Vraag

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 10:40
Ik game maar af en toe, maar mijn gamelaptop is nu overleden. Ik heb niet veel eisen, als in medium/high graphics op 1080p 60Hz is prima (ik verwacht op korte termijn ook geen snellere monitor te kopen), maar mis het gamen wel, dus wil graag een budget game pc kopen.

Gezien de huidige hardware en met name GPU markt is het nogal beetje zoeken natuurlijk, maar ik heb het volgende al:

HP Z420 workstation met 16GB ram en 512GB SSD. Momenteel nog met een Xeon E5-1607 CPU en GTX260 videokaart :> Ik kan waarschijnlijk een RX570 8GB of RX580 4GB krijgen, welke genoeg game-performance voor mij heeft.

Ik twijfel alleen over de CPU. (hieronder mijn gedachten, bij tldr, zie de laatste zin van de post :))

Ik heb een Xeon E5-2665 cpu besteld met 8 cores en 16 threads, welke een goede multi thread performance heeft, maar een matige single thread performance. Waarschijnlijk door de niet zo hoge base clock 2.4 GHz met een turbo naar 3.1. Misschien niet ideaal, maar hij was 13 euro O-)

Bijvoorbeeld GTA5 (moet waarschijnlijk wel lukken), maar Doom Eternal specificeert als miminum specs een i5 of ryzen op 3.3 of 3.1 GHz... Dat haalt de E5-2665 dus al niet. De vraag is wat ga ik daar van merken.

Een alternatieve CPU die in de workstation kan zou de Xeon E5-2687w zijn, met net zo veel cores en threads, maar een base clock van 3.1 GHz met een turbo naar 3.8.

Als ik de twee CPU's vergelijk in benchmarks zie ik echter weinig problemen met de langzamere cores. Een exacte vergelijking kan ik niet vinden, maar hier is de 2665 tegen een 2689 gezet, en daarbij zie ik iets van een (logische) 10% verschil, maar niet de enorme bottleneck waar ik bang voor ben (lage dips oftewel lage min frame rate)

excuses voor de prutkwaliteit, het is een screenshot uit deze video.

Een upgrade naar de 2687w gaat mij ruim 100 euro kosten (cpu + nieuwe koeler), terwijl ik tot nu toe voor de hele setup minder dan 200 euro kwijt ben...

Hebben moderne games (zoals bijvoorbeeld Doom Eternal) nog 'last' van langzamere cores, of gaat een 2.4/3.1 GHz cpu het prima redden op 1080p/60Hz?

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

Alle reacties

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-03 20:18
Het loont misschien de moeite om even uit te zoeken of je Z420 ook Ivy Bridge CPU's neemt (zelfde CPU typenummers nummers maar dan met v2 erachter). Dan heb je toch weer een 1 generatie nieuwere CPU en meer keuze.

De door jou genoemde E5-2687w maar dan in v2 heeft toch weer hogere baseclock en turbo, misschien het uitzoeken waard.

Interpolis, glashelder!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-03 09:21
Wat is er mis met E5-1607 ? Daarmee game je waarschijnlijk sneller mee dan met de E5-2665 ondanks het lagere aantal cores. Een upgrade van 100 euro is de moeite niet voor zo'n oud platform.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TheIbex schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:15:
Het loont misschien de moeite om even uit te zoeken of je Z420 ook Ivy Bridge CPU's neemt (zelfde CPU typenummers nummers maar dan met v2 erachter). Dan heb je toch weer een 1 generatie nieuwere CPU en meer keuze.

De door jou genoemde E5-2687w maar dan in v2 heeft toch weer hogere baseclock en turbo, misschien het uitzoeken waard.
Dat is wel na te gaan door in de BIOS naar de bootblock te kijken. Als die van 2011 is dan is het een Z420 v1 en moet je flink wat trucen uithalen om Ivy Bridge CPU's aan de gang te krijgen. De BIOS update pakt namelijk de bootblock niet mee waardoor de machine niet doorstart met een Ivy Bridge erin.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:52
Een 2687w is niet de moeite en het geld waard helaas.
Wat je wel kan doen met de E5-2665 is undervolten met throttlestop als het goed is. Hierdoor heeft hij meer TDP ruimte waardoor hij +- 200/300mhz hoger in de all-core-boost blijft lopen. Bijkomend voordeel is dat hij minderstroom verbruikt en minder warm wordt. :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 10:40
@TheIbex en @Kaalus, de Boot Block Date is 12/28/2011, dus v2 wordt officieel niet gesupport. Ik heb geen behoefte aan heel erg hacky oplossingen, dus mijn idee is om het bij de gesupporte CPU's te houden.

Er zijn zeker sneller geklokte v1 CPU's gesupport (zoals de E5-1620 4C8T en E5-1660 6C12T, beide op 3.6 base 3.8 turbo, of de eerder genoemde E5-2687w 8C16T op 3.1 base 3.8 turbo), maar de E5-2665 kon ik voor 13 euro kopen, wat mij geen slechte deal leek voor 8 cores en 16 threads van de Sandy Bridge generatie, vandaar dat die er nu aankomt @Djarune. De E5-1607 draait op 3 GHz zonder turbo en limiteert het geheugen op 1066 MHz, dus de E5-2665 upgrade voor 13 euro snijdt aan meer kanten.

Ik vraag mij dus vooral af of er veel games zijn welke tegen gehouden gaan worden door de lagere clock speeds.

@dylan111111 Dat klinkt goed, ga ik zeker proberen!

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:52
EMP schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:49:

Ik vraag mij dus vooral af of er veel games zijn welke tegen gehouden gaan worden door de lagere clock speeds.

@dylan111111 Dat klinkt goed, ga ik zeker proberen!
Geheel afhankelijk van de game eigenlijk. Dat moet je echt per game bekijken/opzoeken. Met de wat populaire games zoals Rainbow Six Siege en Doom Eternal die op vulkan draaien is het in iedergeval geen probleem de wat tragere clockspeed. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:13
Je kan op YouTube gewoon fimpjes bekijken en deze geven je doorgaans wel een goed idee wat je qua prestaties kan verwachten.

Dit is bijvoorbeeld Doom Eternal op een l Xeon E5-2640 met AMD RX 570 4GB.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee