Toon posts:

Betonnen vloer met droogbouw vloerverwarming speetherm

Pagina: 1
Acties:

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-03 16:10
Hoi allen. Ik wil van onze woning uit 1906 de vloer vervangen. De woning is nu redelijk geïsoleerd behalve de vloer. Dit is een houten vloer zonder isolatie. Nu had ik bedacht om voor een droogbouw vloerverwarming te gaan. Als ik het goed begrijp reageert zo,n systeem sneller aangezien je minder massa hoeft op te warmen. Dit zou op zich ideaal zijn aangezien ik soms nog weleens de houtkachel stook. En nachts kan ik de vloerverwarming dan ook wat lager zetten.

Mijn kruipruimte is beperkt aangezien mijn woning met achter een dijk staat langs de Lek. Mijn huis is ook niet onderheid. De grond bestaat waarschijnlijk voornamelijk uit zand wat ook wel gewoon is langs grote rivieren.

Nu zat ik te denken om beton te storten en dan op het beton te isoleren. Opbouw zal dan als volgt zijn. Dunne laag EPS of xps en dan folie + beton met bewapening. Vervolgens folie 10 cm pir platen. Speetherm vloerverwarming en daarop laminaatvloer. Ik twijfel een beetje of ik laminaat neem als topvloer. Ik zou ook jumpax platen kunnen gebruiken en vervolgens pvc dit leverd misschien een wat stabielere vloer op.

Zou dit kunnen? Of zie ik dingen over het hoofd?

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:01
Ik heb speetherm op een houten vloer die ik aan de onderkant heb laten isoleren.
Ik kan niet zeggen dat het sneller reageert.
Als je toch beton gaat storten zou ik het omdraaien, eerst isolatie, dan beton en normale vloerverwarming in de beton.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-03 16:10
Mag ik vragen hoe lang het duurt voor een ruimte warm is met de vloerverwarming als de thermostaat bijvoorbeeld snachts lager staat? Bij vloerverwarming met beton kan dat uren duren hoor ik soms.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42
wimbabwe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:14:
Mag ik vragen hoe lang het duurt voor een ruimte warm is met de vloerverwarming als de thermostaat bijvoorbeeld snachts lager staat? Bij vloerverwarming met beton kan dat uren duren hoor ik soms.
Dat is zeer afhankelijk van:
- Temperatuur van het aanvoer en retourwater in de vloer
- Dikte van de dekking over de vloerverwarmingbuizen
- Afwerking van de vloer
- En niet te vergeten, het warmteverlies van de betreffende kamer.

Bedenk ook dat wanneer je met vloerverwarming in een betonnen vloer, je een enorme warmte-buffer hebt. Hoe dikker je beton, hoe groter die buffer is. Je huis zal daardoor 's nachts aanzienlijk minder afkoelen dan wat je nu gewend bent.

De invloed van de kamerthermostaat is bij ons minder dan een half uur na het wijzigen van de temperatuur-instelling misbaar. Wij hebben vloerverwarming in een dunne betonvloer bestaande uit lewisplaten op houten balken. De dekking over de vloerverwarmingbuizen is ca 2,5 cm + lijmdikte + vloertegels.

En ja, het zal altijd langzamer reageren dan de doorsnee, volstrekt onjuist ingeregelde CV-installatie die veel mensen hebben waarvan de aanvoertemperatuur op 80 of 90 graden staat. Maar het reageert niet veel langzamer dan een goed ingeregelde CV-installatie met een aanvoertemperatuur die past bij de warmtebehoefte van de woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee