Toon posts:

[Verzamel] 35mm brandpuntafstand (FF equivalent)

Pagina: 1
Acties:

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:04

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Voor veel brandpuntafstanden hebben mensen vooraf al een mening en een gebruik in gedachten en dat is soms onnodig beperkend. Een 24mm, daar schiet je landschappen en interieurs mee, een 35mm is een lens voor straatfotografie en 50mm is vlees noch vis en vooral goedkoop....85mm is dè portretlens en een 70-200 is voor sport....etc etc.

Er komt een kleine reeks van deze topics waarin ik mensen wil aanmoedigen om ook foto's te posten en zo te laten zien hoe veelzijdig een brandpuntafstand is...dat we niet aan bovenstaande gedachtes hoeven vast te houden. Op die manier kan iemand die twijfelt over de aanschaf van een 35/50/85/etc eens door dit topic lopen en zien wat anderen met zo een lens kunnen bereiken.

Dus doe mee en laat in dit topic zien waar jij de 35mm prime/zoom voor inzet. Max 3 foto's per post.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
TS trapt af

35mm - 1.4 - Fullframe

35mm - 1.4 - Fullframe

35mm - 1.4 - Fullframe

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09

sapphire

Die-hard pruts0r

@Nomad Wat dacht je ik leg de lat gelijk lekker hoog dan durft niemand meer te posten :+

35mm FF is wat mij betreft het fijnste brandpunt om mee te werken, vooral bij plaatjes zoals je eerste foto is het fijn dat je wat van de omgeving/context kan meepakken en toch nog iets van achtergrondonscherpte kan toepassen. Kijkt gewoon heerlijk weg :9 Letterlijk al 4x terug omhoog gescrollt om te kijken

Ik heb vooral op dat brandpunt mijn eigen familiefoto's die ik liever niet online zet, zal in de loop van de dag eens kijken of ik nog wat kan vinden wat ik hier durf te posten O+

Gabriël ITX

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vroeg me laatst af, en dit lijkt me nu wel de plek om dit te vragen, of er iets bijzonders is aan een 35mm lens. Fullframe wordt ook wel 35mm full frame genoemd, ondanks dat de werkelijke hoogte/breedte/diagonaal/etc geen 35mm is. De originele hoogte (inclusief rolband) was 35mm. (zoals ik het begrepen heb).

Je geeft aan dat 50mm vlees noch vis is, maar dit is een populaire maat omdat deze hetzelfde beeld zou geven als het menselijk oog. Ik zie dit niet zo, maar c'est ca.

Mijn vraag dus, wat is er, volgens jou, bijzonder aan 35mm en heeft dit relatie tot het 35mm formaat van de sensor van je camera?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@DirtyBird Ehh, 't is toch 36mm waar jij op doelt? (van het oorspronkelijke 24mm x 36mm analoge filmformaat)

En volgens mij staat de brandpuntsafstand van een objectief wat dat betreft los van de gebruikte sensor... ;)

Of worden hier nou filmformaat:
Wikipedia: 135 film
en sensorformaat door elkaar gehaald?

Ook leuk, in dit verband, wat is een 'normale' waarde qua brandpuntsafstand?
Wikipedia: Normal lens
For a 35mm camera with a diagonal of 43mm, the most commonly used normal lens is 50mm, but focal lengths between about 40 and 58mm are also considered normal. The 50mm focal length was chosen by Oskar Barnack, the creator of the Leica camera.[citation needed]

Note that the angle of view also depends on the aspect ratio. For example, a "normal" lens on 35mm does not have the same view as a "normal" lens on 645.

[Voor 69% gewijzigd door ehtweak op 17-03-2021 10:44]

Mooie Plaatjes   

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23

DirtyBird

Praktiserend denker

ehtweak schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:39:
@DirtyBird

En volgens mij staat de brandpuntsafstand van een objectief wat dat betreft los van de gebruikte sensor... ;)
Dat denk ik ook, maar ik weet het niet zeker. Daarom vraag ik het :)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Nomad wat een leuk topic! Ik ben even de archieven in gedoken om wat voorbeelden naar voren te halen. Maar ik ben het wel eens met @sapphire ; je hebt gelijk even hoogwaardige voorbeelden gepost.

Maargoed, ik laat me niet afschrikken en post ze hier toch maar. Ik heb er best veel gekozen om de veelzijdigheid van 35mm weer te geven. Het is voor mij persoonlijk de fijnste brandpuntafstand en als ik maar 1 lens zou mogen hebben dan zou dit 'm zijn.

Deze foto's zijn allemaal gemaakt met de RF 35mm F1.8 lens. Ondanks dat je niet kan zoomen, heb je wel een wijd diafragma en semi-macro functie beschikbaar. Dus deze lens is alsnog onwijs veelzijdig.

Enjoy! En zoals altijd: feedback is welkom :)

Van deze foto word ik altijd blij op een of andere manier. Fijne kleuren maar ook zo'n grappige uitdrukking van dit schaapje :)

Puur toeval om zo'n scene tegen te komen. Maar dankzij de semi-macro + redelijk breedhoek lens paste het er goed op.

Mijn favoriete categorie: landschappen. Hierbij laat de 35mm het óók al niet laat afweten. Hier het Spoorpark in Tilburg:

[Voor 53% gewijzigd door FeareX op 23-03-2021 17:11. Reden: Sorry! Er was een maximum van 3 foto's, dat had ik gemist!]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42

bobcom

Dedicated dabbler

Even gekeken, kom op minstens 500 afbeeldingen @35mm, maar ik plaats ze niet allemaal: er moet ook nog wat voor anderen overblijven. Ik ga wel twee fotootjes over de schreef: de eerste zet ik erbij om te laten zien dat een Primagon 35mm f/4.5 van zo'n 60 jaar oud (ca. €55) best een eigen karakter kan hebben.
De Flektogon 35mm 2.8 heeft een poosje een cult-status gehad (ze gingen soms voor >€200 de deur uit) maar dat is over. Nu te vinden voor €100-150.
De EF 35mm 2.0 is een jonkie en een dure: pas een jaar of 25 oud. Voor €150 - 200 krijg je dan wel weer autofocus via een zoemend motortje, en hij past ook nog meteen op bestaande Canons.

0. Primagon 35mm f/4.5, A7rii, ISO 100, 1/250 @ F--

1. Flektogon 35mm f/2.8, A7, ISO 100, 1/400 @ F --

2.EF 35mm f/2.0, A7Rii, ISO 100, 1/250 @F/9

3. Flektogon 35mm f/2.8, A7, ISO 250, 1/250 @ F--

4. Flektogon 35mm 2.8, A7, ISO 100, 1/320, F--
(Toegift: fotootje voor het fotokettingbrieftopic 2017)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nice. Sowieso vind ik 35mm een mooi journalistieke afstand en je foto's bevestigen dat ook mooi...je vertekend niets, trekt niets uit verband tenzij je extreem dichtbij iets staat.....je kan een mooie compositie maken met wat context + onderwerp. Tijdens bruiloften kon ik dat ook altijd goed waarderen. Een bruidspaar + context, een zanger met de band er achter etc.
In dat op zicht vind ik een 35mm veel natuurlijk beeld dan die 50mm, waarvan vroeger werd gezegd dat het je ogen benaderde.....dat laatste heb ik werkelijk nog nooit gedacht :)

[Voor 24% gewijzigd door Nomad op 22-03-2021 15:26]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhh.... O-)

Mooie Plaatjes   

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Als het je stoort, maak een TR aan ;)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nomad Het stoort me niet, het valt gewoon op.

Waarom een spelregel stellen bij een topic en vervolgens maakt het niet uit hoeveel plaatjes er geplaatst worden? :?
Ik neem aan dat er een reden was om die limiet voor te stellen?

voor de zoveelste keer: iets op-/bemerken wil nog niet zeggen dat het zeuren of zagen is! Het is gewoon een constatering; that's all. :/

@FeareX Dat schaapportret vind ik prachtig. Hoe 'ie loskomt van de omgeving; heerlijk. :)

[Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 22-03-2021 23:02]

Mooie Plaatjes   

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak Ik had me verontschuldigd voor het feit dat ik i.p.v. drie, vijf plaatjes heb gedropt. Maar als het je stoort wil ik er met alle plezier twee elimineren. Zou het alleen jammer vinden dat dan de mogelijkheden en karakterverschillen tussen verschillende lenzen minder aan bod komen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Die stomme (s...)tablet- en telefoontoetsenborden ook!

[Voor 83% gewijzigd door bobcom op 22-03-2021 23:34]

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik wilde een plaatjes-dump voorkomen, maar dat zie ik vooralsnog ook niet gebeuren en meer voorbeelden is juist wel leuk hier. Zolang mensen afwisselende foto's posten is het alleen maar van meerwaarde :).

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Whoops! Ik had er oprecht overheen gelezen. Dat zal wellicht door m'n enthousiasme van het topic zijn gekomen.
Ik heb zojuist m'n post ingekort. Dat zal ik ook even in het 50mm topic doen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee