Toon posts:

Advies zonnepanelen m.b.t. keuze omvormer en optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• beukenootjes
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-02 15:48
Beste medetweakers,

Wij willen graag een PV-installatie op ons dak leggen. Niet overtuigd van een aantal offertes gaan we het zelf doen, met de hulp van een elektriciën voor de elektrische kant van zaken. We hebben in het vroege voorjaar en late najaar last van wat boomschaduw, zodoende is een systeem met optimizers (of micro-omvormers, maar dit hebben we eigenlijk niet overwogen) nodig. Ik heb met behulp van PVSYST een schaduwsimulatie gedaan en de schaduwval is acceptabel en in de meest gunstige (zomer)maanden valt er bijna geen schaduw op de panelen. We twijfelen tussen een SolarEdge-systeem enerzijds en een SMA/Tigo-systeem anderzijds, maar staan ook open voor andere voorstellen.

De randvoorwaarden:

Oriëntatie: ZZW, dakhelling 25 graden.
Beoogd vermogen: ~5.5 +/- 0.5 kWp, jaarlijks eigen verbruik van ~5-6 MWh.
Afmetingen dak: ~10 m breed, 4.80 meter hoog. Geen obstakels op het dak.
Aansluiting: 3-fasen. De woning is recent gerenoveerd, de juiste bekabeling etc. liggen al op de goede plek.

Voorgestelde layout (gegeneeerd met Sunny Design):

Bovenaanzicht:

Alternatief 1
16x Canadian Solar CS3L-365MS 365 Wp (=5.84 kWp)
16x SMA/Tigo TS4-R-O optimizer
1x SMA Sunny Tripower 6 kW 3-fasenomvormer
4x installatiemateriaal (Clickfit Evo 1 kolom van 4 panelen, dus 4 kolommen van 4 panelen)
Totale materiaalkosten: ca. €4700

Alternatief 2
16x Canadian Solar CS3L-365MS 365 Wp (=5.84 kWp)
16x SolarEdge P370 optimizer
1x SolarEdge SE6K 3-fasenomvormer
4x installatiemateriaal (Clickfit Evo 1 kolom van 4 panelen, dus 4 kolommen van 4 panelen)
Totale materiaalkosten: ca. €4500

We hebben eerder twee offertes opgevraagd, beide gaven een totaalprijs van zo'n €7000 +/- €500. Zoals gezegd vonden we deze niet aantrekkelijk.

Dan nu mijn overwegingen en vragen. Ik heb voor nu de panelen van Canadian Solar gekozen op basis van een aanbeveling van een kennis. Ze lijken een goede prijs/kwaliteitverhouding te geven, dus daar heb ik verder weinig opmerkingen over. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor het SMA/Tigo-alternatief, omdat ik begrijp dat de SolarEdge-omvormer niet eenvoudig lokaal uitgelezen kan worden (?) zonder trucjes uit te halen. Dat blijkt bij de SMA-omvormer geen probleem te zijn. Ik heb een voorkeur om het systeem helemaal niet aan het internet te hangen en zou het graag aan Home Assistant koppelen. Verder weegt mee dat de bomen die last geven (niet van ons) binnen 10 jaar kunnen verdwijnen, wat de optimizers overbodig zou kunnen maken voor de resterende levensduur. Ik heb begrepen dat een SolarEdge-omvormer met optimizers móet werken, terwijl dat bij het SMA-systeem optioneel is. Als laatste overweging vind ik het aantrekkelijk dat de SMA-omvormer 2 MPP-ingangen heeft, mocht die flexibiliteit ooit nodig zijn. Wat rendementen van de systemen betreft zie ik weinig verschil.

Mijn algemene vraag is: welk alternatief zouden jullie kiezen? De twee alternatieven liggen op papier niet zo ver uit elkaar. Of zouden jullie een hele andere configuratie voorstellen? Verder kon ik op internet niet vinden of de Tigo-optimizers per stuk uitgelezen kunnen worden met de SMA-omvormer, maar ik geloof van wel (ik weet dat er ook zoiets als de Cloud Connect Advanced is, maar die is volgens mij niet nodig). Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input en feedback! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Wel lelijk dat er een stuk dak leeg blijft. (al begrijp ik dat de schaduw daar het ergst is)
Wat dat betreft is SolarEdge flexibeler, dan kun je er daar later nog 4 heel andere panelen bij leggen.
Als laatste overweging vind ik het aantrekkelijk dat de SMA-omvormer 2 MPP-ingangen heeft, mocht die flexibiliteit ooit nodig zijn.
Beide omvormers zijn geschikt om ook nog flink wat panelen op het andere dak te leggen. Bij allebei wel een minimum en maximum aantal per dakvlak.
Verder weegt mee dat de bomen die last geven (niet van ons) binnen 10 jaar kunnen verdwijnen, wat de optimizers overbodig zou kunnen maken voor de resterende levensduur.
Ga je ze dan van het dak halen?

Het voordeel van SMA is dat je ook kunt proberen hoe het werkt zonder optimisers, die kun je immers later toevoegen. Goede kans dat een SMA met 20 panelen veel meer opbrengst heeft dan SMA+Tigo en 16 panelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De sma is al voorzien van verwerken van de info en communicatie met de tigos via een apart kastje, wat op de rs485 poort van de SMA wordt ingeplugd.
YouTube: SMA Tigo TS4-R installation sur Sunny Tripower 3.0-6.0 FR

SMA kan je inderdaad direkt uitlezen in HA (ik gebruik de node sma webconnect in node-red)
YouTube: SMA webconnect Home assistant

En geen problemen met de garantie als je niet aan internet hangt O-)

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2021 21:30]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Een half PV dak is geen dak. Een vol PV dak is een mooi dak! Gewoon volleggen dus!

Als je aan die kant meer schaduw hebt dan is daar de opbrengst minder, maar netto heb je nog met 20 panelen nog steeds meer jaaropbrengst dan met 16 panelen en optimizers en dergelijke. Als daar een beetje een redelijke string omvormer aan hangt kan die daar nog best mee omgaan denk ik.

Zowiezo als de schaduw er alleen in het najaar en voorjaar is dan is de opbrengst zowiezo al minder dus dan verlies je ook weinig en duurd het erg lang om de meerkosten van optimizers en dergelijke terug te verdienen. Terwijl je in de zomers waar de meeste opbrengst toch al is dan met 20 panelen gewoon volle bak kan scoren :P

En ja als je op de andere kant ook nog panelen kan leggen kan je dat ook overwegen. Als de dakhoek relatief klein is dan is de relatieve opbrengst nog steeds aardig hoog. Maar de opties hiervoor liggen ook aan gewenste jaaropbrengst en budget natuurlijk..

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• beukenootjes
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-02 15:48
busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:20:
Wel lelijk dat er een stuk dak leeg blijft. (al begrijp ik dat de schaduw daar het ergst is)
Wat dat betreft is SolarEdge flexibeler, dan kun je er daar later nog 4 heel andere panelen bij leggen.

[...]

Beide omvormers zijn geschikt om ook nog flink wat panelen op het andere dak te leggen. Bij allebei wel een minimum en maximum aantal per dakvlak.

[...]

Ga je ze dan van het dak halen?

Het voordeel van SMA is dat je ook kunt proberen hoe het werkt zonder optimisers, die kun je immers later toevoegen. Goede kans dat een SMA met 20 panelen veel meer opbrengst heeft dan SMA+Tigo en 16 panelen.
Er zouden waarschijnlijk nog minimaal 4 en maximaal 6 extra panelen op dat dakvlak passen. Dit is overigens aan de achterkant van het huis, en er is inmiddels ook een overkapping geplaatst waardoor het deel van het dak waar geen panelen op liggen eigenlijk niet eens goed zichtbaar is. De esthethiek is wat dat betreft dus niet zo'n probleem.

Wat betreft de optimizers: goed punt. En ja, we zouden ze er eventueel later af kunnen halen. Het dak is erg laag (bungalow), dus ik verwacht niet dat dat een groot karwei zal zijn. Ik heb uit andere topics al begrepen dat optimizers geen goed idee zijn als er van schaduw geen sprake is, en zoals ik zei zou dit dus in de toekomst zo kunnen zijn.
AUijtdehaag schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:27:
De sma is al voorzien van verwerken van de info en communicatie met de tigos via een apart kastje, wat op de rs485 poort van de SMA wordt ingeplugd.
YouTube: SMA Tigo TS4-R installation sur Sunny Tripower 3.0-6.0 FR

SMA kan je inderdaad direkt uitlezen in HA (ik gebruik de node sma webconnect in node-red)
YouTube: SMA webconnect Home assistant

En geen problemen met de garantie als je niet aan internet hangt O-)
Bedankt voor de info! Ik begrijp dat de gateway dus nog steeds aangeschaft moet worden. Ook fijn om te horen dat het allemaal prima werkt met HA en dat garantie geen problemen oplevert.
Gerco-M schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:42:
Een half PV dak is geen dak. Een vol PV dak is een mooi dak! Gewoon volleggen dus!

Als je aan die kant meer schaduw hebt dan is daar de opbrengst minder, maar netto heb je nog met 20 panelen nog steeds meer jaaropbrengst dan met 16 panelen en optimizers en dergelijke. Als daar een beetje een redelijke string omvormer aan hangt kan die daar nog best mee omgaan denk ik.

Zowiezo als de schaduw er alleen in het najaar en voorjaar is dan is de opbrengst zowiezo al minder dus dan verlies je ook weinig en duurd het erg lang om de meerkosten van optimizers en dergelijke terug te verdienen. Terwijl je in de zomers waar de meeste opbrengst toch al is dan met 20 panelen gewoon volle bak kan scoren :P

En ja als je op de andere kant ook nog panelen kan leggen kan je dat ook overwegen. Als de dakhoek relatief klein is dan is de relatieve opbrengst nog steeds aardig hoog. Maar de opties hiervoor liggen ook aan gewenste jaaropbrengst en budget natuurlijk..
Ervan uitgaande dat ik m'n simulatie netjes heb opgezet (hoogte en plaats van bomen etc. juist geschat) werpen die bomen tot eind maart en vanaf ergens in september in meer of mindere mate (in december uiteraard het meest en in maart/oktober vrij weinig) schaduw op de panelen.

Even rekenen: in plaats van 16 optimizers kan ik ook 4-6 extra panelen kopen (ongeveer zelfde geld), dus 25%-37.5% extra panelen/opbrengst (even er vanuit gaande dat er weinig aftopping plaatsvindt). De maanden april-augustus zijn goed voor circa 60% van het jaarlijks rendement, en laat ik even aannemen dat ik van de resterende 40% zo'n 20% verlies door het gebrek aan optimizers. Dan wek ik alsnog netto meer energie op met extra panelen en geen optimizers. Hmm..! Ik moet wel zeggen: ik neem hier aan dat er dan van april tot augustus absoluut geen sprake is van schaduw maar dat is misschien niet helemaal waar. Dat kan ik ook moeilijk voorspellen.

Op de voorkant van het huis is ook ruim plek voor zonnepanelen maar dat dak ligt iets minder gunstig (70 graden van het zuiden, dus bijna op het oosten) en daar is nog meer last van schaduw door weer een andere boom. Het andere (grote) dak wijst naar het noorden, maar zoals al werd opgemerkt is de dakhoek relatief klein dus valt daar wellicht nog wat te overwegen.

Dank voor alle opmerkingen tot dusver! Erg interessant.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee