Toon posts:

Geen schakelaar aanleggen in nieuwbouw project?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J04T
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-01 22:00
Momenteel ben ik bezig met een zelfbouw project. Bij het gesprek met de het electra bedrijf ging ik twijfelen over het volgende.

Zou het verstandig zijn om al je lampen te voorzien van vaste voeding en alle schakelaars te laten vervallen?
  • Ik zal later overal slimme verlichting plaatsen.
  • Ik heb gelijk alles dimbaar etc.
  • Schakelaars kan ik alsnog plaatsen waar ik wil. Ik voorkom dubbele schakelaars.
  • Mogelijk bespaar ik geld op installatie. Het trekken van bedrading en plaatsen van schakelaar is overbodig
.

Ik zag een ouder topic op dit forum waar dit werd afgeraden. Maar dat was 2015...

Hoe zien jullie dit?

Is dit een risico voor het ooit verkopen van je huis? Zijn er nog andere redenen om dit niet te doen?

[Voor 4% gewijzigd door J04T op 17-03-2021 05:09]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
Ik kan me voorstellen dat een fysieke schakelaar altijd handig is. Hoeveel % van de kosten van je huis is schakelaars? Later schakelaars plaatsen lijkt me niet te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +10Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Plus, hoe krijgt je moeder 't licht aan als ze even op je huis past als je op vakantie gaat? Iets van fysieke schakelaars lijkt me wel handig, hoe je dat dan ook oplost.

Hier stond een dode link.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35
Ik ben daar nu ook mee bezig en ik ga hoe dan ook domotica toepassen, ook voor de verlichting. Dat betekent dat ik alle lichtpunten apart bedraad naar een centraal punt, zodat ik daar kan schakelen.

Maar je wilt voor diezelfde domotica ook het één en ander met sensoren en juist bij sensoren en schakelaars wil je juist de de vertraging en (relatieve) onbetrouwbaarheid van draadloos niet.

In mijn huidige woning heb ik na een verbouwing een aantal kamers voorzien van draadloze wandschakelaars (Z-Wave), omdat dat makkelijker was dan kabels trekken. Maar je merkt toch daar vertraging in zit. In mijn nieuwe woning ga ik daarom juist wel in elk vertrek een fysieke wandschakelaar aanbrengen, maar leg ik ook met een UTP / KNX kabel naar diezelfde schakelaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 11:41
Ja gewoon niet doen. Licht moet simpel en betrouwbaar zijn, ook voor mensen die even op je huis passen of de volgende bewoners.

Vergis je ook niet in de kosten van slimme schakelaars, ik zou die bijv niet overal willen hebben maar alleen op paar handige plekken .

Het heeft geen nadelen om het nu gewoon overal bedraad aan te leggen, kun je daarna altijd nog stukken verslimmen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43

Yucon

*broem*

Ik zou het niet doen. Bij cloudoplossingen ben je afhankelijk ervan of een cloudaanbieder het licht niet uit doet pun intended. Bij dhz oplossingen speelt dat minder, maar daar is de stabiliteit op langere termijn vaak weer het probleem.

Eventueel vind ik beperkt vertrouwen op draadloze schakelaars wel acceptabel als het in sommige situaties heel lastig anders kan. Maar dat speelt bij nieuwbouw niet.

Ik zou trouwens om ongeveer diezelfde reden ook toch altijd nog direct lan kabels trekken. Wat je eventueel zou kunnen overwegen is wel de kabels trekken maar niet de schakelaars plaatsen. Schakelaars zijn relatief duur tov bekabeling. Maar echt geweldig vind ik het plan niet.

[Voor 25% gewijzigd door Yucon op 17-03-2021 07:38]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:12
Ik zou altijd dozen voor schakelaars inbouwen, dit later doen zal flink geklooi zijn.

En dan:

Of alles naar een centraal punt bekabelen en op dat punt een PLC neerzetten (in het ergste geval zou je op dat centrale punt alles alsnog direct aan elkaar kunnen knopen).
En een PLC is bijzonder betrouwbaar en werkt zonder internet.

Of traditionele bekabeling leggen.
Je kunt dan met een wip schakelaar nog steeds de HUE lampen uit-aan zetten als je de lamp instelt om standaard aan te gaan. (Echter kan ie dan niet via de app aan als ie handmatig uit staat)
In het ergste geval zet je op de plek van de schakelaar een "ZigBee Pushbutton coupler" met pulsdrukkers of zoiets als een "Shelly dimmer".

Alleen besturing via de app, lijkt leuk, maar na een tijdje heb je daar spijt van. Zeker als je het ook overweegt op het toilet e.d.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:11
Ik zou ook altijd per ruimte in ieder geval één fysieke schakelaar houden als backup ja. Sowieso in het begin wel zo handig want voordat je je domotica helemaal werkend heb ben je vaak wel even een tijdje verder. Er dan eerst gewone domme schakelaars op te zetten geeft je dan alle tijd om op je gemak domotica door te voeren.

Je hebt overigens ook wel slimme schakelaars en dergelijke welke een fysieke schakelaar als input kunnen hebben naast dat je die dan via je domotica kan schakelen. Dat zijn dan modules welke je in de lasdoos achter de lamp of schakelaar kan plaatsen en degene die ik heb kunnen met die schakelaar ook schakelen wanneer de domotica plat zou liggen.

Wat ik in ieder geval wel meteen zou regelen is dat naar elk schakelpunt ook meteen een nul getrokken wordt. Voor een normale schakelaar heb je die niet nodig, want die zit dan al op de lamp aangesloten, en heb je alleen een fase en de schakeldraad naar de lamp. Echter heeft een slimme schakelaar ook zelf voeding nodig en daar heb je dus die nul voor nodig.

• linuxontherocks
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:18
Ik neem aan dat je Philips Hue of ander Zigbee protocol lampen wil gaan gebruiken?

Er zijn een paar dingen die ik altijd zal adviseren:
  • Elke ruimte een eigen schakelaar met nul draad (zo als Invisible_man zegt)
  • Maak gebruik van 3D geprinte cover over de doos of...
  • Maak gebruik van Friends of Hue schakelaars (Zoek op 'Philips Hue Schakelaars')
  • Plaats in elke etage in de gang een centraaldoos met UTP aan het plafon of muur voor de wifi punten
  • Loze leiding richting meterkast vanaf plat dak (wanneer aanwezig) voor airco units in de toekomst
Je kunt met een Zigbee dimmer in combinatie met een push schakelaar naast met de domotica de lamp bedienen maar ook met de gewone schakelaar. Dit werkt alleen als je geen Philips Hue lampen gebruikt maar normale led lampen gaat plaatsen.

Wanneer je Philips Hue lampen wil gaan gebruiken zou ik de voorbereiding adviseren en dan met een 3D geprinte cover de Philips Hue schakelaars plaatsen op de plekken waar de dozen voor schakeling zijn gemaakt.

Mocht je ooit je huis verkopen kunnen de volgende bewoners altijd nog terug naar de 'normale' situatie en kan je eventueel wanneer storingen zijn zelf ook nog handmatig de verlichting in en uit schakelen met een kleine aanpassing.

Probeer wel zo min mogelijk wifi domotica te gebruiken, wanneer je veel wifi modules gebruikt binnen je huis kan het wifi netwerk overvol raken met apparaten en wordt je wifi snelheid niet beter van.

• J04T
De reden dat ik twijfel is ook de mate van afwerking. Zonder standaard schakelaars kun je de wanden helemaal strak maken en altijd schakelaars plaatsen en verplaatsen naar waar je wilt.

In mijn huidige woning heb ik alle schakelaars eruit gehaald, bedrading doorgelust en bv hue schakelaars op dezelfde plek geplaatst. Hier heb ik niet de vrijheid van overal plaatsen. Afdekplaatjes zijn ook niet echt fraai.

Als ik alles slim maak krijgen alle ruimtes een slimme schakelaar. In bulk zijn deze echt niet zo duur. Rond de 12 tot 15 per stuk.

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Bedrading leggen, doosje afdichten en dan dichtsmeren is ook nog een optie. Als je onthoud waar het zit kun je er altijd weer bij.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:00
Mijn huis (2010) is op deze manier gebouwd. Initieel opgeleverd met draadloze schakelaars van Hager (die op de muur geplakt zaten, dus geen kabels in de muur). Die heb ik er allemaal uitgehaald inmiddels en vervangen door Philips Hue. Op de muur hangen overal Hue Dimmer Switches en de lampen hebben altijd spanning.

Ik heb er nooit moeite mee gehad, sterker: het werkt helemaal prima. Ik ga binnenkort een extra woonlaag op mijn huis bouwen en dat ga ik op exact dezelfde manier doen. Ik zie echt de meerwaarde van "ouderwetse" muurschakelaars niet. Qua bediening werkt het allemaal exact hetzelfde als in andere huizen, dus als opa en oma komen oppassen kunnen ze er prima mee uit de voeten.

En wat je zegt: het idee dat je de schakelaars kunt plaatsen waar je maar wilt en niet vast zit aan van tevoren bepaalde plekken is superhandig. Heb ik hier ook al een paar keer dankbaar gebruik van gemaakt.

[Voor 13% gewijzigd door posttoast op 17-03-2021 08:34]

omniscale.nl

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
Gewoon schakelaars laten plaatsen. Achteraf ga je er enorm hoofdpijn van krijgen als je het toch wilt laten doen. Ik heb overal slimme verlichting en het komt vaak genoeg voor dat het niet naar behoren werkt. Denk hierbij een lamp die niet meer reageert. Een simpel power cycle zorgt ervoor dat hij wel weer werkt. Maar goed, dan mag ik weer een stoel erbij halen om hem weer eruit te draaien.

Nu hopen dat die slimme inbouwschakelaars ff een keer goed aanslaan. Dan heb je dit probleem niet meer

• posttoast
com2,1ghz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:36:
Gewoon schakelaars laten plaatsen. Achteraf ga je er enorm hoofdpijn van krijgen als je het toch wilt laten doen. Ik heb overal slimme verlichting en het komt vaak genoeg voor dat het niet naar behoren werkt. Denk hierbij een lamp die niet meer reageert. Een simpel power cycle zorgt ervoor dat hij wel weer werkt. Maar goed, dan mag ik weer een stoel erbij halen om hem weer eruit te draaien.

Nu hopen dat die slimme inbouwschakelaars ff een keer goed aanslaan. Dan heb je dit probleem niet meer
Wat voor verlichting heb je als ik vragen mag? Ik heb nu sinds 2016 vrijwel in mijn hele huis Hue verlichting en het komt vrijwel nooit voor dat er iets niet werkt. Ik kan me de laatste keer dat er niet gereageerd werd op een schakelaar eigenlijk niet meer voor de geest halen.

Overigens merk ik dat ik de schakelaars steeds minder gebruik en steeds meer op basis van automatisering werk, onder anderen in combinatie met motion sensors. In de WC heb ik geen muurschakelaar meer en die in de badkamer raak ik vrijwel nooit aan. Wat ik ideaal vind is dat je alles time-based kunt doen. Als ik 's nachts de badkamer in loop krijg ik niet direct het licht van 1000 zonnen in mijn bakkes, maar een subtiel nachtlichtje bijvoorbeeld.

omniscale.nl

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:31
Je zou de dozen (leeg) kunnen laten zitten, inslagplaat erop en weg stucen. Mocht je terug willen of bij verkoop, kan je zo die plaatjes inslaan.

• com2,1ghz
posttoast schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Wat voor verlichting heb je als ik vragen mag? Ik heb nu sinds 2016 vrijwel in mijn hele huis Hue verlichting en het komt vrijwel nooit voor dat er iets niet werkt. Ik kan me de laatste keer dat er niet gereageerd werd op een schakelaar eigenlijk niet meer voor de geest halen.

Overigens merk ik dat ik de schakelaars steeds minder gebruik en steeds meer op basis van automatisering werk, onder anderen in combinatie met motion sensors. In de WC heb ik geen muurschakelaar meer en die in de badkamer raak ik vrijwel nooit aan. Wat ik ideaal vind is dat je alles time-based kunt doen. Als ik 's nachts de badkamer in loop krijg ik niet direct het licht van 1000 zonnen in mijn bakkes, maar een subtiel nachtlichtje bijvoorbeeld.
Tradfri. Ik heb 1 lamp in mijn hele huis, in de slaapkamer die ik (per ongeluk) aangesloten heb op vaste voeding en eigenlijk alleen bedien met de afstandsbediening en de app. In 1.5 jaar tijd denk ik dat het een keer of 4 voorgekomen is dat die lamp niet meer reageerde.
M4ngler schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:43:
Je zou de dozen (leeg) kunnen laten zitten, inslagplaat erop en weg stucen. Mocht je terug willen of bij verkoop, kan je zo die plaatjes inslaan.
Volgens de bouwnormen mag je niet over inbouwdozen stucenn.

[Voor 12% gewijzigd door com2,1ghz op 17-03-2021 08:44]

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40
Ik snap wat je bedoeld, maar doe het dan goed. Laat lichtpunten, schakelaars (en eventueel stopcontacten) allemaal naar de meterkast lopen en installeer daar een automation systeem. Zeker bij nieuwbouw kost het niet echt veel extra, maar dan kan je het wel mooi oplossen.

Houtje-touwtje oplossingen als Zigbee enzo, zijn heel mooi als je niet je hele huis open wilt halen om de bedrading opnieuw aan te laten leggen, maar als ik de keuze had, dan deed ik alles bedraad.

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 19:23
's Nachts ging bij mij het rookalarm af. Mijn 3 rookalarmen zijn met elkaar verbonden. Door het hele huis klonk dus een hard, en indringend alarm. Slaperig, maar ook met een verhoogde hartslag ging ik op onderzoek uit. Ik was wat verward dus wist ook niet direct waar ik moest beginnen. Ik begon daarom met het licht aandoen met het knopje op de gang ...

Mijn advies: neem een lichtschakelaar.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik mis even of je echt schakelaarloos wilt of dat je overal plakschakelaars zou willen. Qua bediening zou ik het eerste echt wel afraden. Je wordt het snel zat als je vaak je telefoon moet pakken of een bewegingsmelder het af laat weten. En als je op de standaard plekken gewoon al een schakelaar hebt zitten scheelt dat gewoon weer batterijen.

Maar op de totale bouw zou ik ook gewoon schakelaars plaatsen. Dit zouden er wel minder kunnen zijn. Maar simpelweg een schakelaar bij een deur lijkt me wel zo handig. Deze kan jij in gebruik gewoon smart maken (Shelly, Sonoff, DIY of de nieuwe Hue module bijvoorbeeld) en bij verkoop gewoon naar een lamp in de centraaldoos leggen. Wel zou je dan af kunnen met minder schakelaars op gekke plekken, gewoon alleen bij deuren. Maar anderzijds, dat is eigenlijk al precies zo minimalistisch als een standaard nieuwbouwhuis nu opgeleverd wordt... Maar ik zou dan wel gelijk N en PE naar die plekken leggen. Handig voor een smart module en als je echt geen schakelaar wilt heb je dan nog de optie voor een stopcontact.

Ik denk dat als je het ontwerp van schakelaars minimaal houdt dat de meerprijs in het niet valt. Zeker als je wat kritischer naar de installatie gaat kijken. Zaken als verdeling groepen, losse groepen aardlek voor buiten, (voorbereid op) PV, (voorbereid op) EV, maar zeker ook simpelweg genoeg stopcontacten en lichtpunten en alles bereikbaar houden. Want ook daar wordt tijdens standaard bouw aardig karig mee omgegaan.

• posttoast
Of neem een slim rookalarm en zorg dat je lichten vanzelf aangaan als hij af gaat.

omniscale.nl

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40
robertnld schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:46:
's Nachts ging bij mij het rookalarm af. Mijn 3 rookalarmen zijn met elkaar verbonden. Door het hele huis klonk dus een hard, en indringend alarm. Slaperig, maar ook met een verhoogde hartslag ging ik op onderzoek uit. Ik was wat verward dus wist ook niet direct waar ik moest beginnen. Ik begon daarom met het licht aandoen met het knopje op de gang ...

Mijn advies: neem een lichtschakelaar.
Meh, nee, dit is nou net de reden dat rookalarmen wat mij betreft standaard verlichting mogen bevatten. Ik ga er vanuit dat er brand uitbreekt bij mij thuis, dat er binnen de kortste keren sluiting is, en er geen enkele lamp meer aan gaat.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05 10:08
Invisible_man schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:52:
Wat ik in ieder geval wel meteen zou regelen is dat naar elk schakelpunt ook meteen een nul getrokken wordt. Voor een normale schakelaar heb je die niet nodig, want die zit dan al op de lamp aangesloten, en heb je alleen een fase en de schakeldraad naar de lamp. Echter heeft een slimme schakelaar ook zelf voeding nodig en daar heb je dus die nul voor nodig.
Dit vooral. Zorg ervoor dat er volledige bedrading aanwezig is in alle plafondpunten, dus fase, nul en aarde. Standaard krijg je namelijk schakeldraad, fase en aarde vanuit nieuwbouw. Overigens adviseer ik dit te vragen voor alle schakelpunten zodat je altijd daar stroom kunt aftakken naar bijv. een extra stopcontact of in ons geval elektrische vloerverwarming met de inbouwdoos direct onder de lichtschakelaar. Hier moesten we dus vanuit het plafondpunt een extra nuldraad langs de schakelaar naar de vloerverwarming trekken en dat was veel eenvoudiger geweest als er gewoon een nuldraad bij de schakelaar had gezeten.

Qua afwerking kun je heel netjes al die inbouwdozen wegwerken in je wanden nadat je de draden direct hebt doorverbonden (in geval van een schakeldraad). Zo heb ik enkele traditionele schakelaars in de woonkamer slim gemaakt met een KaKu in het plafondpunt en de schakelaar er tussenuit gehaald (er zit nu een fysieke KaKu schakelaar die het plafondpunt aanstuurt).

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
com2,1ghz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Ook als ze volledig leeg zijn? Dus enkel een loze buis naar de centraaldoos/verlichtingspunt?

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• com2,1ghz
GermanPivo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Ook als ze volledig leeg zijn? Dus enkel een loze buis naar de centraaldoos/verlichtingspunt?
Dat weet ik niet. Daarvoor kan je in de NEN1010 induiken(https://www.nen.nl/elektrotechniek / https://docplayer.nl/1335...tleg-en-toepassingen.html).

Tijdens mijn verbouwing deed ik de volledige elektra van mijn keuken en werd ik in ieder geval niet gelukkig van allerlei lege en volle dozen/leidingen die ik aantrof in de muur.

[Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 17-03-2021 09:03]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
Wij sturen alle verlichting met Fibaro dimmers/schakelaars. Bij de hoofdverlichting zit hier ook een pulsdrukker op aangesloten. De bijverlichting heeft geen pulsdrukkers. Dat scheelt ca 50% pulsdrukkers in keuken en woonkamer.

Ik wil de hoofdverlichting ten alle tijden met schakelaars kunnen bedienen.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
Ik zou juist de schakeldozen nemen liefst iets diepere en er overal vast een blauwe draad in laten trekken zodat je inbouw Zigbee/wave schakelaars dimmers etc probmleemloos kunt inbouwen. Overal pulsdrukkers op. Slim wanneer nodig, maar iedereen kan ook ouderwets de lichten bedienen, en geen batterijen wisselen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:43

ericplan

5180 Wp PV

Voor welke termijn bouw je een huis? Toch niet voor 7 jaar? Ik heb geen electronica in huis die ouder is, voor zover ik weet. 230Volt voor verlichting? Walgelijk inefficiënt. Zou proberen een beetje universeel te bouwen, zodat je later het systeem eenvoudig kan vervangen. Een centrale benadering vanuit een technische ruimte lijkt handiger dan een hoop losse devices.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb voor de zelfde vraag gestaan bij de bouw van onze nieuwe woning. Uiteindelijk gekozen voor Slimme Dimmers die je met HUE kan bedienen: https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

In totaal heb ik 38 van deze dimmers in de muren zitten en worden gewoon bediend met een puls drukker (schakelaar) die er in zit. Wel zorgen dat er extra diepe (50mm) dozen worden geplaatst in de muur.

Het voordeel is dat iedereen hier in huis heel makkelijk de verlichting kan bedienen. Geen batterijen die op raken.

Alle dimmers zijn ook gekoppeld aan Philips Hue en dus kan ik ook makkelijk vanaf mijn telefoon het licht aan en uit doen, maar dat hoeft niet.

Als HUE er dus mee stopt blijf ik gewoon de verlichting in huis kunnen bedienen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
com2,1ghz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Dat weet ik niet. Daarvoor kan je in de NEN1010 induiken(https://www.nen.nl/elektrotechniek / https://docplayer.nl/1335...tleg-en-toepassingen.html).

Tijdens mijn verbouwing deed ik de volledige elektra van mijn keuken en werd ik in ieder geval niet gelukkig van allerlei lege en volle dozen/leidingen die ik aantrof in de muur.
Nu is de volledige NEN natuurlijk geen wet, maar advies/praktische richtlijnen. In het bouwbesluit staat dan weer "Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit." Dus dan kan je weer discussiëren over wat daar dan onder valt. :9

Maar ben het met je eens ;) Hier ook net een verbouwing achter de rug en in de keuken genoeg lege dozen aangetroffen, maar ook dozen met schakeldraden (die nog in gebruik zijn) dichtgesmeerd met cement en leidingen kriskras over de muur heen 8)7

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:31

Je mag niet over centraaldozen heen stucen waar bedrading zit doorgelast. Als deze leeg is of er zit een niet aangesloten controledraad in zou dit geen probleem moeten zijn.

Een controledraad is wel aan te raden om er later weer eventueel bedrading doorheen te trekken.

Nog aangesloten fase / nul draden wegsmeren zou ik zeker niet aanraden ;) .

[Voor 8% gewijzigd door M4ngler op 17-03-2021 09:23]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:21
Ik heb ook Hue. Hoofdverlichting via schakelaars bedienbaar, sfeer verlichting automatisch (tijd) of via stem besturing (Google Assistant).
Echter zou ik nooit kiezen om al mijn schakelaars weg te doen.
Wel zou ik de dozen van de schakelaars en van de lichtpunten van nul, fase en schakeldraad voorzien, zodat je altijd later nog andere keuzes kan maken.

Zoals eerder gezegd, zou ik geneigd zijn altijd schakelaars op de muren te houden, minimaal voor de hoofdverlichting. Zodat je die (indien nodig) altijd blind kan bedienen met een schakelaar op de muur, naast je deur.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04
Wij hebben op de benedenverdieping alles zonder schakelaar gehad (icm Philips hue en Casambi app). Binnen 1 maand had ik daar toch schakelaars voor opgehangen. Wat onhandig is dat zeg, je komt beneden en je moet eerst je telefoon erbij pakken om de lampen aan te zetten.

Degene die het had geplaatst zei dat je normaal alles op een bepaalde tijd laat aan zetten automatisch, maar wij zijn ook wel eens een avondje weg of er is iemand anders in huis. In mijn vorige woning had ik dat ook zo leuk gedaan, mijn ouders waren even bij mij op bezoek en toen ging ik met mijn pa naar de gamma. Belt mijn moeder onderweg op: de lampen zijn uit gegaan, hoe krijg ik die weer aan?

De overige schakelaars zijn allemaal vervangen door Fibaro Walli schakelaars. Die werken via Z-Wave. Dan heb je het voordeel van beide, een fysieke schakelaar (die in het donker ook nog eens licht geeft) die tevens via een app te gebruiken en programmeren is en fysiek te bedienen is.

Als je de schakelaars lelijk vind en je twijfelt nog dan laat je toch alleen een doos met seksten plaatsen op de plek waar een schakelaar zou zitten? Dan behang/stuc je er gewoon overheen en je ziet er niks meer van. Mocht je het willen dan kun je altijd die doos nog vrij maken en daar een schakelaar plaatsen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
com2,1ghz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:36:

Ben ik toch wel erg benieuwd naar het merk / merken die je gebruikt?

Ik heb op beneden overal HUE lampen, waarvan een aantal zonder bedrade schakelaars, die al 3 jaar zonder een enkel probleem werken.

• posttoast
newtastyland schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:21:
[...]

Ben ik toch wel erg benieuwd naar het merk / merken die je gebruikt?

Ik heb op beneden overal HUE lampen, waarvan een aantal zonder bedrade schakelaars, die al 3 jaar zonder een enkel probleem werken.
[...]

Tradfri. Ik heb 1 lamp in mijn hele huis, in de slaapkamer die ik (per ongeluk) aangesloten heb op vaste voeding en eigenlijk alleen bedien met de afstandsbediening en de app. In 1.5 jaar tijd denk ik dat het een keer of 4 voorgekomen is dat die lamp niet meer reageerde.
;)

omniscale.nl

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-05 16:45
Hoe ga je het "slimme" gedeelte aansturen? En wat als dat niet werkt. Kun je dan geen enkele lamp meer aan of uit zetten?

Ik gebruik zelf zwave en shelly imc met HomeAssistant voor 50+ devices. Wanneer de server niet werkt waar HA op draait of er is een netwerkprobleem in huis dan kan ik alles nog steeds via de schakelaars bedienen. Het is altijd fijn om een backup te hebben. Vooral als jij net niet thuis bent en vrouw en kinderen zich moeten redden. :P

Wat je maximale vrijheid geeft is:
- naar alle schakelpunten een een bruine en een blauwe draad trekken (naast je zwarte)
- inbouwdoos van minimaal 50mm diep (wegwerken van mogelijke modules)

[Voor 6% gewijzigd door degrashopper op 17-03-2021 11:23]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 06:37

Blokker_1999

Full steam ahead

ericplan schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:09:
Voor welke termijn bouw je een huis? Toch niet voor 7 jaar? Ik heb geen electronica in huis die ouder is, voor zover ik weet. 230Volt voor verlichting? Walgelijk inefficiënt. Zou proberen een beetje universeel te bouwen, zodat je later het systeem eenvoudig kan vervangen. Een centrale benadering vanuit een technische ruimte lijkt handiger dan een hoop losse devices.
230V voor verlichting is natuurlijk nog altijd de norm, al is laagspanning voor verlichting ook volgens mij de toekomst en een volgend project dat ik ga bekijken wanneer mijn huidige LED lampen aan vervanging toe zijn. Voor hen die willen weten waarom: een 230V LED lamp wordt meestal nog altijd zeer warm, een 12/24V LED lamp blijft heel wat koeler en heeft daardoor een kleiner verlies en veel langere levensduur.

Een goede domotica installatie kan 20 jaar meegaan, zonder al te veel problemen en voorziet ook in oplossingen als de centrale sturing het niet doet. Ik ben nu zelf na 15 jaar bezig met de vervanging van mijn oude installatie. Niet omdat deze defect was, maar omdat deze door de leeftijd geen goede integratie heeft met moderne uitbreidingen die ik wens te realiseren.

Eén van de belangrijkste redenen waarom ik fysieke schakelaars zou houden, of minstens de mogelijkheid zou voorzien om ze ooit te plaatsen (je kan die potjes wel degelijk laten dichtplaasteren als men bezig is, gewoon belangrijk om goed te noteren waar ze zitten) is omdat je niet weet wat er in de toekomst gaat komen. Stel dat je door omstandigheden over 15 jaar je woning gaat verkopen. Leg maar eens uit aan de nieuwe eigenaars waarom ze nog duizenden euro gaan mogen uitgeven voor het leggen van die leidingen die je in de ruwbouwfase veel eenvoudiger en goedkoper had kunnen aanleggen bijvoorbeeld. Of zoals sommige ook al aangeven: in tijden van storing is het handig als je kan terugvallen op iets dat nooit echt faalt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:43

ericplan

5180 Wp PV

Je zou natuurlijk de hele lichtinstallatie kunnen uitvoeren met pulsdrukkers vanuit de technische ruimte en met 12 of 24V gelijkspanning. Ben je ook niet gebonden aan NEN 1010. Op strategische plekken 230V WCD’s voor stofzuiger, wasmachine en keukenapparatuur.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:11
(knx)Schakelactoren in de meterkast plaatsen en alle schakelaars daar naartoe brengen.
Dat is het meest flexibel uiteindelijk, is alleen prijzig.

Dan kan je ook nog achteraf beslissen of je een bepaalde lamp of groep wel of niet wil kunnen afschakelen.

Anoniem: 310408

strandbal schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:11:
Plus, hoe krijgt je moeder 't licht aan als ze even op je huis past als je op vakantie gaat? Iets van fysieke schakelaars lijkt me wel handig, hoe je dat dan ook oplost.
Draadloze schakelaar aan de muur. In mijn geval was dat een heeeeel stuk goedkoper dan draden leggen.

• posttoast
ericplan schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:41:
Je zou natuurlijk de hele lichtinstallatie kunnen uitvoeren met pulsdrukkers vanuit de technische ruimte en met 12 of 24V gelijkspanning. Ben je ook niet gebonden aan NEN 1010. Op strategische plekken 230V WCD’s voor stofzuiger, wasmachine en keukenapparatuur.
Dat klinkt supertof (zonder sarcasme), maar daarmee beperk je je toch enorm in je keuze qua verlichting? Hue heeft bijvoorbeeld totaal geen 12V aanbod en ik gok dat dat er ook niet snel gaat komen.

omniscale.nl

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:15

macnerd

No Apples please :-)

J04T schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:31:
In mijn huidige woning heb ik alle schakelaars eruit gehaald, bedrading doorgelust en bv hue schakelaars op dezelfde plek geplaatst. Hier heb ik niet de vrijheid van overal plaatsen. Afdekplaatjes zijn ook niet echt fraai.
Mijn electra is een tijd geleden gedaan door een electricien. Ik meen me te herinneren dat alle inbouwdoosjes met kabels toegankelijk moeten blijven... afdekplaatjes zijn prima, maar er overheen stucen niet.

Ik heb een aantal shelly's geplaatst in huis. Nu ik ga verhuizen kan ik die meenemen en blijven de schakelaars over.

Tip: neem wat luxer schakelmateriaal (bv Gira), dat komt mooier over dan de standaard goedkope Peha schakelaars.

MacNerd

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
J04T schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 05:08:
Is dit een risico voor het ooit verkopen van je huis? Zijn er nog andere redenen om dit niet te doen?
Natuurlijk kun je prima uitvoeren wat je in gedachten hebt. Maar hoe meer je van de 'standaard' afwijkt, hoe lastiger het wordt om je huis te verkopen. Alle toekomstige kopers willen gewoon licht in hun huis hebben. Daar heb je gewoon voor te zorgen als je je huis (al dan niet gedwongen) in de verkoop doet.

Stel, je laat alle buizen, dozen en schakelaars achterwege en gaat 100% op Klik-aan-Klik-uit. Mijn broer heeft een nieuwe (tijdelijke) projectwoning gehad waar dat zo vanuit de bouw al geregeld was. Op alle plekken waar je een lichtknop zou verwachten zat er ook een. Niet bedraad en geschroefd, maar draadloos en geplakt. Werkte prima. Oke, er is af en toe eens een batterijtje leeg maar als je die op voorraad houdt dan kun je die zo vervangen. Ga je een huis met Kaku verlaten dan laat je alle switches netjes op de muur zitten en de ontvangers blijven in de centraaldoos. Geen man overboord.

Doe je hetzelfde met Hue, dan mag je al het Hue spul laten hangen. Doorgaans kun je met de ontvangers enkel schakelen of dimmen, maar geen licht-temperatuur of kleur aanpassen terwijl dat vaak toch een van de grootste pluspunten is voor slimme verlichting. Dus ga je een huis met Hue verlaten dan moet je alle verwachte schakelaars laten hangen en zorgen dat er in elke ruimte licht te maken is. Dat kan met goedkope tradfri lampjes of met ontvangers voor in de centraaldoos. Doe je dat niet dan beperk je je groep met potentiële kopers tot mensen die zelf ook graag slimme verlichting hebben, willen of daar op zijn minst voor open staan. Mijn digibete ouders bijvoorbeeld zullen jouw huis links laten liggen.

Ik zou in jouw plek de oplossing uitvoeren die je zelf eigenlijk al aangaf: lege buizen (evt. voorzien van een trekdraad) en dozen. Die achter het behang (of stucwerk) plakken maar wel heel goed documenteren waar die zich exact bevinden. Ga je dan later verhuizen dan maak je die dozen vrij, bruine/zwarte draad erin, goedkope schakelaar er op en klaar.

Wat ik wel zou adviseren is om je bridge/domotica op een eigen groep (of groep zonder verlichting) te plaatsen. Mocht je dan een lamp spanningsloos moeten maken op hem weer in de koppel-modus te krijgen dan zet je gewoon die groep even uit. En in zo'n geval is het heel vervelend als de bridge eerst weer moet opstarten.

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 23:00
Al best wat reacties op dit topic, ik kan toevoegen hoe ik deze situatie thuis heb opgelost.

Ik heb op de zolder van mijn huis uit 1958 alle elektra vervangen, dat was hard nodig. Alle lichtschakelaars hadden al een plekje, met op zolder nog van die mooie bakeliet-zwarte opbouwschakelaars. Die eruit, en overal inbouwdozen in de muur gefreesd of opbouwdozen op de muur gehangen. Naar alle lichtschakelaars heb ik een gewone schakeldraad en nuldraad getrokken.

De lampen in de gangen heb ik voorzien van een icasa switch voor Zigbee. Deze werkt met Zigbee 3.0, dus is te koppelen aan een keur aan bridges zoals de Hue Bridge en de Tradfri van Ikea. Deze switch kun je via Zigbee schakelen, maar ook met een pulsdrukker. Dat is een gewone lichtschakelaar die je kort naar beneden wipt in plaats van heen en weer wipt. Mijn huis hangt vol met schakelmateriaal van Jung, die hebben ook pulsdrukkers. Geldt voor die andere grote (Busch Jaeger) ook, dus de schakelaars sluiten qua design mooi aan bij wat er al hangt. Geen plakschakelaars (die er dus anders uitzien) nodig.

Lampen die met een wisselschakeling moeten werken, moeten nu met twee pulsdrukkers kunnen werken. Een traditionele wisselschakeling werkt dan niet, in deze situatie heeft elke wisselschakeling twee paren van schakel- en nuldraad gekregen, die parallel aan de lamp zijn geschakeld.

Met deze icasa switches kan ik de gewone lichtschakelaars gewoon blijven gebruiken, maar heb ik tegelijk het gemak van bediening op afstand. Als ik zou verhuizen kan ik de pulsdrukkers vervangen door wipdrukkers, en de parallelschakelingen als een traditionele wisselschakeling schakelen. De draden zijn hiervoor toch hetzelfde, ze zitten alleen anders in de schakelaars.

Ik gebruik de Conbee II usb zigbee ontvanger i.c.m. deCONZ software en HomeAssistant op de NAS. Deze heb ik gekozen omdat dit een keur aan Zigbee-apparaten ondersteunt, en apparaten van Philips, Ikea en anderen kan combineren. De configuratie hiervan had een steile leercurve, ik leer nog steeds. Als je net komt kijken bij home automation, begin dan met Ikea Tradfri, Philips Hue of het Zigbee-systeem van bijvoorbeeld de Lidl. Het is van belang om te kijken welke ontvanger je wilt gebruiken.

In de twee zolderkamers heb ik het anders gedaan. Alle schakelaars zijn vervangen door een combinatie van deze icasa switches voor de vaste (domme) lampen, en de slimme sfeerverlichting van Ikea. Er zijn geen schakelaars in deze kamer, maar wel een Zigbee afstandsbediening die 4 lampen (of combinaties van lampen) afzonderlijk kan bedienen. Dit gedrag heb ik in Home Assistant geprogrammeerd, maar dat zou in de Philips Hue app bijvoorbeeld ook kunnen werken als je een Hue afstandsbediening gebruikt. Misschien krijg ik hier ooit spijt van, maar dan kan ik op de plek waar nu stopcontacten zijn ingebouwd, een van de stopcontacten vervangen door een schakelaar en wat schakeldraad naar de centraaldoos trekken.

Conclusie hiervan: ik was geen elektricien toen ik hieraan begon en ben dat nog steeds niet, maar ik heb wel een heleboel geleerd op dit gebied en ben niet meer bang voor elektriciteit aanleggen. Ik heb van tevoren de belangrijkste regels uit de NEN 1010 norm doorgenomen, om daar wel zelf aan te voldoen. Ben je een leek, laat het voor je eigen veiligheid dan door iemand doen. Maar wel iemand die verstand heeft van domotica, dat heeft lang niet elke elektricien.

Als alternatief voor Zigbee kun je kiezen voor Fibaro of Z-Wave, beide een bewezen standaard en beide ook meer standaard dan de drie versies van Zigbee die allemaal hetzelfde logo hebben (Zigbee HA, Zigbee LL en Zigbee 3.0). Zigbee is een stuk goedkoper, maar je moet voor elk Zigbee-apparaat goed kijken met welke controller die wil praten. Mijn [url=https://www.icasa.io/afstandsbediening\icasa afstandsbediening[/url] is erg fijn maar praat niet met Philips Hue. Ik heb vooral vanwege mijn start met Philips Hue en vanwege de prijs gekozen voor Zigbee, en heb het ongemak opgelost met de Conbee II controller die aan de NAS hangt die ik toch al had.

[Voor 3% gewijzigd door roland83 op 17-03-2021 15:05]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51
Wij hebben het huis ook deels draadloos geschakeld gehad.
Dat was/is met kleine kinderen niet handig en wifi is niet 101% stabiel, ondanks de prosumer setup.
Uiteindelijk voor gekozen om wel een aantal vaste punten te houden met fysieke Sonoff schakelaars en eigen software (geen Chinese updates).
Slim, wifi, remote beschikbaar en redelijk stylisch.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• posttoast
raymondw schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:03:
Wij hebben het huis ook deels draadloos geschakeld gehad.
Dat was/is met kleine kinderen niet handig en wifi is niet 101% stabiel, ondanks de prosumer setup.
Uiteindelijk voor gekozen om wel een aantal vaste punten te houden met fysieke Sonoff schakelaars en eigen software (geen Chinese updates).
Slim, wifi, remote beschikbaar en redelijk stylisch.
Maar... draadloos != wifi toch? Ik zou ook geen lampen/schakelaars op wifi willen. Maar een Zigbee-mesh netwerk kan prima werken.

omniscale.nl

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:06
Bij ons nieuwbouwhuis werden er sowieso geen bedrade schakelaars aangelegd. Kreeg alleen een zakje met genummerde draadloze schakelaars die ik zelf tegen de muur kon plakken. Werkt prima.

Het enige vervelende eraan vind ik dat ik er zelf weinig aan kan aanpassen omdat het een gesloten systeem is en een usb dongle om de boel mee te programmeren kost 120 euro, maar aan de andere kant hoef ik er ook niet perse iets aan te veranderen want het werkt allemaal prima.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Bedrading leggen, doosje afdichten en dan dichtsmeren is ook nog een optie. Als je onthoud waar het zit kun je er altijd weer bij.
Magneet of een stevige revet in de inbouwdoos leggen voor je hem afsmeert, is hij later altijd terug te vinden met een magneet. :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Bij mijn nieuwe huis worden de dozen van de stopcontacten en met name de schakelaars als centraaldozen gebruikt, vanuit een doos gaan er aansluitsnoeren naar de verschillende (wand)spotjes; ik kan niet zonder die dozen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je onthoud waar het zit kun je er altijd weer bij.
Dat gaat je dus niet lukken. Dat moet je documenteren en bij je huis laten. Vroeg of laat ga je een keer vertrekken uit die woning.

En verder: Zou je het willen riskeren dat je verlichting het niet doet wanneer je wifi/internet er uit ligt? (veel systemen maken gebruik van clouddiensten in plaats van zaken lokaal af te handelen)

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50
Ik zal altijd schakelaars laten plaatsen. In het ergste geval gebruik je de schakelaar niet.

Hier heb ik ook wat slimme lampen die ik in de las doos direct op fase en nul heb aangesloten.
Dit zijn trouwens geen echte slimme lampen, maar lampen met licht en beweging sensor. Deze heb ik n in hal, trapkast, wc en schuur geplaatst.

Slimme lampen zelf heb ik niet zoveel mee. Ik zie dat eeder als een minpunt. Later verkoop van het huis kan het ook nadelig uitpakken.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
RiDo78 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Maar hoe meer je van de 'standaard' afwijkt, hoe lastiger het wordt om je huis te verkopen.
Dat betwijfel ik zeer. Ook al gaan er op (lange) termijn 1 miljoen huizen bij gebouwd worden, er is de komende 5-10 jaar geen sprake van een kopers markt. Als dat ooit nog gaat gebeuren, aangezien de bevolking nog steeds toeneemt.
Kijk maar eens in je omgeving hoe lang een gemiddeld huis te koop staat.

Het al of niet aanwezig zijn van bedrade schakelaars zou voor mij nooit een afweging zijn om een huis wel of niet te kopen. Dat gaat over ligging, grootte, afwerking etc.

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 20:25
De reden dat ik twijfel is ook de mate van afwerking. Zonder standaard schakelaars kun je de wanden helemaal strak maken en altijd schakelaars plaatsen en verplaatsen naar waar je wilt.

Als ik alles slim maak krijgen alle ruimtes een slimme schakelaar. In bulk zijn deze echt niet zo duur. Rond de 12 tot 15 per stuk.

Hou je ook rekening met bouwnormen en zelfs evt inboedel/opstal verzekering?
Zou vervelend zijn als je er in gaat trekken en de boel weer open moet vanwege regels.

Wat voor ons Tweakers logisch is geldt niet voor de "klassieke" bouwnormen /mensen.

En ook verkoopbaarheid moet je niet te licht wegen

[Voor 6% gewijzigd door Steiner op 17-03-2021 23:10]

• J04T
Snow_King schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:14:
Ik heb voor de zelfde vraag gestaan bij de bouw van onze nieuwe woning. Uiteindelijk gekozen voor Slimme Dimmers die je met HUE kan bedienen: https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

In totaal heb ik 38 van deze dimmers in de muren zitten en worden gewoon bediend met een puls drukker (schakelaar) die er in zit. Wel zorgen dat er extra diepe (50mm) dozen worden geplaatst in de muur.

Het voordeel is dat iedereen hier in huis heel makkelijk de verlichting kan bedienen. Geen batterijen die op raken.

Alle dimmers zijn ook gekoppeld aan Philips Hue en dus kan ik ook makkelijk vanaf mijn telefoon het licht aan en uit doen, maar dat hoeft niet.

Als HUE er dus mee stopt blijf ik gewoon de verlichting in huis kunnen bedienen.
Deze optie ga ik bekijken! Bedankt voor de tip.

• J04T
Bedankt voor de inhoudelijke reacties! Ik zal ook nog eens overleggen met de installateur en de opties en kosten vergelijken. Dankzij deze input ga ik een stuk beter voorbereid het gesprek in :)

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:48
J04T schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:03:
Bedankt voor de inhoudelijke reacties! Ik zal ook nog eens overleggen met de installateur en de opties en kosten vergelijken. Dankzij deze input ga ik een stuk beter voorbereid het gesprek in :)
Meer dan een jaar later, ben wel benieuwd wat het is geworden!? :)

Had namelijk precies dezelfde gedachte, waarom zou ik in m'n nieuw te bouwen huis nog schakelaars plaatsen. Heb nu meer dan 5 jaar Hue en gebruik de schakelaars echt nooit. Zat te denken om per verdieping alle lampen op één groep te laten aansluiten in de meterkast oid om ze toch uit te kunnen schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maurice Salden
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-10-2022
Nuevocasa schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Meer dan een jaar later, ben wel benieuwd wat het is geworden!? :)

Had namelijk precies dezelfde gedachte, waarom zou ik in m'n nieuw te bouwen huis nog schakelaars plaatsen. Heb nu meer dan 5 jaar Hue en gebruik de schakelaars echt nooit. Zat te denken om per verdieping alle lampen op één groep te laten aansluiten in de meterkast oid om ze toch uit te kunnen schakelen.
Ook ik ben benieuwd naar de uitkomst! Zit zelf ook met hetzelfde thema.

Als je het met een moderne blik zou bekijken zou ik niet kiezen voor domme schakelaars en leidingen, maar voor ontwerpvrijheid met slimme (plak)schakelaars en zo veel mogelijk geautomatiseerd. Maar ergens knaagt dan toch dat traditionele…

• Maartens.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 15:41
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst, is er ooit nog een update gekomen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee