dan een te laag voltage geven. Ik houd boven op het minimum dat Sunnydesign aangeeft nog 2 panelen marge (dus minimaal 5+2=7 panelen per string) indien je echt een SMA koopt. Als het een Chinees merk omvormer wordt nog iets ruimer, dus minimaal 8 per string maar liever 9 of meer.
Het meest logisch lijkt me 29+14 of 30+12 oid.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• twain4me
busscherski schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:27:
Het liefst zou je de panelen richting zuidwest in 2 strings op 1 input van een 3 fase string omvormer aansluiten. Omdat het er meer dan 22 zijn moeten ze in 2 strings.
Maar dit kunstje werkt dus alleen bij even aantallen.
Waar is dat pijpje voor? Kan dat misschien een plat pijpje worden? (dakpandoorvoer). Op die manier passen er 30.

Indien dat geen optie is zou je de panelen richting noordoost als polystring kunnen aansluiten met een gelijk aantal richting zuidwest. Maar 6 panelen vind ik dan een te laag voltage geven. Ik houd boven op het minimum dat Sunnydesign aangeeft nog 2 panelen marge (dus minimaal 5+2=7 panelen per string) indien je echt een SMA koopt. Als het een Chinees merk omvormer wordt nog iets ruimer, dus minimaal 8 per string maar liever 9 of meer.
Het meest logisch lijkt me 29+14 of 30+12 oid.
je kan ook NO in de polystring stoppen.

12NO + 12 ZW en dan kan je oneven zijn in de overige ZW string 17 (?)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja ik zou inderdaad ook op NO een boel panelen leggen hoor!
Vanwege de orientatie en dakhoek zijn die wat minder efficient dan ZW, maar als meerkosten bovenop een geplande installatie zijn de meerkosten zodanig dat het netto toch net zo efficient is. Ongeveer ;)

De ZW kant volleggen is het meest effcient, en dan op de NO kant iets van half zoveel panelen is al heel mooi. Afhankelijk van budget kan je dat ook gewoon volleggen, maar zoals genoemd is dat met de schaduw van de sierschoorsteen alweer wat lastiger en gaat dan het rendement wel heel hard naar beneden maar als je daar een stukje uit de buurt blijft gaat het vast goed.

Spreiding van panelen op 2 kanten is wel heel fijn voor je dagopbrengst spreiding, en meer panelen is altijd fijn zodat je op mindere dagen waar er alleen diffuus licht is (wolken) alle panelen toch ongeveer hetzelfde opbrengen en je nog steeds een leuke continu opbrengst hebt.

Ik heb zelf al panelen op ZO (30) en ga 2/3 van dat aantal op NW leggen om ook een leuke dag spreiding te krijgen en zelfs wat over productie te hebben, maar op de mindere dagen gewoon ook een beetje leuke opbrengst te krijgen. In NL zijn die dagen er altijd ruimschoots...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• _Richie_
  • Niet online
Het pijpje op de zuidwestzijde is een dakpandoorvoer geworden.

Helaas kan ik het dakraam niet zomaar wegpoetsen.
Ik zal de situatie eens bekijken in de ochtend d aangezien de schoorsteen net gemetseld is.

• busscherski
Kan er niet nog een dakraam bij? Dan heb je 28 :p

• _Richie_
  • Niet online
Ik denk dat ik de bovenste rij aan de NO kant met 8 panelen kan vullen.
(Ivm symmetrie etc).
Qua omvormer, is solaredge anders een optie?

• busscherski
Als je SolarEdge 3 fase goed wilt laten werken moeten de optimisers +/- 750 V DC kunnen leveren zonder te clippen. Met clippen bedoel ik dat een optimiser zijn maximum voltage bereikt en eigenlijk hoger had gewilt.

vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

6 panelen is dan niet voldoende om het goed te laten werken. Als je kiest voor 85 V optimisers (P505) kom je dan op ongeveer 750 V / 85 V = 8.8 paneel. Mag naar beneden afgerond worden als je ook nog 8 panelen in die string hebt op het andere dak.
Dus qua minimum aantal panelen heb je daar geen voordeel mee.
P505 is overigens merkbaar duurder dan P401 optimiser. Maar P401 is maar 60 V dus dan kom je op 750 V / 60 V = minimaal 11 a 12 panelen.

Al met al zie ik SolarEdge niet als oplossing. (het kan wel maar heeft niet echt een voordeel denk ik)

8 panelen richting noordoost en een stringomvormer kan wel (wordt overigens wel efficienter als het er een paar meer zijn, is een rijtje portrait een optie?).

• _Richie_
  • Niet online
Nogmaals dank voor alle input! Ook mbt de solaredge optie, heel inzichtelijk!

Ik heb dit weekend even gekeken en er zouden er wel 9 op een rij passen.
Dus ik kom op deze calculatie uit.

Welk merk omvormer zouden jullie aanraden?

• twain4me
_Richie_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:51:

Helaas kan ik het dakraam niet zomaar wegpoetsen.
welles :+

• busscherski
Elk merk omvormer dat ik gecheckt heb kan die stroom wel aan.
Als geluid belangrijk is, ik heb geen ervaring met de 10 kW modellen van Goodwe en Growatt. Vermoed dat een SMA stiller is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Als ik het zo begrijp maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je growatt of goodwe neemt. SMA is mogelijk net wat beter maar of dat de meerprijs waard is...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Ik heb de bestelling geplaatst bij solar bouwmarkt!
Tzt zal ik de foto’s en resultaten delen wanneer het geplaatst is!

• _Richie_
  • Niet online
Nog even een korte vraag over de strings.
Zou je string van 9 panelen op het zuidwesten (totaal 29) op de onderste panelen doen of juist op de bovenste? Ik ben wel benieuwd naar de argumenten.

• twain4me
_Richie_ schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:27:
Nog even een korte vraag over de strings.
Zou je string van 9 panelen op het zuidwesten (totaal 29) op de onderste panelen doen of juist op de bovenste? Ik ben wel benieuwd naar de argumenten.
het zijn geen ijzersterke argumenten, maar

ofwel onder omdat dan duidelijker is en blijft welke panelen in welke string zitten (dat zijn er toch exact 9?)
ofwel boven omdat dan de kans op schaduw minder is, en met minder panelen heeft de mppt meer moeite om om te gaan met schaduw, in de grote string zit meer "buffer"om zoiets als shadefix goed te laten werken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online

Ze liggen erop!
Geinstalleerd door de jongens van Solar Bouwmarkt. Verspreid over 2 dagen. Mixed feelings.

Ze hadden zich de eerste dag wat vergist in de hoeveelheid werk (waren met 4), vervolgens zijn ze een paar dagen later teruggekomen, echter toen met zijn 2'en. Toen moesten alle zonnepanelen nog erop. Een legger heeft een goede workout gehad, de andere jongen was pas zijn 4de dag bezig namelijk.

Kan iemand die grijze vlakken verklaren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:33
Ik zou de regen even afwachten. de vakjes kleuren net zo als zweetdruppels en andere smeerseltjes. Kijken hoe het er uitziet na een dikke regenbui

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online

Bij zonlicht is het weg.
Wel zie ik een kras op het 2de paneel van links / 2de van boven...

[Voor 34% gewijzigd door _Richie_ op 08-06-2021 19:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee