Toon posts:

Welke videokaart voor het tonen van zeer grote afbeeldingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• scannertje
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-02-2022
Regelmatig ben ik met gescande A0 kaarten bezig die gescand zijn in uncompressed tif formaat. Een gemiddelde afbeelding heeft een bestandsomvang van ca. 450Mb per stuk. Als ik deze kaarten in beeld wil laten komen kost dat enige tijd voordat er iets in beeld komt en deze wachttijd wil ik eigenlijk zo kort mogelijk hebben.
De kaarten wil ik in beeld brengen op een 43" 4k monitor maar vraag me af waar ik op moet letten bij het kiezen van bijpassende videokaart. Wat is in deze nou belangrijk? Videogeheugen, processorsnelheid of iets anders? Wie kan mij uitleggen waar ik naar moet zoeken en vooral ook waarom. Ik zou ook graag willen snappen waarom het ene onderdeel in de videokaart in deze belangrijker is dan het andere onderdeel.
Ik hoor graag en alvast bedankt.

Alle reacties

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 11:27
scannertje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:13:
Regelmatig ben ik met gescande A0 kaarten bezig die gescand zijn in uncompressed tif formaat. Een gemiddelde afbeelding heeft een bestandsomvang van ca. 450Mb per stuk. Als ik deze kaarten in beeld wil laten komen kost dat enige tijd voordat er iets in beeld komt en deze wachttijd wil ik eigenlijk zo kort mogelijk hebben.
De kaarten wil ik in beeld brengen op een 43" 4k monitor maar vraag me af waar ik op moet letten bij het kiezen van bijpassende videokaart. Wat is in deze nou belangrijk? Videogeheugen, processorsnelheid of iets anders? Wie kan mij uitleggen waar ik naar moet zoeken en vooral ook waarom. Ik zou ook graag willen snappen waarom het ene onderdeel in de videokaart in deze belangrijker is dan het andere onderdeel.
Ik hoor graag en alvast bedankt.
Volgens mij is in dit geval een snelle schijf en voldoende ram + cpu die het snel kan processen meer van belang dan de 2d output van een videokaart bij het tonen van de afbeelding. Een beeld vol met pixels 2d uitspuwen kosten geen enorme lading power en videoheugen voor een videokaart om dat te verwerken. Het openenen en verwerken van de bestanden zelf is eerder gelimiteerd met de snelheid van het kunnen openen vanaf een opslag en het door de cpu te laten processen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat zijn de specs van je systeem? Merk en type van cpu, moederbord, ram, opslag, videokaart voeding etc.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 11:07
Een beetje SSD haalt 500 MB/s, dus het lezen van een scan van ±450 MB zou ongeveer een seconde moeten kosten.

De snelheid van geheugen, PCIe en video geheugen wordt uitgedrukt in GB/s en zou je dus hooguit fracties van seconden moeten kosten, zelfs bij een minimale videokaart zoals een GT 710.

De beperking zit dus waarschijnlijk in het programma dat je gebruikt, als je meer dan een paar seconden moet wachten, op moderne hardware. (Een 10 jaar oude computer gaat het met zo'n bestand nog best moeilijk hebben).

Het hangt dan van het programma af, of het
1) Zin heeft om te investeren in een CPU met meer cores.
2) óf in een CPU die zo snel mogelijk is voor single threaded.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat is je doel precies ? 43" klinkt eerder als iets showen, dan daadwerkelijk als monitor te gebruiken
In dat geval is dat 450mb tifjes te converteren naar een HQ 4K jpegj geen optie ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee