Toon posts:

Dual Channel probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
Mijn vraag
...Vandaag installeer ik een nieuwe cpu en koeler - 9700KF en Mugen 5 rev B Black - maar ik kan niet meer booten met 2 sticks ram. M'n dual kit van 2 x 8 GB heeft tot gisteren perfect gewerkt.
Booten met 1 x 8 GB gaat echter perfect.
Booten lukt dus alleen met 1 x 8 GB in slot B2.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asrock Z370 Extreme 4 met laatste bios 4.20
9700KF + Scythe Mugen 5 rev B Black
2 x 8 GB Corsair DDR4 3000
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sticks in andere ram slots - geen resultaat
Cmos reset - geen resultaat
Intel CPU diagnostic tool laten lopen : alles positief.

...

[Voor 4% gewijzigd door internaut op 15-03-2021 22:57]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Wat was je vorige cpu?

Alle pins nog recht in het socket?

• internaut
M'n vorige cpu was een I5 8600K.
Ik heb de nieuwe cpu er niet meer uit gehaald maar boot een pc als er kromme pins zouden zijn ?
Nu lees ik ook verhalen dat zoiets kan veroorzaakt worden door teveel druk op de cpu door de koeler waardoor je niet kunt booten in DC...hier heb ik echter nog nooit gehoord en lijkt me onwaarschijnlijk.

[Voor 44% gewijzigd door internaut op 15-03-2021 23:01]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Ligt eraan welke pin krom is of een systeem nog boot. Hetzelfde probleem is al eens eerder langs gekomen.

Er zijn wel eens koeler/socket combinaties geweest die de boel krom deden trekken bij te strakke montage. Met een Mugen 5 ops1151 is mij dat echter niet bekend.

• internaut
Of wel zie ik iets simpels over het hoofd wat ik niet denk.
Veranderen van cpu heeft toch geen impact op ram.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
Je geheugen is verbonden met de cpu dus dat heeft een grote impact als je wat pennetjes krom hebt in de cpu socket, Een geheugen controller die brak Is in de cpu zelf is ook niet helemaal onmogelijk maar dat gebeurd niet vaak zover ik weet.

• internaut
Ik kan morgen eens kijken naar de cpu maar t'is geïnstalleerd zoals ik al vele cpu's heb geïnstalleerd die altijd perfect hebben gewerkt.

Update : 2 x 8GB in slot B1 en B2 lijkt ook te werken. Single channel dus.

Nu werkt er dus niets meer.
Mobo eruit voor inspectie en nu zie ik dit aan de socket qua pins..lijkt me niet normaal ofwel?

[Voor 75% gewijzigd door internaut op 16-03-2021 09:36]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:33

jgj82

Ja, maar = nee

Yep, die zijn krom. Als je geluk hebt kun je die met een naald en een vergrootglas of microscoop weer rechtbuigen. Verder kun je op het www de lay-out van je socket vinden om te zien waar ze precies voor dienen. Soms zijn ze redundant uitgevoerd en heb je geluk soms is het gameover..

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• internaut
Waarschijnlijk zullen ze wel dienen voor ram want ik kan niet booten met ram..
Herstel onsuccesvol dus het zal een ander moederbord worden.

[Voor 28% gewijzigd door internaut op 17-03-2021 13:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee