Oosterwold schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:33:
Bedankt voor de info, waar ik nog mee worstel is de beluchting, aangezien het om een bungalow gaat hebben we zo goed als helemaal niet met verticale afvoeren te maken.
Mijn vraag is dan ook of ik een beluchtings buis moet maken met een dakdoorvoer ofdat er nog andere oplossingen voor zijn?
Hoop dat mijn vraag helder genoeg is.
e ja je kan als het beste resutaal wilt inderdaad een beluchtingbuis met een dakdoorvoer maken.
ook al heb je geen verdieping. je verpompt altijd wel wat lucht. of je hebt juist lucht nodig.
mocht je er nou helemaal niet uitkomen beluchting kan ook maatje 75 zijn.
je hoeft voor 1 wc geen 110 door je dak heen te trekken dat is een beetje onzin.
stel je plaatst geen beluchting dan heb je kans dat je het later alsnog wat moet plaatsen.
zijn er andere oplosngen voor vraagt u ? ja buitenlangs een buisje 50 of een koolstof filter.
maar lang verhaal kort ik zou een 75 mm buis ergens in een koofje proppen. naast je inbouw wc bijv.
(en ja er zijn huizen die hebben van binnen rioolbeluchters maar die werken maar half de lucht gaat
maar 1 kant op. naar binnen, het kan er niet meer uit. het riool blijft dus met een overschot aan lucht zitten.
en gaat putjes en sofons etc borerelen. als je staat te douchen. het advies is dus om wel een beluchtingsleiding te plaatsen. ook al is het enkel voor de lucht. de weg wil.(of juist wordt aangezogen)
mocht je later gek worden van de stank kan je er een koolstof filter opzetten.
je zit immers wat laag dus lucht verdunt mischien te weining.
(het schijnt dat dit wel redelijk werkt/ buiten of in technische ruimtes.)
in je slaapkamer wc badkamer etc geef ik geen garantie dat het feilloos werkt,
[Voor 5% gewijzigd door miciel op 19-03-2021 00:32. Reden: aanvuling]