[Ubiquiti AP’s] Connect niet in Unifi Controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 16:41
Heb vanavond ruzie gehad met mijn ubiquity controller. Alles werkte goed en ik wilde een AP toevoegen.

Heb sinds kort een kpn modem en vandaag een unmanaged switch eraan gekoppeld zodat ik voldoende poorten heb voor de 4 AP’s (lite)

Ben nu 3 uur verder en de controller vindt alle ap’s maar connect er maar 2. Ik heb ze meerdere malen gereset, dan worden ze gevonden maar ik kan ze niet toevoegen aan het netwerk.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Het kpn modem is nieuw, kan het zijn dat ik daar een poort op moet open zetten? Of is dat uitgesloten omdat er twee wel worden gevonden?

De switch is nieuw, de ap’s doen het ook niet rechtstreeks op het kpn modem.

Twee bestaande ap’s doen het niet, die hebben het tot heden gedaan op deze controller

Beste antwoord (via RobbieDG op 17-03-2021 13:40)

• ChristopheS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-05 10:20
SSH in de AP, en type
code:
1
info

Wat is de firmware en informatie (adopted address).
Typ
code:
1
help
en je ziet wat gemakkelijke commands.

Bij het adopteren van een UI AP, adopt je via SSH of QR code (de controler is dan jouw telefoon met de UI app, of je bent in gelogd op je controler dat je draait) en adopt hem zo.

Als je via SSH doet, adopt inform url /adopt, dan zien in controler, adopt in controler, daarna nogmaals adopt inform url uitvoeren in de AP over SSH.

Jouw router/modem moet niets niets doen (geen rules or ports forwarden) om een AP te adopten.
UPnP is ook niet nodig, wat je kan zoeken is de IP's in je client tab of effe sniffen met een IP LAN SCAN tool.

Als je een nieuwe router hebt en je toestellen zijn 3600 lease tijd, dan duurt het 24u voor nieuwe IP's, ik ga er van uit dat je alles eens uit en aan hebt gezet sinds de nieuwe router van KPN, dus alles zou in de nieuwe DCHP pool moeten zitten.
Maar opnieuw, je moet niets open zetten of veranderen, enkel als je later een VPN tunnel, Proxy of raw dogging je Unifi erdoor ramt op 8443.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@RobbieDG om mee te beginnen:
  • Welke switch, welk modem en welke AP's?
  • Hoe hangt het geheel aan elkaar?
  • Je vind ze wel, maar kan ze niet toevoegen, krijg je foutmeldingen?
Verder heb ik titel even aangepast, zodat alle merknamen e.d. kloppen.

[ Voor 52% gewijzigd door rens-br op 17-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Kpn box 12 modem
Tp link tl-sf10080 switch.

2x ac lite Ap
2x ac lr Ap

Vanuit het modem gaat er 1 kabel naar de switch. Daar zitten alle ap’s op,

Unifi vindt ze wel, gaat dan proberen te connecten. Dat mislukt. Uiteindelijk krijg ik er twee aan de gang, en de andere twee niet.

Als ik die van positie wissel dan blijft dit hetzelfde. Een harde reset werkt ook niet. Ik krijg vanmiddag een nieuw kpn modem, wellicht lost dit het op aangezien ik in de huidige niet in kom. Ik weet niet of poort 80 open staat.
Het rare is het nieuwe Ap wat ik gekocht had wel direct connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 15:59
Waar staat je controller? Waarom zou poort 80 op je KPN modem open moeten staan?
Inform URL is 8080 (standaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:59

lier

MikroTik nerd

Via het set-inform commando (SSH) kan je een device laten verwijzen naar het juiste adres van de controller. Weet je zeker dat er maar één controller draait (daar ben ik wel eens uren aan kwijt geraakt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:00
toevoeging aan| @lier

Commando is set-inform http://ip-adres:8080/inform

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ChristopheS
SSH in de AP, en type
code:
1
info

Wat is de firmware en informatie (adopted address).
Typ
code:
1
help
en je ziet wat gemakkelijke commands.

Bij het adopteren van een UI AP, adopt je via SSH of QR code (de controler is dan jouw telefoon met de UI app, of je bent in gelogd op je controler dat je draait) en adopt hem zo.

Als je via SSH doet, adopt inform url /adopt, dan zien in controler, adopt in controler, daarna nogmaals adopt inform url uitvoeren in de AP over SSH.

Jouw router/modem moet niets niets doen (geen rules or ports forwarden) om een AP te adopten.
UPnP is ook niet nodig, wat je kan zoeken is de IP's in je client tab of effe sniffen met een IP LAN SCAN tool.

Als je een nieuwe router hebt en je toestellen zijn 3600 lease tijd, dan duurt het 24u voor nieuwe IP's, ik ga er van uit dat je alles eens uit en aan hebt gezet sinds de nieuwe router van KPN, dus alles zou in de nieuwe DCHP pool moeten zitten.
Maar opnieuw, je moet niets open zetten of veranderen, enkel als je later een VPN tunnel, Proxy of raw dogging je Unifi erdoor ramt op 8443.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Is er een manier om te controleren of ik meerdere controllers heb?

Ik heb twee device waar ik ooit een controller mee opgezet heb met dezelfde login. Kan het zijn dat het daar fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Waar vindt ik ssh ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristopheS
SSH doet je met je computer via een lelijke app Putty, of via een overzichtelijke app Termius.
Beiden zijn gratis, en je hoeft bij Termius echt niet premium te nemen, kijk even goed in de tekst na installatie (ga door gratis, het is anders verwoord in het engels).

Met Putty doe je dan het IP van je AP, met Termius doe je in de zoekbalk van boven
ssh ubnt@192.168.x.x
(het ip van je AP).
Nu is het standaar login ubnt/ubnt, maar als jij al een controler hebt ga kijken bij instellingen / site; van onderen, in de nieuwe layout 1000x klikken tot je het vind ergens bij maintenance (effe google exact waar).

Maar wat als je al 2 controlers hebt.
Ik ga er vanuit dat jij de volgende hebt:
- Jouw PC met Java en de app draait rechts onder, kijk daar na.
- Een UI CloudKey, IP:8443 en kijk na.
- Een singleboard PC of server waar je de apt draait, docker of hoe dan ook, kijk het na.

Hoe weet je of er 2 zijn, log effe met SSH via Putty/Termius in op de bestaande AP's met de login informatie te vinden in je UI controler bij Device Authentication (niet de login voor in de controler webGUI te komen [nuja, dat kan in principe hetzelfde zijn..hoe jij het maar opzet]).
In de AP's dan typ je
info
en dan staat daar mooi een controler adopt informatie, met een domeinnaam of IP adres.

Nu weet jij hoe je in je AP's kunt kijken of je meerdere controlers hebt, en hoe je in de AP gaat met SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Kom met ssh niet in de Ap.

Is commando goed:

Ssh ubnt@192.168.2.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristopheS
RobbieDG schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:49:
Kom met ssh niet in de Ap.

Is commando goed:

Ssh ubnt@192.168.2.17
Gaat dit over je bestaande AP, of een nieuwe?
Als in, eentje die al heeft gewerkt, of die ene dat stopte met werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Ben even aan het kijken, maar het lijkt erop dat ik twee controllers heb. Alle ap’s werken wel, alleen zie ik ze niet in 1 controller.

Ik heb via twee notebooks een controller opgezet. Wel met dezelfde login gegevens. Worden dit dan twee controllers, of is puur een link naar een cloud controller?

Als het er twee zijn, hoe kan ik dan een controller uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
ChristopheS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:54:
[...]

Gaat dit over je bestaande AP, of een nieuwe?
Als in, eentje die al heeft gewerkt, of die ene dat stopte met werken?
Dit is een bestaande waarop ik nu werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristopheS
RobbieDG schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Dit is een bestaande waarop ik nu werk.
Ik ben nu op weg naar een installatie en geen Tweakers voor enkele dagen. Effe mijn best doen op de telefoon jouw verder te helpen.

Als jij zegt een controller te zien op 2 computers. Ga ik er van uit dat jij: het UI icoontje hebt, dubbelklikken en een lokale controle gaat op in je webbrowser. Je ziet dan in het adres localhost of het IP van de computer.

Doe jij het door op elke PC met een webbrowser naar een controller te surfen, en op beide computers is dat identiek dezelfde FQDN (unifi.jouwdomein.nl) of VPS IP 172.12.224.XX bij Vultr/DO/Linode/Neostrada, of een lokaal IP van dus 1 van de 2 PC’s.
Dan is het 1 controller.

Ga jij op beide computers naar het icoontje rechts onder en opent de browser dan, of beide computers in je webbrowser localhost of het IP van diezelfde PC dan zijn het 2 controllers.

Hoe los je dit op:
Jij zegt dus dat er AP’s zitten in een controller. Zoek deze controller en log in, kijk of deze de meest complete configuratie heeft in de instellingen.
Kijk bij je andere controller, daar zal dus een even compleet (maar ik verwacht minder) of een mindere configuratie in zitten.

Maak nu voor jezelf de keuze:
Ga ik controlers op de computers draaien, op een UI CloudKey, een RaspberryPi, lokale server, een remote server of host (Google eens hostify, echt top).
Na een keuze te hebben gemaakt, en ik ga er nu van uit dat het 1 van de computers wordt (ik vind een lokale cloudkey handig, maar kost geld, ik vind hosten handiger en leuk, maar kost maandelijks geld, hostify is super maar kostelijk).

Op de PC waar je het dus gaat hosten, beheren, controller draaien: daar zit dus je werkende configuratie?! Met dan dus die ene AP missende.
Zorg er nu voor dat deze computer niet meer van IP wisselt, kijk in je KPN op je een MAC adres (die van deze IP) kunt reserveren of vergrendelen voor deze computer.
Je bestaande AP’s die kijken over je lokaal netwerk naar die bestaande controller met hun ingestelde set-inform. Verander nu niet die PC zijn IP of je AP’s gaan gek doen. Of SSH in de bestaand AP’s en adopt naar de nieuwe IP’s met set-inform.

Lees eventjes alles boven opnieuw en goed.

Nu!
Je hebt 1 controller draaien, met een werkende config (je WiFi naam en wachtwoord, en alles wat je maar wilt in de instellingen).
Daar zitten je 2 bestaande AP’s werkende in.

Neem een paperclip, een simkaart tooltje je telefoon zijn doos en neem je nieuwe AP/de AP die je al had en moeilijk doet en power deze via een PoE switch of de PoE adapter van de doos.
30seconden de pin in het reset gaatje en wachten tot de led op de AP knippert. Blauw wit blauw wit tot die statisch wit is.
In je controller zie je hopelijk nu een nieuwe AP komen te staan. Omdat dit je enigste controller is kan je gewoon op adopt duwen en dat is het.
Nu unifi is niet super in “het werkt de eerste keer”, dus als het moet en het wordt aangeraden.
SSH in de AP en omdat je net met de pin alles gereset hebt is de login ubnt met wachtwoord ubnt.
Dus ik putty IP en enter dan credentials ingeven.
Met Termius “ssh ubnt@ipvandeAP” en het wachtwoord ingeven.

Dan “info” (all looks good?)
Daarna “set-inform http://ipvandiePCofjeController:8080/inform”

Nu komt adopting in je webbrowser controller te zien.
Snel terug naar Putty/Termius en pijltje omhoog om de command opnieuw te laden, sla op die enter en je voert via SSH de adopt die command een 2de keer uit.
En in je controller zou hij nu echt ge-adopt moeten zijn en gaan werken.

*in auto als passagier op de telefoon; formatting en spelling zijn een puinhoop in deze reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zag dat ik drie verschillende Unifi netwerken had. Nu twee verwijderd, en eentje nog actief.

Daar is 1 AP zichtbaar. Helaas lukt het niet om dmv reset de overige toe te voegen. Ik zit nu met het notebook op de kpn router WiFi. Alle AP’s zijn rechtstreeks op die router aangesloten.

Het is een groot raadsel.

Jij geeft aan dat ik met ssh de ap’s kan benaderen. Hoe kom je achter het ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Met ssh kom ik overigens ook niet in. Connection failed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristopheS
RobbieDG schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:41:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik zag dat ik drie verschillende Unifi netwerken had. Nu twee verwijderd, en eentje nog actief.

Daar is 1 AP zichtbaar. Helaas lukt het niet om dmv reset de overige toe te voegen. Ik zit nu met het notebook op de kpn router WiFi. Alle AP’s zijn rechtstreeks op die router aangesloten.

Het is een groot raadsel.

Jij geeft aan dat ik met ssh de ap’s kan benaderen. Hoe kom je achter het ip adres?
Met deze zoek je ze en zie je IP

https://chrome.google.com...bjeapnknladcfphgkemopofig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Nieuwe server op ander device gemaakt, en hop. Alles is online :-)

Iets niet goed met het notebook wat ik eerst gebruikte. Maar gelukkig opgelost
.

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Hoe groot woon je dat je 4 ap's nodig hebt?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Heb huis met 3 verdiepingen en aanbouw gezet waarin ik nr 4 heb gehangen. Tegenwoordig met thuis werken is een AP per verdieping wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieDG
Vanmorgen de controller even aangezet om te kijken of er onderhoud nodig was.
Twee ap’s, een lite en Lr gaven aan dat er een firmware update klaar stond.

Die heb ik gedaan. Daarna gaat mijn hele netwerk onderuit. Ik heb de afgelopen 4 uur alles geprobeerd om het weer in de lucht te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik er drie aan de gang. Net is weer alles onderuit gegaan.

Iemand een idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:46
Wat gaat er onderuit dan?

Cloud ☁️

Pagina: 1