Ik ben nu op weg naar een installatie en geen Tweakers voor enkele dagen. Effe mijn best doen op de telefoon jouw verder te helpen.
Als jij zegt een controller te zien op 2 computers. Ga ik er van uit dat jij: het UI icoontje hebt, dubbelklikken en een lokale controle gaat op in je webbrowser. Je ziet dan in het adres localhost of het IP van de computer.
Doe jij het door op elke PC met een webbrowser naar een controller te surfen, en op beide computers is dat identiek dezelfde FQDN (unifi.jouwdomein.nl) of VPS IP 172.12.224.XX bij Vultr/DO/Linode/Neostrada, of een lokaal IP van dus 1 van de 2 PC’s.
Dan is het 1 controller.
Ga jij op beide computers naar het icoontje rechts onder en opent de browser dan, of beide computers in je webbrowser localhost of het IP van diezelfde PC dan zijn het 2 controllers.
Hoe los je dit op:
Jij zegt dus dat er AP’s zitten in een controller. Zoek deze controller en log in, kijk of deze de meest complete configuratie heeft in de instellingen.
Kijk bij je andere controller, daar zal dus een even compleet (maar ik verwacht minder) of een mindere configuratie in zitten.
Maak nu voor jezelf de keuze:
Ga ik controlers op de computers draaien, op een UI CloudKey, een RaspberryPi, lokale server, een remote server of host (Google eens hostify, echt top).
Na een keuze te hebben gemaakt, en ik ga er nu van uit dat het 1 van de computers wordt (ik vind een lokale cloudkey handig, maar kost geld, ik vind hosten handiger en leuk, maar kost maandelijks geld, hostify is super maar kostelijk).
Op de PC waar je het dus gaat hosten, beheren, controller draaien: daar zit dus je werkende configuratie?! Met dan dus die ene AP missende.
Zorg er nu voor dat deze computer niet meer van IP wisselt, kijk in je KPN op je een MAC adres (die van deze IP) kunt reserveren of vergrendelen voor deze computer.
Je bestaande AP’s die kijken over je lokaal netwerk naar die bestaande controller met hun ingestelde set-inform. Verander nu niet die PC zijn IP of je AP’s gaan gek doen. Of SSH in de bestaand AP’s en adopt naar de nieuwe IP’s met set-inform.
Lees eventjes alles boven opnieuw en goed.
Nu!
Je hebt 1 controller draaien, met een werkende config (je WiFi naam en wachtwoord, en alles wat je maar wilt in de instellingen).
Daar zitten je 2 bestaande AP’s werkende in.
Neem een paperclip, een simkaart tooltje je telefoon zijn doos en neem je nieuwe AP/de AP die je al had en moeilijk doet en power deze via een PoE switch of de PoE adapter van de doos.
30seconden de pin in het reset gaatje en wachten tot de led op de AP knippert. Blauw wit blauw wit tot die statisch wit is.
In je controller zie je hopelijk nu een nieuwe AP komen te staan. Omdat dit je enigste controller is kan je gewoon op adopt duwen en dat is het.
Nu unifi is niet super in “het werkt de eerste keer”, dus als het moet en het wordt aangeraden.
SSH in de AP en omdat je net met de pin alles gereset hebt is de login ubnt met wachtwoord ubnt.
Dus ik putty IP en enter dan credentials ingeven.
Met Termius “ssh ubnt@ipvandeAP” en het wachtwoord ingeven.
Dan “info” (all looks good?)
Daarna “set-inform http://ipvandiePCofjeController:8080/inform”
Nu komt adopting in je webbrowser controller te zien.
Snel terug naar Putty/Termius en pijltje omhoog om de command opnieuw te laden, sla op die enter en je voert via SSH de adopt die command een 2de keer uit.
En in je controller zou hij nu echt ge-adopt moeten zijn en gaan werken.
*in auto als passagier op de telefoon; formatting en spelling zijn een puinhoop in deze reply