Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• IgorH
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15-04 22:22
Beste Tweakers,

Voor mijn werk ben ik met een 3D-printproject bezig waarbij er stootbeschermers geprint moeten worden met TPU 85A op onze Ultimaker 3 Extended. Daarvoor heb ik een printprofiel gemaakt in Cura, waarbij ik een kopie heb gemaakt van de standaard TPU 95A profiel en daar dan de instellingen in aangepast heb die geadviseerd worden op de website van de fabrikant van de filament die ik gebruik. Nu gebeurt elke keer, bij het printen van de eerste laag, dat bij het derde onderdeel de lijnen steeds dunner geëxtrudeerd worden en uiteindelijk tijdens het printen geen filament meer uit de extruder komt, zie onderstaand het resultaat.

Ik ben al aan het spelen geweest met de bed-afstand van de eerste printlaag, maar dat helpt niet. Ook had ik het idee dat de druk van de feeder te hoog stond ingesteld, dus die ook een stuk teruggeschroefd, maar ook dat mag niet baten. Ik merkte ook op dat de rol filament wat stroef op de as draaide, dus heb daar wat smering tussen gedaan, zodat de feeder niet te hard hoeft te trekken aan de rol (ik dacht dat dat ook voor problemen kon zorgen). Ook dat gaf geen verschil.

Weet iemand van jullie wat de oorzaak kan zijn van dit probleem, en wat ik eraan kan doen? Precies dit probleem heb ik ook al vaker gehad met PLA, waarbij ik het probleem ook niet opgelost heb gekregen. Daar kwam dan ook nog eens bij kijken dat het filament vast zat in de extruder. De oorzaak daarvan is waarschijnlijk een te hoog temperatuur van de hot-end, maar heb nog niet de ideale temperatuur weten te vinden en tijd gehad om het te testen.

Als gewenst, kan ik ook de huidige 3mf-bestand naar je toe mailen!

Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:24

SA007

Moderator Tweaking
Het lijkt sterk in 1 richting te zijn, weet je zeker dat je bed vlak is?

Klok is stuk :(

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Print anders eens een simpele rechthoek met grotendeels infill. Kijken of hij echt zo vlak is. Of er moet iets met de extruder zijn, heatbrake die niet goed isoleert ofzo, waardoor het filament opwarmt en dus steeds minder doorkomt.

• MaD_co
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:24
Lijkt inderdaad dat het bed "onder" wat hoger is dan "boven" op de foto.

Controleer inderdaad eens je bedleveling met een voelerband, of door een groot vierkant of cirkel te printen van 2 of 3 lagen hoog.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• IgorH
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15-04 22:22
Lijkt inderdaad dat het bed "onder" wat hoger is dan "boven" op de foto.

Controleer inderdaad eens je bedleveling met een voelerband, of door een groot vierkant of cirkel te printen van 2 of 3 lagen hoog.
Ik heb inderdaad een handmatige bedleveling gedaan, en ik had het idee dat inderdaad het bed onderaan iets hoger stond. Heb met de voeler nu alle punten hetzelfde gezet.

Toch heb ik nog steeds printproblemen. Ondanks de geadviseerde instellingen van de fabrikant, ben ik er nu achter gekomen dat de printinstellingen toch iets anders horen te zijn (met name printsnelheden en retraction). Op dit moment ben ik met de nieuwe instellingen aan het testen!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True