Toon posts:

Z87 Mpower i.c.m M2 SSD (XPG SX8200 Pro)

Pagina: 1
Acties:

• GolovaRaoul
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-12-2022
Goedemorgen allemaal!

Alvast hartstikke bedankt voor het lezen. Ik ben eigenaar van de ondertusse al wat verouderde Z87 MPower. Ik zou ook nog niet mijn moederbord/CPU willen upgraden, aangezien ik vind dat de voor de komende jaren nog aan mijn eisen voldoen.

Nu heb ik deze SSD gekocht: XPG SX8200 Pro, maar tijdens het installeren kom ik erachter, dat ik geen M2 slot heb, maar een mSATA slot. Heel dom, ik dacht dat dit hetzelfde was, aangezien het slot op dezelfde plek zit, en er ook nog eens hetzelfde uitziet. Maar de mSATA slot is toch een significant stukje groter...

Nu vroeg ik me af, is er alsnog een manier om deze op mijn moederbord aan te sluiten? Ik had me toch wel al ingelezen, en ik was al bereid om de BIOS hiervoor te moeten aanpassen. Maar kan ik deze alsnog hardware matig aansluiten? Ik zag al bijvoorbeeld dit product langskomen. Zou dit voldoende zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken :) Ik moet de volgende keer toch wat meer onderzoek doen voordat ik een product bestel.

Met vriendelijke groet,
GolovaRaoul

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Die kaart zal (dus niet) werken, alleen of je kan booten is vers 2. Kan je de SSD niet terugsturen en er een SATA SSD voor halen?

Als je het aan de praat krijgt is vaak het niet plug and play

https://linustechtips.com...ie-on-my-z87-motherboard/

https://www.win-raid.com/...ith-an-AMI-UEFI-BIOS.html

In zulke situaties hou ik zelf meestal aan: als je moet vragen of het kan, moet je aan zulke zaken niet beginnen. Ik zou hem terugsturen en iets halen dat plug and play is

edit: Er zijn wel PCIe nvme kaarten, zoals opgemerkt gaat deze niet werken

[Voor 78% gewijzigd door 418O2 op 17-03-2021 09:49]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
Nee, die is voor sata ssd's. Je hebt een kaart nodig voor PCI-e (NVME) ssd's. pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01 bijvoorbeeld. Net even op de site van Silverstone gekeken en blijkt voor zowel sata als nvme te zijn. Het is dus mogelijk met deze kaart.

Verder als hierboven is het maar de vraag of je er vanaf kunt booten.
Daarbij gaat je videokaart naar x8 als je iets in een van de twee andere x16 sloten steekt. Een ideale oplossing wordt het dus nooit.

[Voor 93% gewijzigd door Uszka op 17-03-2021 09:57]

• GolovaRaoul
Zou dit dan uitmaken voor de prestaties van de videokaart? Ik heb er één nu aanhangen, een 1060.

• Uszka
Een 1060 gaat er niets minder door presteren.

• GolovaRaoul
Hmm, oke. Dus als ik het begrijp, kan het met behulp van de producten die jullie aanraden, maar:
  • Er zal dus een BIOS modificatie nodig zijn om deze werkend te krijgen
  • De videokaart zal nog maar 8 lanes hebben. Dit maakt voor de 1060 niet uit, maar wanneer zou dit dan wel een probleem kunnen vormen? Als ik bijvoorbeeld een krachtigere videokaart eraan wil hangen, bijvoorbeeld een 3060?
Hartstikke bedankt voor de snelle reacties trouwens :)

• Uszka
Voor opslag zal het werken. Wil je vanaf die ssd booten dan zal er in het bios wat aangepast moeten worden.

Bij een snellere videokaart kunnen de slechts 8 lanes gaan bottleknecken. Echter zou ik niet veel sneller dan een 1060 aanraden op het s1150 platform. De cpu's zijn daar te zwak voor.

• 418O2
Uszka schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:47:
Nee, die is voor sata ssd's. Je hebt een kaart nodig voor PCI-e (NVME) ssd's. pricewatch: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01 bijvoorbeeld. Net even op de site van Silverstone gekeken en blijkt voor zowel sata als nvme te zijn. Het is dus mogelijk met deze kaart.

Verder als hierboven is het maar de vraag of je er vanaf kunt booten.
Daarbij gaat je videokaart naar x8 als je iets in een van de twee andere x16 sloten steekt. Een ideale oplossing wordt het dus nooit.
er staat op "For SATA SSD"

Als je er niet van gaat booten, wat voor nut heeft het dan?

Ik zou het gewoon omruilen

• Uszka
418O2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:35:
[...]

er staat op "For SATA SSD"
Dat betreft één aansluiting. De 2e M2 aansluiting is voor NVME.

• GolovaRaoul
Uszka schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:09:
Een 1060 gaat er niets minder door presteren.
Je hebt gelijk, net even deze video bekeken, en een 1080 videokaart presteert net ietjes minder (~1%).

• 418O2
GolovaRaoul schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Je hebt gelijk, net even deze video bekeken, en een 1080 videokaart presteert net ietjes minder (~1%).
Dat is binnen de foutmarge.

Maar ik gok dat je met jouw systeem als dusdanig veel inlevert dat je het niet merkt.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44
Heb zelf ook paar keer een Gemodde bios op een Z87 geflashed, Soms moest ik nog wel met wat instellingen klooien om te kunnen booten vanaf de nvme ssd, Maar in de regel werkt het altijd wel met de meeste Z87 moederborden.

Weet niet of ik mag linken naar andere website, Maar kon ook een gemodde bios vinden voor jou moederbord, Wel op eigen risico uiteraard. Niet zo moeilijk te vinden op zich.

[Voor 28% gewijzigd door popie op 17-03-2021 14:57. Reden: toevoeging]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee