Met S-39 mijn Laptop gefixt slecht? of kan het wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijpoog
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 17:05
Ik heb met S-39 mijn adapter aansluiting van mijn laptop vervangen. Las later dat het S-39 schadelijk kan zijn hoe slecht is dit? en betekend het dat ik opnieuw kan beginnen?

Had veel moeite met de oude tin verwijderen vandaar S-39 gebruikt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:21
S-39 is op basis van een zuur (althans, dat was het vroeger - weet niet of dat nu nog steeds is) en vreet langzaam door de printplaten en componenten heen. Dit gebeurt geleidelijk maar kan er voor zorgen dat de voeding het niet meer doet.

Hoe gevaarlijk dit is is afhankelijk van hoeveel je hebt gebruikt en waar je het hebt gebruikt. Maar het risico nu is heel lastig in te schatten.
Je zou de voeding nog een keer kunnen opschroeven en dan alles goed reinigen. Daarna eens in de zoveel tijd een visuele check doen. Maar het blijft wel een risico.

Maar de volgende keer geen S-39 voor electronica gebruiken. Das vragen om problemen. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Welke s39... Er zijn meerdere types

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijpoog
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 17:05
jack zomer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:46:
Welke s39... Er zijn meerdere types
Griffon Rode S-39 soldeerpasta (Pasta-R) Universele zuurvrij voor koper messing brons staal zink. resten kunnen met water verwijderd worden. < aldus verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:10
Ja, met S39 maak je zelf-oplossende schakelingen.

Dat is zeker NIET geschikt voor iets wat ook maar een klein beetje naar elektronica ruikt ...

Ofwel, doe wat de verpakking zegt, maak het schoon, zorg dat er geen flux resten meer overblijven. Spoelen met IPA bijvoorbeeld.

Repareren doe je zo.