Toon posts:

Ruis uit monitor speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• typezero
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-03-2022
beste mensen van het forum hier mijn kwestie.

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik 2 monitor speakers aangeschaft (Fluid Audio F5) deze heb ik destijds aan mijn computer gehangen via RCA (tulp) naar 3.5mm jack. Dit gaf soms nog wel is een heeeeeel klein beetje ruis maar zo onmerkbaar dat het geen probleem was. Ik ben daarna verhuisd en mijn speakers hebben 2 jaar in een doos gezetten nadat ik een enorme hoeveelheid ruis over de monitors kreeg vaak gepaard met wit op mijn scherm en muisbewegingen. Destijds interesseerde mij dit niet gezien ik in die woning toch geen gebruik maakte van mijn speaker maar ben onlangs weer verhuisd en ben bezig mijn werkruimte weer op te bouwen maar ook hier het zelfde probleem.

Nou ben ik al anderhalve maand over het internet aan het struinen en begrijp dat het meest voor de hand liggende probleem is dat ik geen aarde draad in mijn stop contact heb. Dit klopt ook, maar ik woon helaas in een huurwoning dus voordat ik de moeite doe om een elektricien te bellen en dit met mijn huurbaas te bespreken wil ik eerst hier vragen.

Ook heb ik te horen gekregen van een kennis die studio's bouwt, dat de voeding van mijn computer slecht begint te worden? Al heb ik dit niet eerder gehoord?

Iemand een idee? Met voorkeur een goedkope oplossing gezien ik mijn baan kwijt ben dankzij covid en ik er al 50 euro aan kabels ingestoken heb zonder resultaat.
...

Fluid Audio monitor speakers F5
Verschillende kabels allemaal tulp naar 3.5mm of tulp naar tulp naar 3.5mm. enkel beschermd en een set dubbelbeschermd.

Computer bestaat uit:
MSI z97 Krait edition
Intel 4790k
16gb ram 1866mhz
EVGA 980
Corsair Force LE 240 GB 240GB
Seasonic M12II Bronze EVO 620W

Monitor:
ASUS MG279

...

Tot nu toe heb ik 3 verschillende kabels geprobeerd. 2 sets bijgekocht die dubbel beschermd zijn.
Ik heb een eerste generatie ASTRO mixamp die ik nog had liggen er tussen gedaan zonder echt veel beter resultaat.

Alle powerkabels zitten in het zelfde stekkerblok zodat er niet een lek is.
...

Beste antwoord (via typezero op 19-03-2021 11:37)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Twee mogelijke verklaringen schieten me te binnen:

1. Je hebt een lus gemaakt via de randaarde van de luidsprekers - randaarde stekkerblok - randaarde pc - voeding - geluidskaart - luidsprekers. Storing die door deze lus loopt, wekt een spanning op in de signaalkabel tussen pc en luidsprekers en wordt dus door de luidsprekers weergegeven. De lus kan je doorbreken door de luidsprekers met een gebalanceerde verbinding aan te sluiten of door een transformatortje te gebruiken in de signaalkabel ('ground loop isolator').
2. De geluidskaart onderdrukt storing van de voeding niet goed.

Beide mogelijke oorzaken los je op door een externe geluidskaart aan te schaffen en gebalanceerde signaalkabels te gebruiken. Heb je al eens geprobeerd? Misschien kan je die geluidskaart en kabels van iemand lenen, om te proberen of dit helpt.

[Voor 80% gewijzigd door TBTL op 16-03-2021 17:10]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online

1. Je hebt een lus gemaakt via de randaarde van de luidsprekers - randaarde stekkerblok - randaarde pc - voeding - geluidskaart - luidsprekers. Storing die door deze lus loopt, wekt een spanning op in de signaalkabel tussen pc en luidsprekers en wordt dus door de luidsprekers weergegeven. De lus kan je doorbreken door de luidsprekers met een gebalanceerde verbinding aan te sluiten of door een transformatortje te gebruiken in de signaalkabel ('ground loop isolator').

Beide mogelijke oorzaken los je op door een externe geluidskaart aan te schaffen en gebalanceerde signaalkabels te gebruiken. Heb je al eens geprobeerd? Misschien kan je die geluidskaart en kabels van iemand lenen, om te proberen of dit helpt.

[Voor 80% gewijzigd door TBTL op 16-03-2021 17:10]

• typezero
TBTL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:02:

Ik had begrepen via het internet dat alles op het zelfde stekkerblok dit dus zou verhelpen. Maar dit is dus meer dan mogelijk.

Nee ik heb nog geen gebalanceerde kabels geprobeerd. Als ik het goed zeg zijn dat TRS en XLR kabels. Ik neem aan dat ik daar ook een versterker of dac (externe geluidskaart) voor zou moeten hebben. gezien alles geblanceerd moet zijn en natuurlijk vanwegen de aansluitingen.

Dank voor je input (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:07

DjVe

Hatsaflats!

Wat je kan proberen is een simpele DAC aanschaffen. Vanaf je pc met USB (liever eigenlijk optische toslink) naar een DAC en die weer naar je speakers. Daarmee ontkoppel je de pc met je speakers en dat zou resultaat moeten geven.

• TBTL
  • Niet online
typezero schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:23:
Nee ik heb nog geen gebalanceerde kabels geprobeerd. Als ik het goed zeg zijn dat TRS en XLR kabels.
Ja klopt. Het maakt niet uit welke, want ze zijn functioneel hetzelfde.

[Voor 59% gewijzigd door TBTL op 17-03-2021 16:35]

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:34
TBTL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Ja klopt. Het maakt niet uit welke, want ze zijn functioneel hetzelfde.
Gebalanceerde kabels gebruiken zal ws niet veel verschil uitmaken, tenzij er een enorme bos kabel naar de monitors loopt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Als een niet geaarde PC het probleem zou kunnen veroorzaken, dan zou je dat kunnen testen door een tijdelijke aardleiding van PC naar een koperen waterleiding aan te leggen.
Dit is niet geschikt voor een permanente oplossing omdat het distributiesysteem buitenshuis vaak al is vervangen door kunststof leidingen. Maar zolang er water in het systeem is, kan het nog steeds als aarde worden gebruikt.

En als een aardlus het probleem veroorzaakt, kan je dat ook verhelpen door op de juiste plaats in een stekkerverbinding de aarde te verbreken.

Soms ben ik bijna gelukkig

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 13:23

d-Frag

74% completed

JukeboxBill schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:19:
Als een niet geaarde PC het probleem zou kunnen veroorzaken, dan zou je dat kunnen testen door een tijdelijke aardleiding van PC naar een koperen waterleiding aan te leggen.
Dit is niet geschikt voor een permanente oplossing omdat het distributiesysteem buitenshuis vaak al is vervangen door kunststof leidingen. Maar zolang er water in het systeem is, kan het nog steeds als aarde worden gebruikt.

En als een aardlus het probleem veroorzaakt, kan je dat ook verhelpen door op de juiste plaats in een stekkerverbinding de aarde te verbreken.
En dan maar hopen dat dit goed geaard is....

Geen aarding in een deel van de huurwoning, herkenbaar probleem en ik heb ook soortgelijke problemen met gerommel op mijn speakers gehad,
Quick en dirty oplossing? tijdelijk een snoerhaspel vanuit de gang (wel geaarde wandcontactdoos) uitgerold en het signaal was schoon.
Inmiddels heb ik het permanent opgelost door wel de aardedraden vanuit de centraaldozen door te trekken en geaarde stopcontacten te monteren in woonkamer en werkhok.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
d-Frag schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:13:
[...]

En dan maar hopen dat dit goed geaard is....

Geen aarding in een deel van de huurwoning, herkenbaar probleem en ik heb ook soortgelijke problemen met gerommel op mijn speakers gehad,
Quick en dirty oplossing? tijdelijk een snoerhaspel vanuit de gang (wel geaarde wandcontactdoos) uitgerold en het signaal was schoon.
Inmiddels heb ik het permanent opgelost door wel de aardedraden vanuit de centraaldozen door te trekken en geaarde stopcontacten te monteren in woonkamer en werkhok.
Zo lang er water in de leidingen staat, kan je er van uitgaan dat er wel aarde aanwezig is.
Jouw 'quick and dirty' oplossing is ook prima. Vooropgesteld dat er ergens een randaarde stopcontact aanwezig is.
En als dat de oplossing is, dan snap ik ook niet waarom TS moet afwachten of de verhuurder iets gaat ondernemen. Een aardleiding trekken is niet bepaald 'rocket science' en kan met beperkte middelen worden gerealiseerd. I.i.g. goedkoper dan investeren in allerlei elektronica, die door anderen worden aangedragen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-03 17:09
Ik heb dit issue onlangs gehad met een Edifier setje. Eerst werkte dit goed maar na het omprikken van een heleboel apparatuur op een groot stekkerblok had ik veel ruis.

- Deductie werkte niet, dwz de speakers op een ander stopcontact aansluiten of alle andere stekkers verwijderen.

Wat wel werkte:
- een USB SoundBlaster Play 3 van 2 tientjes gebruiken in plaats van de onboard geluidskaart.

- De audio output via displayport/HDMI naar de monitor routeren en via de koptelefoonuitgang van de monitor naar de speakers routeren.

• typezero
oef! schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:54:
Ik heb dit issue onlangs gehad met een Edifier setje. Eerst werkte dit goed maar na het omprikken van een heleboel apparatuur op een groot stekkerblok had ik veel ruis.

- Deductie werkte niet, dwz de speakers op een ander stopcontact aansluiten of alle andere stekkers verwijderen.

Wat wel werkte:
- een USB SoundBlaster Play 3 van 2 tientjes gebruiken in plaats van de onboard geluidskaart.

- De audio output via displayport/HDMI naar de monitor routeren en via de koptelefoonuitgang van de monitor naar de speakers routeren.
Ik had het zelfde idee. en had gister een usb soundblaster play 3 gekocht en net getest maar zelfde probleem.

Ook gekeken of de audio uit mijn scherm die een passthrough heeft dit kon verhelpen maar ook niet een oplossing.

• TBTL
  • Niet online
MerijnB schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:02:
[...]

Gebalanceerde kabels gebruiken zal ws niet veel verschil uitmaken, tenzij er een enorme bos kabel naar de monitors loopt.
Het belangrijkste nut van een gebalanceerde verbinding in audiotoepassingen, is dat de twee apparaten niet op precies dezelfde potentiaal hoeven te zitten om storingsvrij te werken. Een eventuele potentiaalverschil tussen de apparaten komt namelijk niet terug in het signaal. Een eventueel lagere gevoeligheid voor overspraak tussen kabels, is een bijkomstigheid.

[Voor 34% gewijzigd door TBTL op 18-03-2021 17:11]

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:34
TBTL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Het belangrijkste nut van een gebalanceerde verbinding in audiotoepassingen, is dat de twee apparaten niet op precies dezelfde potentiaal hoeven te zitten om storingsvrij te werken. Een eventuele potentiaalverschil tussen de apparaten komt namelijk niet terug in het signaal. Een eventueel lagere gevoeligheid voor overspraak tussen kabels, is een bijkomstigheid.
Ik mis hier toch wel het feit dat er bij gebalanceerde audio veel minder invloed van buitenaf op de kabels hoorbaar is (dus niet alleen overspraak) ivm het oversturen van de audio zowel 'gewoon' als geinverteerd. Dat het invloed heeft op potentiaal is nieuw voor mij, maar ik ben dan ook geen electrotechnicus.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• typezero
TBTL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:02:

Ik heb uiteindelijk een ground loop isolator gekocht bij bax (7,50,-) En ja hoor geen ruis geen piep gewoon stilte. _/-\o_

Ik wist van deze dingen maar alleen via een rare diy blog uit america en moet zeggen dit is toch well de oplossing die ik zocht.

Iedereen die heeft gepost dankje voor de hulp. ik ga nu lekker genieten van me setup (y)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee