Toon posts:

Riolering aansluitingen onder of buiten de woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Oosterwold
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-01 00:09
Wij gaan een bungalow bouwen en ik twijfel of ik de nieuw aan te leggen afvoeren en rioleringen in de kruipruimte moet aansluiten op de verzamelbuis ofdat ik de afvoeren allemaal seperaat door de fundering moet doorvoeren om vervolgens aan de buitenkant van de fundering aan te sluiten op de verzamelbuis.
Hoop graag wat het beste is en waarom en tips waar ik rekening mee meot houden bij de aanleg van het afvoer en rioolstelsel..

.Alvast bedankt voor de input...

...

...

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:07
wat we normaal bij woonhuizen doen is 1 verzamelleiding en 1 x door de fundering heen.
buiten een flexibele huisaansluiting. vanwege verzakken. en een ontstopping t stuk.

de folder waarin alle regels staan:/leesvoer.
https://www.wavin.com/nl-...f-81e5-84e71a0813ef_21271

• Oosterwold
Best Miciel,
Bedankt voor je reactie, heel nuttig, adviser jij om de aansluitingen onder de woning te verlijmen of gebruik te maken van schuifmoffen met rubberen ring?

• miciel
buiten is moffen het beste. als het zakt dan blijft het een beetje heel. onder de woning net wat uitkomt wat handig is. onder de vloer kan je in veel gevallen gewoon lijmen. wel de goede lijm halen. dus de wat dikkere.
en zeker als je er niet meer bij kan later is lijmen wat beter/trefzekerder. een mof zit altijd nog los. kan schuiven, maar ik heb ze nog nooit zonder geweldt van ze plek gekregen.

let alleen wel een beetje op. als de bocht achter je lijmt en rost er vervolgens een schuifsok op de leding/bocht dat mag niet. je breekt dan de lijm. je hebt een meganische belasting. welke echt niet goed
is voor je lijm. is je verbinding uitgehard. ja dan kan je wel proberen er een schuifsok op te tikken.
(met beleidt natuurlijk. )

bij renovatie: lijmen we de kleine dingen en het grote schuiven we meestal.
( je onkomt er niet aan om een schuifsok te gebruken zeg maar)

bij ruwbouw. waarbij we dus staand werken lijmen we meer.
het heeft dan geen toegevoegde waarde om te schuiven.
er is ruimte zat om de boel aan elkaar te krijgen.

• Oosterwold
Duidelijk en zeker het lijmen boven de grond en onder de grond schuifmoffen klinkt logisch.
Begrijp dus dat de lijm goed uitgehard moet zijn voor ik met een noodzakelijke schuifmof aan het werk ga, bedankt voor de info, heb ik zeker wat aan.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 21:32
en even goed uitzoeken hoe je alles moet aansluiten.

als je een afvoer verkeerd aansluit kan er een hoop narigheid komen.

-zorg dat de verlopen juist zijn gemonteerd.
-zorg dat je de juiste leiding dikte gebruikt ( te dikke leidingen is ook heel vervelend)
-van staande naar liggende leiding 2x 45 graden in plaats van 90 graden gebruiken.
-van liggende leiding naar staand dus als het water naar beneden gaat juist wel 90 graden gebruiken.
- en denk goed aan de beluchting.

afvoer lekvrij maken kan iedereen.
zorgen dat de beluchting goed is zodat je wastafel niet gaat stinken als je de wc doorspoelt is wat anders.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 21:32
en ook belangrijk zorg voor afschot van de leiding (maar ook weer niet teveel)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Direct naar buiten zie je vaak bij direct een vloer op zand, dus zonde kruipruimte. Als je wel een kruipruimte hebt (kun je over discussiëren hoe nuttig) kun je het ook daar bij elkaar brengen, of een combinatie van beide systemen als dat gunstig is voor t verloop.

• Oosterwold
Bedankt voor de info, waar ik nog mee worstel is de beluchting, aangezien het om een bungalow gaat hebben we zo goed als helemaal niet met verticale afvoeren te maken.
Mijn vraag is dan ook of ik een beluchtings buis moet maken met een dakdoorvoer ofdat er nog andere oplossingen voor zijn?
Hoop dat mijn vraag helder genoeg is.

• miciel
Oosterwold schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 23:33:
Bedankt voor de info, waar ik nog mee worstel is de beluchting, aangezien het om een bungalow gaat hebben we zo goed als helemaal niet met verticale afvoeren te maken.
Mijn vraag is dan ook of ik een beluchtings buis moet maken met een dakdoorvoer ofdat er nog andere oplossingen voor zijn?
Hoop dat mijn vraag helder genoeg is.
e ja je kan als het beste resutaal wilt inderdaad een beluchtingbuis met een dakdoorvoer maken.
ook al heb je geen verdieping. je verpompt altijd wel wat lucht. of je hebt juist lucht nodig.
mocht je er nou helemaal niet uitkomen beluchting kan ook maatje 75 zijn.
je hoeft voor 1 wc geen 110 door je dak heen te trekken dat is een beetje onzin.

stel je plaatst geen beluchting dan heb je kans dat je het later alsnog wat moet plaatsen.
zijn er andere oplosngen voor vraagt u ? ja buitenlangs een buisje 50 of een koolstof filter.
maar lang verhaal kort ik zou een 75 mm buis ergens in een koofje proppen. naast je inbouw wc bijv.

(en ja er zijn huizen die hebben van binnen rioolbeluchters maar die werken maar half de lucht gaat
maar 1 kant op. naar binnen, het kan er niet meer uit. het riool blijft dus met een overschot aan lucht zitten.
en gaat putjes en sofons etc borerelen. als je staat te douchen. het advies is dus om wel een beluchtingsleiding te plaatsen. ook al is het enkel voor de lucht. de weg wil.(of juist wordt aangezogen)

mocht je later gek worden van de stank kan je er een koolstof filter opzetten.
je zit immers wat laag dus lucht verdunt mischien te weining.
(het schijnt dat dit wel redelijk werkt/ buiten of in technische ruimtes.)
in je slaapkamer wc badkamer etc geef ik geen garantie dat het feilloos werkt,

[Voor 5% gewijzigd door miciel op 19-03-2021 00:32. Reden: aanvuling]

• Oosterwold
Oke Miciel, helemaal duidelijk en dat ga ik dan ook zeker doen, een een beluchting door de het dak aanbrengen.
Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:21
Heb je maar 1 riool afvoer? Op steeds meer plaatsen is er gescheiden vuilwater en regenwater riolering.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Oosterwold
Wij hebben 1 riool welke wordt aangesloten op een IBA, het regenwater wordt opgevangen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee