Vraag

• Woestijn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb ooit ergens een goede uitleg gelezen waaruit bleek dat 1 stem nooit enig verschil kan maken in de uiteindelijke zetelverdeling, waardoor je als individu dus nooit invloed kon hebben op de uitslag, maar kan dat nu nergens meer terugvinden.

Het zal iets te maken gehad hebben met hoe de kiesdeler wordt afgerond, of wat er gebeurd bij een vrijwel gelijke stand tussen twee partijen voor een zetel.

Weet iemand wat hier nou precies de oorzaak van was of anders waarom het niet waar is?

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoe die afronding ook plaatsvindt, het zal toch altijd ergens op 1 stem uit kunnen komen of dat omhoog of omlaag afgerond/verdeeld wordt. Dus ja, elke stem telt.
Met voorkeurstemmen nog meer dan op een partij, de uiteindelijke personen op de zetels worden toegewezen op voorkeurstemmen. Bij een gelijke stand zal de positie op de lijst wel de doorslag geven.

[Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-03-2021 12:32]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:55
Tja 1 stem maakt geen verschil, maar jou ene stem is wel weer onderdeel van de 300k (?) 100k stemmen die nodig is voor een zetel... dus het maakt wel een verschil.

Blijft rare materie.

[Voor 3% gewijzigd door Basekid op 17-03-2021 12:36]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:01
Daar kun je op internet genoeg over vinden en komt inderdaad door de berekening die bepaalt hoe de zetels worden verdeeld.

Eén stem op een paar miljoen (met gelijke waarde) kan natuurlijk al nooit echt veel invloed hebben.

Je stemt, omdat het de democratische manier van spreken van het volk is. Niet stemmen, betekent dat de rest van het volk de democratie bepaalt. Kort gezegd, iedereen hoort te gaan stemmen óf niet meer te zeuren over politieke zaken.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:13

Dennis1812

Amateur prutser

Basekid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:30:
Tja 1 stem maakt geen verschil, maar jou ene stem is wel weer onderdeel van de 300k (?) stemmen die nodig is voor een zetel... dus het maakt wel een verschil.

Blijft rare materie.
Hebben wij 45 miljoen stemgerechtigden dan?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53

Blokker_1999

Full steam ahead

1 stem maakt het verschil niet, maar bedenk even dat als iedereen die zo denkt zou gaan stemmen op 1 en dezelfde partij in plaats van niet te gaan stemmen, zoals velen met die gedachte doen, dat die partij naar alle waarschijnlijkheid de grootste zou worden.

Onze democratie, of beter gezegd, onze verkiezingen zijn gebasseerd op de wil van het volk. En dat zijn we allemaal. 1 individu is betekenisloos in de zin dat die stem verdrinkt in het geheel, maar allen te samen maak je een groot verschil.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Basekid schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:30:
Tja 1 stem maakt geen verschil, maar jou ene stem is wel weer onderdeel van de 300k (?) stemmen die nodig is voor een zetel... dus het maakt wel een verschil.

Blijft rare materie.
CBS geeft aan dat er ongeveer 14,1 miljoen kiesgerechtigden zijn in 2021. Met een opkomstpercentage uit 2017 met 81,9% zou dit betekenen dat er 11,5479 miljoen stemmen uitgebracht zijn. Te verdelen over 150 zetels is 76.986 stemmen per zetel, geen 300k dus. Nog even los van de blanco stemmen die wel hierin meetellen en de ongeldige stemmen die hierin juist niet mee tellen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:55
Dennis1812 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Sorry, heb inderdaad iets te lui een quite uit een youtube video gehaald. Elke 100k stemmen dan....

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Dennis1812 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:33:
[...]

In 2017 zijn er 10.516.041 uitgebracht, deel dat door 150 en je hebt 70107 stemmen nodig voor je eerste zetel.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Je stem maakt dus zo'n 1/70.000 verschil :+

Stuk meer dan de kans om de loterij te winnen ;) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-03 13:45
Als 1 individu heb je bij 14 miljoen kiesgerechtigden en 150 zetels uiteraard niet de kans dat jouw stem nou net het verschil gaat maken. De stemmingsuitslag gaat uiteraard over de mening van het collectief van stemgerechtigden, niet over het individu.

Het enige systeem waarbij 1 stem het verschil maakt is een dictatuur, maar daar heb je het denk ik niet over.

Of snap ik jouw vraag nu niet?

[Voor 42% gewijzigd door Philpend op 17-03-2021 12:52]

• Woestijn
  • Niet online
Ja ik heb het gevoel dat niemand de vraag begrijpt. Natuurlijk snap ik dat de kans dat iemands stem daadwerkelijk verschil maakt verwaarloosbaar klein is. Maar het gaat mij nu even puur om het theoretische geval dat een partij net 1 stem te kort zou komen voor een zetel. Je zou dan verwachten dat als je op die partij stemt, je ze aan een zetel helpt, en jouw stem dus doorslaggevend was.

Maar ik heb ooit een berekening gezien waaruit bleek dat dat niet het geval was. Dat was een artikel op een gerenomeerde website, dus ik ga er vanuit dat het geen onzin was.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In principe wel, bij gelijke aantallen stemmen wordt geloot voor de toekenning van een restzetel. Als jij op een van die twee had gestemd en ze winnen de loting is door jou die zetel voor ze.
Als partijen gelijke aantallen stemmen behalen, en er niet voldoende restzetels zijn voor eventuele toekenning ervan aan deze partijen, wordt geloot welke partij de restzetel krijgt.
https://www.kiesraad.nl/v...elverdeling-over-partijen

edit: of als een partij 1 stem meer heeft dan een andere en daardoor er niet geloot hoeft te worden

[Voor 19% gewijzigd door IJzerlijm op 17-03-2021 13:01]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Woestijn
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:59:
In principe wel, bij gelijke aantallen stemmen wordt geloot voor de toekenning van een restzetel. Als jij op een van die twee had gestemd en ze winnen de loting is door jou die zetel voor ze.
Ja dat lijkt mijzelf ook het meest logische, daarom baal ik ook zo dat ik dat artikel niet kan terugvinden.

Misschien ging het alleen om de situatie waarbij er geen gelijke stand was. Dan worden de restzetels verdeeld volgens een bepaalde gemiddelde. En afhankelijk van hoeveel cijfers achter de komma daar gehanteerd wordt, kun je wiskundig aantonen dat je met 1 stem onmogelijk dat gemiddelde kunt beinvloeden.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:08
In Nederland krijgt simpel gezegd de partij met de meeste stemmen per zetel een restzetel, en als er meerdere restzetels zijn worden ze 1 voor 1 verdeeld en na elke verdeling de gemiddeldes opnieuw berekend.

Wikipedia: Methode-D'Hondt

Wat dat betekent is dat je nog steeds 1 stem uit miljoenen maakt, en dat je relatief weinig verandering kan brengen in je eentje.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nederland zit er niet bij, maar soms komt het wel echt op 1 aan:

Wikipedia: List of close election results

Maar goed, het gaat imho ook meer om het principe van je stem laten horen en actief zijn in de democratie.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

Deathchant

Don't intend. Do!

Waarom wil je eigenlijk in eerste instantie weten of 1 stem invloed heeft of niet? Het is uiteindelijk een kwestie van naar het stembureau gaan en een hokje inkleuren. Easy peasy. Het liefst doe je dat natuurlijk enigszins geinformeerd :)

Denk je soms aan:
- niet stemmen of
- strategisch stemmen

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001

Honesty

kattenneus!

In theorie kan het wel maar helaas hebben sommige partijen zetelverbindingen waardoor je stem op de een ook een zetel van de andere kan opleveren.
Je stemt ook voor voorkeursstemmen en dan heb je natuurlijk wel de kans om jouw favoriet in de kamer te krijgen.

festina lente

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Woestijn schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:28:
Ik heb ooit ergens een goede uitleg gelezen waaruit bleek dat 1 stem nooit enig verschil kan maken in de uiteindelijke zetelverdeling, waardoor je als individu dus nooit invloed kon hebben op de uitslag, maar kan dat nu nergens meer terugvinden.

Het zal iets te maken gehad hebben met hoe de kiesdeler wordt afgerond, of wat er gebeurd bij een vrijwel gelijke stand tussen twee partijen voor een zetel.

Weet iemand wat hier nou precies de oorzaak van was of anders waarom het niet waar is?
Meestal wordt dit genomen als een technische discussie, dat is het echter niet. De statistiek is slechts een component, en eigenlijk een kleine. Dit is een veel meer complex verhaal van hoe menselijk groepsgedrag echt werkt, hoe perceptie gevormd en beïnvloed wordt binnen menselijke groepsdynamica, en hoe gedragslijnen op groepsniveau disproportioneel bepaald worden door relatief kleine signalen.

Aan de ene kant heb je dus de verkenning van de berekening, aan de andere kant die van gedrag. Nou ik stem op zus, want gevoel. En dat gevoel heeft meer effect dan we graag willen weten.

Denk bijvoorbeeld aan effecten van peilingen. Op elk niveau van menselijke groepsdynamica zitten meerdere van dat soort punten van overdracht en effect. De individueel stem die boodschap geeft heeft bereik, overal.

En dan is er ook nog de dynamiek van het bestel zelf, dat is niet zonder kwetsbaarheden. Denk eens aan blanco of niet stemmen. Dat is geen signaal, dat is het passief bevestigen van aanwezige dominante politieke machtsconcentratie.

Elke stem telt, voor veel meer dan louter de statistiek.

[Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 17-03-2021 16:16]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als terzijde, zeker in deze tijd van narratieven van kloof en machteloosheid is het wel een idee om in het achterhoofd te houden dat nihilisme en fatalisme mechanismen van en naar autoritarisme zijn. Altijd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wellicht een beetje offtopic, maar het zijn niet alleen de grootste partijen die beslissen. Ik kan me herinneren dat ik mijn jeugd er op een gegeven moment 3 partijen in de eerste kamer zaten. Om het te vereenvoudigen zeg ik dat er toen 36 leden voor de rechtse partij zaten, 36 leden voor de linkse en 3 voor de derde partij (de echte getallen waren wat anders, maar het gaat om de strekking). Toen bleek dat de twee grote partijen altijd anders stemden...stemde de een voor, dan stemde de ander tegen. In de praktijk was het dus de kleinste partij die de beslissingen nam, want die gaf de meerderheid.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07

Lordy79

Fundamentalist

Het is een beetje een paradox

Enerzijds doet je stem er statistisch niet toe.

Anderzijds: als een grote groep mensen een muur metselt (iedereen een baksteen) dan valt het wel op als jij jouw steen overslaat. De muur kan die steen op zich wel missen maar zo'n gat is lelijk en als teveel mensen het doen wordt de muur instabiel.

Draag dus gewoon je steentje bij (pun intended :+ )

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is in feite simpel: elke stem is even belangrijk. Het is nooit een specifieke stem die een partij aan een bepaalde uitslag helpt.

Even voor het gemak: stel dat 99 mensen kiezen tussen "ja" en "nee". Na 98 stemmen is er 49x op "ja" gestemd en 49x op "nee". Is de laatste stem dan doorslaggevend? Uiteraard maakt het uit wat die 99ste stem is, maar die stem is net zo belangrijk als de 98 voorgaande stemmen, want als er 1 persoon anders had gestemd, had deze laatste stem al niet meer uitgemaakt.

Daarom is het belangrijk dat er geen tussentijdse uitslagen bekend worden terwijl de stembussen nog open zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-03-2021 19:09]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45

drooger

Falen is ook een kunst.

Als jij niet stemt, kan mijn stem wel een heel ietsje pietsje makkelijker verschil maken. :+

[Voor 3% gewijzigd door drooger op 17-03-2021 19:37]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Woestijn
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:06:

Even voor het gemak: stel dat 99 mensen kiezen tussen "ja" en "nee". Na 98 stemmen is er 49x op "ja" gestemd en 49x op "nee". Is de laatste stem dan doorslaggevend? Uiteraard maakt het uit wat die 99ste stem is, maar die stem is net zo belangrijk als de 98 voorgaande stemmen, want als er 1 persoon anders had gestemd, had deze laatste stem al niet meer uitgemaakt.
Ja maar stel jij was een van die 99 mensen, dan heb je (indirect) bijgedragen aan de uitslag, want als je thuis was gebleven had het in gelijkspel kunnen eindigen, en dat heb je daarmee in ieder geval voorkomen. Dus jouw stem (of een van die 98 anderen) heeft invloed gehad, ondanks dat hij niet meer of minder waard was dan de rest.

Maar de berekening bij de Tweede Kamer verkiezingen werkt een stukje ingewikkelder, waardoor ik me kan voorstellen dat het door afrondingen onmogelijk is dat het ooit op een enkele stem aankomt. Kortom, dat het niet uitmaakt of je thuisblijft of komt opdagen, terwijl dat in jouw voorbeeld wel zo is.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Natuurlijk maakt 1 stem geen verschil. Echter 1 stem is onderdeel van velen. Als al die 1 stemmen van BBB/BIJ1 hadden gedacht "ik stem wel op een grotere partij, op een kleine partij zegt mijn stem niets.", dan hadden ze nooit een zetel kunnen halen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

Qwerty-273

Meukposter

Deathchant schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:22:
Het is uiteindelijk een kwestie van naar het stembureau gaan en een hokje inkleuren. Easy peasy.
Als je ziet hoeveel mensen dan toch nog het verkeerde hokje in kunnen kleuren :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Blokker_1999 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:39:
[...]

In 2017 zijn er 10.516.041 uitgebracht, deel dat door 150 en je hebt 70107 stemmen nodig voor je eerste zetel.
Maar, als je slechts 70.106 stemmen hebt gekregen, krijg je geen zetel en hebben die 70.106 stemmen dus 0 invloed, right?

En dat geldt voor iedere stem die gaat naar een partij die de kiesdrempel niet haalt.

No good deed goes unpunished.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ardana schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Maar, als je slechts 70.106 stemmen hebt gekregen, krijg je geen zetel en hebben die 70.106 stemmen dus 0 invloed, right?

En dat geldt voor iedere stem die gaat naar een partij die de kiesdrempel niet haalt.
Ergens is dat een risico door te kiezen voor een kleine partij die mogelijks geen zetel haalt. Je kan je evenzeer de vraag stellen: hoeveel invloed heeft 1 zetel? Je gaat geen coalitie maken met 10 partijen die onder elkaar 15 zetels hebben weten te bemachtigen. Je gaat een coalitie maken met 3 of 4 grotere partijen zodat je een stabielere regering hebt met minder compromissen.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47

Malarky

Wils voor wat ieder

Ardana schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Jawel: want die kiesdeler was namelijk 70.106 in 2017 dus toch een zetel dan ;) (want we ronden af naar beneden)

Maar serieus: dat zijn dan allemaal reststemmen en die gaan over het algemeen naar de grootste partijen. Momenteel staan een aantal partijen op 1 restzetel en de VVD maarliefst op 3. Waarschijnlijk gaat D66 nog naar een 2e restzetel, en jawel die partij is na de VvD de grootste.

Dusjah een VVD is zeker gebaat bij mensen die stemmen op partijen die de kiesdeler niet halen. Daardoor leveren hun 50.000 overgebleven stemmen na de 32 volle zetels ook nog is 3 zetels op.

[Voor 5% gewijzigd door Malarky op 22-03-2021 00:29]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:29
Als je kijkt naar het gemiddeld aantal stemmen per zetel, dan ontloopt het elkaar toch niet zoveel.

Wat betreft invloed van jouw stem, als een partij eenmaal de kiesdeler heeft gehaald, is nog maar 25% van de kiesdeler benodigd om een voorkeus zetel te behalen. 17527 mensen kunne dus bepalen dat een bepaald persoon van de D66 lijst in de kamer komt. Best wel veel invloed dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21
Ik vind de huidige stand in het document van Malarky toch wel een mooie illustratie van hoe een individuele stem toch heel dicht bij directe relevantie kan komen: in de verdeling van de restzetels gaat het om een drempel die op enkele tientallen stemmen verschil genaderd of overschreden wordt. Met maar een paar stemmen verschil kun je dus iemand in de kamer zetten/eruit houden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee