Al best wat reacties op dit topic, ik kan toevoegen hoe ik deze situatie thuis heb opgelost.
Ik heb op de zolder van mijn huis uit 1958 alle elektra vervangen, dat was hard nodig. Alle lichtschakelaars hadden al een plekje, met op zolder nog van die mooie bakeliet-zwarte opbouwschakelaars. Die eruit, en overal inbouwdozen in de muur gefreesd of opbouwdozen op de muur gehangen. Naar alle lichtschakelaars heb ik een gewone schakeldraad en nuldraad getrokken.
De lampen in de gangen heb ik voorzien van een
icasa switch voor Zigbee. Deze werkt met Zigbee 3.0, dus is te koppelen aan een keur aan bridges zoals de Hue Bridge en de Tradfri van Ikea. Deze switch kun je via Zigbee schakelen, maar ook met een pulsdrukker. Dat is een gewone lichtschakelaar die je kort naar beneden wipt in plaats van heen en weer wipt. Mijn huis hangt vol met schakelmateriaal van Jung, die hebben ook pulsdrukkers. Geldt voor die andere grote (Busch Jaeger) ook, dus de schakelaars sluiten qua design mooi aan bij wat er al hangt. Geen plakschakelaars (die er dus anders uitzien) nodig.
Lampen die met een wisselschakeling moeten werken, moeten nu met twee pulsdrukkers kunnen werken. Een traditionele wisselschakeling werkt dan niet, in deze situatie heeft elke wisselschakeling twee paren van schakel- en nuldraad gekregen, die parallel aan de lamp zijn geschakeld.
Met deze icasa switches kan ik de gewone lichtschakelaars gewoon blijven gebruiken, maar heb ik tegelijk het gemak van bediening op afstand. Als ik zou verhuizen kan ik de pulsdrukkers vervangen door wipdrukkers, en de parallelschakelingen als een traditionele wisselschakeling schakelen. De draden zijn hiervoor toch hetzelfde, ze zitten alleen anders in de schakelaars.
Ik gebruik de
Conbee II usb zigbee ontvanger i.c.m. deCONZ software en HomeAssistant op de
NAS. Deze heb ik gekozen omdat dit een keur aan Zigbee-apparaten ondersteunt, en apparaten van Philips, Ikea en anderen kan combineren. De configuratie hiervan had een steile leercurve, ik leer nog steeds. Als je net komt kijken bij home automation, begin dan met Ikea Tradfri, Philips Hue of het Zigbee-systeem van bijvoorbeeld de Lidl. Het is van belang om te kijken welke ontvanger je wilt gebruiken.
In de twee zolderkamers heb ik het anders gedaan. Alle schakelaars zijn vervangen door een combinatie van deze icasa switches voor de vaste (domme) lampen, en de slimme sfeerverlichting van Ikea. Er zijn geen schakelaars in deze kamer, maar wel een Zigbee afstandsbediening die 4 lampen (of combinaties van lampen) afzonderlijk kan bedienen. Dit gedrag heb ik in Home Assistant geprogrammeerd, maar dat zou in de Philips Hue app bijvoorbeeld ook kunnen werken als je een Hue afstandsbediening gebruikt. Misschien krijg ik hier ooit spijt van, maar dan kan ik op de plek waar nu stopcontacten zijn ingebouwd, een van de stopcontacten vervangen door een schakelaar en wat schakeldraad naar de centraaldoos trekken.
Conclusie hiervan: ik was geen elektricien toen ik hieraan begon en ben dat nog steeds niet, maar ik heb wel een heleboel geleerd op dit gebied en ben niet meer bang voor elektriciteit aanleggen. Ik heb van tevoren de belangrijkste regels uit de
NEN 1010 norm doorgenomen, om daar wel zelf aan te voldoen. Ben je een leek, laat het voor je eigen veiligheid dan door iemand doen. Maar wel iemand die verstand heeft van domotica, dat heeft lang niet elke elektricien.
Als alternatief voor Zigbee kun je kiezen voor Fibaro of Z-Wave, beide een bewezen standaard en beide ook meer standaard dan de drie versies van Zigbee die allemaal hetzelfde logo hebben (Zigbee HA, Zigbee LL en Zigbee 3.0). Zigbee is een stuk goedkoper, maar je moet voor elk Zigbee-apparaat goed kijken met welke controller die wil praten. Mijn [url=https://www.icasa.io/afstandsbediening\icasa afstandsbediening[/url] is erg fijn maar praat niet met Philips Hue. Ik heb vooral vanwege mijn start met Philips Hue en vanwege de prijs gekozen voor Zigbee, en heb het ongemak opgelost met de Conbee II controller die aan de NAS hangt die ik toch al had.
[Voor 3% gewijzigd door roland83 op 17-03-2021 15:05]