Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulpvraag boot-loop: lastig te bepalen waar het probleem zit

Pagina: 1
Acties:

• r3st0r
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18-06 17:00
Hoi Allen,

Sinds enkele dagen heb ik een vrij gekke situatie met mijn Desktop.

Het Systeem
Het huidige systeem - is al wat ouder:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z87-G45 Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 650 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesPlextor PX-256M5S 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Het Probleem
Willekeurig valt de PC uit met een blue-screen wat eigenlijk net te snel uitvalt om echt te zien wat er precies als error code wordt gegeven. Ik heb één keer net lang genoeg kunnen kijken om een "Kmode Exception not Handled" error te zien, echter bij een tweede blue-screen stond er weer een andere error die ik weer net niet kon registreren. Vervolgens komt de PC in een bootloop terecht waarbij het systeem aan springt, de koelers 1 seconde gaan draaien, de PC weer uitvalt, en vervolgens 3-4 seconde later probeert het systeem weer op te starten. Soms lukt dit (na 3-4-5 keer) soms lukt het niet. Ik hoor verder geen gekke piepjes, of geluid uit de PC speaker of iets dergelijks. Hij blue-screened, valt uit, en gaat restarten.

Het gekke is... na vervolgens wat morren met de kabels. Reconnecten van kabels, aanduwen van de contacten, enzovoorts, start ie vervolgens gewoon weer op. Doe ik dit echter niet, dan blijft het systeem vast zitten in die loop. Soms blijft er dan een dag niets aan de hand, soms na een uurtje gebruik valt ie weer uit en gebeurt bovenstaande opnieuw.

Wat heb ik al gedaan
Alle drivers bijgewerkt en updates uitgevoerd die er mogelijk waren (eigenlijk ben ik hier altijd gewoon bij). Het enige wat ik nooit gedaan / gedurft heb is een BIOS update.

Ramtest gedaan middels MemTest64 - nul issues na een test van een halve dag.

Een Benchmark test om te zien of het mogelijk aan de GPU zou liggen - tijdens de Benchmark test klapte de PC er uit na ongeveer een half uurtje. Was de Heaven benchmark die ik draaide. Of dat dan betekent dat het aan de GPU ligt of aan iets anders, weet ik niet. Ik heb namelijk ook zonder problemen op een ander moment drie uur lang een spel gedraaid (Sea of Thieves) en dat ging zonder moeite of het probleem waarvoor ik dit topic heb gemaakt.

Het lastige is ook het troubleshooten. Het is geen 'consistente' error. Soms gebeurd er een half uur tot een uur niets, soms een dag, soms na 5 minuten al meteen dat het fout gaat. Ik weet ook niet zo goed hoe ik deze situatie moet uitlokken om het beter te kunnen troubleshooten.

Meerdere topics gelezen met een zelfde soort probleem, echter lijkt de overgrote meerderheid van de 'boot loop' probleem topics te gaan over een nieuwe build die niet wil starten. Aangezien ik die situatie niet heb, en probleemloos dit systeem al jaren heb draaien, heb ik besloten om een nieuw topic te starten.

Wat heb ik nodig?
Advies waar ik dit probleem moet zoeken of wat het kan zijn. Het kan ook gewoon zo zijn dat we langzaam aan de end-of-life komen van dit systeem. Ik had gehoopt dat het nog een jaartje mee kon gaan ivm de hoge prijzen van alles op dit moment. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en/of waar ik dit moet zoeken?

Advies is zeer welkom.

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:14
Gezien je problemen zou ik een andere voeding proberen. De prijzen daarvan zijn gelukkig niet gestegen door mining. :)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Test eens zonder GTX 970 met de monitor aangesloten op het moederbord.

• r3st0r
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18-06 17:00
Voeding zou ik moeten bestellen, daar ga ik naar kijken.

Zonder GPU geprobeerd zojuist. Start “gewoon” op echter kan ik op de onboard graphics geen game draaien om te testen of het er nu uit knalt. Kan ik een benchmark test nu gewoon aanzetten en kijken wat er gebeurd? Of is wat anders mogelijk?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True