Vraag

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-02 11:52
Hi Tweakers,

Zoals mijn vraag al aangeeft zit ik met een computer die niet meer wil opstarten. Ik zou even wat context geven.
Ik heb een jaar geleden mijn computer in elkaar gezet voornamelijk bestaande uit:
  • CPU: Ryzen 5 3600
  • GPU: RX 5700 XT
  • Mobo: Asrock B450 Steel legend
  • RAM: 16GB DDR4
  • PSU: CoolerMaster Gold 550W
Ik heb het afgelopen jaar de PC ook veel gebruikt zonder enige problemen.
Tot midden februari mijn computer niet meer wou opstarten. De lampjes van de GPU en het moederbord branden, maar dan blijft het ook bij. Geen beep-codes, geen POST, geen beeld, niets.
Toen heb ik gelijk een aantal zaken geprobeerd:
  • Alle randapparatuur loskoppelen
  • RAM in andere slots / ander RAM geinstalleerd
  • CMOS gereset / CMOS batterij vervangen
  • Andere voeding geprobeerd
  • Vanaf USB proberen te booten
  • Zonder schijven proberen te booten
Dit allemaal zonder succes. Ik was er vrij zeker van na wat Googlen dat dit aan het moederbord zou moeten liggen, dus ik heb een RMA verzoek ingediend bij Megekko (waar ik alles had gekocht), en het bord opgestuurd.

3 dagen later kreeg ik van Megekko te horen dat het moederbord naar de leverancier zou worden opgestuurd. Ongeveer 2 weken later kreeg ik weer een nieuw moederbord thuisgestuurd. In de factuur die zat bijgevoegd stond de conclusie van Megekko:
"Moederbord getest en klacht geconstateerd. Herkend geen boot device. Product wordt opgestuurd naar de leverancier".

Ik was blij dat ik een nieuw moederbord had ontvangen, en ik heb de PC weer netjes in elkaar gebouwd. Alles leek weer te werken en ik had geen problemen meer.

Totdat gisteren weer mijn PC niet opstartte (geen POST, of ander teken van leven). Ik heb gelijk weer alles getest wat ik kon testen, maar weer zonder resultaat. Enigzins gefrustreerd besloot ik maar een ander moederbord te bestellen. De ROG Strix B450-F Gaming. Deze kreeg ik netjes 2 uur geleden bezorgd en ik ging gelijk weer alles in elkaar zetten.
Toen alles eenmaal aangesloten was kreeg ik netjes een POST scherm en kon ik de BIOS in. Ik stelde de volgorde van boot devices in, en liet mijn computer weer opnieuw opstarten.

En je raad het al: Ook nu weer wou mijn computer niet opstarten met dezelfde problemen als eerst. Weer geen POST of wat dan ook.
Ik ben inmiddels al redelijk ten einde raad. Hebben jullie enig idee wat er mis zou kunnen zijn? Mochten jullie nog inzichten hebben dan hoor ik het graag!

[Voor 3% gewijzigd door Headshifter op 17-03-2021 15:35]

Alle reacties

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-03 16:51
Nu met het nieuwe ASUS bord heb je dus wel een POST maar het OS (Windows?) wil niet opstarten?

• Headshifter
simson0606 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:31:
Nu met het nieuwe ASUS bord heb je dus wel een POST maar het OS (Windows?) wil niet opstarten?
Nee, sorry daar was ik niet duidelijk genoeg in. Ik heb de eerste keer een POST scherm gekregen, maar toen ik opnieuw opstartte kreeg ik weer dezelfde problemen als voorheen, dus geen POST en geen beeld of iets dergelijks |:(

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:53
Het kan nog je voeding zijn.
Mogelijk heeft deze nu 3 goede moederborden gesloopt?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• simson0606
Verandert het met het nieuwe bord als je de schijf loskoppelt? Of als je de BIOS weer reset?

(Welke schijf is het trouwens? die staat niet in de openingspost)
GarBaGe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:35:
edit: dat is ook zeker nog een optie

[Voor 42% gewijzigd door simson0606 op 17-03-2021 15:35]

• Headshifter
GarBaGe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:35:
Dat zou in theorie kunnen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik verwacht dat ze anders bij Megekko ook wel aan de bel hadden getrokken. De voeding is ook, net als de rest, slechts een jaartje oud, en ook direct in het stopcontact geplugd.

En wat betreft de schijf: Ik heb een Samsung SSD waar mijn Windows op staat en een 2TB WD blue volgens mij voor de grote opslag. Ik heb de CMOS batterij vervangen, en de schijven losgekoppeld, maar ook weer zonder resultaat

[Voor 8% gewijzigd door Headshifter op 17-03-2021 15:41]

• simson0606
Heb je de voeding wel van de spanning los op het moment dat je de CMOS batterij loshaalt?

ASUS geeft in de handleiding aan dat een CMOS reset met de CLRTC jumper moet. (Al zou ik verwachten dat de batterij los ook moet werken)

• Headshifter
Hmm heel bijzonder:
Ik heb net opnieuw de CMOS batterij er uit gehaald, en weer opnieuw ingezet en opgestart zonder de schijven gekoppeld. En ineens hoorde ik bij het opstarten een enkele opstart-beep en liet hij wel een POST scherm zien. Ik kon de BIOS openen, en de live Windows USB selecteren bij de boot devices. Echter bij opnieuw opstarten kreeg ik weer dezelfde oude problemen en kreeg ik geen beep en ook geen POST scherm.

Ik krijg trouwens wel een beep-code te horen als ik probeer op te starten zonder RAM, dus ik zou verwachten dat er bij andere problemen ook een beep te horen zou moeten zijn

• simson0606
Idd heel bijzonder

Met die Windows USB heb je de andere schijven zeker niet aangesloten (Even uitsluiten dat die invloed hebben :) )

Iets vergelijkbaars heb ik wel eens gehad met slecht compatbel geheugen. (Ik moest dan de pc spanningsloos maken en het nog een keer proberen. Soms een paar keer herhalen)

Eventeel zou je als je weer in de BIOS kan komen fast boot uit kunnen zetten. Wellicht dat dat helpt.

• Headshifter
Ja ik had toen alleen de Windows USB er in gezet in de hoop dat dit een ander resultaat zou geven, maar helaas. Wat ik vooral gek vind is dat de problemen na een jaar zich voordoen uit het niets.

Ik zou kijken of het me nog een keer gaat lukken in de BIOS te komen en daar de fast boot uit te zetten.

In ieder geval al heel erg bedankt voor het meedenken!

• Headshifter
Update: Dit moederbord heeft handige Q-LED indicatoren die aangeven of er ergens een probleem was. Ik dacht dat een wit brandend lampje wel goed zou zijn, maar zou dus betekenen dat dit een probleem is met de GPU.
Volgens de instructie van dit (YouTube: ASUS Motherboard Troubleshooting via Q-LED Indicators) filmpje zou het echter ook kunnen betekenen dat het een CPU issue is.

Ik heb gelijk de stappen doorlopen die in de video werden aangegeven, en zelfs nog even mijn oude R9 290 er in gezet om te kijken of er iets veranderde. Maar zelfs met de andere GPU er in blijft het witte lampje branden.

• Headshifter
Update 2: Ik zie online vaker voorbij komen dat het zelfs aan de monitor zou kunnen liggen. Voor de zekerheid ook op wat andere schermen proberen aan te sluiten, maar nog steeds het witte brandende Q-LEDje

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 17:36
Je verwacht het niet snel, maar het zou ook zomaar aan de CPU kunnen liggen. Laatst zelf ook nog zoiets mee gemaakt na zo'n beetje alles vervangen te hebben.

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-03 22:02
Lijkt eerder een GPU probleem, heb je een vervangend kaartje om te testen of het systeem stabiel draait als je de 5700xt vervangt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee