Vragen mbt koudemiddel van een split airco

Pagina: 1
Acties:
  • 1.097 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 23:40
Beste forumleden.
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van split airco's.
Ik zie dat sommige doe het zelf sets leidingen hebben die voorgevuld zijn.

Ik weet niet goed hoe ik dat moet zien.
Is het zo dat een nieuwe split airco voorgevuld is met bijvoorbeeld R32?
Zo ja, zit dat dan in de buiten-unit en de binnen-unit?

Ontsnapt het koelmiddel pas uit de split airco als je de compressor aan zet of kan het ook al ontsnappen als je de leidingen aan sluit?

Als de split unit al voorgevuld is, waarom moet de leiding dan ook nog gevuld zijn?

Eventueel wil ik de airco helemaal zelf installeren. Ik lees dat je dat eigenlijk door een STEK installateur moet laten doen. Is het zo dat je niet zelf mág doen of is het zo dat je dat zelf niet kúnt doen?

Wordt een doe-het-zelf airco zo genoemd alleen omdat de leidingen schroefwartels hebben?

Ik hoop dat jullie me weer een beetje wegwijs kunnen maken.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:56
Mag je niet zelf doen, kan ook niet want daar heb je een pomp voor nodig.
Het enige wat kan werken is een model met een quick connector (eenmalig) maar deze worden niet meer (legaal) verkocht vziw. De leiding is hierbij ook voorgevuld en de seal verbreekt zodra je hem aandraait.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 16-03-2021 22:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:58:
Mag je niet zelf doen, kan ook niet want daar heb je een pomp voor nodig.
Het enige wat kan werken is een model met een quick connector (eenmalig) maar deze worden niet meer (legaal) verkocht vziw. De leiding is hierbij ook voorgevuld en de seal verbreekt zodra je hem aandraait.
Niet helemaal waar... je mag het idd niet zelf installeren. Maar het kan wel. Bv met dit model:
https://www.warmteservice...010?origin=-tl006-22-161-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Aapie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:01:
[...]

Niet helemaal waar... je mag het idd niet zelf installeren. Maar het kan wel. Bv met dit model:
https://www.warmteservice...010?origin=-tl006-22-161-
Denk het niet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuwrj0iw6p0lEUF4I7OXibO22o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ikckbc7Md0vrTSLifqNgw3yz.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Oke, die melding zie ik zo niet..

Ik krijg alleen deze melding(zakelijk account)
Let op!
Onderstaande melding heeft betrekking op de Qlima airco wand/single-split 125-145m3 (artikelnummer: 90355010).

De installatie dient door een F-gassen gecertificeerde installateur te worden gedaan, om de goede werking en gebruikerstevredenheid te kunnen waarborgen.
En als je de reviews zo leest.. zijn er meerdere voorgegaan.

[ Voor 40% gewijzigd door Aapie op 16-03-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:56
Zoals ik al zei: met zo'n quick connector kan het werken. Echter is dit dus niet legaal ook niet met een zakelijk account.
Daarnaast heb je geen afpersing gedaan dus is het maar de vraag of de boel niet leegloopt.
Vervelende is dat de meeste STEK installateurs niet willen komen als je zelf gaat ophangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 23:40
Jim423 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:58:
De leiding is hierbij ook voorgevuld en de seal verbreekt zodra je hem aandraait.
Aha. Dat is interessant en draagt bij een een goed begrip van hoe zo'n montage werkt.

Ik lees ook ergens dat je tot 20 meter leidinglengte geen extra koudemiddel hoeft toe te voegen.
Weet je hoe dat werkt? Moet die leiding dan wel gevacumeerd worden of kan deze gewoon met "buitenlucht" erin aan het systeem gekoppeld worden?
Of is dat vacumeren alleen een manier om de dichtheid te testen als e.e.a. in elkaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Modbreak:Het is op Tweakers niet toegestaan te bespreken hoe je als particulier een airco in bedrijf kan stellen. Deze handelingen zijn namelijk voorbehouden aan een F-gassen gecertificeerde installateur. Ik sluit daarom dit topic. Zie ook: Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.