Constructiefout onderdorpel kunststof kozijn?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdHuisman
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-04 13:15
Beste tweaker klussers,

Onlangs zijn er bij ons openslaande deuren naar de tuin geplaatst. Hiervoor is ook een stuk muur verwijderd. Na plaatsing kwam ik er achter dat ze een geimpregneerde balk als onderdorpel hebben gebruikt maar geen goede waterkeering hebben aangebracht. M.a.w. het water loopt zo de spouw in. Het lijkt mij dat ze 1 rij baksteen te veel hebben weggehaald en het verschil opgevuld hebben met hout. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit correct is.
Plaatser is overigens al geïnformeerd maar ik wil een second opinion voor het geval ze zich er te makkelijk vanaf maken. Ben bang dat alles er weer uit moet en netjes opgemetseld moet worden... Zie foto's ter illustratie.

Wat denken jullie van deze constuctie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEhWWHnOQCAtgegBDqMFEjD7dgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2x50hJ0L0C5pWkMIBIRuza5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s--RtEYEEBXebHO7z1JkWNuLvuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2RnsHf61ITNmuWLS51s0xsw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik ben nieuw bouwkundig onderlegt, maar (behandeld?) vuren op maainiveau zo open en bloot zou ik niet blij van worden nee.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
Het ziet er uit als onderdeel van het stelkozijn en zou naar mijn idee behandeld dan wel met gebruik op deze wijze van hardhout moeten zijn.
Voor het mooie hadden ze gewoon weer een steentje terug gemetseld. Een hele steen lijkt mij niet te passen maar een steenzaag maakt hier wel iets passends van.

[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 17-03-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
Daar hoort gewoon een geïsoleerde kantplank of steenlaag voor te zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03 15:01
Er hoort inderdaad een loodslab (of vergelijkbaar) tot onder de houten balk aangebracht te worden zodat water niet in direct contact met de balk kan komen.
Ook heb ik mijn twijfels bij de (bitumineuze) slab die er zit. Die is na zoveel jaar ook niet dicht meer.

bij ons heb ik een loodslab laten leggen die recht naar beneden tot 10cm onder de terrastegels is gestoken. Dit om blank staan van het terras geen kans geeft nattigheid onder de kozijn te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 19:02
rdfeij schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:34:
Er hoort inderdaad een loodslab (of vergelijkbaar) tot onder de houten balk aangebracht te worden zodat water niet in direct contact met de balk kan komen.
Ook heb ik mijn twijfels bij de (bitumineuze) slab die er zit. Die is na zoveel jaar ook niet dicht meer.

bij ons heb ik een loodslab laten leggen die recht naar beneden tot 10cm onder de terrastegels is gestoken. Dit om blank staan van het terras geen kans geeft nattigheid onder de kozijn te veroorzaken.
Die loodvervanger is niks mis mee en lood doorlaten lopen tot in de nattigheid (10cm onder maaiveld) is niet bepaald een aanrader gezien de kans op capillaire werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdHuisman
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-04 13:15
Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1