Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPMJCA
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03-2021
Wie o wie kan mij helpen?

Ik zou graag mijn foto's vanuit de icloud exporteren naar een externe harde schijf. In de desbetreffende map in de icloud staan de door mij geselecteerde foto's in een map. Wanneer ik deze map wil downloaden en elders wil opslaan, dan lukt dit, echter wordt de bestandsnaam van de foto aangepast naar het tijdstip van downloaden waardoor alle foto's niet meer in volgorde komen te staan. Ook hebben de foto's een andere naam, een lang nummer met cijfers. Wat er in resulteert dat men niet goed kan sorteren...

Wie kan mij helpen met dit probleem? Vandaag al met de helpdesk van Apple gebeld en konden mij niet helpen. Volgens hen is het "verwacht gedrag".

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klopt. Foto's die daar staan krijgen onlogische bestandsnamen, zo heeft Apple het gemaakt dus het is "by design".

Zelfs in de Fotobibliotheek op een Mac staan ze zo. In 16 mappen (0-9, A-F) staan ze met dit soort bestandsnamen:
code:
1
9A8BC82B-635F-4F7F-BCC9-D4DC1FBACD41
De bijbehorende metadata of exif info zorgt dat de boel op orde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPMJCA
Bedankt voor je berichtje! Stomme vraag wellicht, maar hoe zorg ik ervoor dat dit dan in orde komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:49
Je kan in Windows gewoon sorteren op datum/tijd genomen en andere foto meta gegevens. Dus wat moet er in orde komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

EPMJCA schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:39:
Bedankt voor je berichtje! Stomme vraag wellicht, maar hoe zorg ik ervoor dat dit dan in orde komt?
Selectie van de foto's maken in het programma Foto's van Apple en deze exporteren naar je Harde Schijf.

Daar maak je dan opnieuw een Album naam aan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPMJCA
Maar dat is het nou juist. Wanneer ik alles selecteer en overzet, dan veranderen de bestandsnamen waardoor je ze niet juist kunt sorteren en ze allemaal in een onlogische volgorde komen te staan. Sorteren op datum/ tijd heeft geen zin, omdat ze automatisch allemaal dezelfde tijd toegekend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericstut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-01-2023
Nu, bijna 2 jaar later, lees ik dit bericht. Volgens mij gaat de oorspronkelijke vraag over foto's die via WhatsApp (WA) in de iCloud terecht zijn gekomen. Zelf gemaakt foto's met de iPhone behouden hun naam en onderliggende data (EXIF).
Ergens in het traject van WA naar iCloud/Photo-app wordt de foto bestandsnaam in die vervelende lange naam overgezet. Ik heb lang gezocht, maar geen oplossing gevonden. Er is m.i. ook geen goede manier om te downloaden en op datum te sorteren. Alle zinvolle gegevens ontbreken n.l. Inderdaad frustrerend.
Mij is opgevallen dat WA foto's die naar een Android worden verstuurd, geen lange naam in de galerij krijgen. De naam wordt wel aangepast, maar wel met datum herkenbaar. Grt
Pagina: 1