Vraag

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-03 20:52
Hallo,

Kan er mij iemand even op weg helpen voor de aankoop van een externe flitser voor een Panasonic Lumix FZ1000 camera?

Ik ben nog niet zo goed thuis in alle fotografietopics en zie door de bomen het bos niet meer.

Gewenst gebruik: vooral vakantie & familiefotos
Ik zou hierbij graag een sterkere flits hebben om bij nachtelijke fotos een betere verlichting te kunnen hebben wanneer ik toch meer afstand neem van het onderwerp.

Ook bij feestjes zou ik graag een indirecte flits kunnen gebruiken om zo schaduwen te vermijden.

Wat ik al geleerd heb:
- er zijn veel verschillen in de aansluiting van de flitsers.
voor de FZ1000 zou ik dus al zeker moeten uitkijken naar een flitser met een Olympus of Panasonic voet
(in het geval van een tweedehands flitser zou ik ook oude modellen moeten vermijden omdat deze een te hoge spanning zouden gebruiken, een Olympus FL40 die ik op 2dehands heb zien voorbijkomen valt hierdoor af)
conclusie: voor een echte aankoop zeker nog kort een compatibility chedk doen via google

Waar ik nog vragen over heb:
- welke signalen lopen er eigenlijk via zo een flash-shoe?
de trigger (TTL) is duidelijk, maar voor de rest heb ik het gevoel dat je op de meeste flitser alles manueel moet instellen (zoom + flash level).
of zijn er bij duurdere flitsers ook extra signalen
- voor de zoomstand van de lens (van camera naar flits)
- voor de flitsintensiteit (van flits naar camera zodat de belichtingstijd automatisch bijgesteld wordt)?
- Wat zijn de typische gebruikersstappen als je een foto wil nemen met een externe flash? Is een soort point&shoot gebruik nog mogelijk of moet je altijd verplicht eerst licht gaan meten of proefopnamens maken en dan manueel bijstellen?
Ik hoop dat je bij het gebruik van een extente flits niet altijd verplicht wordt om alle belichtingsinstellingen van de camera manueel te doen ("Program"-mode), hoewel dit waarschijnlijk de beste plaatjes zal opleveren (maar voor mijn gebruik gewoon te veel tijd zal kosten).

Graag wat tips van de fotografie-experten hier over waar ik op zou moeten letten bij de aankoop van een eerste externe flitser en eventueel enkel suggesties.

Waar ik zelf al op uitgekomen was:
- Godox Speedlite TT685 (199 EUR)
zoombereik van 20 tot 200mm (=FZ1000 lens?), is dit automatisch?
richtgetal van 60

- Godox TT685O Thinklite (86 EUR)
zoombereik: 20-200 mm (=FZ1000 lens?), waarschijnlijk enkel manueel
Richtgetal: 197 'bij ISO 100 en 200 mm

- Yongnuo Speedlite YN560-IV (75 EUR)
zoombereik van 24 tot 105mm
richtgetal van 58, op 105mm bij ISO 100

- Godox V350O (114 EUR)

- Godox VING V850II Li-Ion (102 EUR)
zoombereik: 20-200 mm
heeft waarschijnlijk een veel betere (vast ingebouwde?) batterij ipv AA batterijtjes

Zoals jullie zien: er zijn nu al te veel verschillende modellen en ik weet niet waar ik op moet letten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
- Godox Speedlite TT685 (199 EUR)
zoombereik van 20 tot 200mm (=FZ1000 lens?), is dit automatisch?
richtgetal van 60
- Godox TT685O Thinklite (86 EUR)
zoombereik: 20-200 mm (=FZ1000 lens?), waarschijnlijk enkel manueel
Richtgetal: 197 'bij ISO 100 en 200 mm

Volgens mij is dit dezelfde flitser. De zoom is inderdaad automatisch. En het zou moeten werken op de FZ1000. De V685o is met een accu ipv 2 x AA (gebruik panasonic Eneloop AA voor snellere recycle tijd)

- Godox V350O (114 EUR)

Deze heb ik ook. Beduidend kleiner dan de anderen, minder krachtig, maar de anderen zijn mij te groot en te bulky. Heb zelf voor grotere afstand een JJC flash extender gekocht voor op afstand (9 euro max 40 meter) voor wildlife. (Een grotere flash had dit imho ook niet opgelost.). Formaat:

- Godox VING V850II Li-Ion (102 EUR)
zoombereik: 20-200 mm
heeft waarschijnlijk een veel betere (vast ingebouwde?) batterij ipv AA batterijtjes

Het nieuwere model is V860IIO

Ik zou voor de kleinere TT350o of de V350o gaan ipv de grotere modellen op de fz1000. Het zou moeten werken. Dezelfde flash schoen met dezelfde aantal contact punten.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01
Godox is goed! Check even op internet of jouw camera goed ondersteund wordt: Waarschijnlijk wel, ik denk dat Panasonic gewoon alle signalen op de hotshoe doorgeeft, net als bij al zijn andere cameras. Ik zie geen reden om dat ineens anders te doen.

Al deze modellen zoomen mee. Voor een bounce-flits hoeft hij niet mee te zoomen.
De 350 is het kleine model en de 685/860 is de grote.
TT heeft AA batterijen (NiMH accus dus); V heeft een Lithium Ion accu. Die heb je voor jouw doel echt niet nodig; dat is voor fotografen die echt heel veel flitsen: de flitser wordt er niet krachtiger door.

De 350 is ruim voldoende voor kleine ruimten zoals een woonkamer, ook met bounce. Het is een leuke handzame flitser.
Ik zou je aanraden die eerst te kopen. Mocht hij in grote ruimtes niet voldoende zijn, dan heb je een leuke extra optie: Je kunt dan een grotere erbij kopen en de 350 op de camera gebruiken als afstandsbediening.
Dan zet je die grote ergens in een hoekje, gericht op het plafond, en loop je zelf door de ruimte.
De Godox flitsers kunnen elkaar namelijk aansturen.

• vivace
Bedankt voor jullie input.

Ik had ondertussen ook al gevonden dat alle tt350/V350/TT685/V860ii modellen full featured genoemd kunnen worden en dat ik hiervoor moet opletten om zeker de juiste voet te kopen (Olympus / Panasonic / MFT versie).

De tt600 / v850ii zijn de manuele versie (zonder TTL functionaliteit) die voor mijn gebruik minder geschikt zijn. Idem voor de Yongnuo Speedlite YN560-IV, die ook geen TTL heeft voor Panasonic.

Ik ben ook nog een goede aanbieding tegengekomen voor een gebruikte Olympus FL-600R. (2de hands)
deze lijkt me standaard nog beter (heeft bij voorbeeld een ingebouwde video-lamp), maar zal niet zomaar kunnen communiceren met andere Godox flashunits (moets ik dat in een verre toekomst ooit willen doen, maar dan denk ik dat de hobby wat serieuzere proporties aan moet nemen).
De nieuwprijs is wel veel hoger dan de godox varianten.

De tt350o heeft de grootste kans om te kopen zoals voorgesteld door @Tarquin.
of misschien toch de tt685 (kost 33 EUR meer) en heeft dan meer vermogen (= batterij minder snel leeg bij gelijke lichtsterkte + snellere herlaadtijd) ten koste van een lomper gewicht om mee te sleuren.

Misschien nog een kleine vraag: kan je achteraf een relatief goedkope Godox TT600 koppelen via 2.4Ghz aan zo een TT350 en toch gebuikt blijven maken van de TTL functionaliteit of zal de kracht van de TT660 dan altijd een vaste instelling blijven gebruiken (en heb je dan risico op overbelichting van de achtergrond als je camera beslist om een groter diafragma te hanteren wat natuurlijk makkelijk te omzeilen is door altijd op Apperture priority te schieten)?

In reviews heb ik wel gelezen dat de wireless range van de TT350 veel lager is dan deze van de V350.
Maar anderzijds zal ik indoor niet snel op >10m van mijn doel/2de flash staan.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat flitsen op feestjes eigenlijk niet meer zou hoeven, voordat je het weet flits je ook alles plat. Gebruik zelf eigenlijk nooit meer een flits behalve als je meer een studio setting wilt gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01
Die TT350 is echt een leuk ding. Goede flits voor binnen, de batterijen gaan echt een hele tijd mee, want je flitst ook niet altijd op vol vermogen. Eén reserve-setje van 2AA's en je bent klaar.

Het verschil: De TT350 stop je gewoon in je tas voor-het-geval-dat; de TT685 neem je pas mee als je zeker weet dat je gaat flitsen.

• vivace
@Frogmen indoor heb ik toch soms fotos met een soort tegenlicht setting, b.v. wanneer de lichtbron in de ruimte net achter de persoon staat. De flash dient dan ook om dit te compenseren (invulflits).

Outdoor heb ik dit ook, b.v. snachts in een stad waarbij je een mooi verlicht gebouw hebt, maar waarbij je ook de mensen die hiervoor staan mooi in beeld wil hebben (mogelijk kan dit ook dmv HDR fotos en postprocessing, maar mijn vorige cameras hadden dit niet en ik heb me hier nog niet in verdiept omdat ik een voorkeur heb voor first-time-right foto's ipv postprocessing).

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
De godox varianten (350o, 685o, v860o) hebben high speed sync, tot 1/4000s op de fz1000. Dit zou denk ik moeten werken (weet het niet zeker).

[Voor 14% gewijzigd door Jackie Moon op 18-03-2021 15:25]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
vivace schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:52:
@Frogmen indoor heb ik toch soms fotos met een soort tegenlicht setting, b.v. wanneer de lichtbron in de ruimte net achter de persoon staat. De flash dient dan ook om dit te compenseren (invulflits).

Outdoor heb ik dit ook, b.v. snachts in een stad waarbij je een mooi verlicht gebouw hebt, maar waarbij je ook de mensen die hiervoor staan mooi in beeld wil hebben (mogelijk kan dit ook dmv HDR fotos en postprocessing, maar mijn vorige cameras hadden dit niet en ik heb me hier nog niet in verdiept omdat ik een voorkeur heb voor first-time-right foto's ipv postprocessing).
Tja persoonlijk geloof ik niet zo in het first time right idee, in mijn ogen betekend het dat je de automaat van de leverancier prefereerd boven je eigen mogelijkheden samen met Lightroom. Het voordeel van de moderne sensoren is dat er zoveel ruimte in bij het ontwikkelen dat je jouw resultaat kan creeeren.
Maar goed het is een manier van werken en het mooie is dat iedereen de vrijheid heeft het op zijn eigen manier te doen en te ontdekken.
Overigens zou ik in dat geval zeker voor de beste merk eigen of best passende flitser gaan, die zorgt voor een optimale aansturing. Ik gebruik zelf een Nikon en samen met Nikon flitsers heb je dan een heel krachtig en instelbaar flitssysteem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee