Toon posts:

[Verzamel] 50mm brandpuntafstand (FF equivalent)

Pagina: 1
Acties:

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-09 17:17

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Voor veel brandpuntafstanden hebben mensen vooraf al een mening en een gebruik in gedachten en dat is soms onnodig beperkend. Een 24mm, daar schiet je landschappen en interieurs mee, een 35mm is een lens voor straatfotografie en 50mm is vlees noch vis en vooral goedkoop....85mm is dè portretlens en een 70-200 is voor sport....etc etc.

Er komt een kleine reeks van deze topics waarin ik mensen wil aanmoedigen om ook foto's te posten en zo te laten zien hoe veelzijdig een brandpuntafstand is...dat we niet aan bovenstaande gedachtes hoeven vast te houden. Op die manier kan iemand die twijfelt over de aanschaf van een 35/50/85/etc eens door dit topic lopen en zien wat anderen met zo een lens kunnen bereiken.

Dus doe mee en laat in dit topic zien waar jij de 50mm prime/zoom voor inzet. Max 3 foto's per post.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
TS trapt af.

50mm - 1.4 - Fullframe

50mm - 1.6 - Fullframe

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, komt er eentje (al eerder getoond). Hoe een goedkoop, notabene 50mm MF objectief (NIKKOR 50mm 1:1.8 Ai-S) prima gebruikt kan worden voor een panorama opname:

LelystadRainbow by Erik Haak, on Flickr

het oorspronkelijke beeld is maar liefst 13k x 7k groot 8)

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 17-03-2021 09:58]

Mooie Plaatjes   

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
@Nomad , hier ook al van die mooie foto's. Doe je dat fotograferen vaker? ;)

Ik heb ook een 50mm lens, dus aan dit topic kan ik ook meedoen :o Ik heb geprobeerd om variërende onderwerpen te kiezen.

De foto's hier komen van mijn Sigma 50mm F1.4 Art lens. De macro foto's zijn gemaakt met wat tussenringen. Deze lens is zó onwijs scherp dat die tussenringen geen impact op de scherpte lijken te hebben.

Enjoy :) En zoals altijd: feedback is welkom!

Dit vind ik een heerlijke foto om naar te kijken. M'n vriendin en ik zagen die zonnestralen tussen de bomen door schijnen. M'n vriendin zei ook gelijk "jammer dat die nooit goed zichtbaar zijn op de foto". Challenge accepted 8)

Dit is zo'n beetje mijn favoriete portretfoto die ik ooit heb gemaakt.

Een experimentje die bizar goed heeft uitgepakt. Door de kwaliteit van foto's heb ik voor m'n gevoel geen dedicated macrolens meer nodig.

[Voor 38% gewijzigd door FeareX op 23-03-2021 17:16. Reden: Sorry! Ik had niet door dat er een max van 3 foto's was!]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:25

bobcom

Dedicated dabbler

Nomad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:41:
...........

Dus doe mee en laat in dit topic zien waar jij de 50mm prime/zoom voor inzet. Max 3 foto's per post.
Mooi initiatief! Ik volg
50mm: Nuttig in de stad (A7Rii + Sony Fe 50mm 1.8 @4.0. ISO 100, 1/125)

In de kerk (A7Rii + Sony FE 50mm 1.8 @ 2.8, ISO 6400, 1/125)

Op het land (A7Rii + Minolta anno plm 1983, 50mm 1.7 @2.8 (?), ISO 100, 1/800)

[Voor 52% gewijzigd door bobcom op 18-03-2021 16:02]

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:26
Met de Nikkor 50/1.4G:

Landschapje
Duingebied Schoorl by René Gesink, on Flickr

Concert
Stonerfall 2019 by René Gesink, on Flickr

Macro/closeup
Zenitar 16mm/F2.8 Fisheye by René Gesink, on Flickr

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13:42
50mm equivalent op een APS-C sensor is natuurlijk 35 (ish) millimeter. Zelf schiet ik met een Fujifilm X-T4, en dan het liefst met m'n 35mm f/1.4. Alle onderstaande platen zijn met de Acros-filmsimulatie geschoten:

Hier staat tekst

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:40
Just to make sure: een 35mm op een crop sensor (Fujifilm) telt hier ook als 50mm eq?
Dat ik wel de juiste foto's post ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Yes @PdeBie

[Voor 62% gewijzigd door Nomad op 23-03-2021 09:58]

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:40
@Sjaak_Afhaak mede fujifilm schieter hier. Acros is heel fijn inderdaad. Gebruik zelf vaak Acros+Y voor net wat meer contrast.

Verder gebruik ik Classic Chrome heel vaak. Zo ook bij onderstaande plaat. Een foto voor een weekly challenge (52frames), met dit keer als thema “trapped” (gevangen).

Met deze foto probeer ik het gevoel uit te beelden dat sommige mensen graag naar betere tijden (het licht) willen, maar zich gevangen voelen in de grijze massa van negatieve emoties en de verkeerde mensen (de andere stenen) om zich heen.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee