Toon posts:

[Verzamel] 85mm brandpuntafstand (FF equivalent)

Pagina: 1
Acties:

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-09 17:17

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Voor veel brandpuntafstanden hebben mensen vooraf al een mening en een gebruik in gedachten en dat is soms onnodig beperkend. Een 24mm, daar schiet je landschappen en interieurs mee, een 35mm is een lens voor straatfotografie en 50mm is vlees noch vis en vooral goedkoop....85mm is dè portretlens en een 70-200 is voor sport....etc etc.

Er komt een kleine reeks van deze topics waarin ik mensen wil aanmoedigen om ook foto's te posten en zo te laten zien hoe veelzijdig een brandpuntafstand is...dat we niet aan bovenstaande gedachtes hoeven vast te houden. Op die manier kan iemand die twijfelt over de aanschaf van een 35/50/85/etc eens door dit topic lopen en zien wat anderen met zo een lens kunnen bereiken.

Dus doe mee en laat in dit topic zien waar jij de 85mm prime/zoom voor inzet. Max 3 foto's per post.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
TS trapt af.

85mm - F/1.8 - Fullframe

85mm - F/2 - Fullframe

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Prima foto's, maar niet om 't een of 't ander, nu bevestig je toch juist het vooroordeel, dat 85mm specifiek een portret objectief zou zijn... :?

Uit je relaas begrijp ik dat vooral het non-standaard gebruik getoond zou mogen/kunnen worden, toch?

Mooie Plaatjes   

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik denk niet dat ik meteen een relaas heb gedaan, maar ik nodig uit om mensen te laten zien wat zij schieten met een bepaald brandpunt. En 85mm is ook erg geschikt voor portretten, maar ook voor andere dingen. Mijn werk is nu eenmaal portretten schieten, dus geen verrassing daar nee. Hopelijk kunnen anderen laten zien wat er nog meer mogelijk is.
Laten we vooral niet sturen op non-standaard foto's....want dan gooi je een groot stuk van het gebruik al weg omdat het "standaard" is....laten we gewoon posten wat we tof vinden :)

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-09 06:10

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik ben eerlijk gezegd ook voornamelijk nieuwsgierig naar waarom je in specifieke (en liefst atypische) situaties bewust voor de brandpuntsafstand in kwestie hebt gekozen. Verder leuke topics en ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkelt, leerzaam. En mooie foto's!

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
SnoeiKoei schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:54:
Ik ben eerlijk gezegd ook voornamelijk nieuwsgierig naar waarom je in specifieke (en liefst atypische) situaties bewust voor de brandpuntsafstand in kwestie hebt gekozen. Verder leuke topics en ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkelt, leerzaam. En mooie foto's!
Das ook mijn insteek :). Ik ga er vanuit dat we nog wel verrassende foto's gaan krijgen hier die creatief laten zien hoe een brandpunt ook gebruikt kan worden.
Ikzelf ben maar een commerciële fotograaf die het geijkte plaatje schiet :>

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:33
Geinig! Heb weinig recente foto's, dus even uit mn archief. De 85mm was destijds 1 van m'n favoriete lenzen :)

Suzuki Swift Sport by Bart Ubels, on Flickr

Infiniti FX30d S by Bart Ubels, on Flickr

Esther B&W by Bart Ubels, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door ThunderNet op 17-03-2021 10:42]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Ben geen groot gebruiker van 85mm, omdat bij die lengte altijd "isloleren" en "bokeh" wordt geroepen en het erop lijkt dat een 85mm daarom minstens f/1.8 moet bieden. Het enige dat ik in die smaak heb is de Jupiter 9, 85mm 2.0, from Russia with love. Maar ik heb wel een Tamron Adaptall sp 90mm f/2.5 die imo heel mooi tekent. Bedoeld als 1:2 semi-macro, maar bloemetjes tellen hier niet, vind ik. (Nou, eentje dan)

0. Brembloesem, ca1:7. A7, Tamron Adaptall Sp 90mm 2.5, ISO 80, 1/320 @ F--

1. Birding @90mm. A7, Tamron Adaptall Sp 90mm 2.5, ISO 125, 1/1000 @ F--

2: Winterwijngaard, A7, Tamron Adaptall Sp 90mm 2.5, ISO 125, 1/1000 @ F--

3: Poezenportretproef @ Jupiter 9, A7Rii, Jupiter 9 85mm f/2.0, ISO 3200, 1/20 @ F2.0

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:49
Nomad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:45:
TS trapt af.

[Afbeelding]
85mm - F/1.8 - Fullframe
Mooie foto Martijn!

Goed hoe je de portretten flink cropt. Het is één van de makkelijke tips voor goede portretten.

Waarom kies je hier voor f1.8 en niet voor een f8? En zo te zien twee softboxen en een achtergrond flitser voor radial effect?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Dennis schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Mooie foto Martijn!

Goed hoe je de portretten flink cropt. Het is één van de makkelijke tips voor goede portretten.

Waarom kies je hier voor f1.8 en niet voor een f8? En zo te zien twee softboxen en een achtergrond flitser voor radial effect?
Op dit formaat niet enorm te zien, maar er is een mooi diepte-verloop op het gezicht die ik in ieder geval meerwaarde vind hebben. Het trekt je nog meer naar de ogen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee