Toon posts:

Opbouw / verhoging apparatuur electronica hoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nanne118
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 16:54
Ik zit er al een tijdje aan te denken om mijn electronica hoek eens wat verder uit te breiden, en graag zou ik daar een verhoging / opbouw / brug voor mijn huidige en toekomstige apparatuur in opnemen (nu een scope en een voeding, maar je weet hoe dat gaat 8)7 ) Ik hoop dat dit in dit forum mag passen, het is een beetje edge case betreffende onderwerp

Ik heb al een aantal mooie voorbeelden gezien van mijn collega's en van jullie die leuke setups hebben gemaakt danwel met planken aan de muur of een eigengebouwd platform om daar de apparatuur op te zetten. Helaas zijn dat voor mij geen opties. De muren zijn hier kneiterhard en dus bijna niet in te boren, terwijl ik helaas niet zie zitten om volledig uit de bouwmarkt een eigen verhoging met blad en al te bouwen (gebrek aan gereedschap en ruimte). Iets meer off-the-shelf zou wel wat zijn, bijvoorbeeld een blad met losse poten?

Aangezien complete test setups (inclusief tafel en compleet ESD veilig) behoorlijk aan de prijs zijn was ik eigenlijk naar een verhoging op zoek die op een bestaand bureau / tafel met massief blad geplaatst kan worden. Ik merk echter dat de terminologie mij hier parten speelt aangezien ik wat moeite heb om te vinden wat ik zoek.

Zo heb ik al wel bij Schaefer een systeem van Manuflex kunnen vinden, wat uit losse poten bestaat die je op het blad monteert (met bouten door het blad heen zo te zien?). Hier kun je dan extra planken, achterwanden, legplanken en dergelijke op monteren.

Opbouwzuilen (200 EUR)

Apparatuur plank (240 EUR)

Dit systeem ziet er best wel gelikt uit en het mooie is dat je het over tijd natuurlijk uit kan breiden, maar ik zit een beetje met de max belasting die er op zou mogen, daarvan zeggen ze dat dat per plank (gelijk verdeeld) "maar" 35 kg mag zijn. Als je dan met wat voedingen en andere zooi gaat stapelen zit je daar denk ik best wel gauw aan, lijkt me voor de prijs een beetje zonde? Extra planken over tijd zou natuurlijk wel kunnen.

Ik heb verder ook zitten denken in de richting van monitor stands, dus feitelijk een plank met losse poten eronder, maar ik kan eigenlijk geen goede oplossing vinden. Tafelpoten van rond de 80 cm kun je wel vinden, maar ik ben bang dat het op een onhandig moment een keer gaat schuiven (je blijft er achter hangen of iets ander doms) en dat de hele zaak dan naar beneden komt kletteren. Bestaan er tafelpoten die je zowel aan de bovenkant als aan de onderkant kan monteren, zodat het aan onderkant en bovenkant vast zit?

Dit is inmiddels een flinke inleiding voor een simpele vraag geworden |:(
Als je er al een touw aan vast kon knopen, heb jij dan een leuke insteek hierop?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:25
Ik moest meteen denken aan de stelling kast van hout die ik in de keuken gebruik, super praktisch met planken die je in gaatjes prikt.daardoor kan je zelf de hoogte bepalen.

Weet even niet hoe het heet,als je wilt kan ik het wel opzoeken.

Het lijkt beetje op Ivar van IKEA maar dan anders.

[Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 15-03-2021 22:34]

• Nanne118
99ruud99 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:30:
Ik moest meteen denken aan de stelling kast van hout die ik in de keuken gebruik, super praktisch met planken die je in gaatjes prikt.daardoor kan je zelf de hoogte bepalen.
Weet even niet hoe het heet,als je wilt kan ik het wel opzoeken.
Als je het kan vinden zonder al te veel moeite, hoor ik het graag :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:25
Ik had de post al bewerkt, maar morgen zal ik foto maken van de mijne. Ik kan op dit moment hem niet vinden :(

Natuurlijk moet je niet exact mijne pakken,maar gewoon om idee te geven.

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-03 14:37
Ik ga mijzelf hiermee enorm voor lul zetten in de ogen van sommige hier, maar toch....

Waar werk je mee dat je denk dat ESD zo'n enorm gevaar is? Hoewel ik bekend ben met ESD schade ken ik het van praktijk alleen van jaren 80-90 EEPROMS die echt slecht behandeld zijn. Thuis heb ik nog nooit ESD schade waargenomen. In de praktijk gebruik ik nooit een armbandje, geen ESD mat om mee te werken, en een ESD meubel zou ik echt nooit overwegen. Dat is echt voor een mega professionele omgeving. Werk je met ESD gevoelige componenten, gebruik een matje en een polsbandje, maar ESD veilige planken? Dan overdrijf je echt wat mij betreft. Zeker voor totaal 420!!!! Dan kan je een prachtig nieuw bureau van de IKEA kopen met alle mogelijke opties, en nog geld overhouden voor een leuek voeding, een electronic load, of misschien zelfs een redelijke oscilloscoop.

Betreffende handige Ikea bureau's; kijk eens naar de Ikea Jerker. Dat ding is echt perfect voor een elekronica setup!

https://www.marktplaats.n...reau.html?previousPage=lr

• Nanne118
SuperKris schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:00:
Ik ga mijzelf hiermee enorm voor lul zetten in de ogen van sommige hier, maar toch....

Waar werk je mee dat je denk dat ESD zo'n enorm gevaar is?
Oh oeps, zo bedoelde ik het absoluut niet.
Ik wil inderdaad gewoon een ESD mat neerleggen en die gaan gebruiken.

Het voorbeeld wat ik pakte van de ESD veilige werktafel is meer dat ik dat uit ervaring gewend ben, dat is zeker niet ik van van de setup vereis.
Volgens mij zijn die dingen van manuflex nieteens ESD veilig?

Dank voor je opmerking, komt idd niet helemaal lekker over van mijn kant 8)7

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik vindt die apparatuurbank van manuflex er maar fragiel uitzien, ik zie al 3 onderdelen waarvan ik denk "daar zak je met je volle gewicht doorheen".

Als meubelmaker sprekende, je kan onder je poten een ligger bevestigen die er voor zorgt dat deze niet naar voren kukelen, tevens kan je regels tussen de poten op de gewenste hoogte bevestigen. Vervolgens kan je planken of een geraamte op de juiste hoogte monteren waarop het blad light.

Dit kan allemaal met hoekbeugels en schroeven, je zou zelf de meubelplanken van de bouwmarkt kunnen gebruiken. Ik zou van het weekend wel even een tekeningetje kunnen maken als je wilt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je geeft aan dat de muren kneiterhard zijn, dus moeilijk in te boren. Dus beton? Dan zou je juist met een goeie klopboor rails aan de wand kunnen monteren dmv slagpluggen. Als je dubbele rails neemt en bijv. Om de 60 cm plaatst, kun je de planken flink belasten. En eenvoudig in hoogte verstelbaar. Led strip onder de onderste planken voor goed zicht op de werkplek.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:08

BoAC

Memento mori

Precies wat @_ferry_ zegt heb ik hier gedaan: over 2,5 meter 5 balkjes van 45x45mm over de hele hoogte naast elkaar tegen de muur geschroeft met 5 flinke schroeven. Tegen die balkjes boekenplankrails (f-railset) van de praxis geschroeft met daaraan plankensteunen. Die dingen kunnen makkelijk 40kg hebben :p Planken van 250x40x22mm zitten daar muurvast op en zullen niet doorzakken. Door die rail en balk tegen de muur kan ik bekabeling erachter langs halen voor apparatuur :)
Tafelblad is een multiplex plaat, gelakt die tussen de zijmuren en aan de achterzijde leunt op balkjes. Hij zakt nog wat door maar daar ga ik nog een paar poten onder zetten denk ik :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee