Karlby walnoot/fineer of MÖLLEKULLA eiken/fineer werkblad?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmincke
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-03-2021
Heeft iemand een IKEA keukenwerkblad Karlby walnoot/fineer of MÖLLEKULLA eiken/fineer?

En zo ja, ben je bereid er hier een foto van te posten?
Een foto uit het dagelijkse leven ziet er toch altijd anders uit dan op de website.

IKEA kan me niet zeggen of en in welke winkel dergelijke keukenwerkbladen ergens opgesteld staan.
Op het telefoonnummer geraak ik niet binnen.
We moeten ons nu dus behelpen met een stukje voorbeeldhout van 30x30 cm, wat toch niet echt een goed beeld geeft.

Veel dank bij voorbaat.
PM

Beste antwoord (via pmincke op 17-03-2021 19:48)

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 11:37
Ik heb de Mollekulla. Deze is 2x behandeld met het ikea vernis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaSOYYav4JMdJA7yFYzPuXT-LKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtASEJghbFkYem2csxu5VJyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik denk eigenlijk dat het stukje voorbeeldhout van 30x30 dat je kennelijk hebt liggen een beter beeld geeft bij hoe het er bij jou thuis uit zal zien dan een foto van het blad in een ruimte waar je de lichtinval niet van kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmincke
Het gaat mij niet om de lichtinval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:19
Ik heb niet die je linkt, zou je wel kunnen laten zien hoe de lichte Pinnarp https://www.ikea.com/be/n...ad-essen-fineer-00372302/ eruit ziet bij mij. Toen ik naar keukenbladen ging zoeken bij IKEA viel mij op dat de foto's erg waarheidsgetrouw zijn, zo ook bij mijn blad tov de foto's van IKEA.

[ Voor 30% gewijzigd door ikwilwp8 op 17-03-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
pmincke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
Mij ook niet, maar om hoe een kleur overkomt op een foto. Als je een ander doel hebt dan kleur bepalen, is het wellicht handig als je je doel vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 19:42
pmincke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:44:
Misschien handig om je doel dan toe te lichten. Als het niet om lichtinval gaat, waarom zijn de foto's van de website niet goed dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
Ik heb de Mollekulla. Deze is 2x behandeld met het ikea vernis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaSOYYav4JMdJA7yFYzPuXT-LKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtASEJghbFkYem2csxu5VJyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb wel de Barkaboda.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmincke
Beste blubbers, dank voor je antwoord en vooral je foto.
En helemaal terzake ;-)
Nog 1 vraagje misschien: je schrijft "Deze is 2x behandeld met het ikea vernis". Is dat iets dat je zelf moet doen? Of heb jij ervoor gekozen dat 2 keer te doen?
Ik dacht dat je bij de bestelling kan kiezen tussen vernis of olie. Of klopt dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
pmincke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:56:
Beste blubbers, dank voor je antwoord en vooral je foto.
En helemaal terzake ;-)
Nog 1 vraagje misschien: je schrijft "Deze is 2x behandeld met het ikea vernis". Is dat iets dat je zelf moet doen? Of heb jij ervoor gekozen dat 2 keer te doen?
Ik dacht dat je bij de bestelling kan kiezen tussen vernis of olie. Of klopt dat niet?
Daar heb ik geen idee van. Op de website van Ikea kan je ook geen keuze maken denk ik. Ik heb de pot Stockaryd gekocht en deze 2x behandeld. Daarna vond ik het wel goed. De fineer absorbeerd dit zodat het minder snel ander vloeistof zou absorberen. Deed volgens mij niets met de kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

blubbers schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:08:
Ik heb de pot Stockaryd gekocht en deze 2x behandeld. Daarna vond ik het wel goed. De fineer absorbeerd dit zodat het minder snel ander vloeistof zou absorberen. Deed volgens mij niets met de kleur.
2 keer olieën is idd voldoende. @pmincke Dit moet je idd zelf doen.

De kleur verandert wel iets hoor; die Stockaryd is gebaseerd op (gekookte) lijnolie.
Heb in mijn vorige woonst zelf de Karlby eikenfineer gebruikt, na behandeling was die ook wat veranderd.
Je krijgt een iets donkerdere, geelbruinige tint door de olie.

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 18-03-2021 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 10:05
Wat was je van plan met dat werkblad?

Volgens mij heeft Ikea die dingen allemaal in in een display staan op de keukenafdeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 20:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3_nvNxX7Sm--JRLRen_SsH5a9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guI2fL0CmFnOoRTS7GDi4JCR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zatIdHpDx4fLp1DWVtjylf_WOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ql4zoH6nvAuSKIkqltZlkQ0F.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is ons Mollekula werkblad.

[ Voor 31% gewijzigd door Lau-ie op 18-03-2021 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
@Lau-ie

Dit is de meest ongunstige semi-houten werkblad opstelling die ik ooit heb gezien. Je kraan in het hout zetten is al een risico, je kraan op een stuk spaanplaat met een velletje eikenfineer erop is echt living on the edge :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:20

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

De karlby, niks opgeruimd dus een echte setting 😜Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJB-hQYGgoFXUHKiTjhgNCbrDg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbuwRg2MA34hCsgrbmZeaBWY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
@leecher Ja, we waren ons er wel van bewust en even met onze installeteur over gehad.

Hij gaf aan al tientallen keuken zo gedaan te hebben. Gewoon ervoor zorgen dat de dichtingsringen goed zitten en de kitranden van de bak goed gezet zijn en je hebt geen issues.

Dat gezegd hebbende, een fineer of houten werkblad is natuurlijk altijd risicovoller dan kunststof of graniet oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Lau-ie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:48:
@leecher Ja, we waren ons er wel van bewust en even met onze installeteur over gehad.

Hij gaf aan al tientallen keuken zo gedaan te hebben. Gewoon ervoor zorgen dat de dichtingsringen goed zitten en de kitranden van de bak goed gezet zijn en je hebt geen issues.

Dat gezegd hebbende, een fineer of houten werkblad is natuurlijk altijd risicovoller dan kunststof of graniet oid.
Het is niet alleen de kans op vocht bij je spaanplaat, maar vocht in het algemeen. Rondom een kraan is het vrijwel altijd nattig en dat gaat zelden goed met hout. Mensen proberen het nog wel eens te redden met lak maar die afdichtringen onder de kraan hebben niet het eeuwige leven. Tegen de tijd dat je het ziet ben je te laat, zeker met een spaanplaat kern.

De technisch juiste oplossing is een kraan op de spoelbak. Dat een installateur al tientallen keukens zo heeft gedaan dat zal best maar dat betekend niks. Ik zie ook dat keukenzaken houten werkbladen leveren met een vlakbouw spoelbak erin, dus bovenin het blad verzonken. Een houten blad werkt dus 100% garantie dat de kit afdichting bij die toepassing niet dicht blijft. Toch wordt het doodleuk verkocht door keukenzaken.

Ik heb zelf een massief beuken blad. Onderbouw spoelbak met een vleugel waar de kraan op staat. Af en toe in de olie/was zetten en dan gaat het meer dan een leven mee. Als het nodig is schuur ik hem helemaal kaal en maak ik hem weer als nieuw. Vroegah had Ikea ook massieve werkbladen, maar tegenwoordig een spaanplaat kern want dat is lekker """duurzaam""" (Lees: lekker goedkoop te produceren en verkopen voor hetzelfde geld aan mensen die geen idee hebben, boeiend hoe lang het meegaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
@leecher Als ik zeg dat de installateur er al 10-tallen zo gezet heeft betekend dat ook dat hij garantie geeft op die installatie. In ons geval 5 jaar.

Is het zo dat die afdichtingsring waarschijnlijk pas na 5 jaar de geest geeft, waarschijnlijk wel. Kan ik over 5 jaar ook even de kraan losmaken en een nieuwe afdichting plaatsen, zeker. Ga ik dat waarschijnlijk vergeten, denk het wel.

Je woordkeus "technisch juist" is wel vreemd hè. Het is niet zo dat er een verbond van keukenzetters is met richtlijnen over hoe je kranen op een werkblad moet zetten. Wat je zegt is dat montage op een spoelbak een duurzamere oplossing is, en daar heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk in. Maar er zullen evengoed voorbeelden zijn van keukens waarbij de kraan op een werkblad gemonteerd is waarbij het ook 15 jaar goed gaat..

[ Voor 7% gewijzigd door Lau-ie op 18-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

leecher schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:28:
Ik heb zelf een massief beuken blad. Onderbouw spoelbak met een vleugel waar de kraan op staat. Af en toe in de olie/was zetten en dan gaat het meer dan een leven mee. Als het nodig is schuur ik hem helemaal kaal en maak ik hem weer als nieuw. Vroegah had Ikea ook massieve werkbladen, maar tegenwoordig een spaanplaat kern want dat is lekker """duurzaam""" (Lees: lekker goedkoop te produceren en verkopen voor hetzelfde geld aan mensen die geen idee hebben, boeiend hoe lang het meegaat)
Maar wie houdt z'n keuken nu een leven lang? 15-20 jaar en dan is ze waarschijnlijk al lang aan vernieuwing toe, uit noodzaak of gewoon omdat je vrouw dat vindt :P Als je dan 4 of 5 dekbladen kan maken uit het hout dat je anders 1 blad zou opleveren, ben je effectief toch duurzamer bezig? En voor de prijs van een Ikea fineer blad kan je moeilijk verwachten dat dat een vol houten blad is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Slonzo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:16:En voor de prijs van een Ikea fineer blad kan je moeilijk verwachten dat dat een vol houten blad is...
Een vol houten beukenblad van 4cm dik kost 30% minder per meter
Pagina: 1