Mijn vraag
Problemen met AiMesh wifi netwerk opzetten
Met name AC-58U v3 als wired AI node toevoegen
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus RT-AX55
Asus AC-58U v3
ZenWifi ACMini CD6 (Router + Node)
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
iig van alles de firmware geupdate naar de laatste versies.
RT-AX55 is de hoofdrouter
Poging 1:
RT-AX55 instellen als hoofdrouter
Beide ZenWifi's verbinden via Wifi als node < Dit werkte
AC-58U v3 in AiMesh-Knooppunt modus via WAN toevoegen als node < werd niet gedetecteerd.
Poging 2:
RT-AX55 ethernet backhaul mode aanzetten
Zenwifi Router in Wan mode < Werkt
Zenwifi Node via wifi < Wordt getedetceerd, succesvol verbonden en verliest daarna gelijk verbinden (rood led)
AC-58U v3 in AiMesh-Knooppunt modus, werd gedetecteerd maar alleen via wifi, signaal was hiervoor te zwak
...
Situatie schets van het huis/setup
Mijn huis is 20 meter lang
dan heb ik 14 meter tuin
en dan heb ik 7.5 meter losstaande garage mancave
Internetaansluiting komt helemaal aan het begin van het huis binnen in de meterkast
Hier is de modem aangesloten en direct daarop de mainrouter
Vanaf dit punt is naar halverwege het huis (~10meter) een internetekabel getrokken (door de vorige bewoners)
Op dit punt is de eerste node aangesloten.
nog eens 10 meter verderop in het hoekje naast de deur naar de tuin staan de tweede node aangesloten (wifi)
Vanaf de meterkast heb ik zelf een Cat7a kabel helemaal door het huis getrokken naar mijn s]garage[/s] mancave
Hier heb ik dus gelijk een directe verbinding met de mainrouter en is de tweede router AC-58U v3 aangesloten.
Aansluit punt - Main router > 10 meter + kabel - Node 1 > 10 Meter - Node 2 > 14 meter - Router 2 met kabel
Mijn wens is groot stabiel wifi netwerk waarin de laatste router als AiMesh node het wifi netwerk van de hoofdrouter hanteert en de nodes daar tussen in dit zelfde doen.
Maar nu heb ik het idee dat omdat de AC58 v3 zelf geen ethernet backhaul functie heeft deze niet als wired Node kan fungeren en dit zelfde geldt dan voor de ZenWifi Node omdat deze niet op het vaste netwerk zit dit ook niet kan.
Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd, bij voorbaat dank voor het lezen en de evt assistentie die u mij hopelijk kunt verlenen.
Problemen met AiMesh wifi netwerk opzetten
Met name AC-58U v3 als wired AI node toevoegen
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus RT-AX55
Asus AC-58U v3
ZenWifi ACMini CD6 (Router + Node)
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
iig van alles de firmware geupdate naar de laatste versies.
RT-AX55 is de hoofdrouter
Poging 1:
RT-AX55 instellen als hoofdrouter
Beide ZenWifi's verbinden via Wifi als node < Dit werkte
AC-58U v3 in AiMesh-Knooppunt modus via WAN toevoegen als node < werd niet gedetecteerd.
Poging 2:
RT-AX55 ethernet backhaul mode aanzetten
Zenwifi Router in Wan mode < Werkt
Zenwifi Node via wifi < Wordt getedetceerd, succesvol verbonden en verliest daarna gelijk verbinden (rood led)
AC-58U v3 in AiMesh-Knooppunt modus, werd gedetecteerd maar alleen via wifi, signaal was hiervoor te zwak
...
Situatie schets van het huis/setup
Mijn huis is 20 meter lang
dan heb ik 14 meter tuin
en dan heb ik 7.5 meter losstaande garage mancave
Internetaansluiting komt helemaal aan het begin van het huis binnen in de meterkast
Hier is de modem aangesloten en direct daarop de mainrouter
Vanaf dit punt is naar halverwege het huis (~10meter) een internetekabel getrokken (door de vorige bewoners)
Op dit punt is de eerste node aangesloten.
nog eens 10 meter verderop in het hoekje naast de deur naar de tuin staan de tweede node aangesloten (wifi)
Vanaf de meterkast heb ik zelf een Cat7a kabel helemaal door het huis getrokken naar mijn s]garage[/s] mancave
Hier heb ik dus gelijk een directe verbinding met de mainrouter en is de tweede router AC-58U v3 aangesloten.
Aansluit punt - Main router > 10 meter + kabel - Node 1 > 10 Meter - Node 2 > 14 meter - Router 2 met kabel
Mijn wens is groot stabiel wifi netwerk waarin de laatste router als AiMesh node het wifi netwerk van de hoofdrouter hanteert en de nodes daar tussen in dit zelfde doen.
Maar nu heb ik het idee dat omdat de AC58 v3 zelf geen ethernet backhaul functie heeft deze niet als wired Node kan fungeren en dit zelfde geldt dan voor de ZenWifi Node omdat deze niet op het vaste netwerk zit dit ook niet kan.
Ik hoop het zo duidelijk te hebben uitgelegd, bij voorbaat dank voor het lezen en de evt assistentie die u mij hopelijk kunt verlenen.
[Voor 7% gewijzigd door Lipadoza op 17-03-2021 11:45]