Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een kleine en volle tv-kamer (ongeveer 4m bij 3,5m en 2,8m hoog). De hoofdluister positie is op een bank die tegen de achtermuur staat. Ik kan niet schuiven met de bank en luisterpositie.

Ik wil 2 alteco's gebruiken als height speakers voor een atmos 5.1.2 set-up.

Na veel zoeken en vergelijken op verschillende fora lijkt de plaats voor de 2 Dali Alteco's in mijn geval wel duidelijk, nl. links en rechts van de luisterplek hoog aan de muur en dan ongeveer 50 cm voor de luisterplek. Dat komt dan neer op een 60-70 cm van de achterste muur.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2HaHelpbai7VfUkEMGfdAQ_tlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QhPG67KUG3FjQ6GcPHPVkKrX.png?f=user_large

Voor mij is hoog aan de muur boven de TV en instellen als front heights geen optie.

Maar een andere optie zou wel kunnen zijn hoog tegen de achterste muur en dan de down-fire optie van die Alteco gebruiken. Volgens de handleiding zou de Alteco met die setting ongeveer in een hoek van 25 graden naar beneden stralen. Gek genoeg heb ik over die optie nergens iets gehoord of gelezen.
Dali geeft zelf aan dat de Alteco op die manier te gebruiken is als rear of surround.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HznwauY7_HIINCY0kUKrMNcCjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OXX7itmWHZynzQ14PJdjWTg4.png?f=user_large
They can also be used as rear or surround speakers in a surround setup mounted on the wall
right above the listening position (see Figure 4E).
The switch found on the front baffle of the speaker is used to determine the direction of the
sound. The Up position of the switch delivers an audio signal perpendicular to the front of the
speaker. The Down position on the switch delivers an audio signal angled down the front of the
speaker at about 25 degrees
Ik zie niet zoveel verschil tussen die twee posities wat betreft waar het geluid tov de luisterpositie terecht komt. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Heeft iemand ervaring met deze verschillende posties en instellingen van de Alteco?
Ik zou het zelf kunnen gaan testen maar dan moet ik extra gaten gaan boren om die speakers op te hangen en als iemand dit al getest heeft, bespaart dit mij wat geklus :-)

Nog een andere vraag wat Atmos betreft. Als ik zoek op atmos speakers die je aan je plafond kan ophangen dan vind ik enkel inbouw speakers. Waarom zou men niet een kleine speaker gewoon aan het plafond bevestigen als atmos speaker? Bijvoorbeeld een kleine cube speaker? Deze alteco's van 2,8 kg durf ik (nog) niet aan het plafond te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 15:44
Geen ervaring met verschillende posities. Heb de Alteco's als achterspeakers op de muur achter de bank. Schakelaar op 'up'. Die setting heeft veel effect, want op 'down' hoor je de speakers het beste bijna recht eronder en is het geluid er schuin onder anderhalve meter verder niet best. Nu is het geluid prima.

Voor wat betreft Atmos kun je in principe elke speaker ophangen. Hou er echter rekening mee dat plafondspeakers merkbaar hoger moeten dan de overige speakers en het liefst ook een aardig eind boven je hoofd. Dat is misschien meteen de reden waarom het vaak inbouwspeakers zijn (naast het esthetische aspect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:34
Ik zou 4e doen gezien ze dan echt boven je hangen. Op de andere manier hangen ze meer in 1 lijn met je surrounds.

Maar zonder foto of plattegrond is dat een beetje op de gok :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
LuisjeNL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:26:
Ik zou 4e doen gezien ze dan echt boven je hangen. Op de andere manier hangen ze meer in 1 lijn met je surrounds.

Maar zonder foto of plattegrond is dat een beetje op de gok :)
Bedankt alvast voor de reacties. Hier een foto van de achtermuur. Muur is net geen 4 meter lang. Plafond is 2,9 m hoog.

Geel zijn mijn surround speakers: 2 Dali Oberon On-wall loodrecht op luisterpositie.

Blauw was mijn eerste idee en komt overeen met die figure 4C van mijn eerste post. Dat is ook min of meer de plek die Dolby aangeeft als je met 2 height kanalen zou werken. Het verschil is dan natuurlijk dat ze hoog aan de muur en niet aan het plafond hangen.

Rood zou dan de andere optie zijn. Recht naar omlaag stralend. Aangezien de alteco's enkel als atmos speaker moeten dienen hoeft het geluid op andere plekken in de kamer niet best te zijn zolang het maar de atmos effecten zo goed mogelijk weergeeft op de luisterpositie (waar kussen nu ligt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOr0OfJgyAawoQeEu0zxWEKolZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoQ2neKJtTamXsLvR09nwC5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Zeker rood, je surround speakers staan wel erg hoog maar volgens mij kan dat met jou meubels niet anders.

Als je blauw pakt komt het vrijwel uit de zelfde richting

Back Heights worden het dan.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulsqy
LuisjeNL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:13:
Zeker rood, je surround speakers staan wel erg hoog maar volgens mij kan dat met jou meubels niet anders.

Als je blauw pakt komt het vrijwel uit de zelfde richting

Back Heights worden het dan.
Ik heb ze gehangen op de plek die ik in rood had aangegeven. Met audyssey alles gekalibreerd en het resultaat bevalt heel erg. Gisteren voor het eerst echt kunnen testen met een film met DTS X en een andere met een Atmos track. Klonk zeer overtuigend.
Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Bezulsqy

Graag gedaan, geniet ervan!

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Het topic is al wat jaartjes oud, toch haak ik graag even in.

Ik heb ook mijn oren gezet op een setje Alteco's maar van mijn vrouw mag ik ze niet als front, boven de TV hangen. Als ik ze achter zou plaatsen als Rear Height dan vallen ze -volgens mij- niet meer onder de Atmos Placement Guidelines.

https://www.dolby.com/sit...uidelines-121318_r3.1.pdf

Mijn Surround Back komt ook van schuin achter in plaats van de zijkant. Ik ben bang dat als ik de Alteco's ook achter hang, dat het surround/hoogte effect niet goed uit de verf gaat komen.

Any advice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-02 16:52
Goedemiddag, allemaal.
Ook ik ben in het bezit van de Dali Alteco c1's , 4x . Nu wil ik deze aan het plafond monteren zodat ze met de aansluiting op de speaker zelf plat op het plafond liggen en richting beneden richten. Echter hoor ik hier vrij weinig mensen over. Is dit niet mogelijk qua ophaning? Als er iemand is die dit wel geprobeerd heeft succes of geen succes hoor ik dat graag . de Alteco heeft van zich zelf 2 kruis gaten op de achter kand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
Jkbc schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:36:
Goedemiddag, allemaal.
Ook ik ben in het bezit van de Dali Alteco c1's , 4x . Nu wil ik deze aan het plafond monteren zodat ze met de aansluiting op de speaker zelf plat op het plafond liggen en richting beneden richten. Echter hoor ik hier vrij weinig mensen over. Is dit niet mogelijk qua ophaning? Als er iemand is die dit wel geprobeerd heeft succes of geen succes hoor ik dat graag . de Alteco heeft van zich zelf 2 kruis gaten op de achter kand.
Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Zolang de speaker niet verschuift en van de schroef in de kruisgaten schuift, moet dat wel kunnen. Ik heb ze aan muur ophangen tegen het plafond aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-02 16:52
Bezulsqy schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:47:
[...]

Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Zolang de speaker niet verschuift en van de schroef in de kruisgaten schuift, moet dat wel kunnen. Ik heb ze aan muur ophangen tegen het plafond aan.
Ja gebruik jij dr een schroef voor ik wil eigenlijk ook de best mogelijke optie qua ophangen of t een schroef is of moer, hij moet zo stevig mogelijk hangen
Pagina: 1