Toon posts:

Zonnepanelen uitbreiding op overkapping (bekabeling)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:36
Met dank aan de hulp van verschillende Tweakers in mijn vorige topic heb ik in september 2020 onze woning laten voorzien van 18 x 390 WP panelen op oost (7000wp) + een Panasonic warmtepomp om hiermee onze nog op gas uitgevoerde woning van 2018 gasloos te krijgen. Mooi gelukt, leuk en leerzaam project.

Nu is een week of 2 geleden de bouw van de overkapping afgerond en kunnen daar ook nog wat panelen op. Ik heb bij de vorige set een omvormer van 10kW genomen (de leverancier bood alleen als merk Solax aan) en alle 18 panelen op 1 ingang aan laten sluiten om zodoende een MPPT ingang vrij te houden voor deze uitbreiding.

Nu kom ik er denk ik zelf wel uit in Sunny Design om 8 of 10 panelen (afhankelijk van wat past) uit te zoeken op de bekende betonvoeten. Maar mijn vragen zijn vooral over de bekabeling. We gaan de komende weekenden bezig met de tuin dus wil nu graag alvast het graafwerk uitvoeren.

1) Als eerste bij het huis aankomen. Mag je de DC kabels zo 'over de rand' leggen ergens in de hoek (er zit een kleine ruimte tussen de overkapping en de schutting van de buren)? En dan in een mantelbuis 60 cm onder de grond naar het huis toe leggen? Of moet dat in aparte buizen voor + en -? Misschien heeft iemand een voorbeeldje hier :9

2) Dan richting de zolder waar de omvormer hangt. Kan dat het best buitenom of via de kruipruimte en de trapkoof (mag dat ivm andere kabels daar)? Voordeel van buitenom gaan is dat er eventueel een tussenstop gemaakt kan worden bij de garage om daar nog een blokje van 4 op te leggen. Ik denk dat ik dan een extra stukje van die witte kabelgoten bestel om het enigszins weg te werken :X Mochten er nog andere tips of ideeen zijn dan hoor ik die graag !

3) Ik wilde proberen de panelen zelf te leggen (evt iemand voor het elektrische gedeelte), moet er nog een schakelaar bij de overkapping om de stroom eraf te halen?

De installateur van het schuine dak heeft al een kabel klaargelegd in de hoek van het schuine dak tuinkant.

Hieronder 2 plaatjes:
Geel = de overkapping
Blauw = opties voor kabeltraject
Groen = schuin dak wat vol gelegd is

Beste antwoord (via j4y op 17-03-2021 13:45)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04 22:25
Zorg er vooral voor dat je geen situatie creëert die gevaarlijk kan worden.
Geen kabels los op zicht, geen kabels in de grond zonder mantelbuis. Er zijn geen harde regels voor dus gebruik je gezond verstand. Ik kan de situatie niet goed genoeg inschatten vanaf afstand, dus mocht je twijfelen leg het klaar zoals je het wilt maken en maak dan foto's, dan zitten er hier vast mensen met meer verstand van kabels dan in die je kunnen vertellen wat handig is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lardman
Geen kabels los op zicht, geen kabels in de grond zonder mantelbuis. Er zijn geen harde regels voor dus gebruik je gezond verstand. Ik kan de situatie niet goed genoeg inschatten vanaf afstand, dus mocht je twijfelen leg het klaar zoals je het wilt maken en maak dan foto's, dan zitten er hier vast mensen met meer verstand van kabels dan in die je kunnen vertellen wat handig is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:36
Lardman schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:16:
Oke thanks! Dan ga ik bij het graven straks een aantal mantelbuizen erin leggen naar de hoek met de garage en dan kom ik tegen de tijd wel terug voor mooie oplossingen om omhoog te komen of ik ga vanaf daar de kruipruimte in.

• Lardman
Heb zelf donkergrijs pvc gebruikt variërend van de fameuze 3/4 tot aan 40mm aan toe, afhankelijk van waar en hoeveel kabels.

Over de muur ook wel kabelgoot, zoals ook reeds aanwezig op jouw foto's. Achter de regenpijp langs met 3/4 pvc wil ook nog wel eens mooier zijn dan kaal over de muur.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee