Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzki
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-04-2024
Hi all,

Ik ben bezig met het solliciteren naar een functie als solution consultant binnen een middelgroot bedrijf consultancy bedrijf. Nu heb ik een case toegestuurd gekregen waar ik me op moet voorbereiden. Ik heb op internet gezien dat er meerdere type case interviews zijn en ik vroeg mij af of iemand misschien weet wat voor type case dit is, zodat ik er wat dieper in kan duiken?

De case is als volgt; Een nieuwe maand is begonnen, waarin de manager twee weken op vakantie is. Het team en ik ontvangen meerdere e-mail van interne stakeholders. Een aantal stakeholders wilt voor het einde van de week een analyse van de issues hebben en ze verbeterd zien, anderen vragen naar kosten en productie cijfers van potentiele solutions

Ik ga deze case natuurlijk zelf oplossen, maar ik vroeg mij af of iemand weet wat voor type case dit is. Algemene startertips voor case interviews zijn natuurlijk welkom :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jazzki op 16-03-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:12

g0tanks

Moderator CSA
Jazzki schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:22:
De case is als volgt; Een nieuwe week begint, waarin de manager op vakantie is. Het team en ik ontvangen meerdere e-mail van interne stakeholders. Een aantal stakeholders wilt voor het einde van de week een analyse van de processen hebben en ze verbeterd zien, anderen vragen naar kosten en productie cijfers van potentiele solutions, andere stakeholders hebben klachten over de reeds geimplementeerde solutions, en een aantal managers willen met mij lunchen.
Een case heeft normaalgesproken een concrete vraag. Die mis ik hier.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzki
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-04-2024
g0tanks schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Een case heeft normaalgesproken een concrete vraag. Die mis ik hier.
De enige vraag die erbij is meegegeven is wat ik zou doen in deze situate. Als ik op internet kijk, zie ik vaak concrete vragen erbij staan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Het zal wel iets zeggen over je persoonlijkheid en werkstijl. Ga je, als je geen controle hebt, ouwehoeren met managers (let op, dit kán heel nuttig zijn), nieuwe projecten starten of de lopende business gaande houden. Of pak je een combinatie van zaken. En dan is het maar net waar ze binnen het bedrijf naar op zoek zijn of je het juiste antwoord geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 22:43
Gaat natuurlijk om prioriteren, en neem uiteraard aan dat de vraag is: wat doe je?

Valkuilen hier zijn denk ik dat je (1) jezelf direct in je eentje in een klantmeeting plaatst (onwenselijk want kun je nog niet, dus zorg dat je een collega inschakelt en biedt aan hem te ondersteunen waar mogelijk) en (2) dat je urgente klantvragen negeert om je interne lunches te hebben (is onwenselijk, lunches kun je later doen, en meteen inhoudelijk in kunnen springen is voor iedereen beter - natuurlijk wel kanttekening aanbrengen dat dit eindig is: paar dagen kennismaking uitstellen is misschien begrijpelijk, maar weken waarschijnlijk niet. Ook zou je creativiteit kunnen laten zien, door te zeggen dat je ze dan wellicht kort telefonisch kunt spreken om kennis te maken i.p.v. lunch (die later inhalen)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-04 23:56
In deze casus, is de manager jouw manager of van de klant / interne team?

Ik zou zoeken op Google naar Complex problem solving en die stappen volgen. Ook alle grote consultancy firma's zoals McKinsey, BCG hebben hiervoor modellen en frameworks. Ook Youtube staat vol met MBB case study's.

Ook stakeholder management heb je ook een matrixen en modellen zoals deze site: https://www.darzin.com/stakeholder-management-ultimate-guide

Wat er vooral moet uitkomen:

- Is dat je je niet overhaast laat pushen omdat iemand iets direct wil maar dat je de relatie goed houd. Duidelijk maar niet onvriendelijk. Het gevoel geven dat je luistert naar het probleem om het goed te begrijpen. Je mag best zeggen, de analyse kunnen we oppakken maar de daadwerkelijke beslissing moet wachten tot de manager weer terug is. Tegenvraag die je kan verwachten: Maar wij zijn toch de klant, wij beslissen toch dus los het maar op. Assertief zijn -> als je er niet uitkomt (eerst zelf proberen op te lossen), kan je altijd nog escaleren naar een hoger niveau als het met spoed moet (is ook niet erg en wordt vaak als negatief gezien) met de voor en tegen argumenten (objectief).

- De klant zegt, we hebben probleem x maar wat is het echte probleem (de vraag achter de vraag zien te achterhalen).
- Gestructureerd werken, stapsgewijs -> zie de modellen maar zorg ook voor boerenverstand. Model is een handvat en niet in beton gegoten.
- Menselijke aspect niet uit het oog verliezen, door iedereen vanaf het begin mee te nemen.
- Dat je geen zaken toezegt, die je niet kan waar maken.
- Dat je geen financiële en juridische risico's aan gaat, door dingen te beslissen zonder je manager of zonder mandaat.

Al met al deze casus, heeft nogal wat valkuilen erin zitten als je het probleem opsplitst (dat is ook een methodiek van de grote bureau's). Even uit het hoofd zonder hem tegen de modellen aan te houden:

- De eerste is, wat is nou het hoofdprobleem. Dat zou ik als eerste willen weten en achterhalen.
- De tweede is, het overhaast analyseren en snel oplossingen zoeken maar wel de relatie goed houden (zorg dat je als expert van een afstand toekijkt en niet laat meenemen in de waan van de dag, overzie de consequenties). Mag je dat überhaupt wel doen, is er een opdracht voor? Zo ja, is dat een goede manier van werken volgens jou.
- De derde groep, wil graag een business case (Google: waar voldoet een goede business case aan)-> zelfde manier als de tweede groep maar is het überhaupt afgestemd met elkaar. Wat willen ze bereiken? Wat ga je meten en waarom.
- De klachten groep -> hoe ga je daarmee om, wat is een goede vorm. Stukje evaluatie, open staan voor feedback. Leren & vervolgens borgen in de organisatie (kwaliteitsmanagement). Anderen personen in de organisatie hierin mee nemen, lessons learned (bijvoorbeeld groep 2&3). Let wel op (afhankelijk van deze casus): fouten toegeven, kan ook tegen je werken en ook financiële & juridische risico's hebben -> bijvoorbeeld als je een solution hebt uitgewerkt die niet goed blijkt te zijn, kan een bedrijf je in gebreke stellen.
- De managers groep -> zelfde als de klachtengroep maar kunnen positief bijdragen om extra kracht bij te zetten en beleid in te voeren.

En vervolgens moet je geen gekke dingen doen, tijdens de vakantie van de manager, omdat die maar 2 weken weg is. Dit onderdeel mis ik een beetje context -> kan je van tevoren afspraken maken, bel je je manager op vakantie, heeft die een alternatief persoon die waarneemt (die willen vaak geen beslissingen nemen) of rek je tijd (dat wordt lastig omdat de eerste groep graag snel resultaat wil zien).

Aan jouw de eer om er een mooi verhaal van te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door wm1234 op 16-03-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 22:43
wm1234 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:13:
In deze casus, is de manager jouw manager of van de klant / interne team?

Ik zou zoeken op Google naar Complex problem solving en die stappen volgen. Ook alle grote consultancy firma's zoals McKinsey, BCG hebben hiervoor modellen en frameworks. Ook Youtube staat vol met MBB case study's.
Ik werk toevallig in deze sector (strategy consulting, en neem ook de interviews af waar je over spreekt), en zou TS sterk afraden om hier met dergelijke frameworks aan te komen zetten. Dit omdat dit (mijn inziens - gebaseerd op gegeven informatie) veeeel te formeel is voor deze vraag - deze vraag test je capaciteit om judgement calls te maken, als er van meerdere zijden aan je getrokken wordt. Je gaat dan toch niet zelf eerst een matrix op kladpapier tekenen om een antwoord te geven? Natuurlijk is het prima om even uit te denken hoeveel tijd welke taak kost, en wat je wel/niet kunt combineren, maar ik zou hier absoluut niet over frameworks beginnen, en denk dat de interviewer snel klaar met je is als je het zo over-engineered.

Maar just my two cents :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

En ook al is het intern: vooraf duidelijk hebben op welke kostenplaats je de uren boeken kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:12

g0tanks

Moderator CSA
JDillinger schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Ik werk toevallig in deze sector (strategy consulting, en neem ook de interviews af waar je over spreekt), en zou TS sterk afraden om hier met dergelijke frameworks aan te komen zetten. Dit omdat dit (mijn inziens - gebaseerd op gegeven informatie) veeeel te formeel is voor deze vraag - deze vraag test je capaciteit om judgement calls te maken, als er van meerdere zijden aan je getrokken wordt. Je gaat dan toch niet zelf eerst een matrix op kladpapier tekenen om een antwoord te geven? Natuurlijk is het prima om even uit te denken hoeveel tijd welke taak kost, en wat je wel/niet kunt combineren, maar ik zou hier absoluut niet over frameworks beginnen, en denk dat de interviewer snel klaar met je is als je het zo over-engineered.

Maar just my two cents :).
Ik snapte het aanhalen van de MBB-frameworks ook niet zo. Je moet het niet moeilijker maken dan het is. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-04 23:56
Ik ben het wel eens over die frameworks, het is puur gedacht als buitenstaander hoe je denkwijze kan zijn en ter voorbereiding.
Pagina: 1