Jullie kunnen ons vast wel helpen.
We hebben een mooi nieuwbouw huis aan het water (singel) gekocht. Nu is ons idee om daar een vlondertje te bouwen met een overkapping erbij waar we de loungeset op kunnen zetten voor de zwoele zomeravonden, echter er is een stukje uit het bestemmingsplan wat mogelijk roet in het eten gooit.
Hier komtie:
Uit de begrippenlijst haal ik het volgende:
1.19 bijgebouw
een gebouw, dat in bouwkundig opzicht ondergeschikt is aan een op hetzelfde
bouwperceel gelegen (bedrijfs)woning (bijvoorbeeld garages, bergingen etc.).
1.31 gebouw
elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke overdekte geheel of gedeeltelijk met
wanden omsloten ruimte vormt.
1.40 overkapping
een bouwwerk, geen gebouw zijnde, voorzien van een gesloten dak en met aan ten
hoogste één zijde een gesloten wand.
Begrijp ik dit alles goed dat een overkapping met maximaal 1 gesloten wand wel toegestaan is, of zodoende niet omschreven is als niet toegestaan?
Over de vlonder zijn we al uit, deze mag maximaal 6m2 zijn boven het water met een maximale overspanning van 1,75m1. Die maximaal 1 meter boven het water is gesitueerd.
We hebben een mooi nieuwbouw huis aan het water (singel) gekocht. Nu is ons idee om daar een vlondertje te bouwen met een overkapping erbij waar we de loungeset op kunnen zetten voor de zwoele zomeravonden, echter er is een stukje uit het bestemmingsplan wat mogelijk roet in het eten gooit.
Hier komtie:
Wat ik hier uithaal is dat er dus geen (bij)gebouw binnen 3 meter van de singel gebouwd mag worden.Aan de polderzijde is met het oog op een geleidelijke overgang tussen woonwijk en polder op de verbeelding een strook grond van 3 meter aangegeven waar aan- en uitbouwen en bijgebouwen zijn uitgesloten. Door deze regeling wordt ook het gebruik van vergunningvrije gebouwen uitgesloten. In de nota van toelichting bij het besluit tot wijziging van onder meer het Bor van 4 september 2014 (Stb. 2014, 333, p. 43-45, hierna: de NvT II) is over vergunningvrije bouwwerken onder meer het volgende opgenomen: "Voorts wordt nog gewezen op de mogelijkheid om via het bestemmingsplan, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, het vergunningvrij bebouwen van percelen met een bijzondere stedenbouwkundige of landschappelijke betekenis in te perken. (…) Ook is het mogelijk om gronden «mede» te bestemmen voor andere functies. Er geldt dan bijvoorbeeld voor het gehele perceel een bestemming woondoeleinden, maar door een zogenoemde dubbelbestemming te geven of door mede bepaalde waarden, functie- of gebiedsaanduidingen toe te kennen, kan tot uitdrukking worden gebracht dat percelen of perceelsgedeelten mede een ander planologisch doel dienen." In dit geval is van die mogelijkheid gebruik gemaakt gelet op de geleidelijke overgang tussen woonwijk en polder sprake van een planologische inperking van de bebouwingsmogelijkheden langs de zuidrand van het plangebied. Die beperkingen die hiermee worden gesteld, leiden ertoe dat geen sprake is erf in de zin van artikel 1 van de bijlage II van het Bor en dat geen vergunningvrije gebouwen mogen worden gerealiseerd.
Uit de begrippenlijst haal ik het volgende:
1.19 bijgebouw
een gebouw, dat in bouwkundig opzicht ondergeschikt is aan een op hetzelfde
bouwperceel gelegen (bedrijfs)woning (bijvoorbeeld garages, bergingen etc.).
1.31 gebouw
elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke overdekte geheel of gedeeltelijk met
wanden omsloten ruimte vormt.
1.40 overkapping
een bouwwerk, geen gebouw zijnde, voorzien van een gesloten dak en met aan ten
hoogste één zijde een gesloten wand.
Begrijp ik dit alles goed dat een overkapping met maximaal 1 gesloten wand wel toegestaan is, of zodoende niet omschreven is als niet toegestaan?
Over de vlonder zijn we al uit, deze mag maximaal 6m2 zijn boven het water met een maximale overspanning van 1,75m1. Die maximaal 1 meter boven het water is gesitueerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Mad-Matt op 16-03-2021 18:35 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super