Vraag

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
Goedemorgen!

Enig tijd terug heb ik een Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art geleend voor het fotograferen van de bruiloft van mijn broer, iets wat ik nooit doe en nooit meer zal doen maar zo nu en dan moet je uitzonderingen maken.

De lens is mij uitstekend bevallen voor het fotograferen die dag en ik heb hem de dag erna gebruikt voor wat natuur en dierenfotografie. En juist bij dat laatste merkte ik goed dat de autofocus aan de trage kant is, bewegende objecten snel scherpstellen heeft hij moeite mee. Helemaal als je in een iets donkere ruimte zit.

Mijn vraag
Ik ben aan het kijken naar een vergelijkebare lens qua specificaties, maar dan meer geschikt voor bewegende objecten. Alle advies, tips en aanbevelingen zijn van harte welkom dus ik hoop dat hier mensen zijn met een alternatief merk/objectief wat de moeite waard is om nader te bekijken.

Relevante hardware die ik gebruik
De camera body is een Nikon D750 (full frame).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kreeg er de Nikon 24-70 als backup bij, hoewel deze tweemaal zo duur is was deze nog trager met scherpstellen. Ik heb deze lens volledig links laten liggen omdat voor die dag de Sigma meer dan uitstekend functioneerde.

Budget is vooralsnog niet bepaald, ik wil eerst weten wat de mogelijkheden zijn. Wel moet ik bekennen dat de Sigma tegenwoordig mooi geprijsd is, maar ik ben bang dat hij door de trage autofocus te weinig gebruikt gaat worden. Ik ben niet iemand die constant van objectief wisselt.

Waar gebruik ik hem voor
Voornamelijk voor landschapsfotografie, natuur, als het bevalt gaat hij mee op urbex avontuur en hondenfotografie (voor wild heb ik een Sigma 50-500 die wonderbaarlijk genoeg sneller is met focussen dan deze kleine sigma).

Alvast ontzettend bedankt voor tips en aanbevelingen, al is het maar een duwtje in de goede of andere richting.

Michel.

Alle reacties

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:36
Ik zou toch even 2x checken of die AF snelheid wel klopt...want ik ken de 50-500 een beetje en ik ken de 24-70 van Nikon (en heb zelf de Sigma 24-70 dg dn op Sony)......de AF snelheid van die 50-500 zou het lang niet moeten winnen van de 24-70's.

Dus voordat je lenzen afschrijft als optie, zou ik dat toch eerst even 2x checken. Je D750 ken ik niet zo goed, maar is toch een capabele camera die snelle AF aan moet kunnen.

edit: in hoeverre heb je deze 24-70's in het donker getest met crappy contrast voor de camera en in hoeverre met volle zon die 50-500. Want je camera moet uiteindelijk scherpstellen en niet de lens. De AF motoren in een 24-70 kunnen hun range sneller afwerken dan die 50-500, daar ben ik heel zeker van.

[Voor 26% gewijzigd door Nomad op 17-03-2021 12:13]

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En wat dacht je van de Tamron 24-70? (voluit de Tamron SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD G2).
Prijstechnisch een stuk interessanter dan de Nikon variant.

En er zijn vast wel verschillen, technisch gezien, maar of je daar in de praktijk last van hebt...

Als je wel prijs stelt op cijfertjes, kun je b.v. bij dxomark, wat objectieven en camera's bij elkaar klikken en vergelijken.

Bijvoorbeeld:
https://www.dxomark.com/L..._1872_0_1583_975_885_1177

Alleen zijn niet alle soorten camera's met alle soorten glaswerk vergeleken. Maar het geeft wel een aardige indruk.
Bedenk daarbij ook dat een dubbele aanschafprijs nou niet wil zeggen dat het ook tig keer beter is... ;)

note:
Nikon heeft een 24-70mm met en zonder VR (enorm prijsverschil)
Tamron heeft een verbeterd model (G2) uitgebracht van de 24-70mm.

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 17-03-2021 12:37]

Mooie Plaatjes   

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
Nomad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:11:
Ik zou toch even 2x checken of die AF snelheid wel klopt...want ik ken de 50-500 een beetje en ik ken de 24-70 van Nikon (en heb zelf de Sigma 24-70 dg dn op Sony)......de AF snelheid van die 50-500 zou het lang niet moeten winnen van de 24-70's.

Dus voordat je lenzen afschrijft als optie, zou ik dat toch eerst even 2x checken. Je D750 ken ik niet zo goed, maar is toch een capabele camera die snelle AF aan moet kunnen.

edit: in hoeverre heb je deze 24-70's in het donker getest met crappy contrast voor de camera en in hoeverre met volle zon die 50-500. Want je camera moet uiteindelijk scherpstellen en niet de lens. De AF motoren in een 24-70 kunnen hun range sneller afwerken dan die 50-500, daar ben ik heel zeker van.
Ik vind het zelf ook opvallend, en raar, maar beide objectieven zijn in dezelfde situaties getest. Ik heb beide gebruikt om in dit geval mijn eigen hond te fotograferen tijdens wandelingen. De 50-500 reageert echt beter dan de 24-70. Maar ik heb mij na je reactie wat verder ingelezen en beide objectieven gebruiken dezelfde techniek (HSM), dus zouden ze eigenlijk geen verschil mogen maken.

Misschien moet ik die 24-70 nog eens huren en dan gewoon samen met de 50-500 op pad gaan en op dezelfde momenten vergelijken.
ehtweak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:35:
En wat dacht je van de Tamron 24-70? (voluit de Tamron SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD G2).
Prijstechnisch een stuk interessanter dan de Nikon variant.

En er zijn vast wel verschillen, technisch gezien, maar of je daar in de praktijk last van hebt...

Als je wel prijs stelt op cijfertjes, kun je b.v. bij dxomark, wat objectieven en camera's bij elkaar klikken en vergelijken.

Bijvoorbeeld:
https://www.dxomark.com/L..._1872_0_1583_975_885_1177

Alleen zijn niet alle soorten camera's met alle soorten glaswerk vergeleken. Maar het geeft wel een aardige indruk.
Bedenk daarbij ook dat een dubbele aanschafprijs nou niet wil zeggen dat het ook tig keer beter is... ;)

note:
Nikon heeft een 24-70mm met en zonder VR (enorm prijsverschil)
Tamron heeft een verbeterd model (G2) uitgebracht van de 24-70mm.
Die dubbele prijs zegt inderdaad vrij weinig, is ook meer een Nikon tax geloof ik. Het objectief voelde ook ouder aan dan de Sigma, minder mooi afgewerkt en minder stil. Vandaar dat ik ook zeg dat ik geen budget heb, gewoon omdat er zo veel verschil is.

De Tamron ziet er ook wel interessant uit inderdaad, daar ga ik eens verder naar kijken. Bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee