Toon posts:

Is een powerline de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• larsehh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-11-2021
Beste tweakers,

Zeer recent is er een complex gebouwd met garage/kantoorunits.
De aannemer die dit heeft gebouwd heeft niet naar elke unit een UTP kabel gelegd. stroom/internet komt binnen in een cetrale kast. hier komt glasvezel 200mbps binnen en wordt de stroom per groep verdeeld naar elke unit.

Is het mogelijk om van de centrale stroomkast over een groep via powerline de 200mbps naar een complex te sturen die geen utp heeft en dat je in de unit de powerline verbind met een router daar of is dit geen (goede) oplossing?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 17:28

lier

MikroTik nerd

Kan het...ja, wil je het...echt niet.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:16
Soms werkt het wel goed soms niet, maar denk niet dat dit een oplossing is die je zakelijk wilt gaan gebruiken.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Precies wat @lier en @Jordy_413 ook mijn ervaring.

Los van de powerline. Hoe is het netwerk ingericht? Allemaal op hetzelfde netwerk is ook niet bepaald veilig.

Beter was dit geweest: Per unit een UTP kabel (geen idee waarom dit niet is gedaan anno 2021...) en per unit dit utp kabel op een centraal punt elk een apart VLAN.
Unit1: 192.168.1.x
Unit2: 192.168.2.x
Unit3: 192.168.3.x

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Detmer

Professioneel prutser

Zijn er wellicht loze leidingen gelegd? Met een beetje samenwerking tussen de huurders van het complex moet je dan een aardig eind kunnen komen om de kabels te leggen. Kost even moeite maar gegarandeerd stabieler dan powerline.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
nee, powerline is absoluut geen betrouwbare oplossing voor kantoorunits...
inhome is het nog enigsinds ok, eenmaal je allemaal aparte meters (en ook aardleks) hebt kan je het vergeten..

ik zou starten bekabelingstrajecten te bekijken en bestel een snel een rol utp kabel ... (bijvoorkeur van die twin-utp-kabel)
als het enigsinds stevige users zijn , bel eens met KPN oid.. hoe sluiten we elk pand individueel op de glasvezel aan ? zeker in groepsverband kan dr erg veel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-03 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuw opgeleverd betekent waarschijnlijk randaarde aanwezig. HomeplugAV 2.0 of G.hn wave 1 haalt gemiddeld rond de 100Mbps met MIMO. G.hn wave 2 haalt ongeveer dubbele van wave 1, dus het is met G.hn wave 2 mogelijk om 200Mbps gemiddeld te halen.

Maar:
- er is exact een apparaat met G.hn wave 2 in NL verkrijgbaar, de Devolo Magic 2. Niet goedkoop.
- "gemiddeld" wil niet zeggen dat jij dat gaat halen.
en belangrijkst van allemaal:
- ongeacht of het over meerdere groepen gaat, zolang alles over zelfde fase en zelfde aardepen gaat, is het een qua bandbreedte gedeeld netwerk. Die 200Mbps gemiddeld deel je dus met elk van de andere bedrijven. Oh, en naarmate er meer nodes (=adapters, =bedrijven) stijgt overhead ook nog eens. Als iedereen tegelijk gebruik maakt van de verbinding mag je al blij zijn met enkele tientallen Mbps :o

Als Beun de Haas bv. geen loze leidingen gemaakt heeft en die zijn niet alsnog te realiseren heb je - zeker in een bedrijfspand opties:
- plinten die tegelijk ook kabelgoten zijn.
-als dat ongewenst is, kijk eens naar PoF. Schreeuwend duur (~ EUR 300 per point-to-point verbinding, maar allicht (iets) goedkoper als je grotere hoeveelheeden ineens inkoopt), net zo goed 'kastjes' die stroom verbruiken en na verloop van tijd uit kunnen vallen als andere alternatieven, maar wel 1Gbps throughput en de plasticvezels kunnen door elektrabuizen getrokken worden.

[Voor 25% gewijzigd door dion_b op 17-03-2021 22:50]

Soittakaa Paranoid!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-03 18:02
Ik zou wifi repeaters gebruiken. Ik heb ook powerline adapters gebruikt maar deze vallen regelmatig weg (Devolo). Ik heb nu 4 repeaters van TP-link en deze werken prima en snel. Rond de 90 - 100 Mbps.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-03 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Willempie27 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:38:
Ik zou wifi repeaters gebruiken. Ik heb ook powerline adapters gebruikt maar deze vallen regelmatig weg (Devolo). Ik heb nu 4 repeaters van TP-link en deze werken prima en snel. Rond de 90 - 100 Mbps.
Voor een kantoorpand? 8)7

Besef dat repeaters bandbreedte opofferren om dekking te vergroten. Met repeaters moet elk WiFi-pakketje van elk apparaat van elk bedrijf in dit pand op elk ander WiFi-pakketje wachten, en vervolgens moet elk van die pakketjes ook nog twee, drie of vier keer door de lucht. Als je met een enkel apparaat 100Mbps haalt, ga je met tien apparaten tegelijk misschien 5Mbps halen als het mee zit.

Soittakaa Paranoid!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik heb in een nieuwbouw (bij 2015) een Devolo Magic 2 gebruikt voor welgeteld 2 dagen. De afstand die overbrugt moest worden was ongeveer 15 meter en ik haalde daarmee 5 mbit/s. De WiFi van de router die de provider had geleverd gaf nog een hogere snelheid dus dat ding ging er zo weer uit. Uiteindelijk heb ik een betere AP maar opgehangen en tijdens de Corona periode dat ik daar heb gewoond een kabel in de gang naar de kamer neergelegd.

Omdat ik al van plan was om te verhuizen toen ik daar ging wonen heb ik geen moeite gestoken om een vaste kabel te trekken. Maar powerline is dus nooit een oplossing.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Heel veel bedrijven hebben van die modulaire opbouw kabelgoten op de wand hiervoor. Daar passen bossen utp en stroomkabels in. Ik zou als ik een bedrijfsruimte huur altijd een eigen internet verbinding willen trouwens.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb verschillende powerlines gebruikt (prive) en heb er even op thuisgewerkt (in mijn eentje) en dat vond ik al niet voldoende. In een kantoor zou ik het zeker niet doen, en met meerdere kanttoren al helemaal niet.

Ik zou gewoon utp-kabels laten leggen. In een kantoor zitten toch vaak nog wel mogelijkheden dat weg te stoppen? (verlaagd plafond, verhoogde vloer dat soort dingen) en anders langs de muren inderderdaad.

[Voor 4% gewijzigd door Marzman op 18-03-2021 07:06]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 12:17
Alternatief zou nog draadloos middels Point to Multipoint.
Fysieke kabels trekken is natuurlijk het beste, maar als dit lastig is omdat ik de term "units" lees zou een draadloze oplossing nog prima kunnen werken.

Unifi heeft bijvoorbeeld hele mooie (en relatief goedkope) oplossingen.
Daarnaast zoals hierboven ook al gemeld moet je het stukje security ook niet onderschatten. Mijn inziens wil je elke unit volledig gescheiden houden middels bijvoorbeeld vlans.

Hier een leuke uitleg hoe een point to multipoint werkt:
YouTube: Grecian Port PTMP Wireless Design

Wellicht kan de TS nog even aangeven hoe de units er fysiek uit zien? Zijn het losse units, zijn het geschakelde units, hoe ver staat het centrale punt weg etc. etc.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mocht het toch niet lukken om UTP te trekken, dan is het het beste antwoord op vragen over Powerline-snelheden vaak: probeer het even. Bestel een setje, plug het in, en draai even een speedtest.

Ben je blij? Goede oplossing!
Ben je niet blij? Binnen 14 dagen terug.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:42
Is een powerline de oplossing?
Thuis, nee maar het is bruikbaar als je echt geen kabels KAN trekken.

Zakelijk. Never nooit niet. Het netwerk moet goed en stabiel zijn, inkomen hangt er vanaf. Je wilt niet om de dag moeten proberen met met 1 van de units.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
Er is maar 1 goede oplossing: offerte aanvragen om alsnog UTP te leggen waar het nodig is.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-03 18:02
Voor een kantoorpand? 8)7

Besef dat repeaters bandbreedte opofferren om dekking te vergroten. Met repeaters moet elk WiFi-pakketje van elk apparaat van elk bedrijf in dit pand op elk ander WiFi-pakketje wachten, en vervolgens moet elk van die pakketjes ook nog twee, drie of vier keer door de lucht. Als je met een enkel apparaat 100Mbps haalt, ga je met tien apparaten tegelijk misschien 5Mbps halen als het mee zit.
Ik ging er vooral vanuit omdat er staat. "De aannemer die dit heeft gebouwd heeft niet naar elke unit een UTP kabel gelegd"
Ga er dus vanuit dat er wel units zijn met een vast aansluiting in de buurt. Of moet ik het zo lezen dat geen enkele unit het heeft?

Misschien heeft de topic starter nog meer info.
Neem ook aan dat jullie niet op elkaar netwerk willen zitten?
Hoeveel aansluitpunten komen erop?
Om welke afstand gaat het?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee