Toon posts:

Opslag voor Home Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Burninat0r
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 23-04 01:30
Ik heb thuis een Intel NUC8I5BEK staan, met een 512GB M.2 SSD voor het OS en evt applicaties die snelheid vereisen. Er draait Windows Server 2019 op en ik gebruik de server voor programmeren, het draaien van scripts / software robots en als media server (hij is met een HDMI kabel rechtstreeks aan mijn TV in de woonkamer verbonden).

Ik gebruik een (externe) 500GB WD Blue HDD voor backups van alles wat op de SSD staat. Die schijf had ik nog liggen en dit leek me wel handig.

Deze NUC heeft ook ruimte voor een interne 2,5" drive, welke ik graag wil benutten voor de opslag van media en andere, niet essentiële bestanden. Deze schijf wil ik delen via het netwerk, zodat ik er vanaf iedere computer in mijn huis bij kan.

Ik ben er echter nog niet uit welke schijf ik zou willen en vroeg me af of iemand goede tips had?

1TB opslag is voldoende, meer is nice to have. Een consumenten drive is prima, hij wordt niet extreem zwaar belast en de data die erop staat is vervangbaar. Hij hoeft niet snel te zijn dus een SSD lijkt me overbodig. Een aantal 2,5" drives die ik overweeg:

1. Seagate Firecuda 1TB SSHD, 60 euro
Eigenlijk bedoeld voor gaming en waarschijnlijk merk ik weinig van de 8GB SSD opslag, maar de schijf komt met 5 jaar garantie. Helaas alleen in 1TB beschikbaar. Er bestaat een 2TB versie, maar die lijkt momenteel nergens op voorraad te zijn.

2. Seagate Barracuda 1TB of 2TB HDD, 40 of 65 euro
Goedkoopste optie. 2 jaar garantie. Ik lees echter best veel reviews over falende drives. Weet niet of de Barracudas daar in het bijzonder om bekend staan? Er is ook een 4TB versie met een leuke prijs maar die schijnt significant dikker te zijn en niet in de server te passen.

3. Seagate Barracuda Pro 1TB HDD, 65 euro
7200RPM, betere prestaties. 5 jaar garantie. Betrouwbaarder? Maar voor 5 euro minder heb ik een Firecuda die ook 5 jaar garantie heeft.

4. Western Digital Blue 1TB of 2TB HDD, 50-65 euro
2TB versie is qua prijs verglijkbaar met de basic Barracuda 2TB. Misschien betrouwbaarder? Weet niet zo goed wat het idee achter de Blue serie is.

Wat zouden jullie aanraden voor mijn gebruik? Kennen jullie misschien nog een schijf die ik over het hoofd gezien heb? Het lijkt alsof er niks anders is dan Seagate en Western Digital. Thanks!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:58
Waarom geen SSD? Zoveel duurder zijn ze niet meer Samsung 870 QVO 1TB ....

• Ferret
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-09 11:06

Ferret

Mok, mok, mok...

Ik heb in mijn Home Server 5 x WD Green 2Tb draaien en dat doen ze al jaren (vanaf WHS 2011 dus al 10 jaar) en *afkloppen* zonder problemen. Server draait 24*7 en ik gebruik hem voor backups van drie clients en m'n media.

• Burninat0r
martyw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:03:
Waarom geen SSD? Zoveel duurder zijn ze niet meer Samsung 870 QVO 1TB ....
Mijn netwerk zal de bottleneck zijn, dus ik zal weinig tot niets merken van een SSD, terwijl ze wel 2-3x zo duur zijn per GB. Die Samsung 1TB SSD heb ik voor 100 euro thuis bezorgd, voor 65 euro kan ik een 2TB HDD krijgen.

Het verbaast me een beetje hoe klein het aanbod is, en ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag. Het feit dat het 2,5" HDDs moeten zijn helpt natuurlijk ook niet.

Heeft iemand ervaring met of kennis van SSHDs? In het bijzonder de FireCuda lijn van Seagate? 5 jaar garantie spreekt me wel aan, als de 2TB versie op voorraad was had ik die al gekocht. Aan de andere kant, zoals ik zelf zeg, de data die daarop komt is niet zo belangrijk, dus misschien denk ik te moeilijk en moet ik gewoon een 2TB Barracuda of WD Blue kopen. Vraag me af welke van de twee beter is. Prijs is hetzelfde.

[Voor 31% gewijzigd door Burninat0r op 18-03-2021 15:54]

• Burninat0r
Aangezien ik er vooral films/series etc op zet, wat, ahem, allemaal gemakkelijk vervangbaar zal zijn, heb ik voor 20 euro een tweedehands 1TB Barracuda op de kop getikt! Leek me uiteindelijk de beste oplossing voor dit doel. Alles wat ook maar een beetje belangrijk is zal op de 512GB M.2 SSD staan.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee