Ik heb een kleine en volle tv-kamer (ongeveer 4m bij 3,5m en 2,8m hoog). De hoofdluister positie is op een bank die tegen de achtermuur staat. Ik kan niet schuiven met de bank en luisterpositie.
Ik wil 2 alteco's gebruiken als height speakers voor een atmos 5.1.2 set-up.
Na veel zoeken en vergelijken op verschillende fora lijkt de plaats voor de 2 Dali Alteco's in mijn geval wel duidelijk, nl. links en rechts van de luisterplek hoog aan de muur en dan ongeveer 50 cm voor de luisterplek. Dat komt dan neer op een 60-70 cm van de achterste muur.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QhPG67KUG3FjQ6GcPHPVkKrX.png?f=user_large)
Voor mij is hoog aan de muur boven de TV en instellen als front heights geen optie.
Maar een andere optie zou wel kunnen zijn hoog tegen de achterste muur en dan de down-fire optie van die Alteco gebruiken. Volgens de handleiding zou de Alteco met die setting ongeveer in een hoek van 25 graden naar beneden stralen. Gek genoeg heb ik over die optie nergens iets gehoord of gelezen.
Dali geeft zelf aan dat de Alteco op die manier te gebruiken is als rear of surround.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OXX7itmWHZynzQ14PJdjWTg4.png?f=user_large)
Ik zou het zelf kunnen gaan testen maar dan moet ik extra gaten gaan boren om die speakers op te hangen en als iemand dit al getest heeft, bespaart dit mij wat geklus :-)
Nog een andere vraag wat Atmos betreft. Als ik zoek op atmos speakers die je aan je plafond kan ophangen dan vind ik enkel inbouw speakers. Waarom zou men niet een kleine speaker gewoon aan het plafond bevestigen als atmos speaker? Bijvoorbeeld een kleine cube speaker? Deze alteco's van 2,8 kg durf ik (nog) niet aan het plafond te bevestigen.
Ik wil 2 alteco's gebruiken als height speakers voor een atmos 5.1.2 set-up.
Na veel zoeken en vergelijken op verschillende fora lijkt de plaats voor de 2 Dali Alteco's in mijn geval wel duidelijk, nl. links en rechts van de luisterplek hoog aan de muur en dan ongeveer 50 cm voor de luisterplek. Dat komt dan neer op een 60-70 cm van de achterste muur.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QhPG67KUG3FjQ6GcPHPVkKrX.png?f=user_large)
Voor mij is hoog aan de muur boven de TV en instellen als front heights geen optie.
Maar een andere optie zou wel kunnen zijn hoog tegen de achterste muur en dan de down-fire optie van die Alteco gebruiken. Volgens de handleiding zou de Alteco met die setting ongeveer in een hoek van 25 graden naar beneden stralen. Gek genoeg heb ik over die optie nergens iets gehoord of gelezen.
Dali geeft zelf aan dat de Alteco op die manier te gebruiken is als rear of surround.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OXX7itmWHZynzQ14PJdjWTg4.png?f=user_large)
Ik zie niet zoveel verschil tussen die twee posities wat betreft waar het geluid tov de luisterpositie terecht komt. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Heeft iemand ervaring met deze verschillende posties en instellingen van de Alteco?They can also be used as rear or surround speakers in a surround setup mounted on the wall
right above the listening position (see Figure 4E).
The switch found on the front baffle of the speaker is used to determine the direction of the
sound. The Up position of the switch delivers an audio signal perpendicular to the front of the
speaker. The Down position on the switch delivers an audio signal angled down the front of the
speaker at about 25 degrees
Ik zou het zelf kunnen gaan testen maar dan moet ik extra gaten gaan boren om die speakers op te hangen en als iemand dit al getest heeft, bespaart dit mij wat geklus :-)
Nog een andere vraag wat Atmos betreft. Als ik zoek op atmos speakers die je aan je plafond kan ophangen dan vind ik enkel inbouw speakers. Waarom zou men niet een kleine speaker gewoon aan het plafond bevestigen als atmos speaker? Bijvoorbeeld een kleine cube speaker? Deze alteco's van 2,8 kg durf ik (nog) niet aan het plafond te bevestigen.