Begin idd aan te geven wat je nu afneemt. Welke SIP provider?
Ook is het handig om bv dailplan van je Alcatel te geven. Werkt DID wel?
En ook de config van de Patton kan nuttig zijn. Meestal gaat het mis met 9 of 10-cijferige implementaties.
Overigens kun je ook met de Patton gewoon je uitgaande nr volledig overrulen als je niet met individuele uitgaande nrs wilt bellen. Dan gooit de Patton gewoon het gewenste caller-ID de sip trunk op en is het aan de voip boer om die door te zetten. (Mits je het juiste formaat aanbied)
Bij de meeste voipboeren kun je ook het CID op sip-trunk nivo nog overrulen, dan hoeft je patton dat ook niet meer te doen.
Edit: Even gezocht in de archieven. Laatste keer dat ik een Patton weggezet heb (SIP naar Meervoudig ISDN met een Siemens Hipath) heb ik met de mapping table het kerngetal toegevoegd/weggestript waar nodig
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| routing-table called-e164 UITGAAND_SIP
route .T dest-interface IF_SIP add_341
routing-table called-e164 Incomming_SIP
route default dest-service HUNT_ISDN Inkomend
mapping-table called-type-of-number to called-type-of-number map_ton
map unknown to national
mapping-table calling-e164 to calling-e164 add_341
map (.%) to 341\1
mapping-table calling-e164 to calling-e164 remove_0_inkomend
map 0(.%) to \1 |
Maar heel eerlijk: De laatste keren dat ik Patton aan een OmniPCX / Vox Novo Office gekoppeld heb is zeker 6-7 jaar geleden.
Anno 2021 dat spul nog altijd gebruiken is zoiezo niet de slimste keus naar mijn mening. Het spul is dermate antiek/legacy dat je dat niet meer moet willen.
Het spul migreren naar een cloud-based oplossing, of on-premise met 3CX of FreePBX oid is een betere optie. Dan kun je het ook integreren in een bestaand netwerk, zonder propiarity toestellen en individuele patches, en combineren met flex/thuiswerken en softphones.
Ook als je meerdere lokaties hebt met diverse kerngetallen is het een PITA met zo'n Alcatel. Ik heb behoorlijk creatief lopen remappen in de Patton om een 'dummy' lokaal nr te misbruiken om in- en uitgaand te translaten naar een extern nr met een ander netnr.
[Voor 45% gewijzigd door DJSmiley op 16-03-2021 20:57]