• LVP_0548
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-02 13:45
Gedurende jaar 2018/2019 heb ik een particuliere opleiding (MBA) gevolgd, kosten totaal 11.000 (per maand betaald). Deze zijn zelf betaald en niet in combinatie met een werkgever.

Deze studie heb ik in juli 2019 afgerond en ben vanaf november 2019 gaan werken.

Zijn deze studiekosten nog mee te nemen met terugwerkende kracht in de huidige aangifte?

Hoor graag!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik denk niet in de huidige. Die gaat over 2020.
Maar je kan je 2019 toch gewoon verbeteren?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-03 17:49

t_captain

Moderator General Chat
Precies, 2019 opnieuw indienen.

• LVP_0548
Hi allen, in 2019 heb ik dus alleen november en december gewerkt.

Hoe moet ik deze zin dan intepreteren?

Uitgaven die u vóór ... hebt gedaan. U hebt deze uitgaven eerder aangegeven maar kon ze niet (helemaal) aftrekken omdat uw inkomen te laag was.

• LVP_0548
In 2018 heb ik 4400 euro overgemaakt
In 2019 heb ik 6600 euro overgemaakt
In Nov en Dec 2019 ging ik aan het werk

Eigenlijk is het veel interessanter om die kosten dit jaar mee te nemen, maar ik weet niet of dat wel kan/mag?

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34
https://financieel.infonu...0aftrek%20gebruik%20maken.

Het kan dus wel in 2020 en in 2021.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Je kan er niets mee in je aangifte over 2020.....

Wat je wel kan doen (later) is als je aangiften definitief zijn vragen om middeling over 3 jaren. Dat kan als je in 2020 beduidend meer inkomsten had dan in de jaren ervoor nog wat opleveren.

• jack zomer
  • Nu online
LVP_0548 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:29:
Il

Eigenlijk is het veel interessanter om die kosten dit jaar mee te nemen, maar ik weet niet of dat wel kan/mag?
Nee lijkt me niet. Lijkt me dat je 2018 en 2019 moet her indienen

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Erwinvz1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:31:
Het kan dus wel in 2020 en in 2021.
Dat staat er niet.... jaar van uitgifte is bepalend. Natuurlijk kan je die aangiftes over 2018 en 2019 nog corrigeren, dat is wat er staat. Maar ongebruikte delen van dit soort aftrekposten schuiven niet door naar de jaren erna.

[Voor 16% gewijzigd door Yowzawood op 16-03-2021 11:34]

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34
Yowzawood schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:32:
[...]

Dat staat er niet.... jaar van uitgifte is bepalend. Natuurlijk kan je die aangiftes nog corrigeren, dat is wat er staat.
Yep ik weet wel dat er zo'n vraag is dat je nog aftrekposten heb van voorgaande jaren.
Maar hoe dat exact werkt...

• jack zomer
  • Nu online
Kunt u in 2020 nog studiekosten aftrekken uit 2017 of 2018?
In het voorjaar van 2020 doet u belastingaangifte over 2019 en neemt u de aftrek 2019 als aftrekpost op. Bent u in 2017 of 2018 de aftrekpost vergeten, dan kunt u voor deze jaren in 2020 opnieuw belastingaangifte doen.
Umm. Ja tot 5 jaar(dacht ik) kan je een aangifte aanpassen...
Maar volgens mij kan dat dus alleen door je eerder aangifte aanpassen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 15:10
hmm, ik wordt hierdoor getriggerd.

ik heb de studiekosten (collegegeld) van mijn zoon en dochter zélf betaald (gewoon omdat ik niet wil dat zij na hun opleiding met een studieschuld blijven zitten)

kan ik die studiekosten ook opvoeren?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
LVP_0548 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:28:
Hi allen, in 2019 heb ik dus alleen november en december gewerkt.

Hoe moet ik deze zin dan intepreteren?

Uitgaven die u vóór ... hebt gedaan. U hebt deze uitgaven eerder aangegeven maar kon ze niet (helemaal) aftrekken omdat uw inkomen te laag was.
Inkomstenbelasting gaat altijd per belastingjaar.

In het jaar dat ik afstudeerde had ik studiekosten in de 1e helft van het jaar en een baan in de tweede helft. Die studiekosten waren gewoon een aftrekpost op mijn arbeidsinkomen.

* Allereerst moet je IB2019 opnieuw indienen, met de studiekosten erin. Studiekosten zijn (onder bepaalde voorwaarden en boven een drempel) persoonsgebonden aftrekposten.
* Vermoedelijk kun je niet volledig profiteren in 2019 van deze aftrekpost; je inkomen was niet zo hoog omdat je slechts een klein deel van het jaar werkte. Dan heb je te maken met "restant persoonsgebonden aftrek". Die kun je als aftrekpost in je aangifte IB2020 meenemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:53
Kees-Jan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:42:
hmm, ik wordt hierdoor getriggerd.

ik heb de studiekosten (collegegeld) van mijn zoon en dochter zélf betaald (gewoon omdat ik niet wil dat zij na hun opleiding met een studieschuld blijven zitten)

kan ik die studiekosten ook opvoeren?
Lijkt het wel op:

https://www.belastingtips...%20betaling%20aftrekbaar.

Maar je kaapt het topic heirmee wel.

Ik las te snel. Zie antwoorden hieronder.

[Voor 3% gewijzigd door KoningsGap op 16-03-2021 13:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:22
offtopic:
Maar wel met heel erg veel haken en ogen. Ik zou eerder zeggen "in principe niet", zie deze pagina van de Belastingdienst:
offtopic:
U of uw fiscale partner maken zelf de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner.
Worden de kosten voor uw studie betaald door bijvoorbeeld uw ouders? Dan mag u deze kosten niet aftrekken. Uw ouders mogen deze kosten ook niet aftrekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
offtopic:
Die pagina betreft geen gift maar een lening. En geen aftrek bij de ouder, maar bij het kind.

Voor de ouder is de studie van het kind is het simpel: de opleiding is niet gerelateerd aan positieverbetering op de arbeidsmarkt en de kosten die je maakt zijn niet aftrekbaar.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 15:10
Oké,

dank voor de response!

the older I get, the better I was...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee