Toon posts:

Tweedehands server hardware/SSDs?

Pagina: 1
Acties:

• wild_dog
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-01 11:05
Ik ben bezig met een home server projectje, en ben op zoek naar (relatief) goedkope SSDs.
Snelheid/verwachte levensduur zijn niet al te belangrijk, ik verwacht een redelijk groot aantal in een software RAID te zetten, hoofd issue is prijs/GB.
Online ben ik de tip tegen gekomen om te kijken of ik 2e hands/afgeschreven SSDs uit een datacentrum kan bemachtigen.

Nu heb ik, buiten Tweakers vraag en aanbod, geen idee waar ik zou moeten zoeken om die te kunnen vinden.
Heeft iemand hier er ervaring mee of tips waar ik ze zou kunnen krijgen?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 22:16
ebay, vanuit Duitsland?
Voorheen vanuit de UK, maar nu met de Brexit zit je met BTW te kijken, dus dat houdt op.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:30

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik denk niet dat een datacentrum hun SSD's zal verkopen. Die zullen netjes conform ISO 27001 gewiped en vernietigd worden zodra ze niet meer gebruikt worden.

hier op v&a zullen er vast wel wat mensen zijn die hun SSD verkopen tweede hands, maar of het je dan lukt om meerdere van hetzelfde type te bemachtigen vraag ik me af.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-03 18:17
Vraag me echt af of je wel 2e hands SSD's uit een datacenter wilt kopen gezien die al tig read and writes hebben ondergaan.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Meeste "on prem" DC SSD's die ik ken worden inderdaad vernietigd zodra ze aan hun fabriek MTBF of write threshold zitten. Dat is een forse hoeveelheid die niet de markt op komt.

Bovendien koop je, alle respect, een SSD niet voor €/GB: daar zijn harddrives of tapes voor. Wat wil je bereiken? Ook met softraid heb je namelijk nogal wat dingen die haaks staan aan je opmerking: "levensduur niet belangrijk". Gaat het je puur om IOPS? Sequential? Of heb je andere doelen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:17
Gotiniens schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:12:
Die zullen netjes conform ISO 27001 gewiped en vernietigd worden zodra ze niet meer gebruikt worden.
offtopic:
Dat staat niet in de ISO 27001 norm.

Wat je benoemt is een mogelijke operationele uitvoering. Er zijn nog heel veel andere mogelijkheden op het gebied van 'secure disposal'.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
Al zou je aan afgeschreven server ssd's kunnen komen voor een fractie van de nieuwprijs, dan eindig je waarschijnlijk nog met een hogere €/GB waarde dan nieuwe consumenten ssd's. Plus je hebt dan veel schijfjes met relatief lage capaciteit dus meer kans op fouten en hogere kosten voor de controllers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
2e hands DC SSD's worden bulk verkocht, prima te krijgen hoor. Ik weet niet waarom iedereen hier post over dingen fysiek kapot maken maar dat gebeurt een stuk minder vaak dan je zou denken. Meestal is het ook niet nodig.

Ga naar eBay en zoek op Intel DC bijv., krijg je een dikke bak opties.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 16:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als snelheid niet belangrijk is en prijs per GB wel waarom dan geen hard disks? Die zijn niet snel en goedkoper per GB.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• wild_dog
Snelheid is minder belangrijk, maar niet niet belangrijk. Ik ben van plan een softraid zoals untaid te gebruiken, die bestanden naar individuele schijven weg kan schrijven en dan parrety bestanden op 2/3 andere schijven schrijft. Snelheid is niet belangrijk, in de zin dat zelfs een relatief langzame SSD veel sneller is dan een HDD, dus performance voor grote bestanden is nog prima, en performance voor veel kleine bestanden word beter doordat ze verspreid zijn.

Aangezien parity verlies efficiënter is met meer schijven (raid 6 gebruiken met 4 schijven totaal is 50% verlies, met 10 totaal is dat 20%), en ik een controller heb die 24 schijven kan aansturen, betekend dat meerdere kleine schijven geen probleem is, relatief minder snelle SSD geen probleem is, en mijn grootste focus € per GB SSD opslag is om een zo veel mogelijk snelle opslag te hebben.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
Ik denk dat SSD's vooral waardevol zijn door de constant lage zoektijd, dat ze in theorie individueel meerdere GB's per seconde kunnen verstouwen is in een array weer minder belangrijk.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:51

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hoeveel schijven wil je dan? Of om hoeveel ruimte gaat het? Je kan ook combineren? SSD cache + HDD's?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• wild_dog
Ik heb contact met iemand die oude PCs van een school in onderdelen aan het verkopen is en die hopelijk weer een partij beschikbaar heeft. ik hoop dan 25 SSD's van 500GB te kunnen kopen.

Het liefste zou ik dan gaan voor 20 aan opslag capacity, 3 parity (RAID-Z3), 1 hot spare en 1 cold spare, maar dan moet ik wel een goede setup vinden om ZFSmet windows werkend te krijgen. Of dat met virtualisation, 2 PC's 1 case, of iets dergelijks gaat, weet ik nog niet.

Als ik dat niet kan uitvogelen, ga ik denk ik in 2 RAID 6 pools werken, met 1 cold spare voor 2-4 disk fault tolerance. In het ergste geval ondersteunt mijn RAID kaart dat zelfs, hoewel ik liever alles in JBOD gooi en een software RAID gebruik.

Zou uiteindelijk moeten leiden tot 10TB SSD opslag voor ~€1.000, met minstens 2 disk redundancy.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee