Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste zelfbouw desktop voor het werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flaterwater
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 23-05 20:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zou een desktop worden ter vervanging van een bestaande PC (2010!) met Windows besturingssysteem. Er draaien meestal enkele programma's met dossiers van klanten (niet echt zware toestanden). Verder wat tekstverwerking, internet, enz. Er is een camera-meettoestel gekoppeld via een scart-kabel. Deze vraagt wel één PCI-slot (dus geen PCI-e) op het moederbord. Indien dit toestel in de toekomst vervangen wordt zou er minstens één USB 3.1 (of hoger) moeten zijn. De desktop staat in verbinding met andere desktop van waaruit het programma voor het dossierbeheer gedraaid wordt. Allemaal vrij eenvoudig via een (non managed) switch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De PC mag wel weer even meegaan, maar er hoeven geen onnodige toeters en bellen te zijn.

Wat wordt er behouden
De behuizing/case zou voor mijn part mogen blijven, een nieuwe is ook goed.
De voeding is dus ook alweer 10 jaar oud, dus deze wordt waarschijnlijk beter vernieuwd.
Er zit een DVD-writer Samsung SH-S223 in. Kunnen we behouden?
Randapparatuur:
Het eerder vermeldde camera-meettoestel met scart-aansluiting op PCI-poort.
De monitor zou ik ook gewoon behouden (IIyama Prolite B1906S)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Moederbord: Gigabyte B460M D3H
CPU: Intel I5-10400 (6core)
RAM: (2x 8GB) Corsair Vengeance LPX - 16GB DDR4-2666 RAM
geheugen 1: Sabrent Rocket 256GB SSD (voor windows en progs)
geheugen 2: WD Blue 1TB SSD (opslag van data)
videokaart / grafische kaart: voorlopig nog niet tot de prijzen wat gezakt zijn...?
behuizing/case+voeding: mag voor mijn part de oude blijven, maar misschien geen goed idee???

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
We hebben plaats genoeg dus ik zou geen mini-PC kiezen. Ook voor de bestaande printplaat die in het PCI-slot dient te komen hebben we ruimte nodig (130x85 mm).

Ga je overklokken?
Neen!

Wat verwacht je van ons?
Het lijkt me interessant om de PC een keer zelf in elkaar te steken.
Door het behoud van het meettoestel en de daarbij vereiste (verouderde) PCI-slot beperkt wat de keuze. Wat raad van ervaren rotten zal zeker geen kwaad kunnen! Het moederbord (Gigabyte B460M D3H) dat ik gevonden heb heeft het juiste slot, is dit ok? ;) Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Flaterwater op 18-03-2021 13:10)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:36
Een 10 jaar oude voeding is nooit een goed idee om mee te nemen. Behuizingen zijn ook moderner en beter geworden.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock H570M Pro4€ 114,90€ 114,90
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,09€ 36,09
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 86,49€ 86,49
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internXPG Gammix D10 AX4U320038G16A-DB10€ 80,02€ 80,02
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,-€ 63,-
Totaal€ 630,50

Edit: PCI slot gemist. Dan is pricewatch: Gigabyte B460M D3H idd een van de weinige opties. pricewatch: Crucial BLS2K8G4D26BFSBK is daar betaalbaar ram voor.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 17-03-2021 21:20]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Uszka
Een 10 jaar oude voeding is nooit een goed idee om mee te nemen. Behuizingen zijn ook moderner en beter geworden.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenASRock H570M Pro4€ 114,90€ 114,90
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,09€ 36,09
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 86,49€ 86,49
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internXPG Gammix D10 AX4U320038G16A-DB10€ 80,02€ 80,02
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,-€ 63,-
Totaal€ 630,50

Edit: PCI slot gemist. Dan is pricewatch: Gigabyte B460M D3H idd een van de weinige opties. pricewatch: Crucial BLS2K8G4D26BFSBK is daar betaalbaar ram voor.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 17-03-2021 21:20]

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:38

M2M

medicijnman

Ik ben bang dat dit een lastige opgave gaat worden. Elk moederbord heeft tegenwoordig geen enkel PCI-slot meer over. PCI-express te over, maar ouderwets PCI is lastig te vinden. De B460M is derhalve prima, daar kun je ruim mee vooruit

En is het scherm niet eens te vervangen door een exemplaar dat iets breder is dan 4/3 met een 1280*1024 resolutie?

De DVD brander is te behouden.

[Voor 35% gewijzigd door M2M op 17-03-2021 21:15]

-_-

• ElPaco
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:20
M2M schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:13:
Ik ben bang dat dit een lastige opgave gaat worden. Elk moederbord heeft tegenwoordig geen enkel PCI-slot meer over. PCI-express te over, maar ouderwets PCI is lastig te vinden. De B460M is derhalve prima, daar kun je ruim mee vooruit

En is het scherm niet eens te vervangen door een exemplaar dat iets breder is dan 4/3 met een 1280*1024 resolutie?

De DVD brander is te behouden.
Er zijn zo te zien nog wel een aantal moederborden met PCI, met dit filter kan je ze zien.

WoT stats || 3240 Wp op het oosten

Velen doen niets liever, ik doe liever niets

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:21
Er zijn nog wel moederborden te vinden met een PCI slot, bijv. idd. de Gigabyte B460M D3H. Hier een lijst met PCI en DVI en/of VGA voor je Iiyama B1906S-1
Voor de rest ziet @Uszka's lijst er goed uit. In de Cooler Master Silencio S400 zit een 5,25" bay in voor je Samsung SH-S223C.
Waarom denk je twee SSD's nodig te hebben? Je kan je Windows/programma's en data ook prima scheiden met behulp van twee partities op een fysieke schijf.
Een videokaart is niet nodig, ik neem tenminste aan dat je niet gaat gamen met dit systeem.

• Uszka
ElPaco schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Er zijn zo te zien nog wel een aantal moederborden met PCI, met dit filter kan je ze zien.
Vooral oud en/of oninteressant spul.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:12

Omega Supreme

The God of Death

https://www.onlinekabelsh...lZd9thZUVhrQaAuKgEALw_wcB

Geen ervaring mee overigens, maar wellicht kan je het proberen in een pc? 45 euro en dan ben je vrij om te kopen wat je wil.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:38

M2M

medicijnman

Omega Supreme schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:35:
https://www.onlinekabelsh...lZd9thZUVhrQaAuKgEALw_wcB

Geen ervaring mee overigens, maar wellicht kan je het proberen in een pc? 45 euro en dan ben je vrij om te kopen wat je wil.
De kans bestaat dat je je PCI kaart opblaast met zo'n ding. Er zijn 5V en 3.3V PCI varianten beschikbaar. Notch zit dan links of rechts en soms staat er met vage PCI converters nog wel eens per definitie 5V op. Ongeacht de notch.

Bovendien werkt zo'n converter enkel als je een high-profile kast hebt, en je een low-profile kaart hebt, maar dat laatste lijkt te kloppen aangezien zijn kaart 85mm hoog is.

-_-

• Flaterwater
Heel erg bedankt voor de talrijke reacties!

Nog even enkele antwoorden op de gestelde vragen hierboven:

Waarom twee SSD’s?
Tijdens de zoektocht vond ik iemand die aanraadde om met twee SSD’s te werken: eentje voor het besturingssysteem en progs en eentje voor de overige data. Bij een crash/probleem zou meestal de SSD met het besturingssysteem/progs het begeven. De andere opslagplaats met de overige data (klantenbestanden) meestal niet.
Ik heb te weinig kennis over de materie om te weten of dit een broodje aap verhaal is, maar het klinkt wel logisch.
Uszka stelt een “klassieke” harde schijf voor om de data naar weg te schrijven. Dit zal ook wel voldoende betrouwbare manier zijn veronderstel ik?

Waarom misschien nog een videokaart in de toekomst?
De verdeler van het meetinstrument raadt een aparte videokaart met voldoende geheugen aan.

Zoals Uszka voorstelde, zal het dus dit gaan worden:

Moederbord: Gigabyte B460M D3H /SRH
Processor: Intel I5-10400 (SRH78 / SRH3C)
processorkoeling: be quiet! Pure Rock slim
RAM: Crucial BLS2K8G4D26BFSBK
geheugen 1: Kingston A2000 500GB SSD
geheugen 2: WD Blue 1TB SSD
videokaart / grafische kaart: voorlopig niet
voeding: Corsair TX550M
behuizing: Cooler Master Silencio S400

Ben benieuwd naar het verdere verloop.
Iedereen nogmaals bedankt!

• martyw
Flaterwater schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:52:
Waarom twee SSD’s?
Tijdens de zoektocht vond ik iemand die aanraadde om met twee SSD’s te werken: eentje voor het besturingssysteem en progs en eentje voor de overige data. Bij een crash/probleem zou meestal de SSD met het besturingssysteem/progs het begeven. De andere opslagplaats met de overige data (klantenbestanden) meestal niet.
Ik heb te weinig kennis over de materie om te weten of dit een broodje aap verhaal is, maar het klinkt wel logisch.
Uszka stelt een “klassieke” harde schijf voor om de data naar weg te schrijven. Dit zal ook wel voldoende betrouwbare manier zijn veronderstel ik?
De levensduur van SSD's wordt bepaald door de TBW (Terabytes Written). Voor de Kingston A2000 500GB is dat 300TBW. Dat is dus 300 * 1024 GB = 307.200 GB, oftewel ruim 84GB dagelijks over een periode van 10 jaar (307.200/(365,25*10) = 84,11). Ik zou me die zorgen niet meer maken, toen SSD's nieuw waren was waren hier inderdaad zorgen over. Traditionele harde schijven leven meestal wel iets langer (maar ook niet eindeloos - alle mechanische onderdelen falen op een dag...), zijn iets goedkoper per GB, en zijn langzamer bij schrijven/lezen van data.
De verdeler van het meetinstrument raadt een aparte videokaart met voldoende geheugen aan.
Wat vindt de verdeler voldoende? De geintegreerde grahics op Intel CPU's alloceren geheugen naar behoefte uit het werkgeheugen, in het BIOS van moderborden kun je hier een maximum voor instellen. Zijn er ook eisen aan de videochip?

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 18-03-2021 13:38]

• Uszka

Dat zal wel loslopen met iets wat op SCART en PCI gebaseerd is. In die tijd was 256MB een enorme hoeveelheid VRAM.

• Flaterwater

Dit zijn de minimum PC-vereisten voor het nieuwe meettoestel. Voorlopig behoud ik het bestaande apparaat en ga ik de nieuwe nog niet aankopen. Het best houd ik er natuurlijk wel al rekening mee.

• Uszka
Niets over VRAM, wel over RAM en dan zit je prima met de 16GB die nu in de lijst staat. Kan je tzt eventueel nog uitbreiden naar 32GB.

Er staat wel dat gpu's met gedeeld geheugen, zoals de igpu van de 10400, niet aanbevolen zijn maar ook dat is op termijn makkelijk op te lossen met een apart videokaartje. Tegen die tijd is het minen alweer een paar keer onderuit gegaan en kan je voor weinig een mooie gebruikte kaart scoren.

[Voor 52% gewijzigd door Uszka op 18-03-2021 15:09]

• martyw
Wel - de vraag is dan: doe je video captures? Indien niet is 8GB RAM voldoende, anders 16GB werkgeheugen
Videocards that share main memory are not recommended
Zoals gezegd gebruiken geintegreerde GPU's het 'shared' werkgeheugen, dus eens met @Uszka - als je het uitbreidt naar 32GB bij performance problemen zit je goed in het geval van videocaptures.

• Flaterwater
De video-functie gebruik ik weinig.
Bij problemen -> uitbreiden = goed plan.
Bedankt voor de feedback.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True