Toon posts:

DV video tapes digitaliseren

Pagina: 1
Acties:

• jeffrey kleeven
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:56
Goededag,

Ik heb hier een oude DV camera liggen met heel wat tapes waar dierbare herinneringen op opgeslagen staan.
De hardware waar ik mee werk om dit te doen is verouderd, maar zie geen reden tot problemen.
De reden waarom oude hardware? Omdat het via Firewire overgeheveld moet worden voor de beste kwaliteit. En omdat ik het eerst wil proberen met de spullen die ik al heb alvorens ik andere dingen ga aanschaffen hiervoor. Dit is tevens het enigste apparaat waar een werkende Firewire aansluiting op zit.
Er is weinig software beschikbaar speciaal voor DV capturing.
De software die ik gebruik is Scenalyzer, ik kan hiermee de video's digitaliseren, echter zijn het allemaal losse delen van 20 tot 40 seconden en enkele delen van 1 minuut.
Uitkomst: 90 losse delen terwijl het ongeveer 7 á 8 aparte video's zijn.
Iemand die ervaring heeft met Scenalyzer, en weet hoe ik van de delen één gehele film kan maken, zodat ik dus uiteindelijk 7 of 8 aparte films heb?
Of iemand een idee of ik nog wat andere software kan proberen?
Ben ook bereid om windows xp te installeren voor als er oudere software aangeraden wordt.

Ik hoor graag!
(Zie bijgevoegde foto's van de apparatuur en van de losse delen die ik bedoel.)

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Ik heb zelf geen ervaring met tapes digitaliseren of met scenalyzer, maar de hema doet ook dat soort dingen: https://foto.hema.nl/foto...en-naar-dvd-of-usb-stick/.

Maar dat kost wel €30, dus als iemand anders er een oplossing op weet zou ik dat doen.

[Voor 12% gewijzigd door Hoiboy19 op 16-03-2021 14:35]

Specs

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Welke camera gaat het precies om eigenlijk? Ik kan me haast niet voorstellen dat daar toen niet een stukje software bij kwam om juist dit probleem op te lossen. (tape -> hdd)

Misschien is dat nog wel te vinden online. (of modernere varianten)

• jeffrey kleeven
Hippocampus schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:41:
Welke camera gaat het precies om eigenlijk? Ik kan me haast niet voorstellen dat daar toen niet een stukje software bij kwam om juist dit probleem op te lossen. (tape -> hdd)

Misschien is dat nog wel te vinden online. (of modernere varianten)
Sony DCR-HC23
Klopt. Hier was software voor, alleen werkt die software niet op 32 bits systemen. Enkel op 64 bits. En laat ik nou net een ouder apparaat met firwire gebruiken :)
Op verschillende forums wordt Scenalyzer hoog aangeprezen, denk daarom dat ik iets fout heb ingesteld.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan is de oplossing toch simpel? Oud systeem (p4 ofzo) en een PCI firewire kaartje op de kop tikken en gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
Ja, deze heb ik ook altijd gebruikt voor mijn DV captures :)

Dat je allemaal losse scenes krijgt komt doordat de optie "Capturing with real-time scene detection" actief is.
Ik capture altijd gewoon alles in een keer en edit knip dan de benodigde scenes achteraf.
DV kan je eenvoudig lossless knippen, ik gebruik(te) daar vaak VirtualDub voor.
Let wel op dat de standaard instellingen voor opname op blokken van 2GB staan (zonder verlies van frames), dat moet je dus aanpassen eventueel als je grotere bestanden wilt.

Ook kan je het beste in DV AVI Type 2 capturen, daar kunnen de meeste videoprogramma's beter mee overweg

Meer info ook in de handleiding van ScenalyzerLive!

• jeffrey kleeven
The Eagle schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:57:
Dan is de oplossing toch simpel? Oud systeem (p4 ofzo) en een PCI firewire kaartje op de kop tikken en gaan :)
Ik denk dat je een deel gemist hebt...
Ik heb in de laptop op de foto een uitbredingskaart zitten met firewire. Het werkt prima, alleen de software die ik gebruik captured de film in tientallen losse delen.
Ik weer niet of het aan de instellingen van de software ligt, of dat ik het simpelweg bij elkaar moet voegen voor een hele film. Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, want dit is van voor mijn tijd :)
Mijn eerste foto toestel had een sd kaart en het was simpelweg kopiëren plakken, hiermee dus echt niet helaas...
Ik heb hier nog een camera maar dan van 26 jaar oud en met bandjes zo groot als casette bandjes, moet ook nog gedigitaliseerd worden.... een keer...

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
https://linux.die.net/man/1/dvgrab

Ik weet niet of je Linux op die laptop kunt/wilt installeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeffrey kleeven
The_Doman schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:03:
Ja, deze heb ik ook altijd gebruikt voor mijn DV captures :)

Dat je allemaal losse scenes krijgt komt doordat de optie "Capturing with real-time scene detection" actief is.
Ik capture altijd gewoon alles in een keer en edit knip dan de benodigde scenes achteraf.
DV kan je eenvoudig lossless knippen, ik gebruik(te) daar vaak VirtualDub voor.
Let wel op dat de standaard instellingen voor opname op blokken van 2GB staan (zonder verlies van frames), dat moet je dus aanpassen eventueel als je grotere bestanden wilt.

Ook kan je beste in DV AVI Type 2 capturen, daar kunnen de meeste videoprogramma's beter mee overweg

Meer info ook in de handleiding van ScenalyzerLive!
Het is gelukt dankjewel!. Heb de tijd tussen de opnames berhoogt van 1 seconde naar 20 minuten. Nu heb ik 10 hele films. Ik ben blij!
Topic is dus opgelost.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee