Arduino/Potmeter en Ext power source..Storing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:23

seninha

god's right foot

Topicstarter
Voor een project waar ik mee bezig was,heb ik een Arduino Micro genomen, en deze wordt gebruikt om de uitslag van een Potmeter af te lezen, zijnde als een Joystick.

Potmeter zelf is niet rechstreeks op de Arduino aangesloten, maar een PCB welke het signaal van2 potmeters als 1 ziet. Aan dit PCB hangt nog een derde potmeter waarmee je de afgelezen waarde dan kan beïnvloeden.

Hier een foto hoe dit er ongeveer uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbIV9hWrGfcFvw4DGBLMSiEvvz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAhTCVBFUi8K48PaAMw4MviH.jpg?f=fotoalbum_large

Alles werkt zoals het moet.
Nu heb ik dit allemaal in een Stuur ingebouwd voor mijn race simulator. Arduino krijgt zijn spanning via een eigen USB kabel.

En ook dan werkt alles goed. Signaal is schoon en mooi.

Problemen komt zodra ik spanning op de base van mijn Race Stuur zet. Dan begint signaal van de potmeters te dansen.

Hier een foto van de base en stuur aan elkaar. Arduino zit dus in het stuur, en van de base naar het stuur gaan kabels oa voor de knoppen en schakel mechanisme

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO2nzs38YGiZgdvfdFH0Ndwtn0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYipq4gJxTw5g00EWhItON7H.jpg?f=fotoalbum_large

Arduino moet in het stuur blijven want er buiten is geen optie.
En aangezien signaal van de potmeters ik als Koppeling gebruik moet deze clean zijn.
Nu wordt koppeling iets gebruikt ook als ik niets indruk.

Heb ook even een video gemaakt, en dan kan je zien dat signaal begint te storen zodra base aangaat

https://photos.app.goo.gl/mb9BAaAVRBUhBpg17

Hopelijk heeft iemand een idee hoe dit op te lossen..

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Hoe krijgt de arduino zijn voeding? Vanuit de USB aansluiting? Je hebt een storings veld van de motor van de base vermoed ik. Afschermen van de bedrading kan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Arduino krijgt zijn spanning via USB, Is een apart kabel.

Afschermen dacht ik ook. Maar zijn aardig was kabels. 12 in totaal.

Las op een forum dat een 0.1uF capacitor tussen GRD en Input naar Arduino zou kunnen helpen.

En iemand anders had volgende tekening gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKaRFW4jPkOYZPDxG7-SD-XbdpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICePFWDXLtCLrdf3VzHIM2ap.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik goed zie heeft hij ook een 10k weerstand tussen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:37
Hoe zin de potmeters momenteel aangesloten? Zijn alle 3 de aansluitingen verbonden? Bovenstaand schema is ook nit zo heel veel waard zonder het bereik van jouw potmeters te kennen. Een condensator op de ingang kan zeker helpen. Welke waarde dat moet zijn is zeer afhankelijke van jouw potmeters en vooral in het bereik dat je gebruikt. Stel je hebt een 10K potmeter, en maar het bereik is 3 tot 6K, is dat wel hele relevant. De condensator zal wel de snelheid van je meting vertragen. Dat is ook het doel, maar je moet dus wel de juiste waarde kiezen

Je kan ook vaker je ACD samplen. Lees deze bijvoorbeeld 10x uit waarbij je de uitgelezen waardes steeds bij elkaar optelt in een integer en deze na de 10 keer sampelen door 10 deelt. Het aantal keren dat je een gemeten waarde krijgt wordt dan wel 10 keer lager, maar als ik zo snel even google kan je tot 10.000 analog reads per seconde gaan. Bij 2 potmeters en 10 samples kan je deze dus nog steeds 500x per seconde uitlezen. Natuurlijk heeft de processor nog wel wat meer te doen, maar een responsetijd van 5ms zou denk ik wel realistisch zijn.

Een combinatie van hardware (condensator) en software (vaker sampelen) kan ook en is denk ik ook het beste. Ik denk dat je dan een RC tijd moet zoeken in de ordergrootte van een paar samples. Bijvoorbeeld 0,1-0,5ms. Daarmee demp je de ergste externe storing. Vervolgens kan je de traagheid softwarematig beïnvloeden door het aantal samples.

Je zou ook nog kunnen kijken of het uitmaakt als je de analog reference aan de het verdeelbordje vastknoopt. Met die hele korte lengtes zou ik daar echter niet direct van uitgaan, maar het is wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
potmeter zijn aangesloten zoals op de eerste foto..

Master (linksboven), Slave (rechtsboven) en bite-point pot rechts onder. Alle 3 de aanslutingen van de potmeters worden gebruikt.
Alles is aangesloten op een DoubleClutch PCB van Ascher.
Hier is de site waar werking wordt uitgelegd:

https://www.ascher-racing.com/shop/double-clutch-pcb/

Vanuit dit potmeter gaat 5V -Signal-GND naar de Arduino.

Alles is goed aangesloten.

Veder niet ik wel zeggen dat ik echt lerend ben wat elektronica en Arduino betreft. Heb alle informatie moeten zoeken voor ik alles aan de praat kreeg.
Arduino programmering heb ik ook van iemand die een potmeter als joystick as liet werken. PCB weer via een bekend Stuur maker uit Duitsland.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:18
Om storing op de USB-aansluiting uit te sluiten zou je een scriptje op de arduino kunnen zetten dat altijd dezelfde waarde stuurt. Dan weet je in ieder geval zeker dat de communicatie arduino-PC goed werkt. Vervolgens zou je de input van de Arduino direct op een vast voltage (0V of 5V) kunnen aansluiten, dan weet je of de ADC goed werkt. Vervolgens zou je het eens met een losse potentiometer kunnen proberen. Als dat ook goed werkt weet je dat het probleem in de PCB zit.

Een condensator kan helpen. Een grotere condensator helpt meer maar zorgt voor meer vertraging. Je moet de capaciteit vermenigvuldigen met de weerstand van de potentiometer, dan krijg je een indicatie van hoe groot de vertraging is. Een 100k Ohm weerstand keer een 0.1uF condensator geeft een karakteristieke tijd van 10ms. Dat lijkt me wel ongeveer een mooie waarde, 1uF is waarschijnlijk wat veel (100ms vertraging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Communicatie tussen Arduino en potmeters werk gewoon goed.
Enig probleem "was"dus dat waardes begonnen te dansen zodra ik de stuur Base aan deed.

Nu heb ik vanuit de Arduino GND naar de Base GND een kabel getrokken en storing is nu minimaal.
Zelfs zo klein dat ik tijdens het rijden niet merk

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1