Toon posts:

NAS/DAS, weet niet wat te doen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 00:57
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Momenteel heb ik een 8TB WD My cloud (oud model), en een 2012 Mac mini met SSD die voornamelijk dient als plex server. De my cloud bevat enkel de plex content (bijna 6TB).

Ik zoek een?
Als mijn WD crashed ben ik alles kwijt. Ik wil daar tegen beschermen. (Raid 1), meer wel op een manier dat de totale data nog flink groei ruimte heeft. Ik ben altijd erg zuinig geweest in welk formaat bestanden ik erop zet, omdat ik niet wil dat het te snel vol loopt. Ik betwijfel (gezien gebruik Mac mini) of ik wel daadwerkelijk een NAS nodig heb. Daarbij kan ik via mijn iPad waar ik ook ben altijd mijn Mac mini besturen, dus als ik ergens toegang toe moet hebben buiten Plex kan dat altijd via die weg.

Als ik nou gewoon twee grote DAS schijven koop en aan mijn Mac mini hang, 1 voor gebruik, ander voor backup dan ben ik voor 500/600 euro klaar en kan in tot wel 14/16 tb groeien, wat mis ik dan wat een NAS me wel kan bieden?

Enige nadeel dat ik zie is dat als ik op een andere computer iets download, ik het niet meer zo makkelijk op die schijf kan zetten omdat ik daar dan niet direct toegang toe heb. (Al kan ik de toegang tot die schijf natuurlijk gewoon delen binnen mijn netwerk. Mac mini staat toch altijd wel aan)

Ik ben overigens de hoofdgebruiker van de PLEX heel zelden kijkt er iemand anders ook. 1 uur per week of zo Max?

Wat is je budget?
Flexibel, liefst zo min mogelijk, maar boven de 1000 wordt het me te gek.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet echt voorkeur, maar dat hele mycloud was ik niet extreem enthousiast over. Nooit echt super stabiel.

Mijn vraag is eigenlijk wat is nou het voordeel van een NAS wat een Mac mini + 2x externe schijf me niet zou kunnen bieden.

Mocht ik wel voor een NAS gaan. Kun je zomaar zonder moeten formatteren er een schijf bij pluggen en je RAID aanpassen? Bijvoorbeeld, stel ik pak een 4 bay met 2x 8TB in RAID 1, kan ik daar later dan zomaar 2x 8TB bij pluggen en er een raid 10 van maken zonder te moeten formatteren oid?

Wat me nu voor NAS tegen houdt is dat ik het duur vind en het maar ingewikkeld vind en de voordelen dus niet helemaal zie. Tegelijkertijd wil ik wel een toekomstbestendige oplossing.

[Voor 19% gewijzigd door Ingrid1986 op 16-03-2021 13:16]

Alle reacties

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
Je zou unRAID eens kunnen bekijken; dat is vrij flexibel en wellicht een leuk hobby projectje

Verder is externe schijven nogal foutgevoelig, en niet ideaal. Dan is een NAS wel interessant. Maar goed, je hebt ook nog gewoon een werkende mac mini staan

Je kan een redelijk goedkope NAS aanschaffen die niet zo sterk is, en dan vanaf je Mac Mini Plex draaien. Dan heb je wel twee apparaten maar dan ben je voor weinig geld klaar.

Een knappe NAS met 4 schijven en genoeg rekenkracht voor plex is niet heel goedkoop, zeker omdat je ook minimaal 2 8TB schijven oid wilt hebben denk ik?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:57
Mocht ik wel voor een NAS gaan. Kun je zomaar zonder moeten formatteren er een schijf bij pluggen en je RAID aanpassen? Bijvoorbeeld, stel ik pak een 4 bay met 2x 8TB in RAID 1, kan ik daar later dan zomaar 2x 8TB bij pluggen en er een raid 10 van maken zonder te moeten formatteren oid?
Zie bijvoorbeeld hier - dat gaat niet. Overigens is raid 10 niet de meest voor de hand liggende keus in een NAS, je gebruikt daarmee maar de helft van je totale schijfcapaciteit. Verder eens met @Edwin88 - als je bv. een Synology DS420J neemt, en daar een externe USB disk op aansluit kun je vrij makkelijk een backup maken van de NAS op je USB disk. Met twee USB disks op je Macmini is de kans op fouten en dataverlies iets groter.

• Ingrid1986
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen drol snap van die andere RAID varianten. Vandaar dat ik eigenlijk gewoon geaccepteerd had dubbele ruimte nodig te hebben en gewoon alles twee keer opgeslagen te hebben. Met twee externe schijven dus gewoon simpelweg 1 als gewone schijf en de ander als backup via time machine of iets dergelijks.

Ik snap niet goed waarom dat fout gevoeliger is dan een NAS die RAID 1 doet?

Wellicht eigenwijs, maar voelt niet prettig iets te gebruiken dat ik niet snap.

Maar betekend dat nu dat als ik nu een 4bay NAS zou dan en er maar 2 schijven in zet en ik er later twee bij wil zetten ik eerst de data op een andere plek moet veiligstellen voor ik kan uitbreiden?

[Voor 16% gewijzigd door Ingrid1986 op 16-03-2021 15:08]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:57
Op een NAS heb je meestal standaard functionaliteit om back-ups te maken en deze te roosteren - bv. dagelijks om vier uur 's nachts tijdens je slaap, een NAS staat in principe altijd aan. Als je dit op een Macmini geldt dan dat hij dan altijd aan moet staan, en dat je het zelf moet configureren en roosteren, er zijn veel gevallen bekend van mensen die daar de mist in gegaan zijn....

RAID is geen backup maar een mechanisme om schijf uitval te ondervangen - als je bijvoorbeeld een RAID 5 setup met drie, vier of nog meer schijven maakt, en er gaat er een kapot dan kun je die defecte schijf vervangen zonder data te verliezen. Afhankelijk van de soort RAID verlies je disk capaciteit - bij RAID 5 is dat een van de disks die je in de pool stopt (dus bij drie disks verlies je 33%, bij vier disks 25% van de totale capaciteit in de NAS). Met RAID heb je wel een backup nodig, het is er geen vervanging voor - vandaar mijn voorstel van een NAS met een USB disk voor backup.
Een ander systeem wat je wel toegepast ziet in een NAS is JBOD - Just a Bunch Of Disks, je kunt dan alle diskruimte op de schijven gebruiken in de NAS, maar als er dan eentje stuk gaat ben je je data in de NAS kwijt - maar die heb je nog op je back-up.

• Ingrid1986
Mijn hele doel is juist backup en voorkomen van data verlies. Mac mini staat sowieso altijd aan. Hangt ook geen toetsenbord/muis/monitor aan. Bediening gaat via iPad.

Bedankt voor jullie adviezen. Ben er nog niet uit. Vooral omdat ik nog niet echt doorzie wat een duurder NAS systeem me nu daadwerkelijk oplevert. Zeker als ik met RAID 5/6 ook alsnog ook back up moet doen.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
unRAID met zijn parity disk en een plex docker (super simpel te installeren) doet precies wat je wilt. Draait misschien zelfs op de mac mini (het draait vanaf usb stick, dus je kan het simpelweg gewoon eens proberen)

• Ingrid1986
Ik ga er eens naar kijken Edwin. Dankjewel

• KnoxNL
  • Laatst online: 10:49
Ingrid1986 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:41:
Ik ga er eens naar kijken Edwin. Dankjewel
Je moet altijd backup doen als die data je veel waard is, en niet alleen RAID (Als het geen persoonlijke media is kun je je trouwens afvragen hoeveel je dat waard is).

En dan natuurlijk liefst offsite naar cloud of een andere NAS /storage ergens anders. En laat een NAS (naast dat hij nog 1000 andere dingen kan die jij niet gaat gebruiken) daar erg goed in zijn.

Als het echt goed moet dan eigenlijk dus minimaal 1 onsite backup en 1 offsite backup.

In jouw geval volstaat wellicht 1 offsite backup.

En RAID is bescherming tegen uitval, geen backup. Corruptie als gevolg van fouten op disk 1 gaan bv keurig naar disk 2 over en dan heb je alsnog niets.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
RAID is geen backup! als bij een RAID 5 pool meer dan 1 disk uit valt ben je ALLES kwijt, bij RAID 6 kun je tot 2 disk kwijt raken alsvoren je alles kwijt bent, unRAID heeft inderdaad het voordeel als er meerdere hdd's uitvallen dan dat de parity kan dragen, dan ben je enkel de data op de betreffende hdd's kwijt. de overige data op de werkende hdd's zijn nog aanwezig, wel op data moment 'onveilig'.

RAID beschermt je ook niet tegen malware, brand, diefstal etc. als je data je heilig is ALTIJD een backup hebben, offsite/offline.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt zelf gaan prutsen, maar getuige het feit dat je hier deze vraag stelt verwacht ik eigenlijk dat je een beetje de kennis ontbeert om een eigen oplossing neer te zetten en te onderhouden. Nofi :)

In jouw geval zou ik gewoon voor een Synology NAS gaan met 2 disks. Dat past in je budget en doet alles wat je wilt: RAID, Plex server, backup naar tweede locatie, etc. En geen omkijken naar, dat ding doet het gewoon.
V

Qua inrichting zet je hem dan op RAID 1 (disk mirroring). Je belangrijkste data op de NAS, en een kopie daarvan op de WD Mycloud die je er naast laat staan. Verder ook een sync van je belangrijkste bestanden naar cloudstorage - ook daar heeft Synology gewoon iets voor dat simpelweg werkt :)

Voorbeeldje:
pricewatch: Synology DiskStation DS218 260 euro
2x pricewatch: WD Red (128MB cache), 8TB 2x 265 euro
En dan nog een cloud abo er bij (mocht je Onedrive hebben via Office, kun je die ook koppelen, en anders paar euro per maand) Ben je voor 790 + tientjeswerk per jaar klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ingrid1986
Ik neig nu inderdaad naar zoiets. Mijn huidige my cloud bewaren met daar de data op die niet meer zal veranderen/iets bij zal komen, daar een backup van maken en los erbij bewaren en regelmatig even controleren dat die nog werkt. Daarnaast een NAS met 2 schijven in mirror, voor al het nieuws (en ook relatief makkelijk opnieuw verkrijgbaar).

Voor niet media en mijn fotografie en andere persoonlijke bestanden heb ik inderdaad al een betaalde dropbox. Die synced naar een externe schijf voor snelle toegang, maar als die schijf faalt staat ook alles nog online. Het gaat dus puur om mijn media.

Als een bestand corrupt raakt is dat echt niet zo’n ramp. Ik wil vooral niet álles kwijt zijn omdat een schijf kapot gaat.

[Voor 3% gewijzigd door Ingrid1986 op 17-03-2021 11:43]

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 11:07
Op zich zou een Mini met twee externe schijven/DAS (primair + TimeMachine backup) ook prima kunnen werken.

TimeMachine levert zelfs wat dat betreft iets meer dan een NAS, omdat je ook verwijderde bestanden nog terug kunt halen.

Het voordeel van een NAS is vooral dat deze er speciaal voor gemaakt zijn, en de gebruikersinterface, software en hardware er speciaal voor ingericht is. Ook zijn er vaak schijven te koop die speciaal voor in een NAS zijn, en onder die omstandigheden langer meegaan dan een willekeurige HD.

RIAD 5 is eigenlijk een soort "mirror/RAID1" voor meer dan 2 schijven: zolang er max. één schijf stuk is, heb je geen data verlies. Een NAS met bijv. 4 of 5 schijven lost dat netjes voor je op. RAID6 kunnen er twee schijven stuk gaan, maar is zeldzaam in consumenten elektronica.

Ik zou een NAS nooit als enige copie hebben. Ik gebruik mijn NAS vooral om TimeMachine backups op te slaan van alle machines die ik in huis heb. Daarnaast heb ik ook een backup op een andere locatie liggen.

Echt belangrijke dingen brand ik ook nog op DVD of Blu-ray.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee