Toon posts:

Keuze voor panelen en welke omvormer 3 fasen of toch 1 fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• audia4tdii
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 23:12
Beste mede-tweakers

Situatie:

Ik ben afgelopen periode aan het oriënteren geweest om zonnepanelen op mijn schuur te gaan leggen. Ik ben inmiddels vrij zeker wat ik er van wil maken maar ik zit alleen nog met welke omvormer ik moet kiezen.

Ik heb deze ingevoerd in sunnydesign:

Ik had deze panelen uitgezocht omdat deze een maatvoering hebben van 99,6 cm. Daardoor passen er 3 boven elkaar in landscape. https://www.winkelman-zon...45wp-mono-perc-zwart.html

Ik wilde er 2 strings van maken maar ik vraag me af of de ingangsspanning van de panelen op de omvormer wel hoog genoeg is wanneer ik gebruik maak van een 3-fasen omvormer. Deze heeft de voorkeur omdat ik dan waarschijnlijk minder last ga hebben dat er teveel op 1 fase wordt teruggevoed en hij dan boven de 253V uit komt.

Zo ja, welk merk en type is het meest gunstig in dit geval:

Goodwe GW4K-DT

SMA STP4.0-3AV-40

of

SUN2000MA-3KTL-MO

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ja dat werkt allemaal wel, 9 panelen gaat wel goed.

Tenzij je zeker weet dat je stroomnet erg zwak is zou ik een 3.68 kW enkelfase omvormer hangen, die haalt nog net iets meer energie van je dak. Toch iets gemakkelijker qua bekabeling en afhankelijk van het merk scheelt het toch weer een paar honderd euro.

Aan de andere kant, als je zeker weet dat je stroomnet erg zwak is dan is dan is 3 fase de beste keuze.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• audia4tdii
busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:26:
Ja dat werkt allemaal wel, 9 panelen gaat wel goed.

Tenzij je zeker weet dat je stroomnet erg zwak is zou ik een 3.68 kW enkelfase omvormer hangen, die haalt nog net iets meer energie van je dak. Toch iets gemakkelijker qua bekabeling en afhankelijk van het merk scheelt het toch weer een paar honderd euro.

Aan de andere kant, als je zeker weet dat je stroomnet erg zwak is dan is dan is 3 fase de beste keuze.
Bedankt voor de snelle reactie, gaat een 3,68kW niet aftoppen met dit aantal panelen?

• busscherski
  • Nu online
audia4tdii schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie, gaat een 3,68kW niet aftoppen met dit aantal panelen?
Dat kun je gewoon even invoeren in Sunnydesign, en dan kun je het aantal kWh / jaar vergelijken.
Zo te zien gaat het weinig of niet aftoppen. Maar het is wel efficienter dus ik verwacht een hogere jaaropbrengst.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• audia4tdii
busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Dat kun je gewoon even invoeren in Sunnydesign, en dan kun je het aantal kWh / jaar vergelijken.
Zo te zien gaat het weinig of niet aftoppen. Maar het is wel efficienter dus ik verwacht een hogere jaaropbrengst.

Je hebt gelijk! Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dat scheelt wel iets idd.

Welk merk omvormer zouden jullie dan aanbevelen, ik hoor wel verschillende berichten van Goodwe en Growatt en Huawei hoor ik al helemaal niet vaak.

• busscherski
  • Nu online
Bij SMA staat zwart op wit dat het aantal Wp het dubbele mag zijn van het omvormer vermogen. Bij andere merken is dat op papier niet duidelijk, maar in de praktijk gaat het daar ook prima mee.

Huawei is volgens mij net iets duurder dan Goodwe en Growatt, onderscheidt zich volgens mij alleen met vlamboogdetectie (AFCI) (al heeft Growatt dat sinds kort ook).
Ik heb weinig ervaringen gehoord van Huawei maar wat ik er van onthouden heb is dat het schaduwmanagement slechter is dan bij de andere merken.

Als je iets hebt met je Growatt of Goodwe kun je een vestiging van ze in Nederland bellen. Ik kan zo snel niet vinden of Huawei dat ook zo goed voor elkaar heeft.

Zelf ben ik het meest onder de indruk van de app van Growatt. (ik ken verder alleen SolaX en Goodwe)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• audia4tdii
busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:53:
Bij SMA staat zwart op wit dat het aantal Wp het dubbele mag zijn van het omvormer vermogen. Bij andere merken is dat op papier niet duidelijk, maar in de praktijk gaat het daar ook prima mee.

Huawei is volgens mij net iets duurder dan Goodwe en Growatt, onderscheidt zich volgens mij alleen met vlamboogdetectie (AFCI) (al heeft Growatt dat sinds kort ook).
Ik heb weinig ervaringen gehoord van Huawei maar wat ik er van onthouden heb is dat het schaduwmanagement slechter is dan bij de andere merken.

Als je iets hebt met je Growatt of Goodwe kun je een vestiging van ze in Nederland bellen. Ik kan zo snel niet vinden of Huawei dat ook zo goed voor elkaar heeft.

Zelf ben ik het meest onder de indruk van de app van Growatt. (ik ken verder alleen SolaX en Goodwe)
Ik dacht dat Growatt ook een slechter schaduw management had. (Ergens gelezen op het forum hier)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

busscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:53:

Hier moet ik toch even op inhaken want bij mijn Huawei SUN2000 8KTL-M0 werkt het schaduwmanagement perfect volgens mij. Ik zie bij de string data dat het MPPT management heel netjes er toch het maximale vermogen minus de panelen met schaduw er uit weet te halen. Ik heb 2 strings van 15 panelen dus kan aardig mooi vergelijken wel.
Weliswaar heb ik geen vergelijking met andere merken omvormers maar zover ik kan zien haalt deze 3 fase Huawei omvormer het maximale er uit en lijden strings niet onder panelen met schaduw.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Nu online
audia4tdii schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:08:
[...]

Ik dacht dat Growatt ook een slechter schaduw management had. (Ergens gelezen op het forum hier)
Ja maar van de paar gevallen waar ik van weet lijkt Growatt dat gemiddeld beter te doen dan Huawei.
Growatt heeft nog wel eens moeite met schaduw en korte strings.

edit:
Komt er net een nieuw praktijkgeval bij zie ik.
Dat verandert de zaak wel want ik had nog niet veel reviews gezien hier.

[Voor 14% gewijzigd door busscherski op 15-03-2021 21:23]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:03
Je kunt eigenlijk stellen dat er geen echt slechte omvormers meer tussen zitten, je zit met alle opties niet slecht, vraag is wat is je budget en heb je specifieke wensen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• audia4tdii
Lardman schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:51:
Je kunt eigenlijk stellen dat er geen echt slechte omvormers meer tussen zitten, je zit met alle opties niet slecht, vraag is wat is je budget en heb je specifieke wensen.
Budget maakt niet zoveel uit. Wil allen makkelijk uit kunnen lezen en eventueel kunnen koppelen aan domoticz of Hass.io. Maar volgens mij kan dat ook met allemaal wel.

• audia4tdii
Nog een vraagje misschien dat iemand van jullie dat weet.

full black
half cut perc

Als ik van bovenste 2 de datasheets bekijk dan zie ik dat de ene 60 layout heeft en de andere 120. Welke van de twee kan ik dan het beste nemen, het prijsverschil is minimaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
audia4tdii schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Budget maakt niet zoveel uit. Wil allen makkelijk uit kunnen lezen en eventueel kunnen koppelen aan domoticz of Hass.io. Maar volgens mij kan dat ook met allemaal wel.
@AUijtdehaag heeft je post gemist :p
audia4tdii schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:21:
Nog een vraagje misschien dat iemand van jullie dat weet.

full black
half cut perc

Als ik van bovenste 2 de datasheets bekijk dan zie ik dat de ene 60 layout heeft en de andere 120. Welke van de twee kan ik dan het beste nemen, het prijsverschil is minimaal.
Vergelijk beter de datasheets.
Ze zijn allebei half cut.
De ene is full black en de andere niet maar heeft tenminste wel een zwart frame en ook de voorkant is al behoorlijk zwart.

https://cdn.webshopapp.co...t-honeyblack-m-dd06m0.pdf
https://cdn.webshopapp.co...m-dd06m05ii-en-2019-a.pdf

• audia4tdii
Ik heb de omvormers even vergeleken er zit met name verschil in het maximale wp vermogen.

Welke omvormer zouden jullie kiezen op basis van mijn configuratie en wensen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Lardman
Als WiFi logging mogelijk wegens goede wifi ter plekke en je wilt goede kwaliteit voor prima prijs zou ik gaan voor de goodwe.
Als logging via radio de beste optie is dan zou ik gaan voor de growatt, die nauwelijks onderdoet voor de goodwe. Als je graag de data lokaal uitleest en je hebt budget ga dan voor SMA.

Growatt: alle manieren van loggen mogelijk, geen schaduw management, goedkoop.

Goodwe, alleen eenvoudig loggen via WiFi, wel schaduw management, nog steeds niet erg duur

SMA, de beste omvormer van de drie, heeft alles behalve radio logging maar is naar verhouding erg duur.

Je kunt met alle drie prima toe, welke je kiest hangt af van je lokale situatie en budget.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Lardman Wat bedoel je met radio logging?
SMA heeft zowel wifi en ethernet al ingebouwd. Een eigen webserver (webconnect) en modbus tcp/ip standaard aan boord. Genoeg mogelijkheden dus.

En in HA is het een fluitje van een cent om de gegevens te krijgen. (node-red webconnect)
Domoticz kan via SBFspot. (of zelf wat maken via node-red. Heb wel wat liggen aan code)
YouTube: SMA webconnect Home assistant

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Lardman
@AUijtdehaag ik bedoel
https://www.stralendgroen.nl/product/shine-link-lanbox/
Logging via RF stick, erg handig daar waar wifi zuigt en kabels trekken niet haalbaar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee